Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:54

wij hebben een soort van dergelijke paddockplaten over de roostervloer heen liggen en ja die worden echt wel glad als er water op ligt en eventueel nog wat voer of mest. Daar voor hoeven ze niet eens te rennen, een schrikreactie kan al een schuiver geven. Ik kan mij voorstellen als er een laagje zand op ligt, dat dit een verstroevend effect heeft.

Nickeltje

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:56

Ik wil in onze schuilstal bovenop de mudplates nog rubber tegels leggen als zachtere ligplaats.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:22

Ik vind rubber tegels niet echt zacht :)
Een uitzondering zijn de mayo-tegelmatten en het HIT Softbed.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:23

Ik ben daarin ook nog zoekende hoor...
Mijn instructeur gaf aan in zijn schuilstal 50 x 50 x 10 cm rubber matten te hebben liggen en daar liggen zijn paarden wel gewoon op...
Dus ik was een beetje in die richting aan het zoeken...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:35

Ik heb in de ene stal een Hit Softbed en in de andere stal van die waterdoorlatende matten met noppen. Die zijn 4 cm dik, maar Boon wil er niet zonder bedding op liggen en Missy kreeg er ook hele kale hakken van. Dus zekere nu ze 's nachts altijd op stal staal heeft Boon houtkrullen in de hele stal en Jasmijn alleen een hoekje houtkrul zodat de plas niet spettert :)
Overigens lijkt die er ook liever in te liggen als ik 's ochtends de staart zie :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:41

Hier van die speeltuintegels van 5cm dik en daar liggen ze alle 3 op. Ik heb wel vaak gemorst hooi en stro erop liggen. Maar dat is een dunne laag.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:49

Dank voor jullie ervaringen, dat wordt allemaal meegenomen ;)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 15:27

Hier de rubbermatten in de stal. 1 stal heeft "echte" matten van 1x1 m en de andere speeltuinmatten van 50x50. Qua schoonmaken zijn die kleinere handiger ook om weer in de stal te krijgen, beide zijn waterdoorlatend. Ze liggen opgesloten tussen de muren in. Wel hebben ze stro erop, dus niet op kalle matten. Maar het is ook geen ramp als ze een keer minder stro hebben ze liggen dan niet op beton of stoeptegels.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:28

Joyce, hoe dik zijn die van jou?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 16:06

de 50x50 3 of 4 cm en die van 1x1 5 cm.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:23

Ah, en dat is dus dik genoeg voor die van jou om wel op te liggen...
Ik heb op Marktplaats net gereageerd op een partij van 7 cm dik...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 16:27

Ja ik vind het dik genoeg, ze slapen ook liggend in de nacht. Maar goed ze krijgen ook niet veel keuze om maar zo te zeggen :+

Het is in de nacht in stal op deze matten met stro. Of overdag buiten op gras of op zand (of modder afhankelijk van de nattigheid).

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:29

Ik heb blote rubber matten niet geprobeerd omdat het me te oncomfortabel lijkt. 1 van de spannenste dingen met 24/7 buiten met schuilstal vond ik het slapen, dus of ze genoeg rust zouden pakken.
Hier liggen ze heerlijk in een goede laag gehakseld stro. Het is arbeidsintensief en meer afval dan mest scheppen zonder bodembedekking. Maar ik ben er heel blij mee. Ik vind het ook prettig dat ik makkelijk kan inschatten of ze hebben gelegen/geslapen doordat ze bodembedekking op de buik of rug hebben.

Uiteindelijk is het ook kiezen wat het beste bij je past en zo nodig aanpassen als het toch niet werkt in de praktijk.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:32

De schuilstal die ik neer zet is aan 2 zijdes open en ik ben een beetje huiverig dat met zo veel open, als ik er dan stro of vlas of wat dan ook in leg, dat dat in geen tijd door de volledige paddock ligt...
Vandaar dat ik het om op te starten eigenlijk eerst wil proberen met (dik genoeg) matten alleen en als ik pech heb dan moeten we de plannen bijstellen en het anders inrichten.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 17:01

Hier gewoon zand in de schuilstal. Ze liggen er ook vaak gewoon in

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 17:38

Malenka schreef:
Er moet eigenlijk wel een laag zand overheen. Als ze kaal liggen is het een soort bestrating qua slijtage en comfort. Ik vind niet dat mijn paarden ongestoord als een ongeleid projectiel rond hoeven te kunnen gaan. Ik wil dat ze zich bewust zijn van hun lijf en de ondergrond en dat ze blijven nadenken. Ik ben dus ook niet tegen oneffenheden en juist voor diversiteit aan ondergronden. Uiteraard is een stuk lekker kunnen rennen en hun lijf strekken wel super fijn voor ze.

Hier ga ik in mee. Ik heb veel verschillende ondergronden, niveau verschil, nat, zacht, hard, droog, oneffenheden, randen etc.
Er is echt vanalles wat. Ze kunnen rennen op de landingsbaan en in de rijbak en in de bochten moeten ze oppassen. Slapen kan in het zachte zand, maar in de zomer liggen ze liever op harde klei :')

Die betonnen varkensroosters kunnen trouwens ook heel glad zijn en Indy is eens vol onderuit gegaan in de modder. Tsjah, je probeert overal rekening mee te houden en ze verzinnen dan weer dingen waar je nooit aan hebt gedacht :')

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:07

Even peilen hier. Heeft iemand ook drainage in een paddock (of rijbak)? Mijn bodem houdt zo veel water vast, net een spons. Zou drainage zin hebben denken jullie?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:15

Hier in de paddock en in de bak. Die van de rijbak moet eigenlijk vernieuwd of op z'n minst doorgespoten worden. Scheelt aanzienlijk! Wij kunnen niet zonder op onze natte kleigrond.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 13-01-25 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:17

geen ervaring met platen of drainage helaas
Mijn gewone bestrating is nu ook glas, sneeuw deels gesmolten en vriest weer aan nu

Weet iemand een adres in Limburg of omstreken voor houten omheining ( geen doorsteek)
Ik heb maar 10 meter nodig, fijne gevonden maar dat is in Schaik ( 1.20 uur rijden) of Goor ( 2.5 uur)
Er is er 1 vlakbij maar die is budget en als dat is wat mijn buren hebben kan ik net zo goed de dunste schuttingpalen kopen

Met verzenden bij de zaken die ik gevonden heb ben ik meer geld aan het verzenden dan aan het hout zelf

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:21

Ja, hier ook drainage in rijbak en paddock. Beide wateren af in de naastgelegen sloot. Moet er wel bij zeggen dat het nog vrij nieuw is allemaal (ligt er nu 1,5 jaar), maar de rijbak is doorgaans snel droog (3 stuks drainage op 20x37 meter)en door het gebruikte zand (zand van Poelman=leemhoudend)ook bijna altijd wel te rijden. De paddock is bijna altijd helemaal droog (2 stuks drainage op 10x40 meter, is gevuld met drainagezand), op de ingang na, daar kan een dikke plas ontstaan bij hevige regen. Tot nu toe zeer tevreden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:24

En als ik zo brutaal mag zijn om te vragen wat de drainage gekost heeft. Mag ballpark. En zelf gedaan of laten doen?

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 22:56

Lynn_Nikita schreef:
geen ervaring met platen of drainage helaas
Mijn gewone bestrating is nu ook glas, sneeuw deels gesmolten en vriest weer aan nu

Weet iemand een adres in Limburg of omstreken voor houten omheining ( geen doorsteek)
Ik heb maar 10 meter nodig, fijne gevonden maar dat is in Schaik ( 1.20 uur rijden) of Goor ( 2.5 uur)
Er is er 1 vlakbij maar die is budget en als dat is wat mijn buren hebben kan ik net zo goed de dunste schuttingpalen kopen

Met verzenden bij de zaken die ik gevonden heb ben ik meer geld aan het verzenden dan aan het hout zelf

Agriwood Castenray?

Interessant die rubberen matten, gaat dat niet stinken als ze er overheen plassen? In onze schuilstal liggen grasbeton tegels net als in groot deel vd paddock.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 23:02

Qimm schreef:
Even peilen hier. Heeft iemand ook drainage in een paddock (of rijbak)? Mijn bodem houdt zo veel water vast, net een spons. Zou drainage zin hebben denken jullie?

Ja, dat heeft zeker zin.
We hebben een eb en vloed bak en dus drainage. Die is altijd top.
De paddock heeft Paddockroosters en dat is prima, maar niet geweldig. Dus waarschijnlijk gaan daar ook drainageslangen in komen.

Ik geloof dat onze rubberen matten 4cm zijn. Veel te hard volgens onze paarden :D

Inmiddels bijna 1 week graanvrij gegeten. Ik vind t maar gedoe. Maar, ik heb wel t idee dat ik minder pijn in m’n lijf heb en ook wat fitter ben. Vanavond voor t eerst bloemkoolrijst gemaakt. Bij de juiste verhitting smaakt t neutraal.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 23:29

Qimm schreef:
En als ik zo brutaal mag zijn om te vragen wat de drainage gekost heeft. Mag ballpark. En zelf gedaan of laten doen?

Laten doen (als een van de weinige klussen die we uitbesteed hebben). Rijbak en paddock waren er nog niet en hebben we laten aanleggen in het weiland. Kosten voor graven, drainage en zand was bij elkaar zo’n 16k. De drainagebuizen zelf zijn niet zo vreselijk duur, de kosten zitten voornamelijk in het graafwerk en het zand.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 23:59

Jeetje wat hebben sommige van jullie een mooie bak sneeuw gehad !
Hier lag helemaal niets... -O-

Malenka schreef:
Ik heb na 4,5 jaar nog steeds geen mest afgevoerd. En ik kan nog steeds meer compost gebruiken. Dus ik vind het niet erg om hier te houden. Maar het begint nu wel lastiger te worden om plek te vinden om het te composteren. Dus ik hoop dat we ergens in het komend jaar wel kunnen gaan beginnen met mest briketten maken voor de kachel. Maar dan moeten we eerst een plek hebben om briketten te kunnen drogen.

Interessant , maar is dat niet heel veel werk ?

MarjanB schreef:
Wij hebben vanmorgen een rondje van 10km gedaan :D het was idd goed koud maar thermo kleding doet een hoop.

Ben wel jaloers op de zon bij anderen!

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Al vind ik dit soort 'mysterieuze' weer met een beetje mist ook altijd wel wat hebben hoor.

Nickeltje schreef:
Wij hebben een start gemaakt met de bouw van de schuilstal.

[ Afbeelding ]

Morgen verder.
Die bouwwerk is het laatst wat nog af moet voordat we de paarden kunnen ophalen...

Dat ziet er nu al mooi uit , ben benieuwd hoe het wordt.

Dais_ schreef:
Om 3 uur vanmiddag dacht ik even wat mudcontrol platen te leggen en nu wil ik niet meer stoppen, maar mijn lijf zegt echter dat het wel genoeg is zo. Jammer hoor, was net zo lekker bezig :D

[ Afbeelding ]

Haha geweldig, dit is zo herkenbaar.
Het wel willen maar gewoon kapot zijn.
Goed gewerkt in ieder geval :D

DubbelFun schreef:
boemel schreef:
Is het niet glad als paarden gaan rennen op deze platen?
Vraag ik, omdat ik 2 onbenullen heb :=

Dat is ook de reden dat ik ze niet wil; Boon kan als een idioot gaan racen en in volle galop de 90 graden bochten nemen. Ik krijg dan afzetgaten van 30 cm diep in het zand en zelfs met die grip is ze al eens onderuit gegaan.

Hebben jullie paarden dat dan niet snel genoeg door ?
Ik heb ook wel mafklappers erbij, maar zodra het hard/glad is zie ik ze gelijk voorzichtiger aan doen.

Qimm schreef:

Bij onze vorige woning had ik een gedraineerde rijbak.
Ideaal , al hangt het natuurlijk ook echt wel af van je toplaag.
Want drainage is fijn, maar als de toplaag niets door laat zal je drainage ook weinig gaan doen.
Mijn vader heeft het destijds aangelegd, maar die zat in de grondwerk en paardenbakken.
Afwatering van de bak was gewoon in de sloot.
Hij heeft ooit ook bij mijn ouderlijk huis in Giethoorn ( lees heel veel water, en altijd drassige grond) de weides gedaan maar daar had hij wel een put met pomp erin aangelegd die de boel 'droog' pompte en de weides waren daardoor goed te doen voor het houden van paarden.
Huidige prijzen kan ik je alleen niet mee helpen.

Hier het hele weekend druk geweest met beukenheggen plaatsen, ik had er 500 besteld :+
Gelukkig staat een groot deel er nu in en hadden we het zonnetje erbij.

Wij moeten nog afwatering voor het huis aanleggen, nu heb ik bedacht dat we een poel/wadi willen gaan aanleggen in de wei en daar de afwatering heen willen doen.
Zijn er mensen hier die een poel hebben liggen waar ook de paarden gebruik van kunnen maken ? en ervaring hebben met de aanleg daarvan ?