Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:15

Ik kan het aan mijn mestbult ook merken. Normaal doe ik er 6 maanden mee. Ik zit nu al op 6 maanden en er kan nog flink wat bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:12

diana1 schreef:
Zo is het Jannepauli :D
Wel grappig hoor, het blijkt maar weer eens hoe de mensen over het voeren denken.....
zoveel mensen zoveel wensen, zoveel "boeren" zoveel voeren.

Urine, eiwitrijk, ammoniakgeur of niet, de strokorrels absorberen wel ;)
Zo zijn we weer back to basis :+

Jawel dat klopt, maar we hadden het in eerste instantie over de ammoniakdamp die langer blijft hangen met korrels tov bv vlas. Zo kwamen we op het spoor dat als je niet goed voert, krijg je ammoniak. Voer je goed, geen ammoniak.. :D

chanjelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:15

Als ik alles lees lijkt het me wel goed om een keertje te proberen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:21

Mara dat gaat dus schijnbaar niet op russel. Ammoniak krijg je sowieso als je plas laat liggen.
Strovan adverteerd trouwens met dat er een biochemisch goedje in de korrel zit om urine te binden en daardoor ammoniakontwikkeling verminderd.
Kwam er uit de testen van bokkers duidelijk verschil in ammoniaklucht bij de verschillende korrels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:23

Helaas is daar geen test over gedaan, maar zou best wel zinvol zijn om alsnog die testen te doen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:35

idd.
Er was toch een youtube filmpje over opname van verschillende korrels? Heeft iemand daar de link nog van?
Zoiets zou je eigelijk ook moeten doen maar dan met urine. En dan na enige tijd dus de ammoniaklucht testen ofzo.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:35

kunnen jullie -ieder voor zich- doorgeven hoeveel zakken je per week nodig bent en hoe je de stal uitmest
(potstal of elke dag plas eruit?)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:53

1 zak per week per stal, iedere dag of om de dag natte plekken eruit.
1 x in de week gooi ik de bodem om en werk ik hem helemaal los.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:19

Ik geef de bodem 2 a 3 weken 'rust' en haal dan de natte koek er uit en gooi er 2 a 3 zakken bij.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:54

Mijn verslag van de stallen staat op mijn eigen website:
http://www.paardenvragen.come2me.nl

Een potstal heb ik niet, maak ik niet en heb ik nooit gemaakt. Niet met stro, zaagsel, vlas. Elke dag wordt hier de stal bijgehouden: natte plek er uit en de hopen er uit.

Ik vind juist met vlas dat het veel meer stinkt dan met strokorrels. Heb ongeveer een maand vlas gebruikt maar hier was ik snel van af....wat een bende.

Strovan heeft idd een biochemisch snufje nu (zoals te lezen in de adv)! Dit was tijdens de test hier op bokt gehouden door Imker toen nog niet geval. Ze zei toen dat het 100% stro was.

Zeolite Products liet toen weten hiermee te komen, zij zouden Zeoliet toevoegen aan de korrels.

De link naar de test door Imker (Strovan verkoper) gedaan: http://www.youtube.com/watch?v=1RwXsYWWelQ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:05

Leuk dat testje, maar het zegt niets over absortievermogen, alleen hoe snel de korrels uit een vallen en dus absorberen. Strovan dus het snelst, maar is het absorptievermogen dan het grootst/hoogst? Dit bewijst dus niets.

Maar wat ik wel leuk vind is dat Ecobodem en Strovan kennelijk nog al met elkaar in de race zitten.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:08

Het zal inmiddels misschien ook al wel weer verder zijn ontwikkeld en dat lees je nu dus in de adv. van Strovan. (de toevoeging van een middeltje tegen ammoniakgeur)

Ik vind het testfilmpje ook niet echt veel zeggen hoor, gaf alleen de link omdat daar naar werd gevraagd door Needje......ik denk dat dit bij de trouwe bezoekers van dit forum ook wel duidelijk is/was

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:31

Is van de Crushed eigenlijk ook ergens een filmpje te zien. Kon op naam gezocht niets vinden iig.
Ik denk ook dat deze test niets meer bewijst alsdat 2 soorten korrels snel uiteenvallen en watyer opnemen en de 3e niet.
Nu nog een test waarin een liter water bij 300 grams korrels wordt gedaan en dan afgieten wat niet wordt opgenomen en dan het totaal wegen. Dan kun je zien welke het meeste water op neemt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:37

Citaat: Strovan adverteerd trouwens met dat er een biochemisch goedje in de korrel zit om urine te binden en daardoor ammoniakontwikkeling verminderd.

Kom ik weer hoor: welk biochemisch spulletje is dan toegevoegd???

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:44

biochemische natuurstoffen????

is dat misschien toch ook Zeoliet :?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:00

Ik bemoei me helemaal niet meer met dit topic, maar ik wil wel even wat kwijt.

In StroVan zitten GEEN toevoegingen!
Het stro ondergaat een vermalings- en verhittingsproces, waardoor de structuur veel opener wordt en de geuren welke in de bodem zitten, vele malen beter geabsorbeerd worden.
We gebruiken niets om amoniak te binden, zullen dat ook nooit gaan doen.
We beweren geen kletspraatjes, ons product is door een onafhankelijk laboratorium getest en méér dan uitstekend bevonden.

Dus gebruikt StroVan toevoegingen? NEE is het korte antwoord.

* ik ga weer naar standby modus *

PS: Diana, wil je ons alsjeblíeft niet vergelijken met Zeolite? Wij hebben een 100% zuiver product.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:06

Ik vergelijk jullie niet met Zeolite? ik heb het over Zeoliet.

citaat vanaf jouw site: http://www.strokorrels.nl
Strokorrels Dieren

STROVAN strokorrels zijn een natuurlijk strooisel, dat gegarandeerd bestaat uit 100% tarwestro. Deze strokorrels vallen uiteen als deze in contact komen met vocht.
Door een constante, kwalitatief goede aanvoer van ons tarwestro, produceren en leveren wij het beste voor uw dier!

Door een speciaal daartoe aangewende procedure worden StroVan strokorrels intensief ontstoft.
[i]Het bevat verder biochemische natuurstoffen die de urine binden en de ontwikkeling van ammoniak sterk verminderen.[/i]
De stalomstandigheden worden hierdoor duidelijk verbeterd.

Wat betekent dit dan?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:26

Als je zou lezen (en dat heb je dus blijkbaar niet gedaan), dan zou je het antwoord al uit mijn post gehaald kunnen hebben.

Maar goed, voor jou speciaal dan nóg een keer:
Citaat:
Het stro ondergaat een vermalings- en verhittingsproces, waardoor de structuur veel opener wordt en de geuren welke in de bodem zitten, vele malen beter geabsorbeerd worden.
We beweren geen kletspraatjes, ons product is door een onafhankelijk laboratorium getest en méér dan uitstekend bevonden.

Je zou het kunnen vergelijken met ijzer: deze natuurlijke stof krijgt door verhitting de natuurlijke eigenschap om veel sterker te worden.
Ons stro krijgt door het vermalings- en verhittingsproces de natuurlijke eigenschap om geuren te binden.
Daar gebruiken we dus geen toevoegingen in wat voor vorm dan ook voor.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 01:00

Fitzroy schreef:
1 zak per week per stal, iedere dag of om de dag natte plekken eruit.
1 x in de week gooi ik de bodem om en werk ik hem helemaal los.

Hier ook zo.
Ik heb de korrels van/via Imker en ben er erg tevreden over. :j

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 07:30

imker schreef:
Als je zou lezen (en dat heb je dus blijkbaar niet gedaan), dan zou je het antwoord al uit mijn post gehaald kunnen hebben.

Maar goed, voor jou speciaal dan nóg een keer:
Citaat:

Je zou het kunnen vergelijken met ijzer: deze natuurlijke stof krijgt door verhitting de natuurlijke eigenschap om veel sterker te worden.
Ons stro krijgt door het vermalings- en verhittingsproces de natuurlijke eigenschap om geuren te binden.
Daar gebruiken we dus geen toevoegingen in wat voor vorm dan ook voor.

Zoals het geschreven staat heeft Diana gelijk; er staat dat er iets is toegevoegd.
Jouw verklaring is een zwak verkooppraatje, alsof die korrels zo bijzonder zijn: elke strokorrel wordt zo gemaakt, de machines die malen en pelleteren produceren zelf warmte, waardoor de lignine in de plantencellen smelt en zodoende de korrels bindt; door oppervlakte vergroting wordt hierdoor vanzelfsprekend het absorptievermogen vergroot, niets geheimzinnigs aan en niets speciaals aan.
Dit verkooppraatje is te vergelijken met die van zeoliet, die beweerd dat 'crushed' e.d. 'speciaal' is, terwijl dit gewoon 'afval' is van het normale productieproces van strokorrels.
Tip: laat strovan en zeoliet maar eens een open dag organiseren in de fabriek, dan kunnen vele vragen worden beantwoord.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:08

@MadamX
Dank voor de bijval....ik dacht al ík lees toch wel?

De Crushed is volgens mij niet iets speciaals (lees ik ook niet op de site van Zeolite trouwens) maar is wel de verpulverde korrel.
Het mag dan misschien "afval" zijn maar voor degenen van wie de paarden de hele korrels eten wel een uitkomst.
Voor mij dus ook want de oudere dames hier snoepen nog steeds van de hele korrels (en dat na al die weken/maanden)
Zodra de korrels verpulverd zijn blijven ze er af.

Die open dag zou wel erg interessant zijn. Ik denk niet dat die er ooit zal komen want het korrelwereldje (b)lijkt toch een mysterieus wereldje en de fabrikanten gunnen elkaar toch geen inzicht in het productieproces. Misschien ook maar goed.

_Nonieej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:52

Wij hebben het ook op het werk,
Wij horen er wel positiefe reacties op, alleen het ziet er wel heel smerig uit, dus sommige gooien 2 zakken van die stro korrels in, en daarna hemparade voor de frisheid.
Verder neemt het goed op.
Alleen hoor ook dat paarden het ook op kunnen eten:s ..
en dat is volgens mij niet de bedoeling..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:46

Hier stond mijn ouwetje vanochtend ook weer tevreden smakkend over de boxdeur te kijken. Gister dus een nieuwe zak erbij gedaan, natgemaakt, laten weken, platgetrapt en nog eet ze het.
Nou ja in kombinatie met het verse gras blijft de mest er mooi stevig van ;)

@madamX: ik weet niet in hoeverre de Chrushed/Chopped van Zeoliet echt 'afval' is in de zin van 'van de machineband gevallen, opgeveegd en in een zak gedaan om te verkopen' óf dat men in het extrusieproces de snijder van de spagetti-korrel gewoon iets korter heeft gezet.
Vind ik nogal een verschil in zitten nl ;)

@Toekie: hoe houden Bon zijn hoeven het op korrels??

Ik merk dat die van mij toch wel érg dichtgeslibte stralen krijgt, die behoorlijk moeilijk uit te krabben zijn.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:51

Citaat:
Nonieej_"
Wij horen er wel positiefe reacties op, alleen het ziet er wel heel smerig uit, dus sommige gooien 2 zakken van die stro korrels in, en daarna hemparade voor de frisheid.
.

Het ziet er helemaal niet smerig uit! Kijk maar eens naar mijn foto's via onderstaande links.
Het ligt er nu al een aantal maanden in en het is nog net als nieuw.
Ik denk dat het gewoon een kwestie is van op de juiste manier uitmesten, dat geldt uiteraard voor alle strooisels.

Ook heb ik hier geen last van dichtgeslibde stralen, alleen als er net nieuwe korrels zijn bijgestrooid zit er weleens iets in de straal, de hoeven worden hier dagelijks uitgekrabd en dus is dit voor mij geen probleem.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:59

Citaat:
Ik merk dat die van mij toch wel érg dichtgeslibte stralen krijgt, die behoorlijk moeilijk uit te krabben zijn.

dát zou ik niet prettig vinden.