Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:42

Niets uitgeven is ook weer het andere uiterste.

Maar het lijkt me toch zeker een goed plan om een buffer te hebben op wat voor manier dan ook. Er is niet voor niets dat gezegde met paarden en erven...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:44

Maar je bent toch ook niet alleen maar voor je erfenis aan het sparen? ;)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:46

Ik ben ook alleen nog maar aan het investeren. Pas als ik het thuis voor elkaar heb en ik alleen hoef te onderhouden, dan kan ik mijn spaarrekening wat gevulder houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 13:01

palousa_boy schreef:
Maar je bent toch ook niet alleen maar voor je erfenis aan het sparen? ;)

Volgens mij lees je niet helemaal goed. Er kan vanalles gebeuren waardoor je (veel) gekd nodig hebt. Ik wil ook weleens een nieuwe auto kopen of zoals nu het huis verbouwen en alle meubels nieuw kopen. Dat zal niet gaan als je geen spaargeld (buffer) hebt.

Dominique_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 13:54

Hoi allemaal,

Met veel interesse volg ik dit topic. Zoals ik al wist en ook teruglees, kun je het zelf natuurlijk zo gek maken als je wilt.

Ik hoor veel Bokkers over een buffer voor veearts, onverwachte uitgaven, wellicht ook voor een stukje privé (als je bv werkloos zou raken en het paard wilt blijven onderhouden). Hoe groot moet die buffer dan volgens jullie zijn? € 5000? € 10.000?

Paarden zijn inderdaad stikduur en de een kan met gemak €500 per maand missen aan de hobby én nog eens sparen.

Kortom; hoeveel buffer sparen jullie/hebben jullie voor onverwachtse kosten?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 17:39

Hier hebben de dieren een eigen rekening bij de bank ;)
Dat wil dus eigenlijk zeggen dat we dit hebben voor de verrassingen en het dagelijkse onderhoud gaat van de gewone rekening af.

Maar de ene keer staat er dus €500 op en de andere keer €1000 of na wat grote uitgaven juist niets.
Dit proberen we wel weer zo snel mogelijk aan te vullen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:27

Ik heb geen speciaal potje voor het paard. Gewoon de spaarrekening gaat dat dan vanaf mocht het nodig zijn. Bedrag wat daarop staat ga ik niet noemen maar genoeg om iets te bekostigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:00

De 100.000 toch Pop ;)

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:16

Zoiets :D
Nee, zonder gekheid, er moet wel iets heeeeeel ernstigs gebeuren om het niet aan te kunnen. Gelukkig beide een goed loon en kijk voor mijn paard nergens naar. Als ik bedenk dat ik een maand in training wil dan doe ik dat. En dan kom ik er echt niet met 500.
Toen ik alleen was moest ik wel opletten en hield ik mijn paard in pension maar kocht wat nodig was en niets extra's. Ook geen lessen en dat soort dingen. Dat ging gewoon niet zonder ook iets aan de kant te zetten.
Nu in een andere situatie en geniet ik er maar van zolang het kan!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:05

DominiqueDG schreef:
Hoi allemaal,

Met veel interesse volg ik dit topic. Zoals ik al wist en ook teruglees, kun je het zelf natuurlijk zo gek maken als je wilt.

Ik hoor veel Bokkers over een buffer voor veearts, onverwachte uitgaven, wellicht ook voor een stukje privé (als je bv werkloos zou raken en het paard wilt blijven onderhouden). Hoe groot moet die buffer dan volgens jullie zijn? € 5000? € 10.000?

Paarden zijn inderdaad stikduur en de een kan met gemak €500 per maand missen aan de hobby én nog eens sparen.

Kortom; hoeveel buffer sparen jullie/hebben jullie voor onverwachtse kosten?

Na hoge medische kosten van onze vorige merrie, heb ik ons huidige paard verzekerd omdat het vorige 'paardenspaarpotje' toch wel behoorlijk leeg was geraakt. Ik vond dat een heel onprettig idee ook al is het niet zo dat het geld er echt niet zou zijn. Toen ik nog geen uitgebreide ziektekosten verzekering had, was er gemiddeld zo'n 2500 euro beschikbaar op een aparte 'paardenrekening' . In nood was er wel meer beschikbaar. Nu gewoon even aan het sparen en volgend jaar opnieuw beoordelen of ik de verzekering aanhoud ja of nee.

Dominique_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:33

Duidelijke antwoorden! Bedankt voor het delen!

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:25

Ik en mijn vriend willen samen gaan kijken voor 1 paard voor ons samen.

We zijn nu het financiële plaatje aan het bekijken heb al aan een aantal mensen op stal gevraagd wat hun per maand kwijt zijn aan Stalling en overige kosten zoals hoefsmid,tandarts,wormen kuren, enting etc.

Dit moet wel lukken
Maar nu lees ik veel over een verzekering is dit nu echt de moeite waard?
Ik bedoel ik wil natuurlijk het beste voor mijn paard heb 2 katten thuis en die breng ik ook naar de dierenarts als er iets is en dat wil ik met een paard ook.
Tenzij de kans op genezing minimaal is natuurlijk.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 12:38

Pallatin schreef:
Ik woon samen, we hebben een koophuis en allebei een goede fulltime job, geen kinderen, wel nog andere dure dieren. Maar ik woon in een duur dorp in de randstad, dus hoge hypotheek en aangezien we nog starters zijn op de woningmarkt en jong, zijn de woonlasten hier idd errrug hoog. Ik bekostig het paard helemaal zelf, want vriendlief heeft niks met paarden. Ook om een paard te houden is dit een dure regio en idd, aangezien ik fulltime werk is een doe het zelf stal geen optie. Ik leg nu een paar maanden de geschatte maandelijkse kosten apart om te kijken of ik dat kan missen en ik mis t idd niet en hoef er ook niet gigantisch veel voor te laten....maar moet nu met het restbedrag maandelijks wel veel beter opletten, want dat is nu veel lager dan voor t apart leggen...

Dat hebben wij dus ook nu 1 jaar een koophuis wat per maand ongeveer 2500 kost met boodschappen verzekeringen etc. (Ik eet maar 2x in de week thuis ivm werk in de horeca) dus alle vaste lasten.
En we werken allebei fulltime
Ik ben altijd van het sparen en boven op me geld zitten :')
Maar merk wel ondanks dat we nog steed doen wat we willen een hoop geld over houden.
En we hebben het er al een hele poos over om zelf een paard te kopen.
Het moment dat het echt zo ver kwam is dat we van de week te horen hebben gekregen dat mijn paard waar ik altijd op rijd te koop staat en dan weer terug kan naar een manege ofzo en dat wil ok absoluut niet.
Mijn vriend rijd nu ook hij is het nog wel aan het leren maar op een eigen paard is dat tog makkelijker.

Ben heel erg benieuwd vanmiddag hebben we een gesprek op stal over de kosten etc. *\o/*

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:09

Wat een geld komt hier voorbij :$
Met m'n vorige pony was ik ook wel tot 500 pm kwijt hoor. Stalling a 265 elke maand de osteopaat gehad a 85 euro. Hoefsmid a 27.50 nieuwe dekens, nieuw zadel. Zadel 2 x in korte tijd aan laten passen.
Heb nu een andere pony Die staat bij een boertje a 50 euro pm Ze staat dan 24/7 buiten met schuilstal. Heb de mogelijkheid haar op stal te zetten bij ziekte zonder extra kosten, mest word afgevoerd en er is stroom en water en een bak. Pony moet nog wel geënt en gechipt worden En ze is bij de hoefsmid geweest en geschoren en heb een dekentje gekocht dus denk dat de gemiddelde kosten op 75 euro pm per jaar uitkomen.
Hier moeten dan natuurlijk geen onverwachte kosten bijkomen. Ze wordt zondag 1 jaar dus aankomend jaar zal ij ook nog niet veel kosten hebben. (Als ze niet ziek wordt) wil haar uiteindelijk voor de wagen beleren dus dan zal m'n gemiddelde maand uitgaven een stuk hoger worden (kar en tuig kopen e.d)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:36

_helga_ schreef:
Ik en mijn vriend willen samen gaan kijken voor 1 paard voor ons samen.

We zijn nu het financiële plaatje aan het bekijken heb al aan een aantal mensen op stal gevraagd wat hun per maand kwijt zijn aan Stalling en overige kosten zoals hoefsmid,tandarts,wormen kuren, enting etc.

Dit moet wel lukken
Maar nu lees ik veel over een verzekering is dit nu echt de moeite waard?
Ik bedoel ik wil natuurlijk het beste voor mijn paard heb 2 katten thuis en die breng ik ook naar de dierenarts als er iets is en dat wil ik met een paard ook.
Tenzij de kans op genezing minimaal is natuurlijk.

Als je een flink spaarpotje hebt zou ik het niet doen. Maar kan je niet in 1x een flink bedrag ophoesten dan wel! Ons vorige paard was niet verzekerd. Daar heb ik laat laatste maanden zo'n 2500 euro aan va kosten aan gehad. Daarbij heeft zij het helaas niet gered, dus aanschaf nieuw paard en het spaarpotje was aardig leeg! Huidige paard dus wel verzekerd, in elk geval voor een jaar zodat ik in tussentijd weer wat kan sparen. Je moet jezelf dus de vraag stellen of je alle medische zorg zelf zou kunnen betalen
is het antwoord ja, dan zou ik niet verzekeren.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:38

Aan wat voor spaarpotje moet ik dan denken? We hebben nu ongeveer 11.000 daar moet dan nog de aanschaf vanaf we zoeken een paard rond de 3000 euro

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:40

@Helga: dat vind ik een mooi bedrag om opzij te hebben voor noodgevallen :) Af en toe eens wat bij opzetten en je komt snel aan een aardig groot bedrag!

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:42

Amber7777 schreef:
@Helga: dat vind ik een mooi bedrag om opzij te hebben voor noodgevallen :) Af en toe eens wat bij opzetten en je komt snel aan een aardig groot bedrag!

Weer een meevaller en ik steeds maar denken dat we geen geld hebben :')

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:10

Dan zou ik niet verzekeren hoor helga. Je hebt dan voldoende achter de hand! (weet alleen niet of je voor 3000 een paard gaat vinden, ligt eraan wat je zoekt?)

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:19

DatBenIkNou schreef:
Dan zou ik niet verzekeren hoor helga. Je hebt dan voldoende achter de hand! (weet alleen niet of je voor 3000 een paard gaat vinden, ligt eraan wat je zoekt?)

Ik zoek een paard liefst kwpn die braaf is en ze hoeft meer niet te kunnen ze komt 24/7 buiten te staan met mogelijkheid tot stal en er word voornamelijk recreatief mee gereden

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:21

Dat kan je volgens mij zeker wel vinden voor die prijs hoor, of toch zeker zonder toebehoren inbegrepen!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:14

_helga_ schreef:
Pallatin schreef:
Ik woon samen, we hebben een koophuis en allebei een goede fulltime job, geen kinderen, wel nog andere dure dieren. Maar ik woon in een duur dorp in de randstad, dus hoge hypotheek en aangezien we nog starters zijn op de woningmarkt en jong, zijn de woonlasten hier idd errrug hoog. Ik bekostig het paard helemaal zelf, want vriendlief heeft niks met paarden. Ook om een paard te houden is dit een dure regio en idd, aangezien ik fulltime werk is een doe het zelf stal geen optie. Ik leg nu een paar maanden de geschatte maandelijkse kosten apart om te kijken of ik dat kan missen en ik mis t idd niet en hoef er ook niet gigantisch veel voor te laten....maar moet nu met het restbedrag maandelijks wel veel beter opletten, want dat is nu veel lager dan voor t apart leggen...

Dat hebben wij dus ook nu 1 jaar een koophuis wat per maand ongeveer 2500 kost met boodschappen verzekeringen etc. (Ik eet maar 2x in de week thuis ivm werk in de horeca) dus alle vaste lasten.
En we werken allebei fulltime
Ik ben altijd van het sparen en boven op me geld zitten :')
Maar merk wel ondanks dat we nog steed doen wat we willen een hoop geld over houden.
En we hebben het er al een hele poos over om zelf een paard te kopen.
Het moment dat het echt zo ver kwam is dat we van de week te horen hebben gekregen dat mijn paard waar ik altijd op rijd te koop staat en dan weer terug kan naar een manege ofzo en dat wil ok absoluut niet.
Mijn vriend rijd nu ook hij is het nog wel aan het leren maar op een eigen paard is dat tog makkelijker.

Ben heel erg benieuwd vanmiddag hebben we een gesprek op stal over de kosten etc. *\o/*

Leuk als je samen een paard gaat kopen. Ik moet t alleen betalen. Als je echt een flinke buffer hebt lijkt een verzekering me niet nodig, anders misschien tot je die buffer wel hebt!??

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 18:52

Net terug van stal en er is een stal gereserveerd voor ons!
Nu kunnen we langzaam aan gaan rondkijken!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:41

_helga_ schreef:
Net terug van stal en er is een stal gereserveerd voor ons!
Nu kunnen we langzaam aan gaan rondkijken!

Leuk! Dan kan je je nog melden in het op zoek naar een paard topic.... :D

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:59

Zo, het hooi voor dit jaar hebben we afgelopen week weer binnengehaald. Prachtig droog hooi voor € 2,50 per baal direct van het land af.

Ik had uitgeteld dat ik vorig jaar 150 balen had gekocht en er toen nog ca. 60 had liggen. Ik had nu nog precies 1 baal over. Gelukkig heb ik nu heel veel weides met gras, dus de komende 6 weken komen we daar zonder hooi zeker mee vooruit, want het moet natuurlijk eerst besterven.

Ik heb nu voor 2 paarden 214 balen gekocht, dus dat was weer € 267,50 per paard. Hopen dat we daar een heel jaar mee uitkomen.