Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:24

Mijn paarden krijgen helemaal geen krachtvoer.

In plaats van zo'n verhaal wil ik graag 's een wat meer wetenschappelijke uitleg van ammoniakgeur die volgens Phiabink door 'te veel eiwitten' zou komen.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:22

dat teveel ammoniakgeur door teveel eitwitten zou komen, is wel een bekend verhaal.

Maar, aangezien Phiabink geen (of nagenoeg geen) krachtvoer en daarbij heel sober hoeft te voeren, vanwege het ras van het paard wat zij heeft, zou het best zo kunnen zijn, dat haar paarden minder ruiken dan een paard, welke wel krachtvoer nodig is of anders gevoerd moet worden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:27

Voor mij is het geen bekend verhaal dus wil ik graag wat meer weten! Ik denk dat stofwisseling en afvalstoffen + afvoer ook helemaal niks met 'ras' te maken heeft.
Ik zou mijn paarden dus helemaal niet moeten ruiken - ze krijgen géén krachtvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:37

Ach mijn paard ziet er ook prima uit, krijgt geen krachtvoer, staan een uur of 5 op de wei en krijgen voor de nacht nog wat stekelig hooi van vorig jaar. Maar dus wel ammoniak, niks geen te veel eiwitten. Een nauwelijks bemestte wei.

Paarden hebben net als koeien en varkens ammoniak uitstoot, maar idd gelukkig wel in veel mindere mate.

Van het gras van nu kan hij het prima doen, maar van het gras in het najaar, dat al flink kaal is, dan is bijvoeren zeker wel een must.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:59

Suzan1 schreef:
dat teveel ammoniakgeur door teveel eitwitten zou komen, is wel een bekend verhaal.

Maar, aangezien Phiabink geen (of nagenoeg geen) krachtvoer en daarbij heel sober hoeft te voeren, vanwege het ras van het paard wat zij heeft, zou het best zo kunnen zijn, dat haar paarden minder ruiken dan een paard, welke wel krachtvoer nodig is of anders gevoerd moet worden.

Sorry, maar ik heb 1 PRE staan, 1 Fries en 1 BWP. Dus niet alleen de PRE wordt sober gevoerd maar alle paarden. Allemaal krijgen ze weinig krachtvoer en heel veel goed hooi. 3 verschillende rassen, 3 verschillende paarden!!!! worden allemaal sober gevoert. Ze zien er bere best uit. Waarom dan meer geven???????? Omdat het op de zakken voer staat en zo meneer de fabriekant zijn kassa spekken? Omdat het zo "hoort"? Omdat "iedereen" dat doet??
Ik kijk naar mijn paarden en ik ken de paarden. Ze staan achter onze boerderij op1.3 ha land. De PRE heb ik 4 jaar, de Fries heb ik 13 jaar en de BWP (pensionpaard, vrouwtje overleden, is op pensioen) staat al 10 jaar bij ons op stal.
Waarom krijgen we alleen maar complimenten van DA's als ze komen enten of een merrie scannen. Verder zie ik ze niet.
Ik kijk niet naar een ander of wat de fabrikant op zijn zakken zet. Ik kijk hoe de paarden eruit zien en pas daar het voer aan. Dat is dus veel hooi en weinig krachtvoer.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:05

Een Fries is ook een sober ras en de oudere BWP die al 10 jaar bij jou is, zal ook geen 10 km. horden meer hoeven springen.

Dus kun jij kunt met sober voer af.

Overigens heb je zoveel grasland, als je dat allemaal gebruikt, zouden ze bij jou behoorlijk vet moeten zijn.

Je moet appels niet met peren vergelijken PhiaBink.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:00

We gaan aardig off-topic maar ik zal proberen toch een linkje naar strokorrels te maken.

Ik hou nooit van 'halve' verhalen en wil graag het naadje van de kous weten dus ben ik gaan zoeken naar informatie over ammoniak etc. Okay, het zit zo: In de darmen wordt voedsel, waaaronder eiwitten, door een bacterie afgebroken en hierdoor wordt ammoniak in het lichaam gevormd. Normaal gesproken breekt de lever dit dan weer af naar een stof die ureum wordt genoemd. Ureum wordt vervolgens weer via de urine uitgescheiden. In beginsel kun je dus stellen dat urine een 'ammoniak-achtige' geur heeft ( = dus eigenlijk ureum) en alle urine van het paard zal dus die geur hebben.

De stelling dat de geur van de urine aangeeft dat er teveel eiwitten opgenomen worden door middel van voedsel is wat mij betreft een stap te ver. Een sterke ammoniakachtige geur van lichaamsvloeistoffen ( urine, adem,zweet) kan wel duiden op een versnelde of grote afbraak van proteïnen - dat op zijn beurt kan duiden op verslechterde nierfunctie óf overmatige spierinspanning waarnij spier-eiwitten afgebroken worden. Ik denk echter niet dat als een paard een ruime dosis eiwitten binnenkrijgt, dit verschijnsel al waarneembaar is - je zult dan wel heel véél moeten voeren en aangezien ook in krachtvoer de eiwitverhouding vrij laag is, zal je paard eerder ongezond worden door andere zaken dan specifiek door het eiwit in krachtvoer.

Ik denk dat als een stal niet behoorlijk schoon gehouden wordt, door ook piesplekken meteen weg te halen, de uitgeplaste urine nog verder zal afbreken en dat daardoor een versterkte urinegeur waarneembaar is. Dit zou dus heel goed het geval kunnen zijn bij bv een bodem van strokorrels, waar mensen nogal eens een soort potstalvariant van maken. Is de toplaag dan niet dik genoeg zul je eerder stank waarnemen dan bij een goed geschoonde stal. Als ik op stal ben en een van mijn paarden plast terwijl ik in de buurt ben, ruik je geen ammoniakgeur. Haal je de piesplek een paar uur later weg, dan is er wél een scherpe geur waar te nemen.

Ergo: de ammoniakgeur op stal is het gevolg van een zich - buiten het paardenlichaam - voortzettend afbraakproces maar geen specifieke indicatie van een teveel aan eiwitten in de voeding. Een te hoog eiwitgehalte in het lichaam ( ontstaan door leverfalen zoals hepatitis of levercirrose) wordt aangetoond door bloedonderzoek en door de zgn. ademtest ( die wordt overigens voor zover ik weet niet bij paarden uitgevoerd).

Nogmaals: het ras van een paard heeft er totaal niks mee te maken. In principe kan ieder paard met sobere voeding toe ( gras/hooi) op voorwaarde dat het gras voldoende bouwstoffen uit de aarde kan halen. Daar ontbreekt het helaas nog wel eens aan en zul je toch in de gaten moeten houden dat het paard voldoende vitaminen en vooral minerale stoffen binnenkrijgt. Als je alleen hooi geeft en weidegang dan is bodemonderzoek aan te raden.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:02

we dwalen inderdaad af, maar wat je zegt klopt.
op 1 ding na dan: de sobere rassen kunnen er met minder toe.
Neem de shet of de haf.. hoe snel zijn die niet (te) dik en vatbaar voor hoefbevangenheid?

eiwit is meer aanwezig in geil gras/hooi van de eerste snit en kuilgras, dan in de meeste krachtvoeders.

overigens ben ik helemaal geen voorstander van veel krachtvoer: om maar een indicatie te geven, onze veel in de sport lopende paarden krijgen tussen 2 en 3 kilo krachtvoer per dag (stokmaat 1.75 mtr). Zonder krachtvoer is de energie er echt uit... maar ik denk dat je zeker ook moet uitkijken met rijk gras en hooi.

Het klopt ook hoe langer je de piesplek laat liggen, hoe sterker de geur. De ammoniakgeur is ook sterker in de zomer bij warm weer. Dat zal zeker met het afbraakproces te maken kunnen hebben.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:19

Ik ruik idd nooit ammoniak als mn paard plast. Maar wel als ik de plasplek verwijder.
Rijst bij mij dus de vraag: hoe gezond is een potstal?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:21

Jannepauli schreef:
De stelling dat de geur van de urine aangeeft dat er teveel eiwitten opgenomen worden door middel van voedsel is wat mij betreft een stap te ver.
Ergo: de ammoniakgeur op stal is het gevolg van een zich - buiten het paardenlichaam - voortzettend afbraakproces maar geen specifieke indicatie van een teveel aan eiwitten in de voeding. Een te hoog eiwitgehalte in het lichaam ( ontstaan door leverfalen zoals hepatitis of levercirrose) wordt aangetoond door bloedonderzoek en door de zgn. ademtest ( die wordt overigens voor zover ik weet niet bij paarden uitgevoerd).

Dit klopt dus niet.
De rest van het verhaal klopt aardig, maar is bij lange na niet compleet. Een te hoog eiwitgehalte in het lichaam kan wel degelijk ook door voeding worden veroorzaakt. Wil je exact weten hoe het zit kan je het navragen bij http://www.dierenhealthplan.nl; zij houden zich al jaren bezig met het verwerken van paardenmest en gebruiken dus ook het ureum uit de mest. Ze hebben een speciaal 'mestverwerkingsprogramma' waarin ook voeding een zeer belangrijke rol speelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:34

Voor alle duidelijkheid. TE VEEL eiwitten is OOK een oorzaak van een sterke ammoniakgeur, maar niet de hoofdzaak. Immers paardenurine zal ALTIJD een geur van ammoniak hebben.

Echter KAN voer ook een rol spelen. Meer eiwitten is meer vorming van ammoniak.

Maar om op de stelling van Phia terug te komen, alleen gras en hooi is GEEN ammoniak is, naar mijn bescheiden mening, onjuist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:35

Suzan1 schreef:
eiwit is meer aanwezig in geil gras/hooi van de eerste snit en kuilgras, dan in de meeste krachtvoeders.

:D :D :D :D even grapje tussendoor.... 8-)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:19

Blijkt dus maar weer dat het dagelijks verwijderen van de natte plek de beste methode is om geurontwikkeling in de stal te voorkomen.

Dit blijkt tevens het meest gezond voor mens en dier.

De strokorrels zullen de urine, ammoniaklucht of niet, absorberen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 00:56

Citaat:
Dit klopt dus niet.

Beter lezen.
Ik beweer niet dat een hogere uitscheiding van eiwitten niet veroorzaakt kan worden door voeding. Ik zeg dat de geur ( het stond er notabene cursfief) daarvan géén indicator is.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 09:39

Suzan1 schreef:
Een Fries is ook een sober ras en de oudere BWP die al 10 jaar bij jou is, zal ook geen 10 km. horden meer hoeven springen.

Dus kun jij kunt met sober voer af.

Overigens heb je zoveel grasland, als je dat allemaal gebruikt, zouden ze bij jou behoorlijk vet moeten zijn.

Je moet appels niet met peren vergelijken PhiaBink.

Vet zijn ze absoluut niet. In zandgrond zit niet veel voedingsvaarde in. Op kleigrond zit de meeste voedingsstoffen in.
Ik heb 9 jaar in NH kleigrond gehad. Daar waren de paarden te dik en moest ik uitkijken. Nu zijn ze mooi, niet te dik en niet te dun.

De PRE wordt dagelijks gereden of gelongeerd
De Fries wordt dagelijks gereden of gelongeerd
De BWP (24 jaar, LT dressuur, Z springen) wordt een paar keer in de week gereden of gelongeerd. Hij wordt meestal een jaar of 10 jonger geschat.

Andere paarden die ooit bij mij op stal hier in Belgie of in NH hebben gestaan kregen ongeveer hetzelfde wat deze paarden nu ook krijgen. Zo voer ik ongeveer een jaar of 13/14.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:31

Phia, mensen met een relaxed leventje kunnen met matige voeding zonder overdaad er heel erg gezond uitzien. Zodra ze gaan sporten en er veel van het lichaam verwacht wordt, gaan ze het niet meer redden en zo ik het ook met de paarden.

Gereden en gereden worden is 2 zaken. Ook mijn paard wordt regelmatig gereden en gelongeerd, maar zoals zijn buurman die dus ook echt in de sport mee loopt wordt hij bij lange na niet getraind, zijn buurman krijgt brok, ook met mate, mijn paard dus niet en idd is hij dik op dit moment, wij zitten op de klei.

Voorheen op zand, hele dagen op een zandgronden wei, 1 kilo brok en veel hooi van de zandgronden, nu moet ik constateren dat hij er veel beter uit ziet, veel mooier is geworden, juist omdat hij veel meer voeding krijgt in verhouden, ook minder intensief gereden wordt dan voorheen en dat dankzij het voedzame gras van de Kleigronden... Voor mij dus de test dat voldoende voedingstoffen wel degelijk heel belangrijk is en dat ga ik ook zeker in de gaten houden. Mijn paard krijgt dus in de winter een goede basisbrok en naar behoeften, dat kan 2 maar ook 3 kilo zijn, afhankelijk van het soort hooi en zijn gewicht oogt.

Paarden hebben eiwitten nodig om spieren te vormen en te weinig eiwitten door de angst van overvoeding wat ook weer een hype aan het worden is, is helemaal niet goed voor een paard.

Phia ik begrijp dat jij doet fokken, je hebt toch een andamerrie die regelmatig een veulen heeft? Hele dagen op veel gras is voor een fok merrie ook genoeg. Wat je doet als het veulen er is, daar heb ik geen verstand van, ik kan mij voortstellen dat een merrie met veulen extra eiwitten nodig heeft.

Glans is ook geen garantie voor gezondheid. Mijn paard is zwart, dus glimt makkelijk, maar inwendig kan een flinke bronchiale ontsteking zijn kop op steken, aangezien hij chronische bronchitis heeft en momenteel weer zijn antibiotica heeft gehad. Nog steeds oog hij als hollands welvaren, maar 100% gezond is hij niet.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:03

Dit is/was toch het strokorreltopic :? :? :? :?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:07

Hihi Diana, je moet maar zo denken "alles wat door 't mondje gaat, komt er vanzelf aan de achterkant weer uit" en zo komen we vanzelf wel weer op de korrels!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:34

Zo is het Jannepauli :D
Wel grappig hoor, het blijkt maar weer eens hoe de mensen over het voeren denken.....
zoveel mensen zoveel wensen, zoveel "boeren" zoveel voeren.

Urine, eiwitrijk, ammoniakgeur of niet, de strokorrels absorberen wel ;)
Zo zijn we weer back to basis :+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:39

Mijn strokorrels houden het nu wel heel lang uit, de paarden zijn al een paar weken uit logeren :D
De ene box van de oude smeerlap heb ik wel leeggehaald, de andere box was nog zo schoon dat ik die heb laten liggen.
Daar hoeft zelfs als ze terugkomen geen zak bij.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:39

Maar dan kom ik weer met mijn vraag: in hoeverre is het dus gezond om een potstal te hebben? Als je alleen mest dagelijks verwijderd en de plas dus laat, betekend dat dan niet dat er meer ammoniak in de stal komt?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:45

Ja Diana, ik ben nog steeds te spreken over de korrels! Zeker nu dat ik bij de tweede rond véél consequenter dan de eerste keer de natte plekken wegschep. Alles blijft prima droog en behoudens wat koorels aan de zijkanten, is alles mooi uitelkaar gevallen en heb ik een dikke bodemlaag.
Ben trouwens ook goed te spreken over het feit dat ik er ditmaal minder zakken ingegooid heb - maar vier zakjes en dat levert toch een hele dikke laag op.

Ik weet wel zeker dat ik geen andere bedekking meer neem in de stallen.!

@ Needje: ik weet niet hoe anderen erover denken maar zoals ik hierboven al schreef: ik ga niet meer potstallen. Ik haal iedere plasplek heel grondig weg en dat bevalt me toch veel beter. Toen ik de laatste resten van de eerste proefronde uit de stal verwijderde viel me wel op dat de ondergrond ( rubber tegels) heel mooi droog was maar ik vond het wel duf en schimmelig ruiken. Ik vind dat niet prettig. Wat ik nu doe is: mest eruit, plasplekken écht goed eruit en de overblijvende stromot goed luchtig doorharken.
Dan maar vaker een zakje erbij - het werkt sowieso zuiniger dan ieder andere vorm van vloerbedekking die ik ooit gebruikt heb.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:49

Ik heb gister de ene stal leeggehaald omdat er momenteel toch niks in staat.
De bodem was droog, niet schimmelig of vies ruikend.
De koek heb ik op de mestput gegooid en wat er nog aan bruikaars uitkwam heb ik in de andere stal erbij gedaan.
Ik haal nu wekelijks wel de bodem los en de natte plekken eruit en strooi dan bij als het nodig is.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:54

Jannepauli schreef:
Wat ik nu doe is: mest eruit, plasplekken écht goed eruit en de overblijvende stromot goed luchtig doorharken.
Dan maar vaker een zakje erbij - het werkt sowieso zuiniger dan ieder andere vorm van vloerbedekking die ik ooit gebruikt heb.

Zo doe ik het al sinds het begin, het bevalt prima!!

Wat ook nog een groot voordeel is: Het gebruik van strokorrels scheelt zeker de helft aan afval uit de stal. Met ander strooisel (stro of zaagsel) had ik elke week de mestkar vol en nu is het één keer per 2 weken dat de kar leeg gebracht moet worden. (breng dit naar een boer met een mestplaat)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:57

Ik doe het net als jij Jannepauli. Ligt er nu 3 weken in geloof ik. Maar is nu wel al een beetje te weinig imo. Maar donderdag krijg ik als het goed is nieuwe zakken. :D
Nu nog staltegels voor de eerste meter van m'n stal. Het rubber is nl onwijs glad. Dus wil daar doorlatende, stroeve tegels. En dan 2/3 van de stal dus korrels.