Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 10:14

Ai Ikkeniet, gelukkig dat je er de DA bij hebt gehaald. Hoe komt het dat hij zich 7cm moet bukken om binnen te kunnen door de doorgang?
Hier zijn ze ook gewend om met touw om de nek meegenomen te worden en niet enkel met halster.

Lynneke, ik zou eerst bevragen wat de eigenaar ervan denkt. Vergund of niet, ik zou iig niet blij worden als een huurder zomaar wat begint te bouwen op mijn grond. Schuilhok is voor mij prima, verschillende stallen... Nee. Die zet ik dan liever zelf. Als de huurder dan vertrekt weet ik dat het iig ook voor mezelf nadien wel helemaal is zoals ik het zelf zou willen.
Bekijk ook eerst of de weide wel bruikbaar is tijdens de winter. Voor hetzelfde geld is dat daar een zwembad en kan je er niks mee. Sta je daar mooi met je stallen en opslag. En wat als je ooit vertrekt? Ga je dan de boel helemaal afbreken?Doorrekenen aan de eigenaar van het land?

Ik ga vandaag pisteletters plaatsen op de weide en zo een "piste" maken. Ga alsnog het nattere deel (bij regen) ervoor gebruiken omdat dat qua afspanning gewoon het makkelijkst is. Paard 1 heeft ijzers met vijsgaten dus kan indien nodig nog altijd vijzen draaien. Paard 2 staat op blote voeten en kan de duidelijke begrenzing van de omheining zeker gebruiken.

Hopelijk weet ik snel iets meer over mijn uurrooster voor komende week. Zou hooi willen halen maar heb geen flauw benul welke dagen ik moet werken of welke uren, dus kan niks afspreken.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 11:48

Beterschap voor je paard Ikkeniet, klinkt pijnlijk!

@Varekaj, dan mogen ze wel opschieten, het is al bijna maandag! Ik zou persoonlijk helemaal naar worden van zoveel onduidelijkheid over het rooster.

Woensdag wordt hier weer hooi geleverd, 600 kg. Merk dat de paarden minder eten nu het warmer is, dus denk dat ik er wel bijna 2 maand mee vooruit kan.

Hutcherson

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:09

Die van mij heeft 1 slowfeeder buiten staan daar had ik drie plakjes ingedaan op 1-4-2020 en 1 slowfeeder in zn stal.. Goed gevuld.. Die hangt er sinds 30-3-2020 en beide heb ik nog niet hoeven aanvullen. Hij eet zo weinig hooi. En van het gras rond de track heeft hij nu blijkbaar genoeg. Bizar. Op pension vrat hij altijd direct alles op wat hij kreeg. 3x per dag een bergje... Maar nu er altijd eten is eet hij minder.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:26

Mijn ruinen eten ook weinig hooi.Maar nu het maar niet regent groeit het gras niet en is het zo op.De grote wei is bemest en daar kunnen ze ook 2/3 weken niet op.Bij geen regen nog langer niet.Heeft iemand van jullie die paarden weleens op een bemeste wei gezet?Tussen de rijen bemest gras staat nog gewoon gras,maar ze krijgen toch wel mest binnen denk ik als ze tussen de rijen eten.En aan een rollend paard moet ik al helemaal niet denken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:25

Tja, hoe zou jij het vinden als je je meest lekkere maaltje tussen de keutels bij elkaar moest zoeken ;)
Tuurlijk zullen ze gaan eten, maar persoonlijk gun ik ze toch een 'schoon bordje':)

Mijn oudje is weer kaal....
Afbeelding

Ongelooflijk wat een berg haar er af kwam...
Afbeelding

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:41

Zo die is lekker opgeknapt zeg, kan je een trui van breien. Hier zitten ze ook nog flink in hun vacht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:02

Er kwam wel haar af met borstelen (pennetjesborstel en furminator), maar dan zou ze er nog minstens 10 dagen over doen voor alles er af was en ze had het nu al behoorlijk warm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:51

Ik gebruik de gekartelde rand van mijn zweetmes om ze te ontharen. Kan ik makkelijk grote oppervlakken mee doen en voor de kleinere plooi ik het dubbel.

Piste staat uitgezet :D vandaag met tinker aan de hand een rondje gemaakt en met de andere rondje onder het zadel gestapt. Ga ze allebei paar x per week stappen en paar keer aan de longe of onder het zadel basiswerk, voorlopig vooral conditiegericht en licht gymnastiserend.

Edit: ik ben morgen nog vrij maar dan al wat dingen voorzien met vriend, hooi halen gaat dus niet lukken. Dinsdag heb ik dagdienst (8-16) en ik vermoed dat het dan aan 1 stuk door is t.e.m. zondag. Kans is natuurlijk wel dat ik dan kortere dagen heb.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 16:30

Hier eten ze ook beduidend minder.
Ik heb 2 seken geleden 20 baaltjes opgehaald en er totnutoe pas 6 in de ruif gedaan. En die zijn nog niet op.
Ze krijgen 1 plak voordroog extra per dag en staan nog op de paddock. Dus geen idee wat het verschil nu is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 17:28

Minder nodig omdat ze zichzelf minder warm moeten houden en dus minder energie nodig hebben?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:17

Hoe houden jullie het fructaan in de gaten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:45

Heel simpel; 's nachts <5 en overdag zon = geen wei. Na lange droge tijd ineens veel regen = geen wei.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 18:51

Hier zitten we pas op een halfuurtje op een ministukje gras, dus ik hou geen rekening met fructaan.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:00

Heb die fructaan index app op mijn telefoon! Kun je het prima mee in de gaten houden.

Maar goed het is nu ineens weer zo bizar droog dat ik vandaag de spoeiers maar weer tevoorschijn heb gehaald. En de grondwaterpomp is weer uit zijn winterslaap gehaald.
Helaas is 1 van de sproeikoppen niet helemaal goed de winter doorgekomen. Hij slaat niet goed rond. Dus morgen even uit elkaar puzzelen en kijken of we hem kunnen maken. Anders even op zoek naar een nieuwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 19:02

Eh... niet. Nooit gedaan. Ze gaan gewoon 24/7 het land in en indien nodig krijgen ze nog hooi bij.

Nu is mijn land amper bemest en vaak gaan ze erop als het al aardig lengte heeft. Ik zorg ook dat het niet te kort gegeten wordt.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 21:37

De toegangsopening is wat laag, en Oreo hield zijn hoofd door de opwinding hoger dan normaal.
En hij vloog met een rotvaart naar binnen. En dat ging fout.
Vandaag heeft hij de hele dag op stal gestaan, met de deuren dicht.
Dus veel rust en zo donker mogelijk. Gelukkig draait de zon zo rond dat de stal grotendeels in de schaduw staat.
Omdat het zondag was en ik daardoor vrij ben, kon ik iedere 3 uur even naar de overkant lopen,
Om te controleren en wat slobber te voeren.
Dierenarts zou om 5 uur komen, helaas spoedgeval tussendoor. Hond had een vishaak ingeslikt.
Uiteindelijk om 8 uur bij ons.
Wil ze voorzichtig kijken, gooit Oreo zijn hoofd omhoog en raakt gelukkig niet de plafond balk Scheurt hij uit zijn hechtingen.
Nu opnieuw verdoofd en zo nog wat extra hechtingen zetten.
Kneus dat het is.
Ik had hem gelukkig om 6uur nog wat slobber laten eten. Want zo verdoofd mag hij tot morgen niets eten. Straks nog kijken of hij wel wil drinken.
En dan moet het water tot morgenochtend zijn box uit.
Omdat Oreo zich anders kan verslikken vanwege de verdoving.
En dat is alles wat hij eet.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 22:14

Kan je geen grotere stal voorzien? Dan is je stal toch veel te laag.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 12:11

Dit was alleen de ingang naar de schuilstal.
De schuilstal op zich zit in de schuur.
Paarden gaan 's morgens vroeg al naar buiten toe, en ergens na
uur haal ik ze weer naar hun stal toe.
Maar met veel regen, zon of wind kunnen ze in de schuilstal.
Afgelopen zaterdag toen ik op de dierenarts stond te wachten.
Kwam Dion even kijken.
Hij (autist) ging bij mijn paard zitten en toen gebeurde er dit:

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 12:47

Autisten en dieren hebben vaak heel snel een hechte band.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:52

Ik heb weer 11 bedrijven in de buurt gemaild en mijn doneer actie gestuurd.Het is een moeilijke tijd dus afwachten.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 16:56

marleen_usar schreef:
Ik heb weer 11 bedrijven in de buurt gemaild en mijn doneer actie gestuurd.Het is een moeilijke tijd dus afwachten.

Ben benieuwd of het gaat lukken :j heel veel suc6!
Ga je nu wel proberen de bouwgrond prijs te betalen of een minder bod doen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 17:03

Ik ga lager zitten als dat kan, het is 17000 waard maar ze vragen toch 66000 euro.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 17:14

Ik denk niet dat je dat verschil overbrugt daarvoor zit er teveel verschil in.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 22:31

marleen_usar schreef:
Ik ga lager zitten als dat kan, het is 17000 waard maar ze vragen toch 66000 euro.

Mischien ben ik sceptisch maar ze gaan dan doneren voor "iets" wat je gaat doen daar? Of heb je echt een concreet plan gemaakt?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 07:03

Dat is schrikken zeg ikkeniet. Die foto hierboven is heel erg mooi.

Marleen dat verschil is heel groot en het stuk zelf is vrij klein toch? Kun je dan niet beter een andere plek zoeken waar ze een reëlere prijs voor vragen? Ga je dan ook gecertificeerd personeel inhuren om die kinderen te begeleiden? Het lijkt me dat je niet zomaar geld gaat krijgen als het plan niet puntgaaf in elkaar zit. En wat als het niet lukt, zijn mensen dan hun inleg kwijt?

Ik wil mijn shet ook gaan scheren. Alleen ik twijfel een beetje hoeveel ik er nu af wil halen. Ik ga er een keer daags heen dus een deken is dan niet praktisch. Voor welk model zouden jullie dan kiezen?