Kokos in de buitenbak??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:07

Vraag mij altijd af waar de drijfmest en kunstmest blijft...komt dat niet in het grondwater???

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:17

De stoffen die niet door het gras worden opgenomen, verdwijnen inderdaad in het grondwater. Daarom liever weinig kunstmest, in ieder geval met een zo laag mogelijk stikstof gehalte. Wij strooien na iedere keer dat de paarden er uit gaan, 1 zakje. Da's beter dan 4 zakken in 1 keer.
drijfmest OP de wei (slepen) is wel vele malen beter dan IN de wei (injecteren). Het laatste is in bijna heel Europa al verboden omdat het het bodemleven om zeep helpt, helaas is het in Nederland verpicht............... en dan maar vragen waar al die weidevogels gebleven zijn?

Dailonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:37

Wie heeft er kokosvezel in de buitenbak waar ik binnenkort even mag komen kijken? Het liefst een beetje in omgeving Overijssel/Gelderland/Drente.....

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:23

je mag bij mij best komen kijken, maar ik zit in brabant.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 08:02

Ik zit tussen Utrecht en Hilversum in dus ook wat uit jou buurt...

Dailonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 08:53

ik hou 't allemaal in gedachten en ga het thuis in de groep gooien, misschien doen we wel een rondje Nederland... :-) Jullie kunnen het allemaal aanraden?? Het meest 'bang' ben ik dat het wat aan elkaar blijven plakken waardoor je ophopingen krijgt en paarden gaan struikelen tijdens het rijden.... Of heb ik het helemaal mis? (wat ik natuurlijk hoop....;-))

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:00

toen mijn bak net gedaan was en alleen nog maar door de buurman was omgezet met zijn land bewerker was dat zo!
maar toen ben ik eindeloos rondjes gaan rijden met de 4wd en werd het al beter (bij gebrek aan landrol,)
soms wat kluiten uit elkaar gehaald met riek,
en eigenlijk was de bak na een paar dagen meer dan Super!!!
meest hier hebben die ervaring, eerst schrik je en denk je dat het nooooit meer goed komt, en daarna is ie super

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:17

hier was hij ook goed na aanrijden met de traktor en daarna nog een aantal dagen achter elkaar met de auto.

ik heb wel een sproeier nodig. zonder water blijft mijn bak in de zomer te mul.

minibinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:42

ben zelf verbaasd hoe snel het is gegaan, maar ik heb een bron!!! hij is vandaag geslagen en het werkt :)

nu morgen me goed laten informeren bij de winkel waar ze pompen en sproeibenodigdheden verkopen en hoop snel te kunnen sproeien!!!

een aggregaat hebben we al dus nu ga ik afwegen wat uiteindelijk goedkoper is een elektrische of benzine pomp...

ben zo blij dat het zo snel is gegaan :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:41

laat je geen mega dure pomp aansmeren. ik heb gewoon een goedkope en die werkt prima :j

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 00:00

Vraagje voor diegene die ook kokos in de bak hebben: (sorry als het al gevraagd is ik heb niet alles nog gelezen) hebben jullie ook dat de paarden sneller struikelen? Bij mij op stal dus wel. Ik wist eerst niet waardoor, maar er zijn wat stalgenoten die zeggen dat het door de kokos komt.. Wij hebben best lange haren die niet echt helemaal uitgelozen zijn.. Toch zijn het ook geen klonten.. Zou het daaraan liggen?

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 07:44

Fijn zeg minibinkie!
Sommige paarden bij mij hadden daar in het begin ook last van DaniOx, naarmate de kokos beter door de bodem komt gaat dit probleem ook weg. Ik heb ook de lange vezel.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 07:50

Wij hebben korte en lange vezels, maar de paarden struikelen niet gelukkig! In het begin is het een beetje een warboel van kluwen kokos, maar na een tijdje zit het mooi door het zand.
Ik ben er erg blij mee!

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 07:55

Ik meld mij ook even in dit topic. Zit er ook aan te denken om kokos in de bak te nemen. De bak is nu al erg mul, in de winter best te doen maar nu steeds moeilijker zonder hem elke keer weer onder water te zetten. Ik heb wel een sloot en een pomp naast de bak.

Heeft iemand in de buurt van Zuid-Hollandse eilanden West Brabant zo'n bak liggen zodat ik eens kan komen kijken?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:06

DaniOx schreef:
Vraagje voor diegene die ook kokos in de bak hebben: (sorry als het al gevraagd is ik heb niet alles nog gelezen) hebben jullie ook dat de paarden sneller struikelen? Bij mij op stal dus wel. Ik wist eerst niet waardoor, maar er zijn wat stalgenoten die zeggen dat het door de kokos komt.. Wij hebben best lange haren die niet echt helemaal uitgelozen zijn.. Toch zijn het ook geen klonten.. Zou het daaraan liggen?

mijn paard struikelt niet, ik heb ook lange vezels

Dailonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:22

Mensen met ervaringen over Marc Roelofs Paardrijbodems??

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:01

Dank je voor jullie reacties! Ik hoor ook dat ze het eigenlijk nog beter er door moeten frezen (schrijf ik dat goed?) Nu ligt het te veel aan het oppervlak en daardoor struikelen ze. Wie heeft ervaring met frezen in combi met je bak en kokos?

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:03

De stoffen die niet door het gras worden opgenomen, verdwijnen inderdaad in het grondwater. Daarom liever weinig kunstmest, in ieder geval met een zo laag mogelijk stikstof gehalte. Wij strooien na iedere keer dat de paarden er uit gaan, 1 zakje. Da's beter dan 4 zakken in 1 keer.
drijfmest OP de wei (slepen) is wel vele malen beter dan IN de wei (injecteren). Het laatste is in bijna heel Europa al verboden omdat het het bodemleven om zeep helpt, helaas is het in Nederland verpicht............... en dan maar vragen waar al die weidevogels gebleven zijn?

Wauw Linky dit heb ik dus nooit geweten!! Waarom is het hier verplicht dan? Bij mij doen ze het namelijk ook zo. En in hoeverre is dat schadelijk voor je paard dan?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:57

Waarom het hier nog steeds verplicht is? Dat moet je de politiek in Den Haag vragen............ boeren in de grensstreek b.v. met Duitsland moeten alles dubbel hebben, hier moeten ze injecteren en in Dtsl moeten ze bovengronds uitrijden.
Er moet nog ergens een rechtzaak lopen die een boer aangespannen heeft, zal wel bij de Raad van State liggen dus dat kan nog wel even duren. -O-

Paarden zijn sobere dieren, met 1 maag, in tegenstelling tot koeien die er 4 hebben. Een kompleet ander spijsverteringsstelsel dus, koeien kunnen veel meer aan, ook omdat ze 2 x per dag gemolken worden, sommigen al 3 x. Bij veel kunstmest/geïnjecteerde mest in de wei zal een paard te snel te veel voedingsstoffen tot zich nemen met b.v. als gevolg koliek, vetzucht of hoefbevangenheid.

Onze Fries loopt nu al weer met een graaskorf, omdat die zich ondanks het korte gras volkomen klem (vr)eet. Helaas kan een paard niet denken, en rustig aan eten of eens een uurtje stoppen zit er niet in.
Ze gaan hier tussen de middag nog 2 uur op stal met hooi, en dan weer naar buiten.

Komt je paard direkt in dat gras of weidt hij achter de koeien aan? Dat maakt nogal wat verschil nl. Achter koeien aan zou ideaal zijn, maar de meeste pensionstallen (en wij b.v.) hebben niet zoveel land dat we ook nog koeien kunnen weiden. }:0

Wel een beetje off-topic dit.................... :o sorry.

zadelhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:52

Ik overweeg om kokos in mijn buitenbak te doen, dit omdat de bak te zwaar is. Heb het hele topic door gelezen en heb een hoop aan alle tips en adviezen. Heb alleen nog niet echt kunnen vinden waar ik de kokos het beste (goedkoopste) kan bestellen, iemand nog een tip?

Alvast bedankt,
groet mariska

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:35

bij AZ techniek in Nistelrode kun je het losgewerkt bestellen. is een aanrader, want dat pluizen schijnt echt een drama te zijn.
ik heb het gewoon losgeplozen gekocht daar en ik vond het verdelen over de bak al een pokkenwerk, laat staan als je al die balen nog los moet pluizen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:39

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:03

Het scheelde wel sterk in prijs! Ik ben nu wel toe aan bijvulling.. Krijg er weer slechte plekken in :-(

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:32

ik was geloof ik 150/200 euro extra kwijt om het losgewerkt te laten leveren.

zadelhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:02

oke bedankt ik ga even op deze site kijken!