Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:38

MarloesHJ schreef:
Misschien dat hier ooit een tractor komt maar dan meer om te slepen enzo maar voorlopig staat dat niet hoog op het lijstje.

Groot onderhoud laat ik toch gewoon door mijn loonwerker doen die een paar kilometer verderop zit.

Ik vind niet dat deze winter alleen maar rotweer heeft gehad. Ook de nodige dagen zoals vandaag met blauwe lucht, stapelwolkjes en een zonnetje. Ja er is veel regen en storm geweest maar er hebben ook echt wel mooie dagen tussen gezeten.

Mee eens hoor, maar dan heb ik wel liever dat het nu zo blijft als vandaag dan dat het morgen weer losbarst allemaal :+ Elevada stond me net maar vreemd aan te kijken, deken af en ik hoef niet te werken? Huh?? Maar vervolgens ging ze lekker in het zonnetje liggen slapen <3

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:52

Maartje_M schreef:
MarloesHJ schreef:
Misschien dat hier ooit een tractor komt maar dan meer om te slepen enzo maar voorlopig staat dat niet hoog op het lijstje.

Groot onderhoud laat ik toch gewoon door mijn loonwerker doen die een paar kilometer verderop zit.

Ik vind niet dat deze winter alleen maar rotweer heeft gehad. Ook de nodige dagen zoals vandaag met blauwe lucht, stapelwolkjes en een zonnetje. Ja er is veel regen en storm geweest maar er hebben ook echt wel mooie dagen tussen gezeten.

Mee eens hoor, maar dan heb ik wel liever dat het nu zo blijft als vandaag dan dat het morgen weer losbarst allemaal :+ Elevada stond me net maar vreemd aan te kijken, deken af en ik hoef niet te werken? Huh?? Maar vervolgens ging ze lekker in het zonnetje liggen slapen <3

Dat is altijd fijn zonder deken! Hier staan ze nog met want het waait wel ondanks het zonnetje.

Morgen lijkt ook nog mee te vallen, overdag droog en een zonnetje met uiteraard harde wind. Vanaf een uur of 18 zou het gaan regenen.

Maandag lijkt het ook minder erg dan in eerste instantie verwacht te gaan worden. Maar eens afwachten wat het nu uiteindelijk wordt...

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:55

Morgen gaat het weer regenen dus dan krijgt ze weer de regen deken op. Het waait hier nu wel een beetje maar niet echt koud. Ik kijk vanavond wel even wat we in de nacht op doen. Ik heb zo’n hekel aan dekens met dit soort weer haha

Ik hoop dat de regen weg blijft, dat alles een beetje op kan gaan drogen. En dan als het droog is graag regen met beleid

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 13:42

Hier is de verwachting al minder water dan van de week. Hopelijk zakt het nog verder. Ze hebben vanmorgen lekker op de weide gestaan.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:42

Hier helaas geen zon. Heb wel de onderdekens eraf gehaald en ze even laten luchten zonder deken. Ze haren al weer flink uit, dus nu konden ze even lekker kriebelen bij elkaar. Het is hier overigens één natte bende. Vorig jaar liepen ze rond deze tijd heerlijk in de wei, dat kan ik nu wel vergeten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:58

De paddock is bij ons eigenlijk nagenoeg altijd droog. Alleen de doorgangen van stoepje naar paddock en paddock naar track wordt sneller nat. Door het heen en weer lopen daar wordt het sneller vies en aangestampt, dan loopt het water niet meer weg. Dus dat is, samen met omleggen van de afvoer van de dakgoot, een klus voor dit jaar. De dakgoot loopt nu gewoon op het erf leeg, maar als het water dan niet snel genoeg zakt, loopt het de paddock in precies bij zo’n doorgang.
Verder is het grootste deel van de track steeds aardig opgedroogd voordat het weer begint te plenzen. Meestal denk ik “oh, morgen kan ik op de track voeren” en gaat het dan weer regenen. Of het kan één dagje. Met een beetje mazzel kunnen we bij het aanpakken van de doorgangen ook de track iets aanpassen en een soort terpjes maken voor de hooibakken. Maar eerst de doorgangen maar.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 15:38

Wij willen dit jaar de paddock verder aanpakken. We hebben wat grindplaten over van de oprit, dus die kan ik mooi gebruiken voor de echt slechte stukken. Verder wil ik er een aantal dode bomen uit laten halen en wil ik een manier zoeken om de afwatering te verbeteren. Het punt hier is namelijk dat we wel op zandgrond zitten, maar dat het enorm stevige (zeg maar gerust keiharde) zandgrond is. De bovenlaag is zacht, maar er zit een zandplaat onder die zo hard als steen is en dus totaal geen water doorlaat. Voordeel is dat de paarden dus nooit ver wegzakken, nadeel is dat er wel flinke plassen komen te staan.

Het liefst zou ik niet volledig afgraven en vullen met wit zand, omdat ik het juist zo mooi vind dat hun paddock als een bos oogt. Dat maakt het zicht voor mijn buren ook wat aangenamer dan een normale paddock. Hebben jullie nog slimme tips?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 15:55

Onze paddock is ook alleen zand. Op zandgrond. Als ik het goed heb is ie aangelegd door de zwarte grond af te graven en er zand uit de bodem voor terug te gooien. Dus niet gekeerd, maar echt afgegraven en bijgevuld.
Zou je diep kunnen ploegen? Is het ‘plaatzand’ wel schoon zand of zit er humus in?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 16:07

Ploegen wordt lastig denk ik, omdat er veel bomen en dus veel wortels zijn. We hebben het er wel over gehad om dat te gaan proberen als de dode bomen eruit zijn. Het plaatzand lijkt wel iets humus te bevatten, maar hoe dieper, hoe schoner.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:37

Kennis van mij heeft met een palenboor iedere meter een gat van 6 cm geboord door de harde laag heen, daarna weer volgegooid met grof zand, paarden zakken er niet in weg en water zakt wel veel beter weg, misschien is het een idee....

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:49

Ahh <3
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:07

Wat een schatje <3

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:19

Mer1980 schreef:
Kennis van mij heeft met een palenboor iedere meter een gat van 6 cm geboord door de harde laag heen, daarna weer volgegooid met grof zand, paarden zakken er niet in weg en water zakt wel veel beter weg, misschien is het een idee....

Dat is ons plan B inderdaad.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:58

Wat een droppie Libera <3

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 19:17

Ahhh zo schattig <3 <3

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 22:42

Idd wat een schatje. :j
Wij hebben vandaag de paddock gevuld met nieuw zand. Kraan erbij zodat de bovenlaag en een deel ondergrond weg geschrapt is. Afgelopen week al nieuwe palen en hek geplaatst in beton. Dus zo rond 3 uur konden ze eindelijk vandaag naar buiten.

Afbeelding

Ook toegang tot bak was bezet nml.

Afbeelding

Door de bult zand die was bezorgt. Man.is nu nog aan het bestraten voor de paddock langs zodat ik nu verhard pad krijg aan voorkant.
Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 22:48

Zo, dat ziet er fijn uit!!! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:02

Heerlijk inderdaad zeg.

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 09:46

Is inderdaad fijn. Paddock was natte blup geworden afgelopen winter(herfst :+ ). Bak is relatief droog gebleven, want gedraineerd. Maar deze gaat binnenkort ook aangepakt. Bovenlaag keren en bijmengen zand zodat hij weer mooi los word. We wonen hier nu een jaar en de bak was grasveld geworden. Deze dan ook eerst zo gelaten. Nu eindelijk aanpakken.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:14

Heel mooi maximosa! Zo te zien zijn je paardjes er ook blij mee.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:40

Mooi! Daar word ik nu heel erg jaloers van

Elevada staat inmiddels zonder deken in de regen, dacht dat het nog even droog ging blijven, maar niet dus :+

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:49

Mooi geworden Maximosa! Fijn dat je man zo handig is.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:04

Dat ziet er mooi uit Maximosa!

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:28

Jazeker handig die man van me. Zeker met mijn eigen stalletje nu voor de beide. Vanochtend de paardjes dan ook fijn in de paddock kunnen zetten. Daar staat nu de slowfeeder en waterbakken weer. Er komt nog een overkapping naast de coniferenhaag. Daar komt dan de slowfeeder en automatische drinkbakken onder. Geen gedoe meer met waterbakken vullen dan. Man heeft het spul daarvoor al staan. Dus binnenkort meer bouwwerkzaamheden.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:45

Echt super mooi, Maximosa! Heerlijk plekje zo.