Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:45

Toen ze met net met de armen vol hooi aan zagen komen kwamen ze beide in galop over de balk heen :D
Nou waait het hier ook nogal, dus ze zijn duidelijk wat frisjes in de kop :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 19:14

Die kleine hier ook , die knettert constant over het pad rond :D

Die andere 2 staan ook de hele dag op stal of op hun pleintje van 5 bij 10 ofzo , Rena loopt de hele dag in de paddock + het winterdeel van de track , dus zodra die kleine een dag op de wei mag dan blijft ze gaan :D

De wei is hier knap slecht trouwens...vorige week een paar dagen nadat de laatste sneeuw was gesmolten was ik blij om te zien dat de wei een frisser groene gloed begon te krijgen :j

Maar ik heb nog eens goed door de wei gelopen en hij is ècht slecht zeg , het is meer mos dan gras...en waar het geen mos is daar zijn het ook nog eens veel blaadjes van onkruid-rommel , ben benieuwd wat er allemaal op gaat komen van het voorjaar want voordat Rena er in augustus op kwam stond het ook he-le-maal vol met JKK , Bereklauw , boterbloem , klaver en weet ik wat allemaal....

Het mos is me toen niet opgevallen maar nu is het echt meer mos dan gras , oef :=

Echt een erg vermoeide en verwaarloosde wei is het , superzonde....ben benieuwd of er nog wat gras op komt , als ik het zo zie ben ik eerlijk gezegd bang dat we de hele zomer hooi moeten voeren :=

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:45

Nu slepen, laat het gras (wat er nog in zit) beter groeien, doorzaaien en flink kunstmest erop.... Het kost een paar centen maar als je niets doet wordt het ieder jaar erger! Tegen mos: eerst kalk er op (nu is een mooie tijd).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 20:29

Ik weet het :)

Maar het is niet mijn wei , is van de overbuurman (halve dorp is van hem :P ) en hij verhuurt het aan een werknemer van hem (collega van mijn vriend) voor hun 2 ponies. Rena mag erbij staan.

Ik denk dat het onbegonnen werk is om alles aan te pakken.
Punt 1 zullen ze denk ik niet de paarden een tijd van de wei af willen houden (wat wel moet volgens mij ?) en punt 2 is volgens mij gewoon het grootste probleem dat de vorige huurster jarenlang de mest over het landje verspreid heeft , en de huurders nu ook de mest in het land laten liggen.

Volgens mij is dat echt funest voor de grasmat (geweest)...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:37

Reden waarom ik d mest er dus afhaal. Ik heb ook een stuk waar door de bomen (en het blad) erg weinig gras groeit.
Heb ik vorig jaar ook opnieuw laten doorzaaien. Nu ligt het weel van met blad.
Als het eenmaal gaat groeien komt het wel goed en eigenlijk wil je ook niet teveel gras, moet je alleen maar weer andere dingen in de gaten houden (suiker, hoefbevangen etc).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 20:55

Ik geloof niet dat gras door mos heen komt toch ? En het gras is ook niet bepaald sterk , het is een zielige uitgeputte grasmat....hoop dat je gelijk hebt maar volgens mij heeft het mos en onkruid een enorme voorsprong op het gras.

Vorig jaar zomer zo rond juli was de grasmat ook al slecht.

Volgens mij moet die hele wei gewoon opnieuw omgeploegd en ingezaaid worden , en dan goed bijgehouden worden.

Ik heb al besloten dat ik zodra ze weer samen op de wei staan , ook niet meer alle stront weg ga halen zoals vorig jaar , dus ik hou m'n hart vast :=

Teveel gras vind ik eigenlijk niet zo'n probleem , kun je mooi met strookbegrazing o.i.d. werken :)

Het is toch ook maar iets van een halve hectare denk ik , voor 3 ponies , dus zoveel gras is het sowieso niet :)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:06

Gezien de mos zou ik idd kalk strooien. Volgens mij zijn dat de kosten niet....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 21:16

De kosten heb ik er ook zeker wel voor over hoor :)

Maar met kalk moeten paarden ook 2 weken van het land af volgens mij ?

En wat is het nut als de wei toch vol stront ligt....

Ik denk dat de wei ook te slecht er aan toe is om het met wat kalk op te kunnen lossen.

Wei heeft steeds mest erop , verder totaal geen onderhoud en wat overbegraasd , heel veel onkruid en JKK.

Al zou het mos weggaan door de kalk , dan ben ik eerlijk gezegd bang dat er op die plekken geen gras voor terugkomt maar nog meer onkruid en JKK de kans krijgen , daar het gras gewoon niet zo sterk is.

Zou je behalve die kalk niet ook moeten doorzaaien en goed bemesten e.d. om het gras weer aan de praat te krijgen ?

Er zitten ook hele bobbelige stukken in de wei. Ik zou hem zelf echt liefst laten omploegen , vlak maken en helemaal opnieuw inzaaien en dan goed bijhouden. Denk dat de wei er zo slecht aan toe is dat dat eigenlijk de enige nuttige oplossing is.

Maar gezien er nu toch niet veel mogelijk is ben ik eigenlijk wel benieuwd of al die uren onkruid uittrekken / steken / bosmaaieren om de wei begaanbaar te maken , nu nut heeft gehad. Ben superbenieuwd wat er opkomt :)

Maar vooralsnog dus vooral mos :=

Toch geloof ik dat ik zolang dit duur liever mos heb dan weer al dat JKK enzo , want dat was een hels karwei om dat allemaal weg te trekken :=

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:27

pmarena schreef:
Zou je behalve die kalk niet ook moeten doorzaaien en goed bemesten e.d. om het gras weer aan de praat te krijgen ?

Er zitten ook hele bobbelige stukken in de wei. Ik zou hem zelf echt liefst laten omploegen , vlak maken en helemaal opnieuw inzaaien en dan goed bijhouden. Denk dat de wei er zo slecht aan toe is dat dat eigenlijk de enige nuttige oplossing is.

Ja, dat zou het beste zijn... frezen weiland, kalk erop, doorzaaien en wat kunstmest erop. En vervolgens de mest eraf halen + dat wat er nog opkomt aan jkk en andere ellende consequent eruit trekken. Maar ja, dan heb je het over een smak euri's.... Qua kalk, graszaad en kmest erop: het ligt eraan hoeveel het regent nadat je hebt laten strooien. Als het snel weg is, zet ik ze idd met een week of 1 a 2 er weer op. Maar ik weet niet hoeveel tijd er tussen kalk en km+graszaad moet zitten. De laatste 2 kunnen samen. Kan je niet een klein stukje vrij laten zodat je ze daar op kan zetten en de rest van het weiland goed aanpakken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:28

pmarena schreef:
Ik denk dat de wei ook te slecht er aan toe is om het met wat kalk op te kunnen lossen.

Ben bang dat dat inderdaad de enige optie is. Mos komt niet alleen door verzuring, maar ook door slechte afwatering, dus dichtgeslagen bodem. En dan moet je ploegen, anders krijg je de grond niet los.

Toch eens met je medehuurders om de tafel gaan zitten. De eigenaar zal hier nl niet vrolijk van worden. Land is door de verwaarlozing minder waard en daarvoor verhuur je het niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 12:11

Inderdaad , het is ook helemaal dichtgeslagen volgens mij :j

Ik denk dat het nu geen optie is om het groots aan te pakken , de hoofd-huurders zijn daar niet zo mee bezig.
Hebben het ook regelmatig over het verkopen van de paardjes.

Als we dit nu zouden doen zouden de kosten voor mij zijn , en zie ik het al gebeuren dat de wei niet lang genoeg de tijd krijgt voor een goede start. En hij ligt dan ook weer binnen no-time vol met stront. Dat vind ik dan nogal zonde van die ingreep :)

Wat mij betreft zou ik idd. het liefst erin investeren en de dieren even op een deel van de wei houden.
Ik heb expres al een zandpaddockje aangelegd en de wei in meerdere stukken verdeeld met een leuk looppad.

Wat mij betreft zouden ze lekker allemaal samen lopen met hun stalletje met hooiruif open en Rena haar boogstalletje met 3 meter breed hooinet ook , dan zouden ze allemaal genoeg ruimte hebben om te eten en schuilen. Maar ze vonden het niet leuk dat Rena ook wel eens in hun stalletje stond te eten , dus deden ze die dicht waardoor ze allemaal naar Rena haar boogstalletje kwamen....en dat is gewoon wat te weinig , 1 hooiplek voor 3 ponies. Dus dan joeg Rena die andere 2 wel eens weg , en dat vonden ze ook weer niet leuk , dus besloten ze dat hun ponies maar weer opgesloten moesten worden op hun erfje / stalletje.
Net als vorige winter. Ik vind dat wel sneu voor die dieren , maargoed.

Samen lopen is dus blijkbaar geen optie. Als er modder in de wei ligt gooien ze daar ook de stalmest + stro op , waardoor het een paar weken wat beter begaanbaar lijkt , maar het uiteindelijk natuurlijk alleen maar erger wordt.
Verder geen mest weghalen uit de wei , en dan dat ze al de hele winter op dat kleine stukje staan , niet samen willen laten lopen , niet willen investeren en er over denken om de ponies weg te doen....dat wordt natuurlijk allemaal niks , en begrijpelijk ook wel.

Dus ik mik er maar op dan dat het nu maar gewoon is zoals het is , ik m'n best zal doen om het ergste onkruid (en zeker de JKK) weg te trekken / steken , en mochten ze dan besluiten de ponies een keer weg te doen waardoor ik de gehele huur over kan nemen , in overleg met de buurman bespreken wat er te doen is aan die wei zodat hij er weer netjes bij komt te liggen. Desnoods hou ik Rena dan een jaar van de ene helft af en het volgende jaar van de andere helft....zodat de grasmat goed kan verdichten. En dan goed bijhouden. Ik vind het ook balen als ze niet op de wei kunnen lopen maar het is nu zo slecht , die investering heb ik er dan wel voor over :j

De paddock heb ik expres zo geplaatst dat je van daaruit toegang hebt tot alle delen van de wei , dus voor de ponies is dat dan minder ruimte in totaal , maar nog wel zo ingedeeld dat ze nog steeds genoeg om handen hebben en de ruimte hebben om even los te gaan , en ook altijd dat stukje zand hebben :)

Heel acceptabel om op die manier een paard te houden , dus dat is wel te doen. Blijft wel jammer natuurlijk , maarja dan heb je tenminste later wel weer een fatsoenlijke wei en dat is ook belangrijk :j

Al met al is het voor nu denk ik het beste om maar gewoon af te wachten wat dit jaar brengt , en als ze besluiten om de ponies nog te houden en wellicht gebleken is dat de wei deze zomer niet voldoende is hersteld , misschien kunnen we dan toch samen een plan van aanpak maken :)

Het zal echt afhangen van het komende jaar , misschien komt er op wonderlijke wijze toch nog genoeg gras op.

Hoe groot is de kans dat het mos spontaan verdwijnt en er gras voor in de plaats komt ? :P

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:29

wanneer kun je kalken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:41

Voorjaar, wacht even tot de temperatuur wat stijgt en dan juist voor een regenbui, dan wordt het snel door de grond opgenomen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:46

oke bedankt , ik denk dat het er bij mij ook wel aan toe is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:49

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:09

Ik kreeg dit jaar niet eens de tijd om te kalken :D Voor ik het wist was er al geïnjecteerd.
Volgens de T-som ook nog te vroeg, dus minder effectief.
Nu is mijn wei groot genoeg voor de uren die ze er op staan, dus van mij hoeft het allemaal niet zo super hard te groeien :D

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:06

heb het even opgeslagen, mijn gras moet wel groeien, want de grote wei, waar ze nu op lopen , gaan we weer hooien, zomers lopen ze op een ander stuk ;)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:53

Allegandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:38

Hallo Allemaal!

Ik las in BIT van deze maand stukje over Paddock Paradise.
Spreekt mij enorm aan en ben gelijk gaan google-en en kwam hier terecht.

Nu staat mijn paard op een pensionstalling, ik vroeg me af of er er hier nog meer die op pensionstalling staan en daar een paddock paradise is?!

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 09:43

Kan er eigenlijk iemand het stukje van in de Bit inscannen en naar mij doorsturen?

@allegandra: ik sta niet op een pensionstalling en kan je dus niet helpen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:38

Als iemand een scan maakt heb ik ook wle interesse :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:31

volgens mij kun je net zo goed op paddockparadijs.nl kijken.dacht dat de maker van de site , ook de schrijver van het artikel is
althans, in het stamboekblad van de ijslanders stond ook een uitgebreid artikel over pp van haar hand

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:43

Ik wil me hier ook graag melden, wil namelijk het land vooral voor in de winter verbeteren.. Ook ivm dat mijn beide paarden vorig jaar zand koliek hebben gehad.. Dus ik zal me even inlezen enz en dan overleggen met mn ouders.. (heb al wel een balletje opgegooid)

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:51

Sonja_vR schreef:
dacht dat de maker van de site , ook de schrijver van het artikel is

Dat klopt niet. Het artikel is geschreven ism iemand die op dat forum komt; www.paddockparadijs.nl

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:47

ik ben zelf druk aan het denken hoe we dit alles kunnen gaan doen.. Lijkt me voor mijn paardjes namelijk erg fijn.. We hebben een stuk land van in totaal 50 bij 80 denk ik.. Het eerste stuk achter de stallen hebben we een winterwei van 20x 20 daarachter de bak van 20x 30 en dan nog twee stukken weide van 30x 50.

Ik zat zelf te denken aan de bak 10 meter langer maken zodat we een winterweitje voor de bak van 10x 20 hebben en dan een bak van 20x40. Ook willen we dit stuk verharden door die tegels waar van die gaten in zitten, zodat er nog wel gras kan groeien alleen dat de boel niet zo snel wordt vertrapt.

En misschien kunnen we ook nog een zandpad/modderpad maken naar het einde van het land.