Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:11

Zeoliet is iig de 1e die met die versie komt....ooit :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:01

Ik zie eigenlijk het voordeel van de 'crushed' korrels niet..?
Sneller uitelkaar vallen?
Met mijn Strovan ging dit nu prima: ik heb het goed bevochtigd (met de tuinslang gesproeid) en na twee uurtjes was het helemaal opgezwollen. Toen de paarden erin en het werd meteen mot!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:03

Het nut is misschien het bijstrooien? Toch jammer als je bij elke zak steeds met de tuinslang moet werken? Scheelt weer een paar liter urine. Niet alle paarden eten er van, maar voor die paarden die er van eten, is het denk ik wel een voordeel.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:29

DubbelDun schreef:
Zeoliet is iig de 1e die met die versie komt....ooit :D

Dacht het niet: DHP is al bijna 20 jaar bezig met strokorrels en de zg crushed of chopped versie hadden zij ook allang. Dat komt omdat chopped of crushed vanzelf ontstaan bij de productie. Het enige wat zeoliet heeft gedaan is er een naamkaartje aanhangen, marketingtruukje. De korrels worden na productie normaliter gezeefd en vaak wordt al het afval wederom geperst, of zoals zeoliet doet, met een blinkend naampje op de markt gebracht...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:05

Handig toch :D ik verwachtte ook niet dat ze ze eerst weer gingen breken om ze als Crushed/Chopped te verkpen :)
Alleen hadden ze ze dan wel iets goedkoper mogen maken als de rest 8-)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:02

@Suzan1
Ik bedoelde dit niet richting jou hoor!
De opmerking was aan TR (trekruiter) gericht. Hier op het forum hebben we een discussie met hem gehad over het verdelen van de natte plek over de rest van de stal. De meesten vinden dit vies en het gaat/blijft stinken in de stal.
De meeste korrelgebruikers halen dagelijks de natte plek weg om stank te voorkomen. Het zal een manier zijn om het eten van de korrels te voorkomen maar niet de mijne.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:21

Citaat:
De meeste korrelgebruikers halen dagelijks de natte plek weg om stank te voorkomen.

Met vlas is het zo dat je de stal flink moet vullen, anders ben je zo op de bodem en dan stinkt het.
Dan ligt als het ware de urineplek open.

Als ik na 1 x plassen een donkere plek zie aan de bovenkant, dan is de bodembedekking te laag.

Is dit met korrels ook zo?

(sorry als het al eerder is gevraagd)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:38

Was bij ons met de korrels die we gebruikten van Agrifirm wel zo, één plas en meteen tot aan de oppervlakte een natte bruine stinkende plek. Rotspul vond ik het. De Horseflax van Dolsma was prima. Absorbeerde echt veel en veel beter! Kortom, hangt ook van het merk af denk ik!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:45

maar ergens moet de ammoniak lucht toch heen. Lijkt me nog altijd het beste om het zo snel mogelijk eruit te halen. Jammer dat er geen metingen wat betreft de lucht in diverse stal met stalvullingen worden gedaan.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:35

Dinopino schreef:
maar ergens moet de ammoniak lucht toch heen. Lijkt me nog altijd het beste om het zo snel mogelijk eruit te halen. Jammer dat er geen metingen wat betreft de lucht in diverse stal met stalvullingen worden gedaan.

Je kan dat heel goed zelf meten. Met je eigen neus. De ammoniak lucht is een teken dat het paard te veel eiwitten binnen krijgt. Als ik ammoniak ruik, dan krijgen ze minder krachtvoer en wat meer hooi. Geen voordroog of kuil maar gewoon doodsimpel goed hooi.

Die van mij staan ook op stro korrels van een merkloos merk en ik ruik niks. 1 x per 1 1/2 week een zak van 20 kg erin, af en toe een natte plake weghalen en elke dag de mest eruit halen. De paarden staan overdag in het land.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:27

Citaat:
Als ik ammoniak ruik, dan krijgen ze minder krachtvoer en wat meer hooi. Geen voordroog of kuil maar gewoon doodsimpel goed hooi.

dat klopt helemaal.

Als je het principe potstal hebt (dus een hele dikke laag) moet je normaal gesproken die urineplek niet zo snel tegenkomen. Dan ligt er een laag bodembedekking overheen.

Alleen als je een onrustig paard op stal hebt, kan ik me voorstellen dat je een plek er wel sneller uithaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:32

Paardenurine bevat altijd ammoniak, idd als ze te veel eiwitten krijgen is de ammoniakconcentratie sterker en dat ruik je, maar normaliter ruikt de urine altijd.

Mijn paard krijgt sinds hij op het gras staat geen brok en kuil meer, hoogstens wat oud hooi voor de nacht, maar de ammoniak is hierbij niet weg.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:59

russel schreef:
Paardenurine bevat altijd ammoniak, idd als ze te veel eiwitten krijgen is de ammoniakconcentratie sterker en dat ruik je, maar normaliter ruikt de urine altijd.

Mijn paard krijgt sinds hij op het gras staat geen brok en kuil meer, hoogstens wat oud hooi voor de nacht, maar de ammoniak is hierbij niet weg.

Ik denk dat je paard toch net te veel binnen krijgt. Goed bemest land ruik je op een paardenstal. Een ammoniak lucht mag niet in je stal hangen! In een potstal mag je ook eigenlijk niks ruiken als je hem leeghaalt.
Je neus gebruiken voor het eiwitgehalte en je ogen voor de conditie van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 07:55

Mijn landje is niet bemest. Het lijkt nou net of paarden urine geen ammoniak behoort te hebben.

Het hangt ook niet in de stal, maar als ze net geplast hebben dan hangt het wel eventjes in de stal, het is een gas en dat ruik je. Doordat de korrels een natte plek maken en het vocht langzaam wordt opgenomen heeft het gas de gelegenheid te verdampen.

Met vlas plassen ze een straal en die komt meteen tot onder op de bodem, het losse vlas bovenop dekt het af. De urine wordt heel snel opgenomen door het vlas en de dampen komen niet vrij. Pas als ik plaggen ga scheppen, komt die stank naar boven.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:08

Citaat:
Het lijkt nou net of paarden urine geen ammoniak behoort te hebben

inderdaad, zo is het nu ook weer niet.

Paarden hebben minder ammoniakgeur dan bijvoorbeeld varkens en koeien, vandaar dat ze ook lang buiten de mestboekhouding vielen.
Een ammoniakgeur is er wel degelijk, maar het mag niet te sterk ruiken.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:18

Ik heb hier nog steeds twee geweldig uitziende en niet stinkende stallen. Het kost een beetje tijd om het elke dag bij te houden maar dan heb je ook twee superstallen.

Vandaag de stal van Kayleigh de 121e korrelstaldag, Helianthe 92e korrelstaldag.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:55

russel schreef:
De urine wordt heel snel opgenomen door het vlas en de dampen komen niet vrij. Pas als ik plaggen ga scheppen, komt die stank naar boven.

Je hoort het dan ook niet te ruiken!! Vlas of korrel dekken het inderdaad af. Als ik alles er uit haal, dan ruik ik geen ammoniak, maar een lucht dat je kan omschrijven als muffig/compostlucht. Ik heb er 2 op korrel staan en 1 nog op zaagsel. Geen van de stallen hebben een ammoniaklucht. Bij paarden op stro mag je ook geen ammoniak ruiken als je na een week alles eruit haal.

Ik heb op een stal gewerkt waar je tegen een muur van ammoniak opliep als je de stal binnen kwam. Paarden kregen te veel eiwitrijke brok en te weinig hooi. Als je neusverstopt was, was na 5 minuten in die stal je neus geheel weer leeg! De tranen sprongen in je ogen met mesten. Veel hoestende paarden!

Paarden die schuren krijgen meteen een stempel staart/maan exzeem. Haal je ze van de bix een paar weken af en geef je hooi, dan is spontaan de jeuk over. Dikke harde manen kammen, teken van te veel eiwitten. Kan nog wel even doorgaan. Veel mensen geven hun paarden te eiwitrijk voer en te weinig hooi. Een paard kan van hooi leven, voor arbeid is wat!, geen kilo's, extra nodig. De geur op een stal zegt hoe er gevoert wordt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:57

Hmm, mijn voer is eiwitarm en krijgt ie ook niet heel veel van. Verder alleen gras en hooi, maar ruik wel ammoniak als ik de natte plek eruit haal.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:10

misschien hebben we dan wel een ander soort paard

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:18

Ik heb nogal wat twijfels over de uitspraken van PhiaBink.. zou graag een linkje naar wat wetenschappelijke uitleg hebben!
Ik zie geen relatie tussen ammoniakgeur en hoge dosis eiwit.
Bovendien als een paard zoveel eiwit zou uitplassen, dan is er iets heel erg mis ( nieren etc.!)..

De paarden die beschreven worden ( harde manenkam etc.) - dat is geen gevolg van eiwitten maar van o.a. koolhydraten en da's dus hele andere koek!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:35

Ik ben het ook niet eens dat een paard op hooi alleen kan leven.
Ons hooi is veel te eenzijdig en wordt meestal niet getest op samenstelling. Dus weet je ook niet of je paard op de lange termijn niet iets te kort gaat komen aan Vitaminen/Mineralen.
Dat we vaak te veel of verkeerde brok voeren ben ik wel met Phia eens.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:41

Als een paard op alleen hooi/gras zou kunnen leven en presteren, waarom is er dan zoveel verschillend voer op de markt??

Een hoop dingen is extra maar toch zeker niet overbodig.

Urine zul je altijd ruiken lijkt me maar het is blijkbaar dus een goed "medicijn" voor een verstopte neus :D

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:11

diana1 schreef:
Als een paard op alleen hooi/gras zou kunnen leven en presteren, waarom is er dan zoveel verschillend voer op de markt??

Een hoop dingen is extra maar toch zeker niet overbodig.

Urine zul je altijd ruiken lijkt me maar het is blijkbaar dus een goed "medicijn" voor een verstopte neus :D

De voerfabriekanten willen veel geld verdienen. Vooral aan mensen die precies voeren wat er op de verpakking staat. Voerfabriekanten doen er ook kruiden en geur in de muslie om het lekker te laten ruiken voor de neuzen en daardoor het goede koopgedrag van de baas. :D

Jammer dat ik veel van DA's hoor, dat de gemiddelde paarden veel te veel krijgen. Ziektes en afwijkingen waar je vroeger nog nooit van heb gehoord zijn er ineens?????????

Vroeger toen de paarden echt werkte op het land, kregen ze echt niet veel meer dan wat de meeste nu in hun paard stoppen. Die paarden werkte de hele dag. De paarden nu "werken" hooguit 1 uurtje per dag. Sublement dit en poedertje dat. De fabriekant vaart er wel bij.

Waarom hoor je tegenwoordig zo vaak dat de paarden koliek hebben. Te veel krachtvoer en te weinig hooi, anders krijgen ze een buikje is het excuus. De darmen horen de hele dag vol te zitten met ruwvoer. Van ruwvoer kunnen ze makkelijk leven. Kijk in de natuurgebieden. Paarden zijn moddervet van alleen maar gras. In de winter teren ze daar nog op. In het voorjaar zien ze er schraal uit, maar het gras begint te groeien en in no time zijn ze weer dik. Die paarden lopen 24/7 in de vrije natuur. Rennen en lopen de hele dag. Menig paard staat 23 uur op stal en hoogstens een uurtje per dag eruit.

Als je ziet wat mijn paarden te eten krijgen en hoe ze eruit zien, dan zal je heel raar opkijken. Overdag staan ze in het land. We hebben hier zandgrond, dus arme grond. Op stal ligt er altijd hooi. Aan krachtvoer krijgen ze misschien 4 handjes onderhoudsbiks van Havens per dag. Er wordt gereden of gelongeert. Complimenten van DA's krijgen we vaak. Wat zien ze er best uit!!! Dat willen we zien. We zeggen wat ze te eten krijgen en hun reactie is, nou dat is goed. Meer hebben ze niet nodig.

Geen ammoniak lucht in de stallen, glimmende gezonde actieve paarden in het land/stal. Dat is toch wat iedereen wil?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:22

Rasbeschrijving (bouw en karakter)
Het hoofd van de PRE is goed geproportioneerd, met een recht of enigszins bol profiel en een droge kaaklijn. De oren zijn over het algemeen iets lager op het hoofd geplaatst dan bij andere rassen. De ogen zijn amandelvormig. De hals kenmerkt zich door de forse gespierde manenkam en de veelal lange weelderige manen. De bouw van een PRE is compact en staat bij voorkeur in het vierkantmodel, hoogte versus breedte. De brede borst is gespierd. Het beenwerk is sterk, droog en fijn gebouwd. De ribben zijn duidelijk gearceerd en mooi rond. Het kruis is rond en de staartinplant is laag. De staart is vol en weelderig. Alle kleuren zijn toegestaan maar de meest voorkomende kleuren zijn schimmel of een bruine kleur. De gangen van de PRE zijn in meer of mindere mate verheven. Het achterhand gebruik is sterk en daardoor is de PRE een meester in het verzamelen. De galop is bergopwaarts. Een PRE is niet alleen door zijn gangen een zeer comfortabel paard om te rijden, zijn nobele karakter maakt dat hij een zeer fijne compagnon is om mee te werken. De PRE is een sterk en sober paard.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:39

de mijne krijgen ook maar weinig krachtvoer en veel hooi. Staan nu 24/7 buiten en van oktober tot mei toch minstens 10 uur. Tòch ruik ik ammoniac lucht als ik de stal uitmest.....