Hoe belangrijk is weidegang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:16

steeffie schreef:
Goh wat een gezeur allemaal.
Natuurlijk wil iedereen het liefst zijn paard 24/7 buiten hebben staan. Maar vaak gaat dat gewoon niet (als je de wei bij ons ziet, daar wil je je paard nu niet in hebben kan je nagaan hoe dat er uitziet als er paarden in lopen).

Nope, ik wil mijn paard absoluut niet meer 24/7 buiten hebben. Ik heb dus op een stal gestaan waar de paarden van april tot en met oktober 24/7 buiten MOESTEN. Weer of geen weer, nat of droog, koud of warm, ze MOESTEN buiten staan.
Nou, ik kan je wel vertellen dat dat dus NOOIT meer gaat gebeuren met onze paarden. Als we bij ze kwamen, kwamen ze hinnikend naar de uitgang gerend omdat ze dolgelukkig waren dat ze dat weiland uitmochten. Ze vonden er geen reet aan.
Bovendien is het erg slecht voor je eigen nachtrust. Ik slaap al niet zo lekker met onweer, maar al helemaal niet als ik weet dat de paarden (zonder meer beschutting dan 2 bomen) in de polder staan.....

Ik sta nu op de ideale stal:
In de zomer gaan ze elke dag om 07.00 uur naar buiten, en halen we ze rond 20 uur op voor het dagelijkse ritueel. Ze slapen 's nachts binnen. Voor de winter is er een paddock (20x15) om los te gooien voor wie dat wil, en ze mogen ook los in de grote rijbak (45 x 23).
Persoonlijk doe ik dat dus 4 dagen in de week (de dagen dat Dick en ik werken) NIET. Omdat ik ze er geen plezier mee doe, en er zelf niet bij ben.
Verzorgers moet ik echt niet meer, dat is gedoemd te mislukken. Dat gaat max. 3x goed met Milena en dan gaat ze "grappig" ( Extreme duivel ) doen.

De 3 dagen dat ik niet werk, komen ze langer hun box uit, maar blijf ik er bij als ze los gaan. Dan kan ik dus bv pionnen bij ze in de paddock gooien, waar dan wel mee geklooid wordt.
Waarom ze door de weeks dan niet in een bak met pionnen gaan? Ik heb wel eens afscheid van een paard moeten nemen dat er met z'n been in vast was komen te zitten (jaja, nog geen 5 min. zonder toezicht...) en in paniek raakte. Een kwartier later is hij afgeschoten.

Voor wie nog steeds denkt dat onze paarden (gewoon even als voorbeeldpaarden omdat ze niet in de wei oid komen in de winter) het niet goed hebben, zal ik het dagelijkse schema even beschrijven, gevolgd door het arbeidsschema.

08.00 ontbijt met brokken, radio en lichten gaan aan, deuren open
09.00 mesten begint, gevolgd door lekker dik opstrooien
12.30 plakje hooi of bergje kuil (afhankelijk welk paard het is)
Middag: rust op stal, veel paarden doen lekker een dutje
17.00 brokken eten
20.00 baasje komt. Tutten, poetsen, arbeid afhankelijk van de dag, daarna rollen, afborstelen en "naar bed brengen"
23.00 brokken eten en hooi/kuil voor de nacht

Arbeidsschema:
Maandag: les, ongeveer anderhalf uur incl. warmrijden en cooling down
Dinsdag: les "narijden", ongeveer anderhalf uur.
Woensdag: vrij, dus hele avond los in de bak, spelen, of vrij springen etc.
Donderdag: gisteren niet gewerkt, dus grondwerken om weer 'op te pakken', aan de longe, na het warmwerken met bijzet. Totaal ook ruim een uur bezig, vaak anderhalf uur.
Vrijdag: onder het zadel, rustig weer oppakken, meestal rij ik voornamelijk voorwaarts/neerwaarts en neem ik daarna wat zijgangen etc mee.
Zaterdag: Naar het bos of strand, of anders gaan we de weg op, rit van minimaal 1.5 uur, meestal langer
Zondag: oefenen voor de les.
(zaterdag en zondag kunnen omdraaien)

Stalsituatie: Open stallen, 3.5 x 3.5 meter, gestrooid met goede kwaliteit stro. Deuren open, elk paard heeft een raam en/of luik naar buiten, dus kan voor zich in de stal kijken, naast zich met andere paarden klieren, en achter zich naar buiten kijken.

WIE gaat mij vertellen dat deze paarden het niet goed hebben, dat de baasjes uitsluitend in hun eigen belang bezig zijn en niet aan het welzijn van hun dieren denken, etc etc????
(inderdaad, deze is uit de categorie: kom maar op, ik lust je rauw....)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:26

Sonja, je bent gek dat je nog zo uitgebreid je schema op gaat schrijven!
Laat al die betweters lekker ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:31

Nee Fitz, ik probeer ze iets in te laten zien. Laat maar komen wie het beter weet...... Ben in een strijdlustige bui vandaag, dus wie me aanvalt: weet waar je aan begint Haha!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:33

conclusie: je paard komt max. 3 uur per dag uit zijn hokje ( en staat er dus 21 uur in ) van 3.5 bij 3.5 waarvan hij er 1.5 mag bewegen onder het zadel. Ik blijf er bij dat dat geen goede situatie is voor een paard. Kun je heel pissig over zijn, maar dat blijft gewoon mijn mening.
Jij hebt andere normen dan ik over wat goed is voor een paard, jij vindt dat je je paard op deze manier het beste verzorgt, ik zou zo nooit een paard willen houden. Ik vindt de eerste voorwaarde voor een gezond en gelukkig paard weidegang, vrije beweging en sociaal contact. Jij vindt een warme stal waar hij naar buiten kan kijken belangrijker.
Of je niet aan zijn welzijn denkt: ongetwijfeld wel, anders hadden wij deze discussie niet. Probleem is alleen dat wij hele andere ideeen hebben over wat goed is voor je paard en het dus ook niet met elkaar eens gaan worden.
Of je paard het nu zo slecht heeft: er zijn vast een hele hoop paarden die het minder hebben, maar ik denk dat een paard die alles heeft wat jij hem geeft, en daarnaast ook over weidegang beschikt nog een stuk gelukkiger is.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:35

En bepaal jij, Laurae, wanneer een paard gelukkig is? Hoe kun jij bepalen dat Milena en Fitz minder gelukkig zijn dan jouw paard?

vertigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:35

Ik ben het helemaal met Laurae eens, geef ook enkel mijun mening maar en veroordeel niemand, dus vind dit zeker niet betweterig...

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:39

Wanner heb je mij hier horen zeggen dat mijn paard gelukkiger is of die van haar niet? ik heb enkel geconcludeerd dat ik dit geen goede situatie vindt voor een paard en dat ik denk dat haar paard gelukkiger is als hij hiernaast weidegang heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:39

Maar Laurae, je bent nog steeds niet realistisch. Als ik ergens in the middle of Drenthe zou wonen, zou ik ze ook lekker elke dag op het gras zetten (DAT vinden ze wel leuk.... Fjord, dus vreten is altijd goed!)
Maar ik woon vlakbij Schiphol, dus weinig ruimte, en de weilanden die er zijn zijn op klei- of veengrond, dus in het winterseizoen niet te gebruiken.

Ik zeg niet dat een paard het niet beter kan hebben dan de mijne, absoluut niet. Maar voor DEZE REGIO denk ik niet dat je het beter kunt krijgen. En tja, ook in de Randstad wonen paardenmensen.....

PS Ik neem nu wel aan dat van iedereen die zo fel is NOOIT op een manege gelest heeft. Die dieren staan er immers zelfs voor een commercieel menselijk belang, en komen vaak helemaal niet in de wei. Dus ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe en waar jullie hebben leren rijden.

vertigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:40

Fitzroy schreef:
En bepaal jij, Laurae, wanneer een paard gelukkig is? Hoe kun jij bepalen dat Milena en Fitz minder gelukkig zijn dan jouw paard?

Dat is gewoon gebaseerd op gezond logisch verstand en kennis van paardengedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:42

Laurae, kun jij misschien eens beschrijven hoe jij je paard houdt en wat je zoal met hem (of haar) doet? Misschien kun je ook iets vertellen over wat je voert en hoe je traint???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:42

Daarmee zeg je dat bijvoorbeeld Fitz en ik niet kunnen beoordelen of een paard gelukkig is, omdat wij geen gezond logisch verstand en kennis van paardengedrag hebben? Doorgaan zo, dit wordt een leuke dag!

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:44

Sonja schreef:
Nee Fitz, ik probeer ze iets in te laten zien. Laat maar komen wie het beter weet...... Ben in een strijdlustige bui vandaag, dus wie me aanvalt: weet waar je aan begint Haha!

Maar als mensen het niet wíllen zien, dan kun je het in hoofdletters schrijven, maar dan komt het nog niet aan....
Maar ik ben met je eens dat jouw paarden niet zielig zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:46

En niet alleen de mijne, maar heeeeeeel veel paarden die niet dagelijks het land in kunnen/mogen etc........

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:46

Ik heb wel (8 jaar ) op een manege gelest, en daar kwamen de paarden dus idd weinig tot niet naar buiten. Ik had daar nooit bij nagedacht, kwam pas toen ik mijn eigen paard kreeg en het verschil zag.
Maar ik denk zowaar dat we het met elkaar eens zijn: Een paard is in principe gelukkiger met weidegang.
Ik denk idd ook dat een paard in die regio niet naar buiten kan in de winter, maar dan blijf ik bij mij punt: de behoeften van je paard veranderen niet omdat jij hem dat niet kunt geven.
Onmogelijkheid of niet, ook voor een paard in de randstad is weidegang belangrijk. Welke conclusie je daar aan moet verbinden? geen idee. Zoals ik al zei: ik zou zo nooit een paard willen houden, maar jij vindt wel dat dit op een verantwoorde manier kan

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:47

Ik geloof niet dat de paarden van Anky de hele dag door op het land staan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:51

Sonja schreef:
Daarmee zeg je dat bijvoorbeeld Fitz en ik niet kunnen beoordelen of een paard gelukkig is, omdat wij geen gezond logisch verstand en kennis van paardengedrag hebben? Doorgaan zo, dit wordt een leuke dag!

Sterker nog, ik kan zo wel een hele rits aan paarden opnoemen die het daadwerkelijk slecht hebben om diverse redenen en geloof me, in dat lijstje komen Milena en Leonardo niet voor. Alhoewel ik de dieren nog nooit van dichtbij heb gezien, geloof ik wel dat die het goed hebben.

De mensen die zich hier druk maken over het lot van de paarden die het grootste gedeelte van het etmaal op stal staan, zouden zich misschien beter nog druk kunnen maken over de paarden die echt een onwaardig bestaan leiden (lijden dus). Mijn advies is dan: koop een enorm stuk grond, zet er een handig spul op en koop al die zielige paarden op en geef ze een hoogwaardig paardenbestaan volgens eigen inzicht. Dat lijkt mij een stuk doeltreffender dan hier op een forum te gaan zitten oordelen over een onbekende situatie.

vertigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:52

Nogmaals, ik wil hier absoluut niemand veroordelen, en begrijp dat het soms niet anders kan, maar daardoor veranderen de behoeften van een paard niet.
Ook ik heb als kind op manege gelest, toen stond ik er totaal niet bij stil; dit is maar na verloop van tijd gekomen.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:52

Voor lovely: mijn paad staat in de winter overdag de hele dag buiten in de bak samen met een tinker. 's nachts gaan ze op stal zodat de benen op kunnen drogen.
Ik rijd haar dagelijks, zogau het weer het toelaat probeer ik 2 a 3keer per week een buitenrit te maken, voor de rest dressuur.
In de zomer staat ze de hele dag in de wei met nog 4 andere paarden ook dan wordt ze dagelijks bereden.
Wat betreft voer ze krijgt over drie keer verdeelt 2.5 plak kuilgras en 1.5 -2.5 kilo meusli per dag (afhankelijk van de hoeveelheid werk. Daarnaast nog een paar kilo wordtels. In de zomer krijgt ze meestal 0.5-1 kilo meusli per dag.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:55

Fitzroy schreef:
Oke mensen, ik kom er rond voor uit. Ik heb nog altijd een paard voor mijn plezier.
Dat betekent dat hij niet in een koppel mag omdat hij dan verrot geslagen wordt (ja, ervaring mee) en voortdurend aan het revalideren is waarbij hij dus weer het land niet in mag. Dus dan mogen jullie in de regio Bollenstreek/Haarlemmermeer mij het adres van een stal geven waar mijn paard in zijn eentje of met max. 2 paarden het land op kan.
Als er dan ook nog een goede rijbak bij is, verhuis ik acuut.

Kom maar op met al die goede adressen ....
En nou heb ik me toch weer laten verleiden tot een reactie. Lips are sealed

Ikke dus ook Fitz! En om wedstrijden mee te rijden. En bij mijn paarden gaat dat niet samen met 24/7 uur per dag buiten hangen. Of dat nou op de wei of in een padock is! Bij mij thuis zou dat dus wel kunnen, het is dus niet omdat het niet kan. Ik heb daar bewust voor gekozen. Mijn paarden komen er in de winter zo'n 3 uur per dag uit, zomers zo'n 6 uur.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:58

Zelfs met de stelling dat paarden met weidegang gelukkiger zijn ben ik het niet eens.
Er zijn zat paarden die zich echt te pletter vervelen in het land en alleen maar bij het hek hangen. Die paarden doe je meer plezier met een schone stal.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:59

Lovely schreef:
Mijn advies is dan: koop een enorm stuk grond, zet er een handig spul op en koop al die zielige paarden op en geef ze een hoogwaardig paardenbestaan volgens eigen inzicht. .

Een niet zo zinvol advies: want er zijn veel mensen die dat willen maar bitter weinig dat kunnen betalen.

Overigens hoeven mijn paarden ook niet de godganse dag buiten te staan, ik vind 4 uur wel mooi, in het weekend staan ze er vaak de hele dag in, als het mooi weer is tenminste. Als het rotweer is, met veel wind of regen hebben ze er geen zin in en staan ze liever op stal. Paarden kunnen zelf heel goed aangeven wat ze graag willen, dat merk je zo. En daar moet je gewoon naar luisteren, en niet naar wat meisjes hier op bokt te zeggen hebben dat een paard altijd buiten zou moeten staan. Daar zijn onze sportpaarden gewoon niet geschikt voor.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:01

Fitzroy schreef:
Die paarden doe je meer plezier met een schone stal.
en goede voeding en omgang en zo nog een paar andere dingen. alsof de gelukzaligheid en gezondheid van een paard alleen door de wei bepaald wordt. was het maar zo simpel.

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:08

Zomers komt mijn paard 3 uur p/d op het land. Dit vindt zij voor een uurtje leuk maar daarna gaat zij het liefst weer terug naar stal. Zij vindt het dus ook geen zak aan. Nou vind ik dat ze 3 uurtjes maar lekker moet volhouden, maar het idee dat ik haar 24/7 weidegang moet bieden wordt ze niet vrolijker van. Dus 24/7 weidegang doe ik haar niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:12

Desiree"]
[quote="Lovely schreef:
Mijn advies is dan: koop een enorm stuk grond, zet er een handig spul op en koop al die zielige paarden op en geef ze een hoogwaardig paardenbestaan volgens eigen inzicht. .

Een niet zo zinvol advies: want er zijn veel mensen die dat willen maar bitter weinig dat kunnen betalen.
[/quote]
Klopt, ik ben ook nog steeds op zoek, maar ik heb nog niks gevonden dat voldoet aan mijn eisen en past bij mijn financieringsruimte. We zoeken nog even door hoor, ik heb geen haast.

Laurae, ik heb mijn paard jarenlang precies zo gehouden als dat jij jouw paard houdt. Op een gegeven moment ben ik van stal veranderd omdat al die vrijheid blijheid ook enorme risico's met zich mee brengt. De keerzijde van de medaille is dan dat hij nu dus in de winter overdag niet buiten staat. Dat is een redelijk bewuste keuze, maar ook geforceerd door de mogelijkheden. Dat gemis vang ik zo goed mogelijk op waar ik kan. Inmiddels kan ik concluderen dat mijn paard niet verslechterd is door de nieuwe situatie. Zijn gedrag is hetzelfde, zijn conditie is hetzelde, hij is niet meer of minder ziek dan voorheen. Hij loopt alleen veel minder risico.
Nog een maandje en dan staat ie weer gras te kanen tot oktober.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:15

Jeeeemig, ik heb net alle pagina's even doorgelezen.... pfff.

Weiland is basisbehoefte voor een paard, dat is absoluut waar. We wonen alleen in een nogal propvol landje, dus is de ideale situatie niet voor elk paard weggelegd ook al zou je dat nog zo graag willen.

Bovendien is een hele dag op het gras voor een echt sportpaard ook niet handig i.v.m. kweken van grasbuik.

Niet ieder paard wordt happy in een paddock, de mijnen ook niet echt heel erg, maar die staan toch in de winter vanaf ongeveer half elf tot half vijf buiten. Als het heel slecht weer is gaan ze eerder naar binnen. Ze gaan blij naar buiten, maar ook weer blij naar binnen. Maakt ze niet zoveel uit.

In de zomer lopen ze bij ons in principe vanaf een uur of negen 's morgens tot zonsondergang in de wei, daar zijn ze wel happy hoor, lekker vreten de hele dag.

Alleen: mijn paarden zijn nogal snel vet, dus ben ik toch genoodzaakt om ze de eerste helft van de zomer maar een halve dag op het gras te zetten, de ochtenden lopen ze dan in de paddock. 's Middags dus op heel kort gras.

Mijn paarden staan wel apart, zowel in de paddock als in het land, heb zoveel gesodemieter met blessures en kapot getrokken dekens gehad, dat ik ze niet meer in een groep wil hebben. Over het draadje kunnen ze contact hebben met elkaar.

Ik zorg dus voor zowel de basisbehoefte van het paard, als mijn eigen behoefte: een gezond en blessurevrij paard. Een compromis dus.

Gelukkig is er bij mijn stal deze mogelijkheid, het is een van de zeer weinigen in Noord-holland.... De meeste stallen waar je paard in de winter naar buiten kan, staan ze tot over hun kogels in de prut, hoef ik ook niet meer hoor.

Mijn Toontje heeft bij een vorige stal wel in een groep gestaan, maar werd daar niet happy van. Stond de hele dag bij het hek te wachten tot hij eruit kon glippen. Hij heeft voordat ik hem kocht zeker zesenhalf jaar dag en nacht op stal gestaan, dus tja.

Kaminka snapt het rangordesysteem niet en laat zich continu in elkaar beuken en gaat dan nog niet voor een ander paard aan de kant. Dat schiet dus ook niet op. Die gaat dus ook niet meer in een groep. Zielig? Weet ik niet.