Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:43

Land er bij word je meestal niet slechter van, alleen in je portemonnee ;)

Vuurwerk hebben we hier geen last van rond oud en nieuw, iedereen zit binnen met familie. In de zomer na de feesten hebben we wel wat vuurwerk maar dat is ver bij de paarden vandaan.
Jagers staan weleens in de wei naast ons te jagen maar dat vinden ze eerder interessant dan eng.

Heb je voor vuurwerkoverlast geen apart telefoonnummer?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:55

DD gave foto in het bos!

Horsies mooie jas en lekker opvallend kleurtje :

Ik ben gek op jassen en heb er best veel, maar afgelopen jaar zowaar niets bijgekocht! Te druk met klussen om te shoppen :+

Ohjajoh hoe is het nu met Lona? Vervelend zeg dat je merkt dat ze niet in orde is maar er niet achter komt wat er aan de hand is… Kan me je zorgen helemaal voorstellen!

[***] wat balen dat je niet voor de 2e gesprek bent uitgenodigd bij dat bedrijf! Er komt vast iets anders leuks op je pad :)
Succes vandaag in het ziekenhuis! Hopen dat ze wat voor je kunnen betekenen. Klinkt wel raar, dat ze gaan “door bewegen”…

Tinky vervelend dat Beer hoest. Ventipulmin werkt wel goed is mijn ervaring (niet dat ik het vaak heb gebruikt :+ ) en vrij verkrijgbaar toch?

Meggiemeg wat een vervelende situatie met je buren! Ik vind het te gek voor woorden dat ze zo weinig rekening houden met je paarden en zou zeker de politie bellen aangezien je het al eerder bij de buren zelf hebt aangegeven.
Hier ook wel wat gehad met buren van 2 huizen verder, ook kids die graag afsteken. Vorig jaar wat van gezegd en toen werd het wel minder. Dit jaar begonnen ze een paar weken geleden al, ik had het al 1 middag/avond gehoord en paar dagen later was mijn moeder bij ons en gingen ze weer. Zij was er toen direct heen gelopen en uitgelegd hoe vervelend en gevaarlijk het voor de paarden is en sindsdien gelukkig niets meer gehoord :)
Maar goed, in jouw geval zou ik dus zeker de politie bellen en filmen inderdaad. En dat iedere keer weer.

Karev en spatter hoe is het met jullie hond? Beterschap voor ze!

Spatter wat een gaaf bouwwerk van je man!!

Zapje gefeliciteerd met het huis! Of een container handig is zou ik inderdaad ook vinden afhangen van het formaat paard dat er in komt en hoe wil je het gaan gebruiken, als stal of als schuilstal?

Gypsy wat fijn dat je paddock wordt verbreed en nog verlichting mogelijk ook! :D
Ik heb de drainage slangen bij mij iedere 2 meter liggen en ondanks alle regen nog geen water gehad. De slangen liggen in de breedte en lopen naar de zijkant waar ze op een slang uitkomen die over de gehele lengte loopt en het afwatert naar de sloot (in jouw geval put).

Cowgirl 9 euro voor vlas is wel heel duur! Hier betaal ik 4,5.

Zo ik ben weer bij mensen! :D Weekend weer heel veel geklust in huis. Nog 10 dagen te gaan en dan verhuizen, zo veel zin in! Maar er moet nog behoorlijk wat gebeuren dus wordt nog even knallen!

amiette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:09

Haai ik leef weer een beetje…
Ik heb een ziek paard en jullie kletsen gelijk meer dan 10 pagina’s vol… :O
Ik ga maar even globaal reageren.
Over de groottes van de paddocks, Ik ben ook niet geheel tevreden met het stuk dat ik voor mijn shetten heb. Maar dit is wat ik ze kan bieden. Ze kunnen zich zo af en toe uitleven in het stukje wei dat ik er naast heb liggen, maar door de HB gevoeligheid van de grote durf ik dit niet te veel aan. Ook rennen ze dan ook meestal een rondje en zijn ze dan klaar. –saaie ponies-
Als ik oooiit groot ben, zou ik zeker een groter stuk voor hun willen, maarja nu moeten ze doen met wat ik ze nu kan bieden.. Ik snap echt sommige stallingen niet, waarbij paarden vooral in de winter niet uit hun stal komen… Ik vind veel al snel beter dan dat…
Ratten ook geen fan van… Niet bang ofzo, maar vind ze gewoon vies. Beesten dood maken kan ik echt niet. Kan net die rot insecten. :Y) Wij proberen hier de muizen en ratten te vangen met een vangkooi en hierna krijgen ze zwemles van mijn vader… Er heeft er nog geen 1 een diploma ontvangen… :+

Mijn mestbult wordt tot nu gewoon gedoogd… Heb nu wel eindelijk een oplossing. Aankomend voorjaar gaat alles naar een bevriende boer, die het ook allemaal niet uitmaakt. Als we het maar zelf brengen.

Kvulden: Ik duim mee voor het stuk. Het klinkt in ieder geval heerlijk.!

Gypsy: Wat een interessant systeem. Kost vast heel veel pingping.

Biancaegypte: Nog Welkom.! In Egypte, wauw, daar heb je vast minder last van regen… :P

BernetteO: Doe mij ook zo’n vriend die liever mest dan voert.! ;)

Tinky: Wat geweldig op dat tapijt.!! Hier liggen de tegels ook nog steeds prima. Wel hier en daar wat verschoven, maar blijft nu liggen. Ik denk met mijn shetten dat het toch iets minder te verduren krijgt, dan bij wat groter/zwaardere paarden… Ik ben er in ieder geval blij mee :D

Horsie: Lekker kleurtje zo.! Als ik ga rijden in de donker/schemer zijn ik en mijn paard altijd een halve kerstboom… Better safe than sorry…
Hier ook 3 verschillende winterjassen. Kan ze gewoon niet weg gooien.. Je weet maar nooit.!

Ohjajoh6: Zo ben ik ook al een poosje bezig met mijn oudje… Hij heeft eind september droes opgelopen, daar heeft hij een zware klap van gehad.. Nu ging het een tijdje redelijk, maar niet helemaal zo als die hoort te zijn. En nu ging het echt slecht. DA erbij wss een vergiftiging van het 1 of andere opgelopen… Nu aan ernstig Eiwit te kort. Dus hier en daar wat middeltjes en hij moet gaan eten en van zijn diarree af. Gelukkig begint hij langzaam aan wat te eten… Maar hij zit op dit moment net op de goede kant van het randje… We blijven hopen en duimen… :(:) Bij jou voor wat het dan ook is. Sterkte en beterschap.. Mij is altijd verteld dat bij die vitaminespuiten er zoveel in 1x komt dat ze gelijk bijna alles er weer uitplassen/poepen, omdat het ‘over’ is.

Beatje: Heftig van je paardje zeker als het zo plots is.. Toch nu nog sterkte… Wel handig hoe je het hebt geregeld met je wei.. Wel veel werk, maar wel lekker zelf bepalen hoe en wat…

[***]: Jammer van de baan.. Sterkte met je operatie vandaag.!

Hier blijven de ponies gewoon in de paddock, met oud en nieuw, als altijd. Vorige jaar hadden ze heel veel stress, omdat ze waren opgesloten :+ . Ook zitten wij buiten het dorp en kijken wij naar al het vuurwerk, zonder echt de knallen. Dit jaar ook 2 honden, met baasjes, te logeren die doodsbang zijn van vuurwerk. Die mogen dit jaar hopelijk ook iets relaxter het nieuwe jaar in bij ons..
Eigen paardje doen ze ook zo als elke dag. In de avond op stal en om 12 uur even de staldeuren open, zodat ze kunnen rennen. Houden ze een uurtje in de gaten en dan is de rust wel weer terug gekeerd.

Spatter: Misschien wat glucosamine voor de hond. Je zegt dat hij wat stram/stijf is… Zeer goeie resultaten mee gezien.!!
Dat paard is wel heeeeeel gaaf.!!!!

Zo volgens mij ben ik bijgelezen.! Nu bij blijven :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:19

Niet goed, zit weer te wachten op DA: vanochtend 2x achter elkaar poging tot plassen en niks eruit komen en ze toont pijnlijk als ik zijkant rug, ter hoogte blinde darm aanraak. Schijt 7 kleuren nu, mijn meissie!!!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:20

Kirrr schreef:
Heb weer heel wat bijleeswerk.
Verschrikkelijk van die buren met hun vuurwerk, wat jammer dat praten niks helpt.

De wei naast onze nieuwe huurwei in onze straat komt te koop. Kreeg net een sms van de vorige eigenaar van ons huis. Ben benieuwd naar de prijs... Staat stal op, is deftig omheind en ligt hooi en droog, ik gok 0,7 are. De huurwei is ook zoiets, dus dat zou een mooi totaal geven, naast het stuk aan ons huis.

Ik meen dat 7,50 euro per m2 normaal gevraagd wordt voor agrarisch grond

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:22

meggiemeg schreef:
Geef even een gil de volgende keer dynamiek, kan ik je eventueel helpen met het hek.

Hou ik in gedachte, thanks.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:26

dynamiek schreef:
Kirrr schreef:
Heb weer heel wat bijleeswerk.
Verschrikkelijk van die buren met hun vuurwerk, wat jammer dat praten niks helpt.

De wei naast onze nieuwe huurwei in onze straat komt te koop. Kreeg net een sms van de vorige eigenaar van ons huis. Ben benieuwd naar de prijs... Staat stal op, is deftig omheind en ligt hooi en droog, ik gok 0,7 are. De huurwei is ook zoiets, dus dat zou een mooi totaal geven, naast het stuk aan ons huis.

Ik meen dat 7,50 euro per m2 normaal gevraagd wordt voor agrarisch grond

Kirr, wij hebben ons stuk € 5,32/m² betaald.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:27

Sterkte Ohjajoh!!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:29

Hij vraagt €5,5/m² liet vriend me net weten.
Maar het is wel veel kleiner dan ik dacht. Maar 0,3are.. ben niet zo zeker of het dan nuttig is.. dan wacht ik precies liever of er niet nog iets anders uit de lucht gevallen komt.

Ohjajajoh... niet goed.. veel sterkte!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:31

DubbelDun schreef:
@dynamiek: die hekken zijn idd heel lastig te openen; de klink zit veel te laag + dat ook niet alle hekken goed hangen en soms de grond raken. Dan krijg je ze helemaal niet open.
Verder liggen er vaak modder plassen voor, waar die van mij ook nog eens een hekel aan heeft.
Meestal krijg ik ze wel open, maar echt fraai zal het er (voor westernbegrippen :D ) niet uit zien .

In Otterlo is het vreselijk de hekken, daar moet je verplicht op en af stappen heel fijn met een groot paard , als je geluk hebt ligt er een blok om op te stappen. En in Otterlo zijn er heeel veel hekken ligt eraan welke route je doet maar soms 4x op en af .

Dus ga er wel op vooruit hier in Harskamp alleen hek bij in en uit gaan van het bos :D en je kan nu blijven zitten te paard maar je mag wel een westernpaard hebben die zo snel kan draaien want met 1x een set geven redt je het niet :') na de eerste dauw moet je snel een volte draaien om vervolgens een 2e dauw aan het hek te geven haha dat wordt flink oefenen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:35

Cowgirl83 schreef:
Spatter, prachtig beeld!

Afgelopen weekend dringend een pak vlas nodig (ik kan maar 1 laden in mijn auto), viel achterover van de prijs, 9 EUR voor een klein pakje! Nu hadden we gisteren geluk, de loonwerker kwam voordrooghooi brengen, 25 pakken dus nu kunnen we er weer een tijdje tegen. Hij was blijkbaar net ergens anders vlas gaan leveren, die hadden 2 paletten gevraagd maar konden er uiteindelijk maar 1 zetten. Wij hebben geen plaats om een hele pallet te zetten, maar toch 8 pakken gekocht, 5 EUR per stuk en aan huis geleverd, nice :)

9 euro pff. Hier ook van de week met auto zaagsel gehaald hier in het dorp moest ik voor 1 baaltje 8,70 betalen en bij de welkoop 9,40... maar ik zet het paard nu op stro ben aan het opbouwen haal nu voor 3 euro een pak stro bij de overbuurman.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:36

Kirrr schreef:
Hij vraagt €5,5/m² liet vriend me net weten.
Maar het is wel veel kleiner dan ik dacht. Maar 0,3are.. ben niet zo zeker of het dan nuttig is.. dan wacht ik precies liever of er niet nog iets anders uit de lucht gevallen komt.

Ohjajajoh... niet goed.. veel sterkte!

Kirrr, vergis je je niet in de maat? Is het niet 3 are dan?
0,3 are zou ik niet eens weide noemen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:36

Ja uiteraard :+ Maandagochtend.
3are, 0,3hec.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:38

Kirrr schreef:
Ja uiteraard :+ Maandagochtend.
3are, 0,3hec.

Dacht het al :D
Als je de investering kan doen, zou ik het wel doen. Grond is nooit weg en het is van jezelf en geen huurweide. Alle beetjes helpen.
Ik heb zelf ook maar 4,7 are in totaal.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:40

ohjajoh6 schreef:
Niet goed, zit weer te wachten op DA: vanochtend 2x achter elkaar poging tot plassen en niks eruit komen en ze toont pijnlijk als ik zijkant rug, ter hoogte blinde darm aanraak. Schijt 7 kleuren nu, mijn meissie!!!

Ojee kan het zijn nieren niet zijn?
ga voor je duimen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:08

@ohjajoh6: klinkt niet goed.
Kan een 'simpele' blaasontsteking zijn, maar idd ook een niersteen/ontsteking oid.
Sterkte!!

@dynamiek: die van 8,70 was bij Top ?? Die zijn wel lichter/kleiner als die van de Welkoop hè.
Omgerekend per kilo is de Welkoop dan nog voordeliger ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:10

Word ik wel gek als het dat toch blijkt te zijn, check mijn topic: urine slaat wit uit en niet te zuinig ook!
Als jullie je eens vervelen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:14

Als je toevallig zo'n plekje kunt vinden moet je een schraapsel nemen en aan de DA geven.
Het klinkt als een teveel aan kristallen/bezinksel.
Er zijn medicijnen die kleine steentjes kunnen vergruizen.

Toen mijn merrie eens een blaasontsteking had heb ik een pot Cubarmix gekregen. Is eigenlijk voor kalveren, maar het werkte prima :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:17

Thanks dd, zal het weer opgooien! Voorlopig is DA er nog niet....

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:21

Ja idd maar heb die bij de welkoop niet genomen dus of er meer inzat weet ik niet daar gad ik namelijk niet naar gevraagd

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:26

Ik weet het omdat buuf ze heeft en die van mij een flink stuk lichter/kleiner waren.
Nu heb ik die van Lavor. Die zijn ook kleiner (wat wel handiger is met tillen) en omgerekend zijn die 1 ct goedkoper :D

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:33

Ohjajoh, wat vervelend zeg, wat een stress levert zoiets op!
Hopelijk valt het allemaal mee en is het relatief eenvoudig op te lossen!

Hier geen hekken in de buurt, gelukkig. Wij hebben ooit op een 'behendigheidswedstrijd' een hek moeten openen, erdoor heen en het hek weer dicht. Het openen ging wel, maar toen ik erdoor heen ging maakte ze een gekke beweging en moest ik loslaten. Het hek viel wel keurig dicht, maar de schoonheidsprijs verdiende het niet zeg maar :P

Ik zag ook een lekker opvallende jas voorbij komen, verstandig!

Dat tapijt zo goed werkt joh, dat had ik echt nooit verwacht. Wel een lekker eenvoudige oplossing :)

Hier zou ik ook willen dat ik ze nog iets meer ruimte op de paddock zou kunnen geven. Maar helaas, voorlopig moeten ze het hier mee doen. Het is gelukkig wel goed droog dankzij de drainage. En af en toe laat ik ze even uitrazen op de wei en er wordt gelukkig wel regelmatig mee gereden.

[***], jammer dat je de baan niet gekregen hebt!

Meggiemeg, wat een vervelende situatie zo met je buren. Ik zou ook toch gewoon de politie bellen, vuurwerk afsteken mag nu eenmaal alleen op 31 december. En al helemaal niet als je mensen en/of dieren in gevaar brengt. Zijn ze nou helemaal....

Hier blijven de paarden met oud en nieuw gewoon op de paddock. Ik geef ze wel iets later hun hooi dan normaal, zodat ze nog iets te knabbelen hebben. De wei ligt precies tussen verschillende dorpen, allemaal op ongeveer 1 km afstand. De buren steken nauwelijks af. Schoonouders hebben wel een paar bussen altijd, als dank voor de vuurwerk reclame die op hun land mag staan. Die steken ze altijd netjes aan de andere kant van het huis af. Paarden zijn er heel rustig onder, ze kijken wel, maar gaan niet rennen of gek doen ofzo. Hopelijk blijft dat zo als zaterdag onze nieuwe merrie erbij komt, maar dat is ook een heel nuchter dier, dus ik verwacht dat dat wel goed gaat.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:38

ohjajoh sterkte met je paardje :(:) , geen ervaring mee.

kirr altijd fijn als je een mooi stukje wei er bij kan krijgen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 14:26

Wat het hekken probleem betreft... Modena weet daar wel raad mee. :+

Alleen als je op de terugweg het hek naar je toe moet openen word ze me daar een partij boos. :=
En trail wedstrijden kan ik ook wel vergeten. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:36

Nou... Stond weer eens goed voor Jan met de korte achternaam.

Zoals ik al zei, kamp ik al ruim 2 maanden met problemen met Lona, In plashouding staan, zonder dat er wat uitkomt, tam tonen, slecht hooi eten en halfzachte koliek klachten. En dat dan af en aan.
[MD] Urine slaat wit uit en niet te zuinig ook!!

Vanochtend dus weer 2x achter elkaar in de plashouding staan en niets eruit komen. En ze staat maar te staan bij het hek, mijn aandacht te vragen. (ik ben dat in deze mate dus niet gewend van haar, normaal is het hooi wat de klok slaat) + dat ik dus, vond ik een pijn reactie zag, rechterkant van rug, voor de bekken?.

Toen DA er was, vertoonde ze die pijn reactie dus wel (matig) bij mij, maar DA zei, dat dit niks voorstelde en dat het typisch merrie gedrag is. (ben het hier toch niet helemaal mee eens, want ze wou haar al bijten, toen ze met de stethoscoop ging luisteren, maar dat was ook bij der voorbenen).

Het idiote is, dat we dus blaasontsteking, nieren, lever en nier of blaasstenen, allemaal al hebben uitgesloten, door de echo van blaas en baarmoeder en eierstokken. Urine met catheter is opgevangen en goed verklaard en er ook niets uit het bloedonderzoek kwam.

Maak mij te druk en zie te veel volgens DA (heeft ze heel vriendelijk gezegd hoor), maar dat onderbuik gevoel he van mij...
Moet lijnzaad/uitgebreide wormenkuur gaan proberen en wachten op de abprazole idd.

En anders het ik nog 2 opties; Bloedonderzoek hormonaal of naar Utrecht.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-12-15 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt