Ben wel benieuwd, hoe is jullie buitenbak momenteel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zoals de titel al luidt, hoe is jullie buitenbak momenteel?

Goed (mooie droge bak om in te rijden)
203 (44%)
Redelijk (plasje hier en daar maar gaat nog net)
104 (22%)
Slecht (zwembad)
89 (19%)
Superslecht (je paard zakt er echt in weg)
61 (13%)

Totaal aantal stemmen: 457

Timbers

Re: Ben wel benieuwd, hoe is jullie buitenbak momenteel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 22:19

Noem mij dom, maar die snap ik effe niet.....wat heeft vrieskou met een natural te maken en hoe kunnen die invloed uitoefenen op het hard worden van de bak Blond

Mijn übernormal stalgenoot was nl. nogal boos dat de hoefslag met zout bestrooid was zodat wij nog konden rijden en of grondwerken (wat ik het allerliefste doe Tong uitsteken )......hij vond het niets en vond dat onze paarden maar gewoon in een harde bak gereden moesten worden. Dat ze gevoelig lopen op het harde is onzin, moeten ze maar aan wennen Gestoord

Of ijzers onder laten slaan....dan liepen ze minder gevoelig. Zullen we het maar niet hebben over andere blessures die ze op kunnen doen van lange tijd op het harde draven. Maar goed ik als iets meer natural ingesteld had volgens hem geen enkel verstand van paarden Rolleyes
Laatst bijgewerkt door Timbers op 31-12-08 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 22:23

nou omdat ik graag een binnenbak wil, is de combinatie weidegang erg lastig indeze regio Lachen Lachen Ik heb het altijd wel gehad hoor, gelukkig

en aangezien je paard dan dus in de winter niet op het land staat, is dat vaak al heel fout!!!!

en dit is dus een reden waarom ik een binnenbaan wil, en er dus voor kies om de paarden die ik rij in de wintermaanden geen weidegang te geven Lachen.......... als het had gekund beide, maar dat is een utopie in het westen Lachen

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 22:26

Ik sta juist op deze stal omdat mijn paard veel naar buiten kan Bloos en in een groep kan lopen. Dan af en toe maar wat schipperen....bovendien zijn er hier in de buurt wel binnenbakken. Het zou een gedoe zijn maar er is er in de buurt in ieder geval een die wel de bak verhuurt. Zit je alleen met trailer geklooi enzo.

Hoewel ik in dit topic ook lees over buitenbakken die juist goed zijn en binnenbakken die nu ook bevroren zijn....de utopie voor mij is gewoon een goede bak die droog is als het hard regent, niet te zwaar is bij langere droogte perioden en bij vorst ontdooit blijft Haha!
Liefst wel een buitenbak want dat frisse lucht is lekker en gezond voor paard en ruiter Schijnheilig

Jacqueline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 22:29

Onze bak is super, dit door de goede zorgen van Cor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 22:30

ik zou dat ook altijd wel hebben willen gehad........... maar met paarden die je gewoon echt minstens om de dag goed aan het werk MOET hebben onder het zadel, word dat erg moeilijk Lachen

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 22:40

KiWiKo schreef:
ik zou dat ook altijd wel hebben willen gehad........... maar met paarden die je gewoon echt minstens om de dag goed aan het werk MOET hebben onder het zadel, word dat erg moeilijk Lachen

Heb die van mij al vanaf minuut 1 dus ook zelf zadel mak gemaakt enzo (hoewel we daar nog steeds mee bezig zijn op haar 8e Clown met het doorrijden zeg maar ) en daar ben ik ook in de winter mee begonnen 4 jaar terug.

Het is geen makkelijk paard, geen koudbloed oid maar gewoon een rillerige KWPN-er (Ferro bloed) maar juist doordat ze hele dagen buiten in een koppel loopt raakt ze al heel veel energie kwijt. Vandaag met vuurwerk knallen en jagers in de wei gewoon gereden, erg kijkerig maar wel gereden (voorzover dat dus kan over een hoefslag Knipoog ). Dus ook daar zie ik het probleem niet zo.......
Omdat mijn andere paard ziek was en ik daar heel veel zorg aan heb willen besteden en dat andere paard 19 december ingeslapen is kan ik er ook nog bij vertellen dat we deze week pas weer zijn begonnen na een gedwongen vakantie van 7 weken. No problemo Tong uitsteken

Maar goed daar gaat dit topic verder niet over Bloos onze bak is keihard, hoefslag is goed te doen en dat is fijn!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 22:54

4 jaar.................... gaat een eigenaar niet betalen Haha! Haha! Haha!

Ik moest een goede accomodatie hebben, want ik moet altijd door kunnen trainen, weer of geen weer............ ik kan niks met bevroren bodems Lachen

en de spring in hetveldjes die ik reed, wil je je voor je lijf en ledenen niet alleen rechtuit rijden Lachen

die moet je af en toe wat laten buigen............. daarnaast is het helemaal niet gaaf als zo een jong of corrigeerpaard met jou over een bevroren slechte baan heendenderd Lachen

Even ontoppic, ik heb de afgelopen week nog geen buitenbaan gezien waar ik in zou willen rijden Lachen

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 23:00

ik heb een hele fijne bak, nooit een plas water, en alleen sochtens bevroren met dit weer!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 23:03

Heb eigenlijk alleen onze buitenbak gezien......en die is dus keihard op de hoefslag na. Die is echt fijn te doen.
Maar "echt" rijden is inderdaad niet te doen.

Zaterdag zouden we les hebben, maar ik denk dat ik die maar afbel (wel balen want door dat gedoe met mijn ouwe merrie heb ik al een paar weken geen les meer gehad Bloos ) want dat vind ik voor mijn les zonde. Een beetje rechtuit rijden met alleen wat overgangen her en der Knipoog. SBW en travers zijn ook nog wel te doen, maar voor les vind ik het zonde van mijn geld Bloos

En ze zijn er volgens mij wel, goede buitenbakken die met dit weer ook goed blijven....alleen goed zoeken Knipoog.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 23:13

je hebt gelijk ook........... zonde van je energie en geld Knipoog

De buitenbanen die "redelijk" begaanbaar zijn, liggen hier inde regio slechts bij stallen die ook een binnebaan hebben........... dus geen winterland Lachen

allemaal agterberg bodems met personeel dat het elke dag sleept Lachen

en dat is onbetaalbaar bij ons in de regio..........

naja zo ieder zijn ding.......... maar ik had het gewoon echt nodig dat ik elke dag goed kon trainen, en de paarden geen blessures opliepen (want ik reed toch op paarden van anderen *LOL*

en daarom koos ik altijd voor een stal met binnenbaan, dan maar geen land in de wintermaanden...........

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 23:21

Momenteel is de bak bij mij op stal wel redelijk te doen. Ze hebben er zout ingestrooid en de bovenlaag is dus aardig los. Mijn training pas ik daar wel op aan. Mijn paarden staan verder de hele dag buiten in de paddock.
Met de natte periodes is de bak bij mij op stal niet zo heel goed. Maar je kunt er wel in rijden, maar dan wordt het meer een modderpaard. Maar we kunnen rijden en daar gaat het om.

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 23:58

Helemaal bevroren, maar goed we hebben een binnenbak hier. Voor de rest staat hij los in de paddock, kan hij een beetje stappen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 00:18

Bij ons is die goed te doen hoor!
Wel wat hard af en toe maar na een paar uurtjes zon kunnen wij gewoon rijden ideaal!!

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 00:21

mijn buitenbak is keihard... de paarden staan in de wei overdag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 00:23

Buitenbak is keihard, Binnen super!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 01:02

KiWiKo...mijn baan ligt er super in, het kan dus wel een goede buiten bak, mits hij goed word gesleept.
Maaaaar...als het nu gaat regenen en dan weer vriezen of het gaat sneeuwen, dan heb ook ik een probleem natuurlijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 07:31

Precies Lachen MITS goed onderhouden Lachen en daar schort het bij de meeste echt aan Lachen

maar het is toch wel hard hoor Lachen ik zou niet graag naast het paard gaan nu Lachen

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 10:01

Ik ben sinds 1,5 week van stal verhuisd en heb dus weer een binnenbak.
Heerlijk... soms merk je wel dat het heel hard heeft gevroren want de bak is dan wel ietsje harder maar super te rijden.

Buitenbakken bevroren maar wel hard en gladgetrokken dus tijdens het mesten gaan de paarden gewoon in koppels hun paddock in. Super hoor.

Hiervoor heb ik 2 maanden op een melkerij fokkerij gestaan en alles was daar met regen modder en met de kou bevroren. De paarden mochten dan even los op het erf maarja... daar lag ook de mesthoop en wie stond er weer bovenop de mesthoop... dat blondje van mij.
Vreselijk om helemaal niets te kunnen doen.

Ben zo blij dat ik verhuisd ben.. we zijn weer lekker aan het werk en ik heb een relax paard.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:09

hmmm ik had niet verwacht dat de poll alleen de mate van nattigheid zou betreffen, maar geeft ook niet.

onze bak ligt momenteel helemaal droog en vlak, is vlak voor de vorst gladgetrokken. de hoefslag is goed te doen op zich, hoewel ik er zelf niet in rijd met de harde grond. op zich zou je in onze bak in stap prima kunnen rijden, en op de hoefslag een drafje meepakken zou ook geen probleem moeten zijn. persoonlijk vind ik het echter te koud om te blijven stappen, hihi! dan ga ik liever een uur wandelen ofzo...

Claire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:06

Wij kunnen op de manege er niet meer op rijden, ligt een dikke laag ijs op! Haha!
Nu mogen we erop schaatsen. Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:09

merrieveulen schreef:
hmmm ik had niet verwacht dat de poll alleen de mate van nattigheid zou betreffen, maar geeft ook niet.

onze bak ligt momenteel helemaal droog en vlak, is vlak voor de vorst gladgetrokken. de hoefslag is goed te doen op zich, hoewel ik er zelf niet in rijd met de harde grond. op zich zou je in onze bak in stap prima kunnen rijden, en op de hoefslag een drafje meepakken zou ook geen probleem moeten zijn. persoonlijk vind ik het echter te koud om te blijven stappen, hihi! dan ga ik liever een uur wandelen ofzo...

misschien snap je nu dat als je echte rare paarden onder het zadel heb........... dat je in de wintermaanden kiest voor een stal met binnenbaan...........zonder weidegang?

Ik kan in een buitenbaan niks nu............ en dat gaat ten koste van mijn nek.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:11

Onze bak is ook recht getrokken voor de vorst.Het bovenste laagje is nu droog gevroren en is nu los.Stap en draf gaat prima.In de weide staan ze ook nog elke dag.

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:22

hier een achterberg bodem maar hij is mooi bevroren!
Bak waar we nu in mogen rijden (is van de buren van de stal) is met tapijtsnippers, die is nog wel te doen Knipoog

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:25

Onze rijbak is eigenlijk altijd goed te rijden (behalve met vorst). Er staan wel plasjes in (kleine), maar de onderbodem blijft gelijkmatig. Alleen op dit moment is ie bevroren en gaat rijden dus niet.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:44

Wij hebben een ijsbaan waarop we kunnen schaatsen in de buitenbak. Niemand gaat nu toch buiten rijden aangezien er een binnenbak is. We kunnen normaal altijd wel heel lang en vaak in de buitenbak rijden, hij wordt regelmatig gesleept en gesproeit. Daarnaast ligt hij niet helemaal waterpas, aan de kant waarnaar hij iets afloopt ligt een sloot waardoor de bak bijna altijd droog is. Er ligt gewoon zand in, ik denk dat als ze er geen ijsbaan van gemaakt hadden, en de bak losgetrokken hadden we er gewoon in hadden kunnen rijden. Mijn ervaring is dat als je altijd een goede bak wil hebben je het beste kunt kiezen voor een stal, waar de stalhoud(st)er zelf ook fanatiek rijdt. Dat is meestal een garantie voor altijd kunnen rijden.