Esmeej333 schreef:En wanneer heb je dan een sportpaard? Een recreatieruiter kan ook drie uur per dag een buitenrit maken, alleen omdat er geen jury bij zit maakt het dan die andere behoeftes heeft dan een zogenaamd sportpaard? Ik vind sportpaard sowieso een rare term. Ik kan met een kwpner ook recreatief rijden, en met mijn Tinker in het M, dus wat maakt een paard een sportpaard.
Daarnaast kan bijna elk gezond paard met de juiste ruiter wel tot het M getraind worden dusja, als ik opeens besluit om in de weekenden wedstrijden te gaan rijden veranderen de behoeftes van mijn paard opeens?
Als je je geld niet verdiend met wedstrijden vind ik de term eigenlijk al overdreven. Daarnaast zijn er genoeg professionals die hun 'sportpaard' ook buiten hebben wandelen, dus ik vind de term sportpaard een beetje een rare reden om een paard niet naar buiten te kunnen doen.
Een sportpaard is een paard waar mee je sport bedrijft. Een wedstrijdpaard. Of, een paard dat gefokt is met doel om het voor sport in te zetten.
Net zoals je renpaarden hebt of recreatiepaarden of springpaarden of stierenvechterspaarden, ga zo maar door, het is een labeltje dat aangeeft waar het voor gebruikt wordt en meestal worden ze specifiek voor dat doel gefokt. Ze zijn dus gemanipuleert, zo je wilt. Er wordt doorgefokt met de paarden die de beste eigenschappen hebben voor dat doel.
Maar ook als het dagelijks gebruik van je "normale" paard op de paardensportgericht is, kun je het een sportpaard noemen.
Het (wedstrijd)sporten op zich houdt in dat het verdomde lastig kan zijn om een paard permanent buiten te hebben, hoewel het niet onmogelijk is.
Wat je vaak doet met sportpaarden is gewoon
anders aan de behoeftes voldoen dan permanente weidegang. Dat is niet hetzelfde als niet aan de behoeftes voldoen.