steeffie schreef:Goh wat een gezeur allemaal.
Natuurlijk wil iedereen het liefst zijn paard 24/7 buiten hebben staan. Maar vaak gaat dat gewoon niet (als je de wei bij ons ziet, daar wil je je paard nu niet in hebbenkan je nagaan hoe dat er uitziet als er paarden in lopen).
Nope, ik wil mijn paard absoluut niet meer 24/7 buiten hebben. Ik heb dus op een stal gestaan waar de paarden van april tot en met oktober 24/7 buiten MOESTEN. Weer of geen weer, nat of droog, koud of warm, ze MOESTEN buiten staan.
Nou, ik kan je wel vertellen dat dat dus NOOIT meer gaat gebeuren met onze paarden. Als we bij ze kwamen, kwamen ze hinnikend naar de uitgang gerend omdat ze dolgelukkig waren dat ze dat weiland uitmochten. Ze vonden er geen reet aan.
Bovendien is het erg slecht voor je eigen nachtrust. Ik slaap al niet zo lekker met onweer, maar al helemaal niet als ik weet dat de paarden (zonder meer beschutting dan 2 bomen) in de polder staan.....
Ik sta nu op de ideale stal:
In de zomer gaan ze elke dag om 07.00 uur naar buiten, en halen we ze rond 20 uur op voor het dagelijkse ritueel. Ze slapen 's nachts binnen. Voor de winter is er een paddock (20x15) om los te gooien voor wie dat wil, en ze mogen ook los in de grote rijbak (45 x 23).
Persoonlijk doe ik dat dus 4 dagen in de week (de dagen dat Dick en ik werken) NIET. Omdat ik ze er geen plezier mee doe, en er zelf niet bij ben.
Verzorgers moet ik echt niet meer, dat is gedoemd te mislukken. Dat gaat max. 3x goed met Milena en dan gaat ze "grappig" (
) doen.De 3 dagen dat ik niet werk, komen ze langer hun box uit, maar blijf ik er bij als ze los gaan. Dan kan ik dus bv pionnen bij ze in de paddock gooien, waar dan wel mee geklooid wordt.
Waarom ze door de weeks dan niet in een bak met pionnen gaan? Ik heb wel eens afscheid van een paard moeten nemen dat er met z'n been in vast was komen te zitten (jaja, nog geen 5 min. zonder toezicht...) en in paniek raakte. Een kwartier later is hij afgeschoten.
Voor wie nog steeds denkt dat onze paarden (gewoon even als voorbeeldpaarden omdat ze niet in de wei oid komen in de winter) het niet goed hebben, zal ik het dagelijkse schema even beschrijven, gevolgd door het arbeidsschema.
08.00 ontbijt met brokken, radio en lichten gaan aan, deuren open
09.00 mesten begint, gevolgd door lekker dik opstrooien
12.30 plakje hooi of bergje kuil (afhankelijk welk paard het is)
Middag: rust op stal, veel paarden doen lekker een dutje
17.00 brokken eten
20.00 baasje komt. Tutten, poetsen, arbeid afhankelijk van de dag, daarna rollen, afborstelen en "naar bed brengen"
23.00 brokken eten en hooi/kuil voor de nacht
Arbeidsschema:
Maandag: les, ongeveer anderhalf uur incl. warmrijden en cooling down
Dinsdag: les "narijden", ongeveer anderhalf uur.
Woensdag: vrij, dus hele avond los in de bak, spelen, of vrij springen etc.
Donderdag: gisteren niet gewerkt, dus grondwerken om weer 'op te pakken', aan de longe, na het warmwerken met bijzet. Totaal ook ruim een uur bezig, vaak anderhalf uur.
Vrijdag: onder het zadel, rustig weer oppakken, meestal rij ik voornamelijk voorwaarts/neerwaarts en neem ik daarna wat zijgangen etc mee.
Zaterdag: Naar het bos of strand, of anders gaan we de weg op, rit van minimaal 1.5 uur, meestal langer
Zondag: oefenen voor de les.
(zaterdag en zondag kunnen omdraaien)
Stalsituatie: Open stallen, 3.5 x 3.5 meter, gestrooid met goede kwaliteit stro. Deuren open, elk paard heeft een raam en/of luik naar buiten, dus kan voor zich in de stal kijken, naast zich met andere paarden klieren, en achter zich naar buiten kijken.
WIE gaat mij vertellen dat deze paarden het niet goed hebben, dat de baasjes uitsluitend in hun eigen belang bezig zijn en niet aan het welzijn van hun dieren denken, etc etc????
(inderdaad, deze is uit de categorie: kom maar op, ik lust je rauw....)
kan je nagaan hoe dat er uitziet als er paarden in lopen).