Prijzen pensionstalling rijzen de pan uit?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geldt er bij jouw pensionstal een verhoging in de kosten per 1 januari 2009? Zo ja, met welk bedrag wordt dit verhoogd per maand?

1. Ja, de prijs gaat omhoog tussen de 10 -25 euro
155 (31%)
2. Ja, de prijs gaat omhoog tussen de 25 -50 euro
27 (5%)
3. Ja, de prijs gaat omhoog tussen de 50 -75 euro
9 (1%)
4. Ja, de prijs gaat omhoog tussen de 75-100 euro
8 (1%)
5. Nee, er geldt bij ons geen prijsstijging
298 (59%)

Totaal aantal stemmen: 497

Lousje22

Re: Prijzen pensionstalling rijzen de pan uit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:47

Ik dacht dat ik veel betaalde 355 euro p/m, maar het kan dus nog gekker blijkbaar . Sta wel op een luxe stal, 2 binnenbakken (meestal 1 te rijden door lessen), 2 buitenbakken, stapmolen,paddock, wasplaats, goede uitrijmogelijkheden. Wij gaan per januari 5 euro omhoog, dat is nog wel te doen al vraag ik me soms af waar het stopt. Mijn salaris word ook niet meer, maar wel alles duurder maken.

roos1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:10

Jeetje wat een prijzen allemaal. Ik betaal 30 euro per week, excl bix en stro, en sta bij een boer met rijbak en 2 paddocks.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:57

Ik betaal 250,- per maand en voorzover tot nu bekend is komt er geen prijsstijging. Maar wat niet is kan uiteraard nog komen Knipoog

Stalling is in Zwartewaal, provincie Zuid-Holland
Faciliteiten:
- 3*3 gesloten box, dus zonder luik enkel tralies
- 2x daags brok + hooi/kuil
- 1x in de week helemaal uitmesten (zelfde systeem als TS) en elke dag opstrooien muv zondag
- 30*60 binnenbak
- 20*50 buitenbak altijd berijdbaar & verlicht
- 2 paddocks, niet gedraineerd dus in de winter flink nat
- 50*80 'menplaat'. Niet gedraineerd en verlicht, dus alleen in de zomer te gebruiken.
- Geen bakhuur oid als je wilt lessen

Nu sta ik nog niet zo heel erg duur gezien de facilieiten en de omgeving, dus als er een prijsstijging zou komen kijk ik daar niet zo van op.
Maar in jouw geval moet ik zeggen dat ik het wel aardig aan de prijs vindt, zeker als je hebt vergeleken in je omgeving, en zou ik dus ook zeker een reden willen voor deze prijsstijging.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:03

wow, voor 465euro stal ik met gemak 4 paarden Bloos!

Ik betaal €100 per paard per maand, voor een wei met stallen, water, verlichting en een buitenpiste. Met alle gebruik en comfort van de manege 200m verderop. Vqordroog zit in de prijs inbegreppen en stro normaal ook. Zelf koop ik eten, bieten en houtkrullen.

Best goedkoop!

Het enige dat ik ondervind is, de twee vorige jaren kreeg in zonder problemen stro, dat zat in de prijs. Nu hebben we nog geen stro gekregen omdat het een slecht jaar was? En dus koop ik voor mijn paarden houtkrullen. Iets duurder maar ik sta dan nog steeds goedkoop!

Ze kunnen zich de stijgingen best veroorloven... Mensen kopen steeds paarden en paarden en op de duur gaat er geen plaats meer zijn dus gaan mensen zonder problemen meer geld betalen, zolang hun paard maar een 'thuis' heeft.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:24

russel schreef:
Ik ben het dus wel eens met de prijzen van MadamX, ik heb dus zelf een paar jaar alleen stal met wei gehuurd, onderhoud was voor mijzelf. Ik heb dus idd ingekocht en weet ook de bulkprijzen, ken de prijzen van hooi en stro, de verschillende soorten stro, de goedkoopste adressen voor vlas, zaagsel, hooi en stro.

Zelf ben ik nu 60 euro per maand kwijt zonder dat ik bulkprijzen kan hanteren, heb immers maar 1 1/2 paard en voor de shet doe ik maar even verwaarlozen, dat is zo weinig. Ze staan nu dus aan huis, dus weet exact wat het mij kost.

Overigens vertelde mijn fouragehandelaar dat het voer weer goedkoper wordt, omdat de granen goedkoper zijn. En de benzineprijs is bijna 50 cent per liter goedkoper geworden, dat scheelt ook in de totale prijzen.

Joyce, je betaalt wel veel voor je vlas en zaagzel, ik heb ze voor 6, maar als ik de moeite neem om naar mijn oude adresje te rijden, heb ik ze goedkoper. Overigens koop ik dan 1 pallet, maar als ik bv 3 pallets afneem is het weer ietsjes goedkoper.

Tja, ik heb bij verschillende leveranciers hier uit de regio geïnformeerd. Vooral toen voor houtkrullen omdat ik wist dat je daarbij korting per pallet krijgt, maar er zaten zoveel balen op een pallet dat ik dat niet zag zitten in 1 keer te bestellen ivm verbruik en opslag.
Ik ben dan wel particulier dus ik kan de kosten niet aftrekken van de belasting en de BTW ook niet!

Hemparade/Hempbed heb ik ook naar geïnformeerd bij Welkoop en bij Fabriek die hennepproducten maakt, maar die fabriek was duurder, dan losse zakken via Welkoop. Geen kwantum korting daar en via de fouragehandel kon het niet geleverd worden (wel vlas/zaagsel/houtvezel, maar dat wilde ik niet in de stal) Vlasprijzen hoor ik via vriendin met veehouderij- en paardenbedrijf en die bestellen ook in het groot via fouragehandel, en wat de prijs in de Welkoopwinkel is. En via haar ook de stroprijzen per ton.
Stro was hier bij fouragehandel geloof ik 2,90 per pakje aan begin seizoen, met korting bij grote afname.
Verder prijzen via internet/marktplaats.

Ik geloof best dat wanneer je zuinig opstrooit/ruber matten hebt, en weinig krachtvoer geeft en relatief goedkoop ruwvoer kan krijgen je een kostprijs hebt van zo'n 50 a 60 euro per paard aan voer en strooisel, maar dan heb je nog niet alle andere lasten, kosten etc. meegerekend! Dus een complete kostprijs per paard van 50 euro inclusief accomodatie, arbeidsloon, energie, afschrijving en onderhoud... Dat kan in mijn ogen niet. Zou graag de financiele cijfers inzien van diegene die dat lukt, want wij wonen leuk, maar niet te vergelijken met de gemiddelde pensionstalling, hebben net verbouwd, en weetdus wat de hypotheeklasten en bouwkosten zijn op het moment... En dan kost hoe wij wonen, in de randstad zo ongeveer het dubbele.
Maar oged, misschien dat je bij bedrijfsmatige exploitering zoveel kosten af kunt trekken, dat die hypotheeklasten ook een stuk lager worden...

Even mij kosten per paard bij gekochte voordroog, in de winter:
ongeveer 1 baal voordroog per paard per maand: 25 euro
Hennepstrooisel: 6,75 per zak (14 a 15kg), minimaal 5 zakken per maand dat ze 's nachts op stal staan: 33,75
Wortelen: 1 net (20kg?) per paard per maand: 3,25
Granenmengeling/muesli: 1 zak, ongeveer 12,50 per maand, maar bij normale krachtvoergift van 2kg per dag ben je al snel het dubbele kwijt.

Dan kom ik uit rond de 75 euro.

Gelukkig heb ik ze niet elke nacht op stal, maar bij droge stukken in de paddock gewoon dag en nacht in de paddock met paar uurtjes weidegang. dus kunnen we iets besparen op de strooiselkosten.
Als ze langer op de wei lopen, en dus meer gras eten, kan ik iets besparen op de ruwvoerkosten. Helaas met dit natte weer heb ik ze al veel vroeger korter op de wei lopen dan voorgaande jaren en zijn die kosten dus gestegen dit jaar. Ook zal ik van het voorjaar ruwvoer bij moeten kopen verwacht ik.

Maar goed, er zijn nog veel meer kosten die bij het houden van paarden komen.
Stallen hier in de omgeving vragen voor stalling met buitenbak tussen de 120 en 150 euro, stallen met binnenbak, de goedkoopste rond de 150, daarna de goedkoopste 190 euro tot zo'n 275 euro per paard per maand. Goedkoopste weidegang jaar rond, is rond de 55 euro per maand inclusief ruwvoer en eventueel zelf krachtvoer bijvoeren.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:41

Citaat:
Dus een complete kostprijs per paard van 50 euro inclusief accomodatie, arbeidsloon, energie, afschrijving en onderhoud... Dat kan in mijn ogen niet.

Misschien in jou ogen niet.... maar het kan wel. Overigens heb ik geen energiekosten, dat wordt hier geproduceerd; en er is gebouwd met onderhoudsarme/onderhoudsvrije materialen, dus onderhoudskosten zijn nog steeds 1%.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:42

Montignac schreef:
Vanwege de kostenstijging van het aanschaffen van stro zijn de kosten bij onze pensionstal vorig jaar verhoogd met 25 euro per maand.

Onlangs heb ik een brief gekregen waarin een verhoging van de kosten worden aangegeven en om een lang verhaal kort te houden en jullie allerlei berekeningen te besparen komt het erop neer dat ik per 1 januari 2009 465,- euro per maand moet gaan betalen. Het is een prijsstijging van 12%.

Ik ben benieuwd naar prijsstijgingen bij jullie pensionstallingen (als dit van toepassing is natuurlijk), of dit is onderbouwd en hoe de algemene reacties zijn van medepensionklanten. Vul a.u.b. de poll in en geef hieronder aan wat jouw mening of ervaring hierover is.

Thanks

465 euro?? Jezus! Wat voor luxe stal heb je wel niet dan?

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:54

ik vind dat er ook veel verschil zit in de prijzen van stro , kuil , hooi en kracht voer. Ik betaal maar 1 euro voor 25 kg wortelen, 11 euro voor een zak dure muesli (allergievrij) . Kuil komt bij ons van eigen land maar kost (zon grote ronde ) 15 euro per baal. Stro is 2,50 kleine baaltjes bij de Fourage handelaar. Bij ons zit alles erbij voor 100 euro per maand alleen mesten niet (ook al haalt de staleigenaar 2 x per dag stront uit) en geen krachtvoer. Worden heerlijk binnen en buiten gezet. Heel veel land zomers (die van mij stonden 2 weken terug nog op het land). Dus vroeg land op laat eraf.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:56

465 dat is echt te gek voor woorden dat kost mijn huis nog niet eens Bloos!

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 17:45

Vandaag heb ik een gesprek gehad met diegene di ebij ons op stal verantwoordelijk is voor de facturering. Het blijkt dat ik een misrekening heb gemaakt. In mijn berekening ben ik van de stalkosten uitgegaan die voor andere pensiongasten gelden. Maar mijn paard staat op zaagsel en kent dus andere tarieven. Het gaat erop neerkomen dat ik per 1 januari 420 euro per maand ga betalen en de aparte bakhuur wordt niet meer gerekend. Het is een prijsstijging van 2 & volgens normale tariefstijgingen. Ik heb overal helder en duidelijk antwoord op gehad.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 17:47

Citaat:
die waren hier vroeger ook. Ik geloof dat er bij ons ook leegloop is. De stallen zijn gevuld met handels- en sportpaarden en een gedeelte pensionpaarden. Ik ben benieuwd of n.a.v. deze prijsstijging pensionklanten gaan verhuizen

De stal waar jij het over hebt, willen ze helemaal geen extra pensionklanten, daarom vinden ze het ook niet erg om de prijzen omhoog te gooien Bloos! . Ik denk dat het over 10 jaar alleen nog maar een handelsstal is.[/quote]

Ik neem aan dat je het over mijn stal hebt? Vanwaar die gedachte?

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 17:48

Emilia schreef:
Montignac schreef:
Vanwege de kostenstijging van het aanschaffen van stro zijn de kosten bij onze pensionstal vorig jaar verhoogd met 25 euro per maand.

Onlangs heb ik een brief gekregen waarin een verhoging van de kosten worden aangegeven en om een lang verhaal kort te houden en jullie allerlei berekeningen te besparen komt het erop neer dat ik per 1 januari 2009 465,- euro per maand moet gaan betalen. Het is een prijsstijging van 12%.

Ik ben benieuwd naar prijsstijgingen bij jullie pensionstallingen (als dit van toepassing is natuurlijk), of dit is onderbouwd en hoe de algemene reacties zijn van medepensionklanten. Vul a.u.b. de poll in en geef hieronder aan wat jouw mening of ervaring hierover is.

Thanks

465 euro?? Jezus! Wat voor luxe stal heb je wel niet dan?

Het is een 5 sterren pensionstal waar ik het verder prima naar mijn zin heb....

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 17:50

MariekeS_ schreef:
Toevallig ben ik vrij bekend met de stalling van de TS. Deze stal staat erg hoog aangeschreven in de paarden(men)sport. Een 5 sterren stal met álles erop en eraan. Dan betaal je misschien (veel) meer dan anderen met dergelijke faciliteiten, maar men betaald ook deels voor de reputatie van de stal (is mijn mening dan he Knipoog)

Dat is inderdaad ook zo. Maar ik heb dit topic niet geopend om mijn onvrede uit te spreken over de kosten die ik nu betaal of ga betalen. Ik ben gewoon erg nieuwsgierig naar het landelijk gemmidelde aangaande de prijsstijgingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:35

Rukaro schreef:
Russel, welk deel van het land zit jij?
Als iemand nog een goedkope vlashandel in het noorden van het land weet, dan hoor ik dat graag!

Mijn adresje zit in Brabant, in het noorden weet ik het niet, maar ik weet zeker dat die er ook zijn, ze kopen groot in dus ze hebben marge, goede afspraken maken. Overigens halen wij op en laten niet thuisbrengen..

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 08:07

Dat zal ook wel flink schelen neem ik aan? Die mogelijkheid hebben wij geloof ik niet.

Montignac: Dat is een positief bericht!

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 08:22

_Mel schreef:
De stal van Haf is dit jaar verhoogd van 180 naar 190. Dus dat valt erg mee. Wow 465 is wel érg veel!

Nog even een toelichting. Voor dit bedrag heb ik echt álles. Er wordt uitgemest, gevoerd, binnen en buiten gezet, je hebt een buitenbak en longeerbak, kast voor je spullen , je hebt een soort van kantine huisje met koelkast etc.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 08:41

Ik sta net in Duitsland over de grens.
Het is een zelfverzorger stal en dat houd in dat je dus alles zelf doet, wel is er onderling het voeren en het binnen en buiten zetten geregeld.
Ik betaal per maand 140 euro voor 2 buitenboxen met paddock(groot stuk weide) eraan, 70 per box, hier komt dan wel nog hooi en stro bij.
Maar ik voer met 2 paarden 1 grote baal per maand in de winter a 37 euro, en koop een grote rechthoekige baal a 400 kilo ofzo voor tussen de 20 en de 27 euro, de ene keer doe ik er 2 maanden mee de andere keer wat minder lang.
Ligt ook aan het weer.
Verder koop ik dan nog een zak basis brok en 1 zak mueslie zonder haver per maand.
Al met al zit ik dus rond de 200 euro per maand voor 2 paarden Knipoog

Owja en we batalen iedere maand 5 euro per man voor als we een nieuwe bezem ofdergelijk nodig hebben.

Wat hebben wij allemaal,

iedere dag weidegang, in de winter weide paddocks van sóchtends tot het donker word.
Wasplaats, verlichte buitn dressuurpiste(groot), achteraan een aparte spring/westernpiste.
Grote roudpen/longeerbak.
10 minuten stappen en je rijdt een geweldig groot nationaal natuurgebied in.
!5 minuten rijden te paard van de rijhal.
Kantine en leuke zitjes en een geweldige sfeer!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:52

Ik betaal 125euro per maand, ik moet enkel voer zelf kopen, voor de rest wordt alles gedaan. Er komt een nieuwe rijbak van 20x60m, er is een dichte longeerbak, mooie stallen (alles is nieuw) losgooi gedeelte, volop weide...niks te klagen dus! Haha!
420 euro vind ik toch echt te ver gaan Bloos!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:21

Ik ben 170 euro in de maand kwijt. Per 1 januarie word dat 180. En er word daar verder prima voor mijn paard gezorgt.
Alleen valt het me sinds deze week op, dat er al een paar dagen niet is uitgemest, alleen bijgestrooid. Als dit de regel gaat worden vind ik de prijsstijging niet terecht.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:27

pre schreef:
Ik sta net in Duitsland over de grens.
Het is een zelfverzorger stal en dat houd in dat je dus alles zelf doet, wel is er onderling het voeren en het binnen en buiten zetten geregeld.
Ik betaal per maand 140 euro voor 2 buitenboxen met paddock(groot stuk weide) eraan, 70 per box, hier komt dan wel nog hooi en stro bij.
Maar ik voer met 2 paarden 1 grote baal per maand in de winter a 37 euro, en koop een grote rechthoekige baal a 400 kilo ofzo voor tussen de 20 en de 27 euro, de ene keer doe ik er 2 maanden mee de andere keer wat minder lang.
Ligt ook aan het weer.
Verder koop ik dan nog een zak basis brok en 1 zak mueslie zonder haver per maand.
Al met al zit ik dus rond de 200 euro per maand voor 2 paarden Knipoog

Owja en we batalen iedere maand 5 euro per man voor als we een nieuwe bezem ofdergelijk nodig hebben.

Wat hebben wij allemaal,

iedere dag weidegang, in de winter weide paddocks van sóchtends tot het donker word.
Wasplaats, verlichte buitn dressuurpiste(groot), achteraan een aparte spring/westernpiste.
Grote roudpen/longeerbak.
10 minuten stappen en je rijdt een geweldig groot nationaal natuurgebied in.
!5 minuten rijden te paard van de rijhal.
Kantine en leuke zitjes en een geweldige sfeer!

Jeetje hier word ik wel jaloers van en dan met name dat natuurgebied.....geniet er maar lekker van!! Pling

benedicte5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:32

Ongelooflijk maar wij gaan 5 euro naar beneden per 1 januari,van 355 naar 350 euro...Maar de privélessen gaan 3 euro omhoog dat is nou weer jammer!!!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:55

pff, wat een prijzen zeg allemaal.
Hier in den Haag is alles zo rond de 350 euro per paard, inclusief voer en stro, echt ongelooflijk. Ik denk dat ik bij Pre ga wonen, haha! Voor dat soort bedragen zo je paard hebben staan lijkt me echt geweldig.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:36

Jezus, ik schrok van het bedrag van ts-er.
Voor de helft heb ik twee pony's in volpension staan.

Bij ons gaan ze ook omhoog per 1 januarie, ze hebben dit netjes in september al laten weten en ik heb er geen moeite mee.
Alleen mijn arabier gaat omhoog met 15 euro, mijn shet blijft hetzelfde.
Ze zijn al jaren niet meer omhog gegaan met de stalhuur en nu moesten ze echt omhoog gaan om het rendabel te houden.
De stalhuur gaat van 160 euro naar 175 euro en dat vind ik een schappelijke prijs en goed te doen.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 11:09

ik betaal 120 euro, voor mijn pony. in een paardenbox Haha! Hierbij zit in:
- weidegang in de zomer
- stro
- kuil
- voeren( als je er zelf bent om de tijd dat er gevoerd moet worden, word het gewaardeerd dat je het dan even doet)
- GROTEkast. en sinds kort dekenkast.
-buitenbak met goede verlichting en drainage, alleen meot je met slecht weer opendoen, en met zon, buis voor water afsluiten.

Zelf:

Uitmesten. krachtvoer kopen.

arankie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:29

ik sta helemaal gratis maar mijn paard staat dan ook bij mijn broer:P