Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 19:48

@dais: Dat zijn al flink wat m2, dus schouderklopje voor jezelf :)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 19:54

Flink wat gelegd al, heel fijn

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 19:57

Wat mooi. Nu al en wat herkenbaar om dan nog door te willen gaan.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:30

Toch nog 2 rijen gelegd.
Nu sluit het aan van betonroosters naar betonroosters.

Hopelijk laten ze het liggen. Die jaarling is echt zo stout, die zie ik er alles wel weer uit halen :') ze heeft ook heel flink geholpen (lees: liep mega in de weg :'))

Wel blij dat er nu een stukje gedaan is. Ik heb nog 1 pallet + 1/3de pallet over dus kan nu bedenken waar ik nog platen wil leggen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:31

So... Hard gewerkt!
Fijn zeg.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:02

Ickeltje, gave schuilstal.

Dais, jeetje wat heb je hard gewerkt. Wat fijn. Kunnen de paarden droog lopen en staan.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:04

Afbeelding

Achter de platen liggen nog varkensroosters. Die liggen alleen wel wat lager. Even kijken hoe dat zich houdt.

Hoe langer je naar de foto kijkt, hoe meer zooi je ziet :') Die hoek wordt dit jaar goed aangepakt. Is nu deels afgezet omdat ze anders mijn zelfgegraven slootje weer dicht lopen en dan watert er niks meer af :')

Overigens, de rijbak ligt gewoon droog hoor. Daar lopen ze het meeste. En rondom de hooibak is ook verhard. Net het stukje naar de rijbak en dit stuk voor de schuilstal en rond de paal waren echt slecht geworden. Met 4 paarden gaat het toch wat sneller qua modder :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:23

Heerlijk als het dicht is. En het is flink wat kg per tegel. Dus ondanks dat het vrij makkelijk legt nog steeds een behoorlijke inspanning.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 23:25

Het is inderdaad best een inspanning, maar je hebt zoveel eer van je werk dat je graag door blijft gaan :))

Het is dat het zo duur is, anders legde ik de hele track vol!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 10:04

Dais goed bezig!! heb je ze zo op de modder gelegd of eerst recht gemaakt? Ik verwacht ze hier binnenkort ook en in de twijfel hoe aan te pakken. We willen de hele rijbak aanpakken. Het slimste is denk ik geduld bewaren, laten afgraven/egaliseren, dan platen leggen en dan weer aanvullen. Dan ligt het wel zeker gelijk goed. Maar twijfel toch om een pad te maken om wat fijner met kruiwagen te lopen. maar ben bang dat ze de zijkanten dan misschien stuklopen? en ook voor het werk om ze weer uit de blub te halen.

Nickeltje de opzet van schuilstal ziet al goed uit. Hopen dat het gewoon alles doorstaat van wind.

Boemel vervelend dat ze zo'n terugslag krijgt van iets waar je van denkt goed te doen. Hopelijk is ze snel weer terug op de rit.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 10:21

Joyce, wij hebben nu ook een stuk met paddock mudplates belegd, 140 m2.
Dat was nog niet stuk gelopen grond maar wel grond waar makkelijk water op blijft staan dus gegarandeerd modder drek als de paarden daar wel staan.
Dat hebben we niet afgevlakt. Daar hebben we de tegels zo over het gras heen gelegd. Daar zijn we flink overheen aan het lopen geweest, met de auto overheen gereden waardoor de boel wat gezet heeft. Toen hebben we nog eenmaal rij voor rij de tegels zo strak mogelijk tegen elkaar aan getrokken en buitenom vast gezet met grondankers waardoor we nu denken dat de boel behoorlijk strak opgesloten ligt en met name die buitenste tegel rand niet te veel gaat schuiven...
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 10:49

Is het niet glad als paarden gaan rennen op deze platen?
Vraag ik, omdat ik 2 onbenullen heb :=

Gisteravond regen, daarna vocht. De handvaten van de kruiwagen waren van ijs. Brrr. Wel een mooie ochtend!

Mir gaat stapje voor stapje vooruit. Ik doe het met behulp van clickertraining. Dat helpt haar echt enorm. Ze is snel overprikkeld en geïrriteerd, maar dit werkt rustig en duidelijk voor haar.

Ik zit te kijken naar de aanbieding van Tristan Tucker. Iemand ervaring met zijn trainingen?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 10:54

Nickeltje dat ziet er idd wel wat recht uit.
Bij ons is het echt al blubberdeblub. Hoefdiep, enkeldiepte, zwaar lopen in elk geval :+ Eerlijk is eerlijk ik hoop dat de vorige eigenaar van Ad een keer wil komen kijken als het droog is. Dit is niet fijn om te laten zien hoe "goed" ze staan. Maar goed we gaan er iets aan doen dus hopelijk dan beter.

Boemel wat ik begreep hebben die platen ook wat antislip erop. Laagje zand erop zal voor onbenullen waarschijnlijk wel beter zijn.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 10:58

Boemel, dat weten we nog niet uit daadwerkelijke ervaring, maar er zit een soort van noppen profiel op die platen en afgelopen weekend met -3 en een fraai laagje rijp op het gras er omheen hebben we met vier man over die platen staan klooien om te zien of dat glijden werd en dat was het niet...
Ik hoop dus dat dat straks met meer modder er toch wel op en wat troepjes dat dat mee blijft vallen. Natuurlijk wel kwestie van dagelijks mest weg halen en als er te veel los hooi ligt enzo.
En bij sneeuw gaan we gewoon strooien met strooizout zoals op de oprit ook.

Joyce, de foto's van Dais hier boven lijken toch ook zo op de modder gelegd te zijn. Wat volgens de leverancier op zich ook wel moet kunnen...

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 11:02

@Boemel ik heb de trainingen van TRT al flink wat jaren. Doe er alleen niet altijd even veel mee maar dat heeft niets met de kwaliteit te maken.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 11:04

Ja daarom bij Dais dacht ik ook van goh dat is mooi recht als het op de modder gelegd is.

Ik wacht even af wat loonwerker zegt als die komt. Als alles afgegraven moet worden is het handiger om daar niks te hebben liggen zodat we niet een gek hoogteverschil gaan krijgen. Hij zou komen kijken voor een plan als de sneeuw weg is aangezien het warmer gaat worden zal het komende week denk ik zijn.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 11:06

Ik heb ze nu zo op de modder gelegd, maar ik had daar een geul liggen voor de afwatering en dat heb ik eerst een soort van geegaliseerd met als gevolg dat het een enorme blubberzooi werd. Ik zoog helemaal vast in de modder. Ik heb platen gelegd als stapstenen en die zaten vervolgens helemaal vast gezogen in de modder.

Ik had het misschien beter anders gedaan, maar ik was de modder NU zat, en dan zit het in mijn hoofd en moet het ook gelijk gebeuren :')

Vanochtend was het aangevroren, ze glinsterden enorm, maar ze zijn niet glad. Ik moet er nog zand in/over doen, maar ik heb alleen m3c zand en ze adviseren scherp zand. M3c zand is een ronde korrel en niet scherp, toch?
Maarja, ik heb nu een vrachtwagen m3c zand liggen en ik heb weinig zin om nu weer ander zand te bestellen.

Boemel, ik ben ook heel benieuwd of het glad is bij snelheid. Hier 4 knettergekke pre's die echt heel graag en hard rennen. Ik wil de platen ook leggen voor de doorgang bij de rijbak, maar ze gaan dan niet meer zo hard door de bocht kunnen scheuren vrees ik :=

Gisteren liepen ze over de platen, maar vandaag durven ze niet. Het water eronder is bevroren en kraakt als je erover heen loopt. Het hooinet is nog niet aangeraakt :=

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 11:43

Veeeel te veel gelezen om te reageren maar ik zag: een mooie schuilstal, prachtige plek met mudcontrol, sneu verhaal over de cranio en iets met een stoute jaarling haha.

Het heeft hier flink gevroren dus de modderplekken is nu ijsmodder.

Er lopen er 2 op de track en zij kunnen er zelfs over draven en galopperen, en dat terwijl is 1 daarvan flink bevangen is geweest en pas 1,5 maand zonder ijzers.

Ik genoot wel intens van de zon al!

Ik ga zo mennen met Doortje en wil Joep als handpony mee nemen, voor de eerste keer, ben benieuwd!

Afbeelding

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 11:53

boemel schreef:
Ik zit te kijken naar de aanbieding van Tristan Tucker. Iemand ervaring met zijn trainingen?

Ja ik! Ik heb zelfs de mazzel gehad om afgelopen zomer deelnemer te mogen zijn van het zomerkamp op zijn locatie(binnenkort op het YouTube kanaal te zien). Moet wel zeggen dat de online training nu veel meer betekenis voor mij heeft gekregen, doordat ik live training heb gehad. De andere kant is ook dat ik nu ook thuis fatsoenlijk de gelegenheid heb om met grondwerk aan de slag te gaan sinds afgelopen voorjaar. Daarvoor stond mijn paard in pension en in training waardoor ik zelf eigenlijk niet met hem aan de slag kon. En mezelf ook geen tijd gegund heb om me erin te verdiepen (ook mede door verhuizing en verbouwing).

Mijn ervaringen tot nu toe zijn heel positief. Sowieso wordt het in de filmpjes rustig en stap voor stap uitgelegd en is er een duidelijke indeling, waardoor je ook heel gericht even een onderwerp kunt opzoeken. Het Engels is goed te volgen (en als ik het niet snap, dan kijk ik terug tot ik het wel snap, desnoods met Google translate erbij). Mijn paard reageert er echt enorm goed op. Dat we nog niet zijn waar ik wil zijn, ligt volledig aan mij (en een beetje de omstandigheden). De andere deelnemers aan het zomerkamp hebben ook verbazingwekkende vooruitgang laten zien met behulp van de training.

Mijn probleem was het opstappen door mijzelf. Ik heb zelf nog nooit op mijn paard gezeten (nou ja, half dan, alleen gehangen en toen ging het mis), hij is wel beleerd onder het zadel en bij de trainer ging het, na een poos, gewoon goed. Maar door het akkefietje ten tijde van mijn eerste pogingen tot opstappen en het rijden overnemen van de trainer, werd mijn paard echt bang en besloot ik om het zelf eerst niet meer te proberen en alleen de trainer te laten rijden. Uiteindelijk het paard opgehaald toen de faciliteiten thuis klaar waren, zonder dat ik zelf gereden had. Met het idee om thuis onder begeleiding te kijken wat de oplossing zou kunnen zijn. Nou, kon dus niemand vinden die me kon/wilde helpen en toen toevallig op dat zomerkamp gestuit.

Enorm veel geleerd en thuis verder aan de slag gegaan. Alleen ben ik vrijwel altijd alleen met de paarden bezig en durf ik opstappen dan niet aan. En mijn vriend heeft 0 ervaring, dus die kan me niet echt helpen. Inmiddels zijn we wel zover dat ik kan zadelen zonder spanning (dat vond hij ook erg spannend geworden destijds), normaal longeren(ipv rennen om het rennen), inparkeren bij het opstapblok en de voet in de beugel zetten en zonder zadel over zijn rug hangen.

Ik heb nu wel (eindelijk) iemand gevonden die mij grondwerkles kan geven in de geest van TRT en er zelf ook paarden mee beleerd heeft en ik heb het volste vertrouwen in dat het een dezer dagen goed gaat komen. Dus ik zeg doen! Sowieso erg interessant en leerzaam.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 11:57

Lange post in een topic waarin ik de laatste tijden alleen maar bij lees en weinig puf heb om te reageren, maar volg jullie ervaringen en bouwperikelen met plezier en interesse. Hier thuis ook steeds iets fijnere faciliteiten voor de paarden (en mezelf) en momenteel eindelijk wat rustiger met werken en klussen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:39

boemel schreef:
Is het niet glad als paarden gaan rennen op deze platen?
Vraag ik, omdat ik 2 onbenullen heb :=

Dat is ook de reden dat ik ze niet wil; Boon kan als een idioot gaan racen en in volle galop de 90 graden bochten nemen. Ik krijg dan afzetgaten van 30 cm diep in het zand en zelfs met die grip is ze al eens onderuit gegaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:41

Moet je daar niet een paar cm zand op doen?
Zodat ze wel grip hebben, er fijn op kunnen liggen, maar nooit diep er in kunnen zakken bij regen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:45

Ik vrees dat een paar cm zand niet voor voldoende grip zorgt als ze flinke snelheid hebben én de bocht om gaan!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:47

Ik heb Paddockroosters en daar moet inderdaad zand op, zodat ze kunnen liggen. En ook behoorlijk wat.
Als de zandlaag te dun is, krijgen ze schaafwondjes of kunnen ze glijden op de roosters, maar dat is wel een heel ander systeem.

Volgens mij is mudcontrol echt wel iets voor aan de oppervlakte.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:51

Er moet eigenlijk wel een laag zand overheen. Als ze kaal liggen is het een soort bestrating qua slijtage en comfort. Ik vind niet dat mijn paarden ongestoord als een ongeleid projectiel rond hoeven te kunnen gaan. Ik wil dat ze zich bewust zijn van hun lijf en de ondergrond en dat ze blijven nadenken. Ik ben dus ook niet tegen oneffenheden en juist voor diversiteit aan ondergronden. Uiteraard is een stuk lekker kunnen rennen en hun lijf strekken wel super fijn voor ze.