Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Judje schreef:Moderatoropmerking:Er zijn een aantal berichten verwijderd in verband met het openbaar maken van privé communicatie en de reacties daar op zijn ook verwijderd.
Deze discussie gaat over de keuze tussen een binnenbak of weidegang. Het zou prettig zijn als jullie het daarbij willen houden.Van een goede discussie met argumenten leert men meer dan van persoonlijke aanvallen.
sflj schreef:een paard -ieder paard- hoort de ruimte te hebben, samen met soortgenoten en kun/wil je hem dat niet geven, moet je er geen nemen!

RandyOrton25 schreef:om dan gelijk te zeggen dat je dan geen paard moet nemen vind ik echt lariekoek
Daarnaast probeer ik wel elke dag te gaan om te rijden of stappen of losgooien! lautje76 schreef:RandyOrton25 schreef:om dan gelijk te zeggen dat je dan geen paard moet nemen vind ik echt lariekoek
Goh, dat vind ik nou helemaal geen lariekoek. Ik vind het getuigen van verantwoordelijkheidsgevoel om geen paard te nemen als je een paard geen paardwaardig bestaan kan bieden.

Flosje446 schreef:Bij ons is vorige week vrijdag de binnenbak neergehaald doordat het dak eraf was gewaaid. De binnenbak + longeerring was bij ons de paddock. Achter hebben we nog een kleine paddock en daar zetten we ze in als er iemand op stal is, ze staan nu ipv de hele dag buiten maar 1 a 2 uurtjes buiten. Ze kunnen alleen naar buiten onder toezicht, omdat er overdag niemand op stal is, daardoor staan ze maar zo kort buiten. Ik kan dit goed aan de paarden merken, ze zijn wat chago en zijn erg blij als er iemand op stal is. Hieraan kan ik merken dat ze het erg fijn vinden om de hele dag buiten te staan.
Ik ken ook paarden die het absoluut niet leuk vinden om buiten te staan. Het vorige paard van mijn instructrice stond al zijn hele leven 24/7 op het land. Toen zij hem kocht ging hij overdag op het land en 's nachts op stal, maar dat paard vond het op stal zo fijn dat als hij in het land werd gezet hij zo ging flippen dat ze hem er iedere keer na 10 minuten weer af moesten halen omdat hij helemaal overstuur was.
DinaxUllie schreef:vind het maar knap als je paard met zijn hoef in tralies vast komt te zitte..![]()
heb je lekker paardvriendelijke stal..
DinaxUllie schreef:ja dat heb ik.. en nee de tralies gingen niet scheef staan..
die van mij is 1.85 en toen hij op nieuwe stal kwam ging hij over de zeik maar alles staat nog gewoon recht.. en als een paard over de zeik gaat in zijn stal waarom staat hij dan in een stal.. zoals zoveel mensen tegen zijn
Arabesk schreef:lautje76 schreef:
Mensen die bij ons op cursus kwamen die zelf in Amsterdam woonden, hadden hun paard helemaal in Bergen staan, drie kwartier rijden. Het paard staat daar altijd buiten.
Zo ver rijden hebben ze er voor over, om hun paard een paardwaardig bestaan te bieden. Zij vonden dat er dichterbij huis geen stal was die voldeed aan de basisbehoeften van een paard.
jesito schreef:Maar waarom mag een paard alleen buiten onder toezicht, ik vind dit erg raar.
Tuurlijk kunnen er op de wei dingen gebeuren, maar op stal net zo goed.
Denk eens aan met zijn hoef tussen de tralies vasthangen, vastliggen, koliek, hoofd kapot gestoten enz.

) of ik ga naar een binnenbak in de buurt. En mijn paarden zijn toch echt sportpaarden hoor. Maar wel van het type dat op een buitenconcours gewoon doorloopt als het regent ipv met de kont in de regen te gaan staan omdat ze het niet gewend zijn. Nog een voordeel van je paarden dagelijks buiten houden 
Miriam schreef:Absoluut weidegang
Binnenbak zou natuurlijk fijn zijn maar mijn buitenbak is gewoon zo'n 350 dgn per jaar te berijden. De andere dagen las ik een dagje vrij in (niet erg, want de paarden lopen toch op de wei) of ik ga naar een binnenbak in de buurt. En mijn paarden zijn toch echt sportpaarden hoor. Maar wel van het type dat op een buitenconcours gewoon doorloopt als het regent ipv met de kont in de regen te gaan staan omdat ze het niet gewend zijn. Nog een voordeel van je paarden dagelijks buiten houden
Overigens snap ik best dat het in sommige delen van het land niet mogelijk is om de paarden in de winter op de wei te doen. (ruime) paddock met vriendje is dan wel een vereiste vind ik....
RandyOrton25 schreef:sflj schreef:een paard -ieder paard- hoort de ruimte te hebben, samen met soortgenoten en kun/wil je hem dat niet geven, moet je er geen nemen!
nou nou dit vind ik ook wel heel zwaar klinken hoor
dit betekend dus dat ik geen pony mag hebben ik wil mijn pony best weide gang geven graag zelfs maar ik woon midden in de randstad dus helaas geen weidegang of paddock waar me pony de hele dag in kan staan en met soortgenootjes al helemaal niet.
die van mij staat meestal een half uurtje los in een 20x40 buitenbaan om zijn ei kwijt te kunnen samen met een soort genoot staan kan niet gezien de dominantie hij lelt alles het hek door ( wat hij op de wei nooit toen ik nog wel weidegang had gedaan heeft) en daar zijn ze op stal niet echt blij mee.
kijk ik vind dit ook verre weg van ideaal maar om dan gelijk te zeggen dat je dan geen paard moet nemen vind ik echt lariekoek
lautje76 schreef:RandyOrton25 schreef:om dan gelijk te zeggen dat je dan geen paard moet nemen vind ik echt lariekoek
Goh, dat vind ik nou helemaal geen lariekoek. Ik vind het getuigen van verantwoordelijkheidsgevoel om geen paard te nemen als je een paard geen paardwaardig bestaan kan bieden.
Kijk, ik wil ook graag een hond maar woon in de stad en werk hele dagen. Dan zeg ik toch ook niet "de hond moet zich maar aanpassen". Maar van een paard verwacht je dat wel? Nee, wat niet kan dat kan niet.
Dan een kwartiertje ff snel naar buiten om de behoefte te doen is toch genoeg? Ze hebben immers de hele dag het hele huis tot de beschikking?
En in het weekend een uurtje het bos in is voor zo'n beestje ook zat? Kunnen ze de rest van de week wel binnenblijven hoor!!
(Wel gek dat ie het bankstel helemaal kapot vreet trouwens!)
Maar dit is misschien off topic en heeft het er niks mee te maken.
Nee elk paard hoort buiten in de paddock, buitenbak, wei kan me niet schelen, maar wel buiten.