Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:14

@zapje: Bij 2 mtr breed kun je ponies van schofthoogte 1 meter kwijt.
De meeste containers vind ik dus sowieso te smal voor een paard groter dan 1,20.
Succes met de aankoop en verbouwing/aanleg.
Persoonlijk zou ik met de paarden-aan-huis dan even wachten tot je ze kunt bieden wat ze nodig hebben. Dit scheelt je ook veel tijd die je in de rest van het huis/land goed kunt gebruiken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:33

zapje wat heb je voor paarden?
en gefeliciteerd met het huis!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:01

DubbelDun schreef:
Ik denk dat er wel meer als 10 uur werk in zit en dan zou een uurloon van 35 euro nog niet eens hoog zijn.
Maar mensen zien oude ijzers die niks kosten :)

Klopt,is ook zo.Ze zien enkel "afval" en het eindproduct...dat hoeft toch niet zoveel te kosten??Ze vergeten alle manuren...lasrommel...
Moet zeggen dat ik met sieraden maken minder last had van gepeupel over prijzen,daar mag je echt serieus geld voor vragen zonder dat mensen gaan mopperen.
Maar jammer dat je zover wegzit,anders had ik je hubbie lief aangekeken en hem een ontwerp in zijn handen gedrukt :)

Gefeli Zapje...zou idd rustig de boel klaarmaken voor de paarden en ze pas voorjaar/zomer meenemen als er zoveel gedaan moet worden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:02

Ach, Noord Holland is niet zover, daar komen we regelmatig.
Zitten bij de motorclub van Amsterdam en de familie woont in Haarlem en Uitgeest.
Zolang je ontwerp nog in een trailer past :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:13

spatter schreef:
Ach, Noord Holland is niet zover, daar komen we regelmatig.
Zitten bij de motorclub van Amsterdam en de familie woont in Haarlem en Uitgeest.
Zolang je ontwerp nog in een trailer past :D

Das heul lief maar ik woon tegenwoordig vlakbij Steenwijk :P iets de andere kant op :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:21

Oh daar , mijn schoonbroer woont in Onna :))

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:26

He Spatter...vandaag mijn bijrijdster een trailclinic gereden , was super leuk, zoek ik foto's op van extrame trail , zie ik bij afbeeldingen bekende foto's voorbij komen. Hahaha....die jas vergeet je niet zo snel!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:27

:D Das niet zover weg :)

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:41

1 arabiertje op het moment (zap/zapje/zappie). Ze staat nu met een andere d pony samen maar die is niet van mij. 2 meter leek mij ook al te klein inderdaad. Ik huur nu 2 weides vlakbij, daar blijven ze zeker tot eind 2016. Geen haast om alles op orde te maken dus, wel heel fijn. Hier in de omgeving land genoeg gelukkig, je moet net even de juiste mensen (oude boertjes vaak) kennen.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:56

Hallo, ik meld mij als dat mag!

Ik woon bij mijn ouders (Ja, ik ben 16) en wij hebben een welsh B en een shetlander aan huis!
We wonen vrijstaand waar vroeger een hele ouderwets boerderijtje heeft gestaan, dus hebben we ook 1 hectare grond!

Ons pony's staan in de wintermaanden met z'n 2en snachts in een stalletje wat vroeger het varkenhok was. Niet een hele grote stal maar ik ben tevreden en ze passen er makkelijk in. Ze lopen overdag op 0.3 (?) hectare en zomers lopen ze op een afgezet stukje zodat ze niet teveel krijgen.

Trouwens, leuke OP. :=

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:29

Tinky12 schreef:
Hilary schreef:
@Tinky oh Steenwijk, daar was ik vorige week nog; mijn opa en oma wonen daar :)

Als je in voorjaar keer in de buurt ben,geef seintje,kunnen we ... :9k :D

Gezellig! Oeh, IJsco's knuffelen :D
Tinky12 schreef:
Heb wel een andere "positie" in gedachte :)

Töltend?

Spatter, ik had ook al gereageerd in je eigen topic, maar: erg gaaf, je hoefijzer-standbeeld :j

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:54

jadebabe wat grappig dat ik dan te voorschijn kom :D

hilary dank je!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 20:56

Sterkte met je paardje ohjajoh, gelukkig laat ze wel merken dat er iets is, dat is al heel wat. Jammer dat ze dan weer niet vertellen wat er dan precies is…
Proest als er dus niks is dan doen ze wel alsof er iets is? :’)
Balen [***], maar goed het is nu ook belangrijk dat je even goed van deze ingreep kan herstellen. Helpt je kerel je dan met de klusjes?

Welkom beatje! Dat klinkt allemaal mooi zeg. :j Eigen baas!

Tinky succes met Beer, ik hoop dat het hoesten gauw over is. Het is ook altijd wat hé. :P

Meggiemeg wat een kootzakjes…. Ik zou idd nog eenmaal een brief sturen of contact leggen en dan politie. Helpt dat niet en ga je wat mensen met honkbalknuppels uitnodigen, count me in, ik houd me aanbevolen. :D
Pffff Karev ook al een dier in de lappenmand, rot zeg. Ik hoop voor je dat er gewoon iets dwars zat en dat ’t straks weer goed is.

MarijeR: Wat een geweldig paard die Welsh Cob. :D
Als ’t je lukt van die flippers laat het ff horen. :+

Natalie36 zo deed mijn merrietje ook, blijft maar vreemd en zenuwachtig doen terwijl Modena haar meestal alle ruimte geeft en haar maar een beetje laat gaan. Het is inmiddels al stukken beter, dus er is nog hoop. Arm dier zeg, twee keer per dag, wat moet die zich ellendig hebben gevoeld…

Spatter fantastisch die sara! Haha geweldig, echt spectaculair! Wel balen van de hond, ik hoop dat hij er gauw weer bovenop is….

Welkom Hielkebro en Zapje!
Vandaag heeft de boer ons geholpen, met trekker en voorlader de laag slik van 5 cm van het zand op de paddock geschrapt. Het was een blubberbende maar daaronder lag gewoon droog zand! Modder is er wsl door de jaren door de paarden opgelopen.
Ik heb dan weer zijn (de boer) dochter mee op buitenrit genomen, die kan een beetje draven en sturen. Haar op de pony gezet, pony aan de bijzet en zelfgemaakte daisyrein eraan tegen het gras eten, en dan doet ze braaf haar werk. Beetje achter mij en Modena aan rennen, je hebt er geen kind aan. En pony loopt netjes aan de teugel haar rondje, goed voor de bespiering. Jup ze mag nu voorlopig weer blijven. (Soms als ze gillend loopt te schoppen en alleen maar boos kijkt dan vraag ik me even af waarom ik ook al weer elke maand een hoop geld neerleg en moeite voor haar doe. Nu weet ik het weer.)
Morgen hoor ik wanneer ’t zand komt, dan word de paddock wat breder. Ik kan er dan net de pony in longeren. Van de boer mogen we een lamp ophangen aan de boom naast de paddock, dan kan ik zelfs in het donker aan de slag, jippie! (Zal vaker poepscheppen dan longeren zijn maar alsnog, jippie!)
Merkte de boer terloops nog op dat er een hemelwaterput?? Oid naast de paddock ligt. In elk geval, daar kunnen we dus nog supersimpel een aantal drainageslangen op aansluiten, er ligt al een buis in de paddock dus die kunnen we zo opgraven. Nu moet ik wel als een idioot achter spullen aan…
Iemand daar ervaring mee? Ik dacht misschien een put zodat we af en toe door kunnen spuiten? De paddock word 10 bij 17 meter, om de hoeveel meter zal ik dan slangen leggen? Maar als ik meerdere slangen leg moet ik natuurlijk meerdere putten hebben om door te spuiten? :=

Leuk hoor, paarden, houd je van de straat. :’)

Ik ga es duimen voor alle zieke, zwakke of oscarwinnende beestjes…

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:18

Het is natuurlijk het beste als je elke slang door kunt spuiten is ik zou idd op elke slang een punt maken waarmee je toegang hebt tot de buis.
Dit hoeft niet helemaal een put te worden, een simpele pvc bocht en een stuk pijp die net boven te grond komt zou genoeg moeten zijn. Aan het einde doe je er een dop op zodat er geen troep of beesten in gaan zitten.

De andere kant van de drainagebuizen kun je ook gewoon aansluiten op een pvc buis (wel een grotere diameter nemen) en deze dan in de put uit laten komen. Maar als je ergens een greppel hebt zou ik daar het water heen laten lopen. Als de put namelijk vol is dan moet het water ook ergens heen.

Kwa hoeveelheid buizen ben je vrij maar hoe meer er liggen, hoe sneller het water weg kan (als ze goed aangelegd zijn uiteraard).
Maar een kleinere tussenafstand dan 2 meter heeft niet zo veel zin.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:27

Ik ga in het voorjaar drainage leggen. Om de 2 meter. Aan een zijde lopen ze uit op een greppel. Aan de andere kant worden ze door middel van een dwarsbuis op elkaar aangesloten. En in 1 hoek van de bak komt een PVC buis omhoog. Zo kun je de buizen door spuiten. Zo hebben ze mij het voor gelegd. ;-)

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:20

Klinkt goed kvulden!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 00:13

Meggiemeg ik zou ook de politie bellen ,wat een achtelijke lui heb je toch.

Ik vrees dit jaar ook voor vuurwerk problemen,mijn overleden merrie was de leidster van de kudde en hield de boel rustig.
Nu heeft een ruin de leiding overgepakt maar eigenlijk is het een vreselijk opruiend paard,ik heb er veel
problemen mee.Het is dat de eigenaren zulke lieve mensen zijn,het paard zelf had van mij zijn koffers al
mogen pakken(en dat heb ik niet gauw,ik heb heeeel veel geduld)
Op het moment word er regelmatig gejaagd dus ook geknald,de paarden hebben daar nooit op
gereageerd maar nu doet die ruin dat wel ,bij iedere knal schiet hij weg en schiet de rest er achteraan.Dus ik vrees een beetje voor oud en nieuw,hoop gewoon op veel regen,gelukkig ligt de wei niet pal tegen huizen aan.Maar ik denk dat ik dit jaar met oud en nieuw vroeg op de wei ben.

Van drainage heb ik geen verstand,bij ons is het aardig droog behalve voor de stal en de uitgang dat is altijd één dikke modderbende met regen het droogt hier wel snel gelukkig,maar toch zou ik er ook nog iets op willen verzinnen dat het op die plek wat droger blijft.

Knappe beelden Spatter,zoiets zou ik ook nog wel eens in de tuin willen of die van kienhout of zo.
Julie gaan hier wel snel in het topic zeg.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 08:21

Bedankt voor je aanbod Gypsy, iedereen bedankt voor het meedenken!
Ik heb de kleine camera klaar liggen zodat ik het direct op video op kan nemen en ga gewoon elke keer de buurtagent bellen. Hij zal er toch een keer wat mee moeten doen lijkt me.
Met praten met de buren ben ik klaar, dat heb ik de afgelopen 3 jaar al zo vaak geprobeerd. Elk jaar begint het weer opnieuw met ja we houden er rekening mee en ik draai me om en ze zijn het al weer vergeten.... Het eerste jaar was ik aan het longeren met de ruin, was ruim 10 dagen voor oud en nieuw, was lekker bezig, zie bij de buren 3 koppies op rij boven de coniferen uitkomen, even later kwam er een vuurpijl mijn richting op vanuit hun, de ruin schrok zich de blubber en wilde bijna over/door mij heen rennen, kon nog net weg komen. Dat ben ik nog altijd niet vergeten inclusief de beelden van vorig jaar dat de paarden aan het proberen waren om over een heining heen te komen van ruim 1.80 m hoog...

Zag je gisteren nog net voorbij komen Dynamiek, hoorde je me nog roepen? Merkte het aan de paarden dat ze wat zagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 08:50

Oh pik mij dan ook even op gypsy: ik ben groot, dik, getatoeëerd en Rotterdams, die lui schrikken zich de tandjes, als ik als ma Flodder , met shag an de lip en een riek effe kom buurten. Ik kan alleen geen motor rijden. ~~}>

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:20

Meggiemag ja ik hoorde op de terug wel een gil had nog achterom gekeken maar zag niks :D was gisteren de eerste x dat ik naar het bos ging hij was super braaf, alleen hij begrijpt niet om het bos in te komen hoe het hek werkt als ie stil moet staan wordt hij zenuwachtig dan begint hij te huppen en te scrapen, het is ook wel een rot hek want ik moet de klink eraf halen te paard en dan moet je het hek van je af dauwen, volgende week ga ik het weer proberen :7

wat een nare buren heb je toch, vervelend maar hoor ik zou idd ook actie nemen gelijk bij de eerste beste knal gelijk bellen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:27

Geef even een gil de volgende keer dynamiek, kan ik je eventueel helpen met het hek.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:23

Heb weer heel wat bijleeswerk.
Verschrikkelijk van die buren met hun vuurwerk, wat jammer dat praten niks helpt.

De wei naast onze nieuwe huurwei in onze straat komt te koop. Kreeg net een sms van de vorige eigenaar van ons huis. Ben benieuwd naar de prijs... Staat stal op, is deftig omheind en ligt hooi en droog, ik gok 0,7 are. De huurwei is ook zoiets, dus dat zou een mooi totaal geven, naast het stuk aan ons huis.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:31

@dynamiek: die hekken zijn idd heel lastig te openen; de klink zit veel te laag + dat ook niet alle hekken goed hangen en soms de grond raken. Dan krijg je ze helemaal niet open.
Verder liggen er vaak modder plassen voor, waar die van mij ook nog eens een hekel aan heeft.
Meestal krijg ik ze wel open, maar echt fraai zal het er (voor westernbegrippen :D ) niet uit zien .

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:32

Spatter, prachtig beeld!

Meggiemeg, wat een aso volk. Kan je niet alvast de politie bellen om uit te leggen dat het elk jaar problemen geeft met vuurwerk? Misschien dat ze dan al eens langs gaan om met die mensen te praten? Vreselijk zo'n buren...

Ohjajoh, hoe gaat het intussen met het paardje dat niet zo goed in vorm was?

Kirrr, dat stuk wei klinkt goed, hoop dat de prijs meevalt!

Afgelopen weekend dringend een pak vlas nodig (ik kan maar 1 laden in mijn auto), viel achterover van de prijs, 9 EUR voor een klein pakje! Nu hadden we gisteren geluk, de loonwerker kwam voordrooghooi brengen, 25 pakken dus nu kunnen we er weer een tijdje tegen. Hij was blijkbaar net ergens anders vlas gaan leveren, die hadden 2 paletten gevraagd maar konden er uiteindelijk maar 1 zetten. Wij hebben geen plaats om een hele pallet te zetten, maar toch 8 pakken gekocht, 5 EUR per stuk en aan huis geleverd, nice :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:35

Zo, dat scheelt wel zeg... mooi mazzeltje :D