Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Suzan1 schreef:dat teveel ammoniakgeur door teveel eitwitten zou komen, is wel een bekend verhaal.
Maar, aangezien Phiabink geen (of nagenoeg geen) krachtvoer en daarbij heel sober hoeft te voeren, vanwege het ras van het paard wat zij heeft, zou het best zo kunnen zijn, dat haar paarden minder ruiken dan een paard, welke wel krachtvoer nodig is of anders gevoerd moet worden.
Jannepauli schreef:De stelling dat de geur van de urine aangeeft dat er teveel eiwitten opgenomen worden door middel van voedsel is wat mij betreft een stap te ver.
Ergo: de ammoniakgeur op stal is het gevolg van een zich - buiten het paardenlichaam - voortzettend afbraakproces maar geen specifieke indicatie van een teveel aan eiwitten in de voeding. Een te hoog eiwitgehalte in het lichaam ( ontstaan door leverfalen zoals hepatitis of levercirrose) wordt aangetoond door bloedonderzoek en door de zgn. ademtest ( die wordt overigens voor zover ik weet niet bij paarden uitgevoerd).
Suzan1 schreef:Een Fries is ook een sober ras en de oudere BWP die al 10 jaar bij jou is, zal ook geen 10 km. horden meer hoeven springen.
Dus kun jij kunt met sober voer af.
Overigens heb je zoveel grasland, als je dat allemaal gebruikt, zouden ze bij jou behoorlijk vet moeten zijn.
Je moet appels niet met peren vergelijken PhiaBink.
Jannepauli schreef:Wat ik nu doe is: mest eruit, plasplekken écht goed eruit en de overblijvende stromot goed luchtig doorharken.
Dan maar vaker een zakje erbij - het werkt sowieso zuiniger dan ieder andere vorm van vloerbedekking die ik ooit gebruikt heb.