wat vinden jullie van geschoren paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: wat vinden jullie van geschoren paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:39

Helina0611 schreef:
Twiggy2008 schreef:
Helina0611, kun jij nou een beetje lezen of niet? Verward

Jij hebt het over een paard met koorts. Dat is iets heel anders dan waar ik het over had, hoor, mocht je het nou nog niet snappen. Slapen Overigens heb ik ook ergens een opmerking geplaatst over 'medische indicaties'. Lees nou eerst eens goed, voordat je reageert op mijn post. En probeer te begrijpen waar IK het over heb en niet waar jij het over hebt, want dat zijn twee totaal verschillende zaken.

o sorry zo had ik het niet begrepen. mijn exuses Knipoog

Dan is het goed, hoor. Knipoog Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 07:58

Arabesk schreef:
een paard dat te langzaam opdroogt (op stal, weinig luchtbeweging) vat eerder kou dan een paard dat sneller opdroogt (buiten), mits ze maar te eten hebben en kunnen rollen in het zand (die van ons gaan op een gegeven moment wel rollen, maar niet altijd meteen direct na het rijden, vaak gaan ze eerst wat rondbanjeren en even wat eten )

Daar zit hem al direct het verschil. S'avonds gooi ik niet meer los, daarbij krijgen ze geen eten in de paddock.

acacia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 08:10

wel of niet scheren is van diverse factoren afhankelijk. o.a. de tijd die je hebt voor uitstappen, de hoeveelheid arbeid van het paard ,het ras, en vooral ook de dicipline die je op kunt brengen om een geschoren paard de juiste deken om te doen, wat als ze op stal staan met deken zullen ze -zeker met dit weer- buiten een extra deken nodig hebben

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 08:18

Ik vindt, afhankelijk van het ras, geschoren paarden wel mooier.
Gelukkig gaat het er niet om wie wat mooi vind, maar wel of het praktisch is.
Nou twijfel ik soms wel aan eigenaren of zij uit praktische overwegingen hun paard hebben laten scheren.
Soms lijkt het namelijk op kudde gedrag.
Zo zie je dat eigenaren van een drie-jarig paardje hun paard laten scheren omdat ze het paardje anders niet 'droog' krijgen, terwijl ze het paardje nog nooit in het zweet hebben gereden omdat het zo jong is en ze helemaal zo ver nog niet zijn met rijden.
Ik vindt dat een beetje te ver gaan, maar goed, dat is mijn idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:52

kvind da lelijk, doe het zelf ook niet

Sientje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:58

ik hou echt van zo'n heerlijke wintervacht!
Heerlijk dik wolletje! Knipoog

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:01

mijne is echt opgeknapt sinds hij geschoren is...
bovendien vond hij het scheren heerlijk.. zn uithoudingvermogen is nu veel beter, en kan gewoon weer lekker trainen..

Ben echt blij dat ik het gedaan..
hiervoor was hij nog nooit geschoren, gooi altijd redelijk vroeg een deken erop.. maar door een blessure heeft hij lang op het land gestaan (half jaar) dus kon ik niet gelijk op stal een deken opleggen..

eerst dacht ik dat het wel meeviel.. maarhij kreeg echt een onwijs dikke vacht... uiteindelijk toch besloten om te scheren.. en hij is nu weer super mooi, en rijden gaat ook veel beter

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:52

Odje, ik moet jou ook helemaal gelijk geven. Het lijkt soms ook wel alsof scheren kudde gedrag is (hmm, mensen kuddedieren?) en zodra ze drie-en-een-half zijn moeten ze ook zonodig geschoren, want dat hoort. Ik heb zelf wel wat vragen gekregen waarom ik ze niet helemaal geschoren heb, dat dit er een beetje vreemd uitziet. Maar wat niet nodig is ga ik niet doen! Zoals we het nu gedaan hebben werkt het prima en heeft ze toch nog ruim voldoende van d'r eigen haartjes! En daarnaast, smaken verschillen, doe mij maar gewoon praktisch.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:58

Ik vind scheren niet mooi maar soms moet je wel (vind ik althans Clown )

Ik vind het lelijk als je wedstrijden rijdt met een wollig paard. En ik zit ook met het probleem dikke vacht, nat paard..
Gelukkig hebben wij een binnenbakje dus we kunnen rustig droogstappen, alleen vind ik het te lang duren (ja, ik weet het...zou wel moeten maar met man die niet van paarden houdt, 2 kinderen en een drukke baan ben ik al blij dat ik 1.5 uur over heb om te trainen
Cool )
Alleen mijn menpony heeft trouwens dik haar omdat hij (samen met 2 andere pony's) in een lekker frisse stal staat. Onze andere rijpaarden staan in een warmere stal en hebben gewoon ook niet zoveel haar. We hebben 1 waar je het verschil zomer/wintervacht bijna niet kunt zien..

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:01

Ik was vergeten om te vermelden dat ik het niet raar vind dat mensen hun paarden niet scheren..
Dat moet iedereen zelf weten.
WIj hoeven gelukkig niet..

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:38

Arabesk schreef:
Ineke2 schreef:
Meestal is het avond als ik rijd (doordeweeks in elk geval) en nu met deze kou zet ik hem dan echt niet buiten na het rijden.
Hij blijft in de paddock ook veelal maar stil staan en dat in combi met wind vind ik niet zo geslaagd.

Ik verhuis zaterdag naar een stal waar hij overdags in de paddock gaat s'winters de hele dag met vriendjes. Maar s'avonds op stal. Dan heb je dus in principe weer het zelfde.

een paard dat te langzaam opdroogt (op stal, weinig luchtbeweging) vat eerder kou dan een paard dat sneller opdroogt (buiten), mits ze maar te eten hebben en kunnen rollen in het zand (die van ons gaan op een gegeven moment wel rollen, maar niet altijd meteen direct na het rijden, vaak gaan ze eerst wat rondbanjeren en even wat eten )

Hoe droogt een paard, bezweet van het werk, die 24/7 buiten staat, op een regenachtige dag, op een nat weiland waar alleen maar nat gras of blubber te vinden is? Ik heb toch echt altijd geleerd dat dit de goden verzoeken is om een ziek paard.
Dan liever onder een wollen zweetdekentje opdrogen op stal.....

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 01:59

Pessade schreef:
Hoe droogt een paard, bezweet van het werk, die 24/7 buiten staat, op een regenachtige dag, op een nat weiland waar alleen maar nat gras of blubber te vinden is? Ik heb toch echt altijd geleerd dat dit de goden verzoeken is om een ziek paard.
Dan liever onder een wollen zweetdekentje opdrogen op stal.....

Je denkwijze is verkeerd, en een typisch voorbeeld van vermenselijking. Waarom? Hiervoor grijp ik even terug naar een van mijn eerdere posts in dit topic:

Lara_Silver schreef:
Diablo schreef:
Lara_Silver, nat van het zweet, of nat van een douche (of regen) maakt wel degelijk verschil. Nat van zweet komt van binnenaf en zit dus veel dichter op de huid. Nat van de douche of regen komt van buitenaf en zal dus niet zo dicht bij de huid komen.

Dit klopt niet. Je kunt een paard met water ook nat tot op de huid krijgen, en wat er dan met het vocht gebeurd gaat volgens het zelfde principe. Dit is het vachtmechanisme, de haren van de vacht hebben (kort of lang maakt niet uit) een transportfunctie, ze zijn ervoor om het vocht van de huid naar buiten, naar de puntjes van de haren te transporteren zodat het daar kan verdampen. Dus wel degelijk hetzelfde. Je paard nat van de regen, of een oppervlakkige douche is gewoon in een later stadium, zweet bereikt dit stadium uiteindelijk ook. Als ik mijn pony heb uitgestapt en hij is nogsteeds nat, zijn de onderliggende haren alweer droog. En die van mij heeft een teddyberen vacht hoor.

Daarnaast wordt je niet ziek van de kou, maar van een virus, de koude is enkel een aanval op het imuunsysteem, is dit te zwak zal het virus kunnen toeslaan en word je ziek. Is er sprake van een sterk imuunsysteem zal het virus geen kans hebben. Dit is idem bij paarden.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:13

bhet opdrogen gebeurd dmv verdamping in de lbucht. Indien de luchtvochtigheid in de buitenlucht dusdanig hoog is valt er weinig te verdampen het slaat neer en de paarden blijven uren lang nat of klam op de huid. Voeg daar een gure wind of regen aan toe, geen behoorlijke schuilstal of droge lig of rolplek en ja je komt in de problemen. Je vergt het uiterst van een paard zijn fysieke herstel vermogen en daarmee van zijn imuumsysteem waardoor een paard eerder vatbaar wordt voor ziekten.allemaal leuk en aardig dat natuurlijke maar men dient nuchter na te blijven denken. Een nat bezweet paard gooit men niet in regen en wind buiten. Les een voor de paarden eigenaar zo n beetje.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:58

Een paard kan met iedere luchtvochtigheid zweet verdampen hoor, een paard heeft een interne termostaat, de lichaamswarmte helpt hier aan mee. De luchtvochtigheid heeft hier toch echt weinig tot geen invloed op. Het is de vochtigheid uit de lucht die op het paard slaat, niet de vochtigheid vanuit het paard zelf. En de geringe hoeveelheid vocht geproduceerd door een hoog vochtigheidsgehalte in de lucht zal een paard nooit nat tot op de huid krijgen. Als ik gerend heb in wat voor omstandigheden dan ook en ik zweet, dan verdampt dat, altijd. Dus bij een paard hetzelfde, de externe omstandigheden hebben bijna geen invloed op dit intern mechanisme. De vuistregel voor een nat en bezweet paard is dat men met hem stapt tot deze op adem is. Het woord droogstappen is ongelooflijk achterhaald. De tijd dat met stapt om hem op adem te laten komen is namelijk net de tijd dat een paard nodig heeft om met zijn door het stappen opgewekte lichaamswarmte het op de huid liggende zweet naar het uiteinde van de haren te transporteren. Daar aangekomen zal het verdampen en het paard even nat maken als een miezerbuitje. En nee, luchtverdamping gebeurd niet door warme éxterne lucht, maar door een interne warmtebron, namelijk het paardenlichaam. Dit is fysica, google en je zult vinden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:10

Lara_Silver schreef:
Een paard kan met iedere luchtvochtigheid zweet verdampen hoor, een paard heeft een interne termostaat, de lichaamswarmte helpt hier aan mee. De luchtvochtigheid heeft hier toch echt weinig tot geen invloed op. Het is de vochtigheid uit de lucht die op het paard slaat, niet de vochtigheid vanuit het paard zelf. En de geringe hoeveelheid vocht geproduceerd door een hoog vochtigheidsgehalte in de lucht zal een paard nooit nat tot op de huid krijgen. Als ik gerend heb in wat voor omstandigheden dan ook en ik zweet, dan verdampt dat, altijd. Dus bij een paard hetzelfde, de externe omstandigheden hebben bijna geen invloed op dit intern mechanisme. De vuistregel voor een nat en bezweet paard is dat men met hem stapt tot deze op adem is. Het woord droogstappen is ongelooflijk achterhaald. De tijd dat met stapt om hem op adem te laten komen is namelijk net de tijd dat een paard nodig heeft om met zijn door het stappen opgewekte lichaamswarmte het op de huid liggende zweet naar het uiteinde van de haren te transporteren. Daar aangekomen zal het verdampen en het paard even nat maken als een miezerbuitje. En nee, luchtverdamping gebeurd niet door warme éxterne lucht, maar door een interne warmtebron, namelijk het paardenlichaam. Dit is fysica, google en je zult vinden.

Dat is dus onzin wat je nu schrijft. Luchtvochtigheid heeft heel erg veel invloed op de verdamping van vocht, dus ook van zweet. Als de luchtvochtigheid hoog is, kan er namelijk heel weinig vocht aan de lucht worden afgegeven, met andere woorden: opdrogen gaat tergend langzaam of zelfs helemaal niet. Als je wilt schermen met kennis van natuurkunde, doe het dan ook goed Duivel
Jij gaat uit van een paard met een gemiddelde vacht, bij gangbare Nederlandse omstandigheden en niet te zwaar werk. In Nederland komen wel eens paarden voor met een niet-gemiddelde vacht, laten mensen hun paarden wel eens harder werken dan jij doet en heb je soms met minder gangbare weersomstandigheden te maken. Dan kunnen zaken wel eens anders gaan dan een zekere favo-site van jou beschrijft Cool

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:23

Ik ga uit van een paard met een góede wintervacht uiteraard, een paard met een natuurlijk functionerend mechanisme, geen geschoren paard of een paard dat halftijds op de wei staat, dat gooit de zaken helemaal om. Lees goed dan had je dat al geweten. Daarnaast heb ik google gegeven als voorbeeld, dat je al meteen aan neemt dat dat mijn favo site is dat is jou gedachtegang.

Mijn pony is zelfs na een half uurtje B training kléts nat, en toch volstaat 'droogstappen' en hem daarna op de wei te zetten, nat welteverstaan. Ik doe dit al zo lang ik hem heb (2 jaar) en zeker al zo lang ik hem ken (5 jaar), hij is nog nooit ziek geweest, tja zo nu en dan eens kreupel door een trap van een ander paard.

Dus nee het is geen onzin, niet als je uit gaat van een natuurlijke omgeving en vooral een paard dat niet gestoord wordt in zijn natuurlijk ritme. Pas dán zou mijn uitleg niet meer kloppen omdat hij dan niet meer van pas is. En ook bij een tergend langzaam opdrogend paard, want ja opdrogen gaat altijd omdat er altijd sprake is van luchtverschuivingen, dwz fluctuering in de luchtvochtigheid. Zelfs dan heeft het warmte genoeg van de reeds droge ondervacht, deze droogt namelijk een flink pak sneller dan de bovenvacht. Dat komt weer omdat de staat van de bovenvacht, droog of nat, geen invloed heeft op de warmte van het paard, de interne warmte welsteverstaan.

Je kunt natuurlijk met subtiel provocerende opmerkingen je schaars onderbouwde post proberen op te leuken, dat laat alleen maar zien dat je weet dat wat ik schrijf alles behalve onzin is. Of het laat zien dat je eigelijk niet precies weet waar ik het over heb, daar halfslachtig op reageert omdat je zelf bepaald waar ik het over zou hebben. Is het niet? Nou bij deze, ik praat over een volledig gezond, in volledig wintervacht, buiten staande paard. Niet over een geschoren, deeltijds op de wei staande paard. Gewoon een paard dat verder niet gestoord wordt in zijn natuurlijk wezen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:50

Als een paard zo dik in het haar zit dat hij er zelf last van heeft en het met rijden gewoon erg lastig is zou ik gewoon scheren.
Mijn laatste paard bleef altijd dun in het haar dus hoefde ik ook niet te scheren.
Mijn andere dieren wel altijd geschoren.

Wel moet je er rekening mee houden dat een geschoren paard als het ware een deken verliest en die moet je met deze weersomstandigheden goed aankleden en daar houd volgens mij niet iedereen rekening mee. Deken op met losstappen en uitstappen.

Prestige___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:04

scheren bij mij Tong uitsteken
-voor zwaar werk,is het niet aangenaam als je paard hard zweet,moet je dan een half uur een zweetdeken opleggen enz.
-Ook voor wedstrijden,vind ik een geschoren paard veel mooier!

Siepje_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:08

ikzelf houd van lekkere beertjes en ik ben ook dol op IJslanders ik heb zelf ook een en dat is echt een bol wol geschoren vind ik maar lelijk

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:38

Waratje schreef:
Lara_Silver schreef:

Dat is dus onzin wat je nu schrijft. Luchtvochtigheid heeft heel erg veel invloed op de verdamping van vocht, dus ook van zweet. Als de luchtvochtigheid hoog is, kan er namelijk heel weinig vocht aan de lucht worden afgegeven, met andere woorden: opdrogen gaat tergend langzaam of zelfs helemaal niet. Als je wilt schermen met kennis van natuurkunde, doe het dan ook goed Duivel
Jij gaat uit van een paard met een gemiddelde vacht, bij gangbare Nederlandse omstandigheden en niet te zwaar werk. In Nederland komen wel eens paarden voor met een niet-gemiddelde vacht, laten mensen hun paarden wel eens harder werken dan jij doet en heb je soms met minder gangbare weersomstandigheden te maken. Dan kunnen zaken wel eens anders gaan dan een zekere favo-site van jou beschrijft Cool

Haha!

Daarom hangt iedereen de natte was ook het liefste buiten als het óf regent óf er een hoge luchtvochtigheid heerst. Dat droogt zo lekker snel Slapen Daarom staat de halve wereld ook vol met droogtrommels Bloos En nee, de interne temperatuur van een paard ( laten we gemakshalve ná arbeid het op zo'n 38 graden houden) is bij lange na niet voldoende om een dusdanige warmte ontwikkeling teweeg te brengen dat het droogproces zo snel gaat dat het paard geen kou kan vatten. Eigenlijk begrijp ik ook niet goed wat voor dierenartsen jullie hebben? De mijne zou me een ferme schop onder mijn derrière verkopen en vragen of ik niet goed wijs ben geworden.

Bezweet en warm van het werk gaan nooit samen met koude, wind en regen.
En dan de zo logische opmerking van: Ja maar in de natuur? In de natuur kijkt een paard wel linker uit zich onder dergelijke omstandigheden in het zweet te werken. Dat zal hij alleen doen vanwege vluchtgedrag (lijfbehoud). Het moderne paard moet werken voor de kost in weer en wind onder alle omstandigheden. Behandel hem dan ook als zodanig met alle zorg die daar bij hoort. Een wollen zweetdekentje zijn de kosten niet, een scheerbeurtje ook niet, en fatsoenlijke stal kost al wat meer om over een solarium nog maar te zwijgen.

Indien je "topsport" van je paard verwacht (wedstrijden of hem pittige buitenritten in dikke vacht laat maken, om het even wat) vergt ook de verzorging die bij een atleet hoort. Nat op de wei gooien is dan wel erg makkelijk gedacht.

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:41

Mijn bijrijdpaardje is dit jaar voor het eerst sinds vele winters niet geschoren, omdat de eigenaresse zwanger is, dus wordt ie een stuk minder bereden, en ik rijd er ook geen wedstrijden mee, dus nu gaat het prima Ja
Lekker teddybeertje, echt heerlijk zacht! Haha!
Maar ik ben ook best voor scheren, mits het nodig is. Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:51

Pessade schreef:
Haha!

Daarom hangt iedereen de natte was ook het liefste buiten als het óf regent óf er een hoge luchtvochtigheid heerst. Dat droogt zo lekker snel :Z Daarom staat de halve wereld ook vol met droogtrommels Bloos En nee, de interne temperatuur van een paard ( laten we gemakshalve ná arbeid het op zo'n 38 graden houden) is bij lange na niet voldoende om een dusdanige warmte ontwikkeling teweeg te brengen dat het droogproces zo snel gaat dat het paard geen kou kan vatten. Eigenlijk begrijp ik ook niet goed wat voor dierenartsen jullie hebben? De mijne zou me een ferme schop onder mijn derrière verkopen en vragen of ik niet goed wijs ben geworden.

Bezweet en warm van het werk gaan nooit samen met koude, wind en regen.
En dan de zo logische opmerking van: Ja maar in de natuur? In de natuur kijkt een paard wel linker uit zich onder dergelijke omstandigheden in het zweet te werken. Dat zal hij alleen doen vanwege vluchtgedrag (lijfbehoud). Het moderne paard moet werken voor de kost in weer en wind onder alle omstandigheden. Behandel hem dan ook als zodanig met alle zorg die daar bij hoort. Een wollen zweetdekentje zijn de kosten niet, een scheerbeurtje ook niet, en fatsoenlijke stal kost al wat meer om over een solarium nog maar te zwijgen.

Indien je "topsport" van je paard verwacht (wedstrijden of hem pittige buitenritten in dikke vacht laat maken, om het even wat) vergt ook de verzorging die bij een atleet hoort. Nat op de wei gooien is dan wel erg makkelijk gedacht.

Zoiets ja Haha! Cool
En de rest van de tekst kan ik me ook best in vinden..... Duivel

Charlotje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:16

Ik vind ze allebei wel leuk!!
Maar bij ons ruintje moesten we hem geregeld scheren omdat zijn vacht zo snel groeide dat hij niet meer veel energie had tijdens de les:
Hij had het zo warm!
Maar in de winter lieten we het wel staan ^^

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:29

Pessade schreef:
...

Jij vergelijkt natte was met een paard? Hier moest ik hartelijk om lachen. Was is een dood levenloos ding, zonder een complex mechanisme in zijn lijf, was produceert zelf geen warmte en kan in zulke situaties dus ook niet drogen nee. De luchtvochtigheid van Nederland fluctueert in de wintermaanden c.a rond de 80%, met dit percentage is het verdampingsproces nog príma mogelijk. Jullie lijken ergens te lezen dat ik mijn pony meteen na het rijden op de wei smijt, zonder de nodige naverzorging? Prima, maar dan moeten jullie óf opnieuw leren lezen, óf de wil opbrengen daadwerkelijk te interpreteren wat er werkelijk staat. Een paard dat net gereden is heeft nooit de status die hij in zijn natuurlijke doen zou hebben, een 'in het wild levend paard' hoeft nooit een uur lang intensieve arbeid te verichten, laat staan dat hij zich constant in het zweet werkt. Daarom is het de taak van de verzorger het paard na het rijden in zijn natuurlijke staat terug te brengen, want pas dan inderdaad kan een paardenlichaam fatsoenlijk werken. Dus nee je kunt een paard niet gewoon zo maar op de wei gooien en dat is ook niet wat ik wou zeggen met mijn vorige posts.

Onder naverzorging versta ik het stappen tot het paard op adem is, en halverwege stop ik om het paard op te wrijven met een handoek, dwz ik zet de haren rechtop zodat het zweet extra goed en sneller kan verdampen, ondertussen blijf ik stappen omdat op die manier het lichaam extra warmte produceert om het vachtmechanisme op gang te houden. Wie dit nu na 4 posts nog niet snapt.. Ik heb het overigens ook niet over 'in de natuur' maar over het paard, want ook dezerdage kan een paard met een natuurlijke vacht zich evengoed redden als in de natuur. Over 'in de natuur' praten is achterhaald, omdat de omstandigheden voor onze paarden niet in de buurt komen hiervan. Echter is het wezen paard, niet dusdanig geëvolueerd dat het plotseling anders zou functioneren dan toen.

Rot gaan doen over iemands dierenarts is laag, en zegt vooral meer over jullie dan over 'ons'. (geen idee wie je met jullie bedoeld, ofja eigelijk wel, maar onder die groep van paardenhouders val ik niet te scharen) Ook raar, jij bent de eerste op de pagina die het heeft over dierenarts, ook een kwestie van lezen. Nóg een kwestie van niet gelezen hebben, of een gebrek aan interesse in de persoon waarmee je discussieerd: ik rijd geen wedstrijden en train niet intensief. Juist voor het comfort van mijn pony schroef ik het rijden in de winter terug naar 2 keren per week. Juist omdat het oneerlijk is een paard dat een dergelijke wintervacht heeft; die er helemaal voor is gemaakt warmte vást te houden; zo hard te laten werken. Hij zal zijn warmte niet meer kwijt kunnen en dat is hoogst vervelend. Mocht het gebeuren dat je paard door een trainingen/buitenrit toch zweet. Dan moet je ook zorgen dat hij klaar is om in de wei te gaan, of hij nog nat is van het zweet maakt niet uit. Maar de ondervacht moet kans hebben gehad licht aan te drogen. Vanaf daar is het geen probleem meer.

Het enige waarop ik reageer is over jullie constante understatement jegens een onontbeerlijk, natuurlijk en daarom vooral automatisch proces in het paardenlichaam. Het bestaat, in welke bochten jullie je ook wringen om dit te ontkennen. Ik ben blij dat ik het ken en mijn pony zonder zorgen met een natte vacht op de wei kan zetten. Het is interessant om te zien dat hoe vaker ik gedwongen wordt mijn post; met overigens iedere keer een bijna identieke lading; te herhalen, hoe meer jullie grijpen naar smileys, onjuiste vergelijkingen, persoonlijke aanvallen, veralgemeningen en soms zelf tunnelvisie over de mate en intensiteit van het rijgedrag van de ander. Vind ik prima en zelfs grappig om op te merken, omdat het meer over de jullie zegt dat over mijzelf.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:52

ik vind dat iedereen lekker zelf moet weten of ze scheren of niet vind een maar een beetje onzin dat je een goede reden moet hebben voor het scheren.