Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:51

Ik las iets over zout strooien in de winter tegen gladheid; ik mag toch hopen dat mensen weten dat dit 1 van de slechtste dingen voor de hoeven is? Het haalt de flexibelheid en veerkracht uit de hoeven omdat het de natuurlijke vochtbalans erin aantast. Daardoor krijg je scheuren, gaten, brokkelen etc.

Gladheid haal je weg met de schep, en evt. met zand.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:02

ShamalArabs schreef:
Ik las iets over zout strooien in de winter tegen gladheid; ik mag toch hopen dat mensen weten dat dit 1 van de slechtste dingen voor de hoeven is? Het haalt de flexibelheid en veerkracht uit de hoeven omdat het de natuurlijke vochtbalans erin aantast. Daardoor krijg je scheuren, gaten, brokkelen etc.

Gladheid haal je weg met de schep, en evt. met zand.

En gooi je het in de paddock of molen dan eten ze nog heel lang zand.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:03

ik heb vorig jaar wel in de paddock/bak gegooid want dan kon hij tenminste aan de longe
een rondje wandelen in de bevroren bak.

vlak geharkt en zand gestrooid.

eten doet hij op stal en niet in de paddock dus krijgt echt geen zout binnen.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:33

Tooske schreef:
Ik heb ook op een stal gestaan hoor waar mensen meerdere dagen achter elkaar niet kwamen.
Dus ook niet uit de box.
De ene dag lessen daarna 3 dagen niet komen en het daarna zo raar vinden dat hij stijf is vreselijk.

Ik sta absoluut niet achter dit soort stallen, maar ik vind dat de stalbeheerder hier ook een taak heeft.
Je zou als stalbeheerder mensen die stallen bij jou huren moeten verplichten om ervoor zorg te dragen dat het paard minimaal iedere dag eruit komt (alhoewel dat natuurlijk ook veel te weinig is; of die ene keer moet meteen minimaal 8 uur zijn) en dat er ook dagelijks gemest wordt.
Mijn paard staat gelukkig in goede omstandigheden altijd buiten, maar ik heb wel eens gezien dat een paard inderdaad niet z'n stal uitkwam en regelmatig vervuilde; ik vind het onbegrijpelijk dat dit geaccepteerd wordt door de stalbeheerder.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:39

VogeltjeM schreef:
Omdat hij nou eenmaal een buitenlevend kuddedier is, dat behoefte heeft aan beweging. Dat maakt de soort dus niet geschikt om permanent in een stal te wonen. Ik weet wel zeker dat wanneer de buitenomstandigheden goed zijn, een paard daar gelukkiger is op stal. Puur omdat hij daar zijn sociaal bezig kan zijn, lekker kan bewegen, spelen, zijn eigen ritme aanhouden.

Je zou eens af kunnen stappen van "de soort".
Honden zijn als soort jacht en roedeldieren. Maar ik zie niemand honden in groepen houden en af en toe een levend beest erbij gooien om op te jagen en op te vreten. Jachthonden van de jachtvereinigingen in Groot Brittanië hadden dat geluk, maar die mogen nu niet meer jagen want een "bloodsport".

Als ik zeg dat mijn honden buiten en in de stal leven, ben ik een dierenbeul, want ze moeten lekker warm bij de kachel in huis....

Er zijn honden die prima buiten leven en er zijn honden die beter af zijn binnen. Omdat de soort nu eenmaal niet homogeen meer is.

Nou ga ik niet beweren dat paarden beter zijn binnen, maar er kan aan hun behoeften voldaan in een paar uur buiten. Het is niet noodzakelijk voor zijn behoeften als bewegings en kuddedier om continue buiten te zijn als er binnen ook bewogen kan worden in een "kuddeverband".
Wat maakt dat er een dak boven zit en een muurtje omheen zo verschrikkelijk? Het is feitelijk alleen beschutting, zodat ze dat in de natuur ook kunnen vinden.
En een wei is feitelijk ook maar een beperkte ruimte als je kijkt naar natuurlijke omstandigheden, en vaak verre van natuurlijk.

En ja, ik weet van de 3x3m hokken en ik zeg ook dat ik hoop dat ze langzaam aan wel verdwijnen net zoals stands verdwenen.

Wat de stallen hier betreft met de hengsten, ehm, jij wil daar weg blijven, maar als je nou je paard wegstuurt om ingereden te worden? Want om zo´n stal gaat het. En ja, in nederland is het minder een probleem, want jullie castreren massaal(ook zo lekker natuurlijk) en weigeren gewoon hengsten op veel stallen. Probleem van je afschuiven zodat je je op de borst kunt timmeren dat je paarden allemaal naar buiten kunnen. Maar als je wél hengsten op stal hebt?

En er zijn er die zeggen dat ze voor alle redenen waarom een paard op stal zou moeten leven wel een oplossing heeft zodat ze toch buiten kunnen, en die heb ik dus de uitdaging gegeven, en dan blijkt dat het gewoon niet waar is dat elk paard wel op een of andere manier toch buiten kan in een groep.

Overigens had ik zelf in nederland hengsten gewoon tussen de merries lopen en hier ook, maar als je geen veulens wilt, heb je een probleem.

Je kunt niet hengsten laten ophouden met bestaan omdat paarden "als soort" buiten zouden moeten.

Als jij je paard "lekker" buiten wilt hebben, moet jij dat weten, maar het feit dat "de soort" een bewegings- en kudde dier is maakt niet dat uitsluitend aan de behoeften kan worden voldaan als een paard meer buiten is dan binnen.

Want heel veel hangt af van hoe die buiten en hoe die binnen ingevuld wordt. En hoe een individueel paard zich daarin voelt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:42

lusitana@ik ben het met je eens... :j

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:03

VogeltjeM schreef:
Omdat hij nou eenmaal een buitenlevend kuddedier is, dat behoefte heeft aan beweging. Dat maakt de soort dus niet geschikt om permanent in een stal te wonen. Ik weet wel zeker dat wanneer de buitenomstandigheden goed zijn, een paard daar gelukkiger is op stal. Puur omdat hij daar zijn sociaal bezig kan zijn, lekker kan bewegen, spelen, zijn eigen ritme aanhouden.
Omdat ik met mijn kennis weet dat het slecht voor hem is en dat het beter kan.
Een eigenaar is alleen de meest subjectieve beoordelaar die je maar kan hebben. Stel dat ik graag een paard wil, maar alleen de mogelijkheid (of de wil) heb om hem op een stal te zetten waar hij maar 4 uur buiten komt (vanwege afstand, binnenbak, noem maar op), dan zal ik ook als de wiedeweerga concluderen dat mijn paard aan meer geen behoefte heeft. En bovendien, stel dat hij wel oké lijkt, dat betekent niet dat het niet beter kan. Ik snap de behoefte niet om een bewegings- en kuddedier in een hokje te houden. Ik snap wel de noodzaak vanuit egoïstisch standpunt. En daar maak ik dus bezwaar tegen.

Is in jouw mening iedereen wiens paard minder dan 4 uur per dag buiten komt verkeerd bezig?

Je zegt steeds jouw kennis en wij weten het en alles… Maar jij kent niet elk paard en kennis is 1 ding, maar elk dier is verschillend. Net zoals mensen verschillend zijn en je niet alles over 1 kam kan scheren….
Er zit een wereld van verschil tussen sportpaarden en recreatiepaarden, net zoals er een wereld van verschil zit tussen sporters en ‘gewone’ mensen. Sportpaarden zijn hele andere typen paarden, je kunt niet alle paarden over 1 kam scheren omdat ze kudde- en bewegingsdieren zijn van oorsprong. Paarden leven hier al lang niet meer in het wild.

Sluit me verder weer helemaal bij Lusitana aan. :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:37

Ik ga Carl Hester maar ff bellen….zal hem ff vragen of hij wel weet dat hij geen sportpaarden heeft :D
En die beesten dan ook nog bij elkaar in de wei doen, are you nuts????!!!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:43

Nens77 schreef:
Nikass schreef:
Hoi Nens77, die tekst van paard natuurlijk is niet van mij en ik heb ook nooi gezegd dat ik daar achter sta. Ik heb in dit hele topic nooit gezegd dat iedereen voor het uiterste moet gaan (de meesten hebben dit niet gezegd)
Ik vind dat je je paard het beste moet willen bieden (en vooral dat niet willen val ik over - meer dan het niet kunnen) en daarbij hoort in mijn ogen vrije beweging met soortgenoten (elke dag) en proberen de uren op stal te beperken.

Ik probeerde een punt te maken.
Waarbij voor de een dekens 'not done' zijn of het rijden met een bit, of het rijden met zadel (of rijden überhaupt want paarden zijn niet gemaakt om mensen te dragen of ploegen te trekken), of mensen boven een bepaald gewicht op de rug van hun paard, is het voor een ander weinig weidegang, of geen/weinig contact met soortgenoten.
Zo is ieders interpretatie van wat wel/niet goed is voor diens paard subjectief.
Echter, ik ben van mening, dat wanneer men ziet dat een paard zich niet prettig voelt in de omstandigheden (en of dat dan op een weide of een stal is laat ik in het midden ), men wel degelijk op zoek gaat naar een beter alternatief (binnen de mogelijkheden).
Zodra mijn paard zijn gezondheid en/of welzijn drastisch veranderd op stal ten opzichte van hoe hij in de zomer op de weide is, zal ik ook stappen ondernemen.
En mijn paard krijgt wel elke dag wat vrije beweging en meestal met een maatje, alleen niet zoveel als dat ik zou willen.
Maar als ik nu de weides hier in de omgeving zie, wil ik hem daar ook niet op. Stenen paddocks kom je hier zelden tegen.

Dan zijn we het denk ik eens hoor! Met die kanttekening dat ik denk dat geen enkel paard gebaat is bij structureel veel op stal staan.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:43

Sannnn schreef:
Is in jouw mening iedereen wiens paard minder dan 4 uur per dag buiten komt verkeerd bezig?

Je zegt steeds jouw kennis en wij weten het en alles… Maar jij kent niet elk paard en kennis is 1 ding, maar elk dier is verschillend. Net zoals mensen verschillend zijn en je niet alles over 1 kam kan scheren….
Er zit een wereld van verschil tussen sportpaarden en recreatiepaarden, net zoals er een wereld van verschil zit tussen sporters en ‘gewone’ mensen. Sportpaarden zijn hele andere typen paarden, je kunt niet alle paarden over 1 kam scheren omdat ze kudde- en bewegingsdieren zijn van oorsprong. Paarden leven hier al lang niet meer in het wild.

Ja, als een paard de sport in gaat wordt het zomaar ineens een andere soort met andere behoeften. Je weet dat sportpaard of reacreactiepaard niet zit in wat voor ras het is, maar in wat ermee gedaan wordt? Dat de rassen die als sportpaard worden gebruikt ook gewoon (gedeeltelijk) buiten kunnen, dat zelfs erg op prijs stellen? Je weet dat er paarden van topsporters zijn die gewoon (een deel) buiten komen met een maatje?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:44

Ook sportpaarden kunnen prima in de wei, maar soms is het practisch gezien gewoon lastig zo niet onmogelijk te realiseren in het wedstrijd seizoen, omdat ze dan meestal onderweg zijn en op wedstrijdterreinen in boxen staan.... ;) Ook die van Carl Hester. Hij heeft geen "meeneemwei"...

Hengsten kunnen trouwens prima bij elkaar in een groep als ze met elkaar opgroeien ,en dat gebeurt dan ook meestal wel, maar na hun derde jaar is het bijelkaar introduceren van hengsten vaak een riskante bezigheid. Helemaal als er merreis op reukafstand zijn (die hoeven er niet eens bij te lopen).

Ik heb trouwens het idee dat ook in Nederand jonge dieren wel massaal buiten worden gehouden en dat stalling pas in beeld komt als ze gebruikt gaan worden.
Maar als dat niet klopt, hoor ik het wel.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:46

Mijn verzorgpony staat aan huis, heeft drie weitjes en een stal tot beschikking (geen schuilstal dus ze kan er zelf niet in). In de zomer staat ze 24/7 buiten, heel soms in de nacht in de stal. In de winter staat ze het grootste deel binnen maar ze komt wel zo vaak mogelijk buiten. Zelf vind ik dit wel goed, maar ik zou het zelf toch nog iets anders doen. Ik vind 24/7 binnen of buiten beide niet ideaal. Als wij hier alles klaar hebben krijg ik een eigen paard. Die zou ik in de zomer voor 12 uur 's ochtends en na 3 uur 's middags niet naar buiten doen als het echt heel heet is. Bij onze wei zijn er namelijk maar aan een kant bomen dus niet altijd beschutting. In de winter zou ik ze in de paddock doen voor zolang het kan, aangezien wij ook een verhard stuk krijgen. 's nachts zou ik ze het liefst binnen hebben maar in de zomer laat ik de stallen open en dan kunnen ze zelf gewoon of naar de paddock of in de stal. Dit heb ik nu natuurlijk wel in mijn hoofd, maar ligt er ook nog aan wat voor mijn toekomstige paard goed is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:49

simongek schreef:
hier zie je ook geen stenen paddocks maar ik moet eerlijk zijn dat ik daar mijn paard ook niet in hoef.

ik heb eens in de omgeving hier gekeken naar de stallen en naar weidegang etc.

in het weekend moest ik een stukje rijden en zo kon ik eens kijken wat ik allemaal tegen kwam.

ik moet zeggen dat de mensen in dit topic die hun paarden dan zoveel buiten houden en aangeven
dat hun grond niet helemaal nat en zwart is het puur beter voor elkaar hebben als wat ik tegenkwam.

omgeving west friesland heb ik het nu over.

Ik heb niet gekeken naar de pensionstallingen met diverse binnen bakken etc. want die zijn er hier genoeg maar die hebben bijna
geen mogelijkheid voor buiten of het moest om de beurt in een paddock en diverse hebben helemaal niets. :n

2 stallingen tegengekomen waar ze het weiland in stukken hadden opgedeeld maar dat was echt volledig zwart gelopen en vol met bagger. daar zou ik hem nooit in willen hebben. (wel baal hooi erin gegooid maar goed)

en dan weet ik zo nog 2 stallen waar ze wel in de winter buiten komen maar dan op beton.
Dat heeft voor mij geen meerwaarde. sprintje trekken is er niet bij en even rollen kunnen ze ook wel vergeten.

dan nog 3 weilanden tegengekomen waar weinig tot geen schuil mogelijkheden waren. Ook alle
3 volledig zwart.

denk dat je toch een andere kant op moet voor een stuk grond wat niet volledig zwart is in de winter.

Reed ook nog een een stuk in de omgeving van Zaandam/wormerveer maar dat was ook allemaal
tot de kogels in de nattigheid

Het klopt dat het op de meeste plaatsen hier bedroevend is. Dat ligt imo niet zo zeer aan de grond zelf, maar aan een te intensief gebruik ervan, en dat komt in de randstad door ruimte gebrek. Op mijn stal is geen ruimte gebrek en ons land heeft dan ook nog volop gras, lang zelfs, en geen kale plekken. De stal is in Amstelveen; veengrond. Als iets nat is, is dat het wel.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:50

Lusitana schreef:
Wat de stallen hier betreft met de hengsten, ehm, jij wil daar weg blijven, maar als je nou je paard wegstuurt om ingereden te worden? Want om zo´n stal gaat het. En ja, in nederland is het minder een probleem, want jullie castreren massaal(ook zo lekker natuurlijk) en weigeren gewoon hengsten op veel stallen. Probleem van je afschuiven zodat je je op de borst kunt timmeren dat je paarden allemaal naar buiten kunnen. Maar als je wél hengsten op stal hebt?

En er zijn er die zeggen dat ze voor alle redenen waarom een paard op stal zou moeten leven wel een oplossing heeft zodat ze toch buiten kunnen, en die heb ik dus de uitdaging gegeven, en dan blijkt dat het gewoon niet waar is dat elk paard wel op een of andere manier toch buiten kan in een groep.

Overigens had ik zelf in nederland hengsten gewoon tussen de merries lopen en hier ook, maar als je geen veulens wilt, heb je een probleem.

Je kunt niet hengsten laten ophouden met bestaan omdat paarden "als soort" buiten zouden moeten.

Als jij je paard "lekker" buiten wilt hebben, moet jij dat weten, maar het feit dat "de soort" een bewegings- en kudde dier is maakt niet dat uitsluitend aan de behoeften kan worden voldaan als een paard meer buiten is dan binnen.

Want heel veel hangt af van hoe die buiten en hoe die binnen ingevuld wordt. En hoe een individueel paard zich daarin voelt.

Er zijn andere manieren van hengsten houden, zie bv de norikers die na het dekseizoen gezamelijk de alm opgaan. Ook hengsten kunnen (vaak) wel in groepsverband gehouden worden(evt met 1 maatje, evt ruin), kan dat niet dan moet je je afvragen of je dat dier wel een plezier doet met hengst blijven(ik ben niet tegen castreren als het dier daardoor een beter leven kan krijgen).

Dat een paard tijdelijk tijdens het inrijden even apart staat is een overkomelijk probleem(apart betekend niet perse erg weinig ruimte). Als je dat ook niet wil kan je ook naar een oplossing van een instructeur/inrijhulp naar de hengst brengen ipv andersom. Ik weet het, is niet heel economisch, maar het is wel mogelijk.

Hengsten vereisen meer ruimte, meer aanpassing, meer kijken naar de verschillende karakters, dat is een verantwoordelijkheid die je aangaat als mens als je met hengsten wil werken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:52

Lusitana schreef:
Ook sportpaarden kunnen prima in de wei, maar soms is het practisch gezien gewoon lastig zo niet onmogelijk te realiseren in het wedstrijd seizoen, omdat ze dan meestal onderweg zijn en op wedstrijdterreinen in boxen staan.... ;) Ook die van Carl Hester. Hij heeft geen "meeneemwei"...

Hengsten kunnen trouwens prima bij elkaar in een groep als ze met elkaar opgroeien ,en dat gebeurt dan ook meestal wel, maar na hun derde jaar is het bijelkaar introduceren van hengsten vaak een riskante bezigheid. Helemaal als er merreis op reukafstand zijn (die hoeven er niet eens bij te lopen).

Ik heb trouwens het idee dat ook in Nederand jonge dieren wel massaal buiten worden gehouden en dat stalling pas in beeld komt als ze gebruikt gaan worden.
Maar als dat niet klopt, hoor ik het wel.

dat klopt....dat heet ''opfok''.Vaak is dat ook in een grote ruimte.Kunnen ze leuk met elkaar ''spelen''.
Elkaar een oog er uit schoppen of een beenbreuk.Niet vergeten een fikse worminfectie oplopen want de infectie druk is heel hoog met van die kleuters bij elkaar.
En als je pech hebt delft jou jaarling het onderspit en word in ene wel erg schraal ;)

Dit is uiteraard gechargeerd...er zijn ook goede opfoks.Of is het opfokken?
Het meest ideale voor een jaarling is in mijn ogen nog steeds een gemengde stabiele kudde.Buiten met mogelijkheid tot schuilen.Kleuters leren elkaar niets.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:55

Bowen schreef:
Sannnn schreef:

Ja, als een paard de sport in gaat wordt het zomaar ineens een andere soort met andere behoeften. Je weet dat sportpaard of reacreactiepaard niet zit in wat voor ras het is, maar in wat ermee gedaan wordt? Dat de rassen die als sportpaard worden gebruikt ook gewoon (gedeeltelijk) buiten kunnen, dat zelfs erg op prijs stellen? Je weet dat er paarden van topsporters zijn die gewoon (een deel) buiten komen met een maatje?

Ja, dat weet ik. Hetgeen wat jij hier zegt is niet hetgeen wat ik hier zeg. ;)

Kinke schreef:
Ik ga Carl Hester maar ff bellen….zal hem ff vragen of hij wel weet dat hij geen sportpaarden heeft :D
En die beesten dan ook nog bij elkaar in de wei doen, are you nuts????!!!

Heb je mij zien schrijven dat sportpaarden niet de wei inkomen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:00

Sannnn schreef:
VogeltjeM schreef:
Omdat ik met mijn kennis weet dat het slecht voor hem is en dat het beter kan.
Een eigenaar is alleen de meest subjectieve beoordelaar die je maar kan hebben. Stel dat ik graag een paard wil, maar alleen de mogelijkheid (of de wil) heb om hem op een stal te zetten waar hij maar 4 uur buiten komt (vanwege afstand, binnenbak, noem maar op), dan zal ik ook als de wiedeweerga concluderen dat mijn paard aan meer geen behoefte heeft. En bovendien, stel dat hij wel oké lijkt, dat betekent niet dat het niet beter kan. Ik snap de behoefte niet om een bewegings- en kuddedier in een hokje te houden. Ik snap wel de noodzaak vanuit egoïstisch standpunt. En daar maak ik dus bezwaar tegen.

Lees even het stukje over sport paarden in het profiel van Ninx...

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:04

geerke schreef:
dat klopt....dat heet ''opfok''.Vaak is dat ook in een grote ruimte.Kunnen ze leuk met elkaar ''spelen''.
Elkaar een oog er uit schoppen of een beenbreuk.Niet vergeten een fikse worminfectie oplopen want de infectie druk is heel hoog met van die kleuters bij elkaar.
En als je pech hebt delft jou jaarling het onderspit en word in ene wel erg schraal ;)

Dit is uiteraard gechargeerd...er zijn ook goede opfoks.Of is het opfokken?
Het meest ideale voor een jaarling is in mijn ogen nog steeds een gemengde stabiele kudde.Buiten met mogelijkheid tot schuilen.Kleuters leren elkaar niets.

Op de "stal" waar mijn paarden staan hebben ze ook opfok, die lopen dus gewoon in de gemengde kudde. Qua leeftijd gaat het op dit moment van onder de 1 jaar tot tegen de 20 jaar.
Wormen worden keurig in de gaten gehouden(ontwormen, wormentellingen), ze zijn gewend aan de gewone routine(staan dus niet ergens ver weg), zien de volwassen paarden werken, kunnen naar schriktrainingen kijken en allerlei ander gedoe. Kunnen wel met elkaar spelen, ook met de volwassenen, maar worden ook opgevoed door de volwassenen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:08

Paarden zijn paarden, maar ik denk wel dat als je een paard echt voor de sport gebruikt, dan moet je met een aantal dingen rekening houden. Als je flink traint is scheren missschien handig, dan kan je paard net meer de hele winter met z'n blote kont naar buiten, want dan krijgt 'ie het koud. Dus aanpassing met bv een goeie deken. Als je buiten wedstrijden rijdt, kunnen ijzers soms handig zijn, dan is het oppassen met gladheid en ijs. Als je 's ochtends vroeg weg wil naar wedstrijd, is een nachtje op stal soms wel handig (of je moet de kluiten modder tussen je knotten vandaan willen prutsen :) )

Natuurlijk is een sportpaard ook een paard, maar soms zijn er dingetjes waar je rekening mee moet houden. Dat wil niet zeggen dat je je (sport)paard ook op een gezonde manier (buiten) kunt houden.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:12

En wanneer heb je dan een sportpaard? Een recreatieruiter kan ook drie uur per dag een buitenrit maken, alleen omdat er geen jury bij zit maakt het dan die andere behoeftes heeft dan een zogenaamd sportpaard? Ik vind sportpaard sowieso een rare term. Ik kan met een kwpner ook recreatief rijden, en met mijn Tinker in het M, dus wat maakt een paard een sportpaard.
Daarnaast kan bijna elk gezond paard met de juiste ruiter wel tot het M getraind worden dusja, als ik opeens besluit om in de weekenden wedstrijden te gaan rijden veranderen de behoeftes van mijn paard opeens?
Als je je geld niet verdiend met wedstrijden vind ik de term eigenlijk al overdreven. Daarnaast zijn er genoeg professionals die hun 'sportpaard' ook buiten hebben wandelen, dus ik vind de term sportpaard een beetje een rare reden om een paard niet naar buiten te kunnen doen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:13

geerke schreef:
lusitana@ik ben het met je eens... :j

+ 1

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:14

Nikass schreef:
Lees even het stukje over sport paarden in het profiel van Ninx...

Gelezen... Hetgeen wat zij zegt is toch niet hetgeen wat ik niet zeg?
Zeg ik dat sportpaarden niet buiten moeten staan?

edit: wie zegt dat sportpaarden niet buiten moeten staan Esmeej333?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:15

@esmeej33: ik snap jou even niet. Ik zeg toch juist dat een paard een paard is, en dat je een paard dat in de sport loopt prima buiten kan houden. Alleen moet je soms even met wat dingen rekening houden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:16

Bowen schreef:
Er zijn andere manieren van hengsten houden, zie bv de norikers die na het dekseizoen gezamelijk de alm opgaan.

En hoeveel almen zijn er in nederland? Het hele punt is dat in nederland paarden hutje aan mutje moeten elven hoe je het ook wendt of keert. En dat brengt problemen met zich mee. Als er ruimte is lopen dieren minder risoco. Overigens zijn norikers koudbloeden. Oftewel liever lui dan moe. Niet te vergelijken met omstuimige dieren.
En binnen het dekseizoen? Gewoon op stal neem ik aan.

Citaat:
Ook hengsten kunnen (vaak) wel in groepsverband gehouden worden(evt met 1 maatje, evt ruin).

Ja, maar ik had het over het feit als je er tien of meer hebt staan, he. Niet over een hengst van een particulier.

En casteren voor een beter leven...hm je doet dus iets onnatuurlijks om hem zogenaamd natuurlijk te laten zijn?

En nogmaals wat niet weet, dat niet deert "beter leven" is relatief. Ze hebben er zelf geen weet van.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:17

Anoeska schreef:
Paarden zijn paarden, maar ik denk wel dat als je een paard echt voor de sport gebruikt, dan moet je met een aantal dingen rekening houden. Als je flink traint is scheren missschien handig, dan kan je paard net meer de hele winter met z'n blote kont naar buiten, want dan krijgt 'ie het koud. Dus aanpassing met bv een goeie deken. Als je buiten wedstrijden rijdt, kunnen ijzers soms handig zijn, dan is het oppassen met gladheid en ijs. Als je 's ochtends vroeg weg wil naar wedstrijd, is een nachtje op stal soms wel handig (of je moet de kluiten modder tussen je knotten vandaan willen prutsen :) )

Natuurlijk is een sportpaard ook een paard, maar soms zijn er dingetjes waar je rekening mee moet houden. Dat wil niet zeggen dat je je (sport)paard ook op een gezonde manier (buiten) kunt houden.

Oh maar dat je w.bt sommige dingen een compromis maakt, kan ik best begrijpen hoor. dat doe je al op het moment dat je er op gaat zitten, want eigenlijk is dat al niet het beste voor je paard :P .
Maar dat een paard helemaal niet buiten komt met soortgenoten, terwijl je niet eens een professional bent (al vind ik het daar net zo min kunnen), vind ik niet kunnen eigenlijk.