Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:17

mijn paarden zijn geen sportpaarden...ze worden nieteens meer bereden.Maar ze worden wel ongeveer verzorgt als sportpaarden :D Omdat IK vooral mij daar prettig bij voel.En aangezien ik al 30 jaar slaaf ben van mijn paarden denk ik op dat punt aan mijzelf :+

Maar ik vind het prettig als ze s'avonds met schone hoeven in een schone stal staan.Ook omdat er een WLD heeft,en dan is 24 uur in de bagger staan niet bevordelijk.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:17

Anoeska schreef:
@esmeej33: ik snap jou even niet. Ik zeg toch juist dat een paard een paard is, en dat je een paard dat in de sport loopt prima buiten kan houden. Alleen moet je soms even met wat dingen rekening houden.

Zag jou post nog niet :).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:18

Mijn da heeft op hoog niveau in de sport gereden. Haar paarden stonden in de zomer 24/7 buiten, in de winter ' s nachts op stal en overdag in een paddock met hooi. Hele jaar door in groepsverband en ze had alleen een buitenbak. Ik heb daar respect voor, het lijkt mij niet makkelijk. Maar het kan dus wel. Zij vond het belangrijk dat haar paarden voor hun fysieke en mentale gezondheid zoveel mogelijk buiten kwamen. Zij heeft mij nadrukkelijk aangeraden ook voor mijn paard zoveel mogelijk buiten (met vriendjes) te realiseren. Mijn paard is een arabier en heeft een bloedhekel aan de combinatie kou en regen. Vandaar dat voor haar een waterdichte deken een must is. Ze gaat graag elke dag met vriendjes naar buiten en kan zich steeds beter handhaven in alle weersomstandigheden.

Nikass

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:20

Sorry Sannn je hebt gelijk, je zei niet dat sport paarden niet naar buiten moeten. Het kwam weleen beetje zo over, maar je zei het idd nniet. Blijft wel een leuk stukje van Ninx...

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:25

Ik zeg niet dat iemand het hier specifiek zegt dat de zogenaamde sportpaarden niet naar buiten mogen.
in het algemeen wordt dat gewoon wel eens als reden gegeven, en daar ging het meer over.
ik vind het gewoon een overdreven term, die naar mijn idee iets teveel wordt gebruikt als 'excuus' voor bepaalde dingen niet per se iemand hier.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:28

Esmeej333 schreef:
En wanneer heb je dan een sportpaard? Een recreatieruiter kan ook drie uur per dag een buitenrit maken, alleen omdat er geen jury bij zit maakt het dan die andere behoeftes heeft dan een zogenaamd sportpaard? Ik vind sportpaard sowieso een rare term. Ik kan met een kwpner ook recreatief rijden, en met mijn Tinker in het M, dus wat maakt een paard een sportpaard.
Daarnaast kan bijna elk gezond paard met de juiste ruiter wel tot het M getraind worden dusja, als ik opeens besluit om in de weekenden wedstrijden te gaan rijden veranderen de behoeftes van mijn paard opeens?
Als je je geld niet verdiend met wedstrijden vind ik de term eigenlijk al overdreven. Daarnaast zijn er genoeg professionals die hun 'sportpaard' ook buiten hebben wandelen, dus ik vind de term sportpaard een beetje een rare reden om een paard niet naar buiten te kunnen doen.

Een sportpaard is een paard waar mee je sport bedrijft. Een wedstrijdpaard. Of, een paard dat gefokt is met doel om het voor sport in te zetten.
Net zoals je renpaarden hebt of recreatiepaarden of springpaarden of stierenvechterspaarden, ga zo maar door, het is een labeltje dat aangeeft waar het voor gebruikt wordt en meestal worden ze specifiek voor dat doel gefokt. Ze zijn dus gemanipuleert, zo je wilt. Er wordt doorgefokt met de paarden die de beste eigenschappen hebben voor dat doel.
Maar ook als het dagelijks gebruik van je "normale" paard op de paardensportgericht is, kun je het een sportpaard noemen.

Het (wedstrijd)sporten op zich houdt in dat het verdomde lastig kan zijn om een paard permanent buiten te hebben, hoewel het niet onmogelijk is.

Wat je vaak doet met sportpaarden is gewoon anders aan de behoeftes voldoen dan permanente weidegang. Dat is niet hetzelfde als niet aan de behoeftes voldoen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:29

Sannnn schreef:
Kinke schreef:
Ik ga Carl Hester maar ff bellen….zal hem ff vragen of hij wel weet dat hij geen sportpaarden heeft :D
En die beesten dan ook nog bij elkaar in de wei doen, are you nuts????!!!

Heb je mij zien schrijven dat sportpaarden niet de wei inkomen?

Heb je mij zien schrijven dat ik het tegen jou heb?
Weet zeker dat er genoeg Bokkers zijn die echt vinden dat ze een aparte paardensoort hebben, het zgn. 'sportpaard', een soort die eigenlijk niet meer in de wei kan, al helemaal niet met een vriendje en absoluut niet zonder helemaal in de beschermers te staan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:31

Het sportpaard is nog steeds een gewoon paard, het heeft echter vaak een baas die vindt dat het geen gewoon paard meer is :)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:33

Lusitana schreef:
Bowen schreef:
Er zijn andere manieren van hengsten houden, zie bv de norikers die na het dekseizoen gezamelijk de alm opgaan.

En hoeveel almen zijn er in nederland? Het hele punt is dat in nederland paarden hutje aan mutje moeten elven hoe je het ook wendt of keert. En dat brengt problemen met zich mee. Als er ruimte is lopen dieren minder risoco. Overigens zijn norikers koudbloeden. Oftewel liever lui dan moe. Niet te vergelijken met omstuimige dieren.
En binnen het dekseizoen? Gewoon op stal neem ik aan.

Citaat:
Ook hengsten kunnen (vaak) wel in groepsverband gehouden worden(evt met 1 maatje, evt ruin).

Ja, maar ik had het over het feit als je er tien of meer hebt staan, he. Niet over een hengst van een particulier.

En casteren voor een beter leven...hm je doet dus iets onnatuurlijks om hem zogenaamd natuurlijk te laten zijn?

En nogmaals wat niet weet, dat niet deert "beter leven" is relatief. Ze hebben er zelf geen weet van.

Alles kan beter, en alles is relatief, dus dat vind ik een beetje een drogreden. Een mishandeld paard (nee ik trek niet de vergelijking met mishandeling en een stalpaard, absoluut niet) weet misschien ook niet beter maar die laten we ook n iet staan toch?
Het kan altijd beter, ook bij mensen die 24/7 met schuilstal hebben. Bij mij kan het ook beter, ben de eerste die dat toegeeft, maar dat wil niet zeggen dat ik wel mijn best behoor te doen om mijn paarden om mijn paard niet het beste te geven wat ik kan. Voor iedereen is dat wat anders, maar 'hij weet niet beter' kan wat mij betreft geen excuus zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:38

Inderdaad Esmee :)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:42

Lusitana schreef:
Esmeej333 schreef:
En wanneer heb je dan een sportpaard? Een recreatieruiter kan ook drie uur per dag een buitenrit maken, alleen omdat er geen jury bij zit maakt het dan die andere behoeftes heeft dan een zogenaamd sportpaard? Ik vind sportpaard sowieso een rare term. Ik kan met een kwpner ook recreatief rijden, en met mijn Tinker in het M, dus wat maakt een paard een sportpaard.
Daarnaast kan bijna elk gezond paard met de juiste ruiter wel tot het M getraind worden dusja, als ik opeens besluit om in de weekenden wedstrijden te gaan rijden veranderen de behoeftes van mijn paard opeens?
Als je je geld niet verdiend met wedstrijden vind ik de term eigenlijk al overdreven. Daarnaast zijn er genoeg professionals die hun 'sportpaard' ook buiten hebben wandelen, dus ik vind de term sportpaard een beetje een rare reden om een paard niet naar buiten te kunnen doen.

Een sportpaard is een paard waar mee je sport bedrijft. Een wedstrijdpaard. Of, een paard dat gefokt is met doel om het voor sport in te zetten.
Net zoals je renpaarden hebt of recreatiepaarden of springpaarden of stierenvechterspaarden, ga zo maar door, het is een labeltje dat aangeeft waar het voor gebruikt wordt en meestal worden ze specifiek voor dat doel gefokt. Ze zijn dus gemanipuleert, zo je wilt. Er wordt doorgefokt met de paarden die de beste eigenschappen hebben voor dat doel.
Maar ook als het dagelijks gebruik van je "normale" paard op de paardensportgericht is, kun je het een sportpaard noemen.

Het (wedstrijd)sporten op zich houdt in dat het verdomde lastig kan zijn om een paard permanent buiten te hebben, hoewel het niet onmogelijk is.

Wat je vaak doet met sportpaarden is gewoon anders aan de behoeftes voldoen dan permanente weidegang. Dat is niet hetzelfde als niet aan de behoeftes voldoen.

Waar zie je mij permanente weidegang noemen als behoefte dan? Ik vind dat labeltje gewoon onzin. Wat is dan een recreatiepaard? als iemand twee uur per dag buitenrijd dan is dat ook behoorlijk zwaar, maar hjet is nog steeds geen sport? Iemand die het leuk vind om wedstrijden te rijden en in het L rondrijdt, is dat een sportpaard? Elk gezond paard kan in het L rondrijden. Iemand die kilometers maakt, is een recreatieruiter, maar als hij dan aan de endurance mee gaat rijden is het een sportpaard?
In de endurance kom je allerlei soorten paarden tegen, fjorden hafjes, tinkers, arabieren, kwpners. Ik ken zat mensen met een kwpn die gewoon maar wat rondhobbelen.
Die standaard behoeften, die veranderen nog steeds niet.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:44

Lusitana schreef:
En hoeveel almen zijn er in nederland? Het hele punt is dat in nederland paarden hutje aan mutje moeten elven hoe je het ook wendt of keert. En dat brengt problemen met zich mee. Als er ruimte is lopen dieren minder risoco. Overigens zijn norikers koudbloeden. Oftewel liever lui dan moe. Niet te vergelijken met omstuimige dieren.
En binnen het dekseizoen? Gewoon op stal neem ik aan.

Ik bedoel aan te geven dat er wel degelijk andere manieren zijn. En norikers liever lui dan moe noemen, je weet wat die beesten voor werk doen?
Maar ja, je hebt ruimte nodig, dat is dan iets waar je aan moet denken als je hengsten wil houden.

Citaat:
Ja, maar ik had het over het feit als je er tien of meer hebt staan, he. Niet over een hengst van een particulier.

En casteren voor een beter leven...hm je doet dus iets onnatuurlijks om hem zogenaamd natuurlijk te laten zijn?

En nogmaals wat niet weet, dat niet deert "beter leven" is relatief. Ze hebben er zelf geen weet van.

Dan moet je dus die ruimte hebben, goed kijken naar wie bij elkaar kunnen, wie er beter met 1 maatje kan staan, wie beter gaat met meerdere. Dat is de verantwoordelijkheid die je zelf aangaat als mens, je kiest ervoor om met hengsten te werken. Het bedrijf wil zich profileren als hengstenhouderij, laat ze dan ook zorgen voor de juiste faciliteiten.

En ja, castreren voor een beter leven, wat buitengang en sociaal contact is dan ook niet zogenaamd natuurlijk laten zijn, dat is gewoon een basisbehoefte van het wezen dat een paard heet. Dit gaat niet over zo natuurlijk mogelijk.

Wat niet weet wat niet deert gaat maar tot in zoverre op. We weten genoeg van paarden om te weten dat beweging en sociaal contact basisbehoeften zijn. Als je een kip in een legbatterij stopt weet die kip ook niet beter, maar toch gaat het nooit goed voor dat beest worden. Die hamster in dat kleine prutkooitje weet ook niet beter, toch is het niet goed. Die rat in dat kleine kooitje en alleen weet ook niet beter, toch is het niet goed.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:50

Trouwens Lusitana, als je zo van het individu bent, moet je ook niet alle Norikers en koudbloeden over één kam gaan scheren.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:51

Nikass schreef:
Sorry Sannn je hebt gelijk, je zei niet dat sport paarden niet naar buiten moeten. Het kwam weleen beetje zo over, maar je zei het idd nniet. Blijft wel een leuk stukje van Ninx...

Is zeker een leuk stukje. :j Ik bedoel zeker niet dat sportpaarden niet naar buiten moeten. Heb paar korte nachten gehad, moet er om de 3 uur uit ivm een ziek paard. Typ misschien een beetje krom. Y;(

Omdat je reageerde nadat ik wat over sportpaarden gezegd had nam ik aan dat je het tegen mij had Kinke.

Het kan inderdaad altijd beter en dat kan het hier ook maar ik doe ook mijn best en vind niet dat mijn paarden het slecht hebben omdat ze soms niet meer dan 3-5 uur per dag buiten staan. Dat ik over sportpaarden begon is omdat het soms moeilijker realiseerbaar is hetgeen wat hier gezegd wordt over 24/ 7 buiten staan met paarden die actief in de sport lopen. Maar dat neemt niet weg dat elk paard gewoon buiten hoort te komen. Alleen ben je in mijn ogen niet gelijk egoïstisch of slecht voor je paard als ze niet de hele dag en nacht buiten staan. Of dat je je paarden in aparte weides zet, dat is ook een keuze die je zelf maakt vanwege de sport maar ook vanwege blessures. Dat doe je ook in het welzijn van je paard. Mensen die actief in de wedstrijdsport rijden kijken anders tegen andere dingen aan dan mensen die recreatie rijden, dat blijft wel uit deze discussie. :)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:54

Nou, valt wel mee hoor Sann. Bij mij op stal ook wedstrijdruiters en haar paarden krijgen precies dezelfde behandeling als de rest. Heeft niks met sportpaarden te maken, maar gewoon met de mens erachter.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:55

Heeft met de mens erachter te maken, maar ook met het soort paard.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:03

Nou alle 'sportpaarden' die bij een ander dus 4 uur buitenkomt en op een aparte wei, staan hier gewoon met de kudde de hele dag buiten, en ze vinden het heerlijk :). Nog nooit een blessure van gekomen.
Een 'sportpaard' kan (let op de woordkeuze kan, zeg niet moet) kan vaak ook prima buiten staan met anderen, als de eigenaar dit wilt. Dus ja, de mens erachter.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:52

En dat is dus het korte door de bocht redeneren wat ik bedoel. Omdat het bij jullie op stal zo goed gaat betekent het niet dat het voor elk paard overal geldt. Ik snap wat je bedoeld, maar er zijn ook paarden die niet bij andere paarden in de wei kunnen. :)
Dan kan je heel simpel zeggen de mens erachter, maar het is ook voor een deel het karakter van het dier zelf.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:59

Sannnn schreef:
Citaat:
Nee, andersom kun je dat minder goed stellen omdat wij nou eenmaal vanuit onderzoeken weten wat paarden nodig hebben qua fysiek. En dat krijgen ze niet in een stal, het is niet goed voor ze. Pardon me dat ik niet weer de hele riedel ga opdreunen.

Ik vind dat je niet voldoet aan de behoeften van je paard als je hem structureel (dus dan heb ik het niet over stormen of veel ijs) meer binnen dan buiten houdt. Of hem geen goede buitengang biedt (dwz: hem alleen zet, hem in de modder zet zonder beschikbare droge plekken, hem zonder ruwvoer zet, en als hij 24/7 buiten staat vind ik dat hij minstens ook moet kunnen schuilen).In een notendop. En voor de duidelijkheid dat geldt dus niet voor zieke dieren oid.

Omdat wij nou eenmaal vanuit onderzoek...
Welk wetenschappelijk onderzoek? En wie is wij?
Hetgeen wat jij zegt is wel erg kort door de bocht en dat zou betekenen dat ik niet voldoe aan de behoeften van mijn paard omdat ik ze in aparte weiden heb lopen.
Daarnaast is elk paard verschillend.. Net zoals elk mens verschillend is. Een wetenschappelijk onderzoek is altijd gedaan op een bepaalde populatie en welke meetinstrumenten zijn er dan gebruikt in dat onderzoek?

Lusitana ik sluit me verder helemaal bij jou aan, goed verwoord. :j

Deze onderzoeken hebben al zó vaak online gestaan...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:02

Gini schreef:
Lusitana schreef:
Waar ligt de grens van "teveel" op stal? En maakt het soort stal dan nog uit?

Die vraag brandt bij mij ook op de lippen, maar alleen Bowen heeft tot nu toe een echt eenduidig antwoord daarop gegeven (en dan vraag ik mij nog af hoe lang een dagdeel duurt in haar ogen, de voormiddag van iemand die tot 10 uur slaapt is opmerkelijk korter dan de voormiddag van iemand die om 5 uur al naast zijn bed staat).

Ik heb deze vraag al héél vaak beantwoord ;).

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:03

Maar dat ligt heel vaak aan de eigenaar omdat die bang is voor zogenaamde blessures. Niet elk paard waarvan de eigenaar zegt dat het niet met andere paarden kan, ook ook daadwerkelijk niet met andere paarden. Alleen de ontzettende autisten kunnen dat niet, en die zijn vaak nog zo gemaakt door de mens ook, door ze altijd maar apart te houden. Paarden zijn kuddedieren.
En ik kijk echt wel verder dan mijn neus lang is hoor, dat is gewoon mijn ervaring, echt niet alleen bij mij op stal. Hoe vaak ik wel niet heb gezien ja mijn paard kan niet met andere paarden, en jahoor, als ze er dan bijgingen was er niks aan de hand. Ja de rangorde wordt even bepaald, voor de rest niks aan de hand.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 13-11-13 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:05

ShamalArabs schreef:
Ik las iets over zout strooien in de winter tegen gladheid; ik mag toch hopen dat mensen weten dat dit 1 van de slechtste dingen voor de hoeven is? Het haalt de flexibelheid en veerkracht uit de hoeven omdat het de natuurlijke vochtbalans erin aantast. Daardoor krijg je scheuren, gaten, brokkelen etc.

Gladheid haal je weg met de schep, en evt. met zand.

Ik heb het hier uitgebreid met mijn gediplomeerde HS over gehad en van die 1 of 2 x per dag dat mijn paard over het gestrooide paadje loopt, houden zijn hoeven absoluut niets aan over ;). En daarbij, spoel je dat er gewoon af.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:06

Ik heb een keer een interview gelezen van een man die een grote loopstal voor paarden had. Hij legde van alles uit over hoe je zo'n stal moet inrichten en waaraan het moet voldoen om een succes te worden (voor alle paarden). Hij sprak uit ervaring en gaf aan dat 80/90% van de paarden op deze wijze gehouden kan worden; in kuddevorm dus. Een goede en rustige introductie van een nieuw paard in een kudde is uiteraard van groot belang. Als een kudde stabiel is en er is een goede leider, zal er weinig gemept en gebeten (muv de beetjes van het spelen uiteraard) worden. Een paard die "geen manieren" heeft zal normaliter gecorrigeerd en opgevoed worden in zo'n stabiele kudde.
Er zijn ongetwijfeld paarden die niet met andere paarden samen kunnen; maar als het goed is zijn dit nog altijd de uitzonderingen. Ik heb al vaker meegemaakt dat er werd gezegd van een paard dat deze niet samen kon met anderen. Vaak is t een kwestie van de juiste combinatie. Mijn fjord bijvoorbeeld kon je met de meest moeilijke paarden in het land zetten. Hij heeft lange tijd met een merrie gestaan die ieder ander paard het land uitmepte. Vaak trekken mensen een conclusie uit een ervaring, terwijl er op zo'n moment heel veel factoren een rol kunnen spelen, waardoor het niet goed gaat.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:10

Dubbelpost verwijderd ;)
Laatst bijgewerkt door Sees op 13-11-13 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:11

Sannnn schreef:
Is in jouw mening iedereen wiens paard minder dan 4 uur per dag buiten komt verkeerd bezig?

In mijn mening wel als dit structureel gebeurt :o. Ik ben het volledig met Vogeltje eens.

Ik begrijp best dat je je paard niet buiten wil hebben als er niet gevoerd wordt op de buitengang, er geen maatjes staan en je paard tot de oksels in de blub staat maar dan sta je dus niet goed imo.

Lusitana, de reden dat zoveel mensen hun paard voor hun eigen gerief hengst houden en daardoor hun paard allerlei basisbehoeften ontzeggen is me sowieso een raadsel :o.