Kokos in de buitenbak??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

minibinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:42

bij mijn kokosbak heb ik ook het idee dat de kokos naar beneden gezakt is... hij word weer losser en als ik heb gereden is de hoefslag heel diep, dus moet nu elke keer harken :(
zit er over te denken de hoefslag aan te vullen (na een paar keer gereden te hebben) en dan een beetje zand er overheen te harken

als iemand een beter idee heeft hoor ik dat natuurlijk graag!

Lalkanikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:57

De bak was geegaliseerd, daarna de balen verdeeld; het is gefreesd en wiel aan wiel aangereden. Daarna met de rol geprobeerd glad te maken, maar het is nog erg ongelijk, iemand tips? Durf nl. niet te slepen met de weidesleep, maar de rol drukt het niet glad. :(

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:01

minibinkie schreef:
bij mijn kokosbak heb ik ook het idee dat de kokos naar beneden gezakt is... hij word weer losser en als ik heb gereden is de hoefslag heel diep, dus moet nu elke keer harken :(
zit er over te denken de hoefslag aan te vullen (na een paar keer gereden te hebben) en dan een beetje zand er overheen te harken

als iemand een beter idee heeft hoor ik dat natuurlijk graag!
,
Ik denk dat je rijbak te droog is want een kokosbak moet goed nat blijven,anders word hij te mul
Wij hebben de sproei instalatie weer aan gesloten om regelmatig te sproeien en plat te rijden, zo blijf je kokosbak heel goed te rijden

Wij hebben de eerste keer door een zware tractor de rijbak glad laten rijden, dit red je niet met een auto of rol,

Lalkanikki

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:35

De bak is met een zware tractor gefreesd en wiel aan wiel aangereden, maar nu moet ie wat gladder worden, hoe doe ik dit?

minibinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:41

De bak is idd erg droog, maar ik heb geen sloten in de buurt en gelukkig wel waterleiding van het woonhuis van m'n ouders vandaan maar die heeft te weinig druk om te sproeien...
Denk dat dit helaas altijd een probleem blijft, heb ook al zitten denken om op zoek te gaan naar een product dat over de toplaag gaat om de boel wat vaster te houden, maar daar ben ik nog niet over uit...

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:17

Je kunt een bron laten spuiten door een loonwerker en daar een pomp op zetten.Dan kan je met sectorsproeiers oid aan de slag.Heb ik ook gedaan en wekt goed!Ik wil dit jaar voor vaste sproeiers gaan, iemand nog tips?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:20

Wij hebben destijds ook een bron laten slaan, ideaal. Komt veel meer water uit dan via de waterleiding, sproeikop op een poot in de bak, pomp aan en in no time is de bak nat. :D

minibinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:59

Weten jullie daar ook de kosten van, het is nl niet mijn eigen land... En het moet wel leuk blijven ;)
En met het sproeien heb je zeker ook stroom nodig, is mijn volgende probleem, want dat heb ik ook niet op stal...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:10

voor sproeien heb je inderaad stroom nodig.

ik heb m'n slangen vandaag ook weer uit de schuur gehaald. ik heb ook een sproeier op een poot werkt perfect :j
mijn bak is nu al te droog aan het worden. dus morgen mooi ff een paar uur de sproeier aan :) met de combinatie sproeien en kokos is mijn bak prima, maar zonder sproeien zou hij ook te mul worden ondanks de kokos.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:11

Wij hebben een bron laten slaan, 27 meter diep, a 30 euro de meter, moest nog een pomp in a 600,-- euro en dan nog al het leidingwerk en de sproeiers, dus echt goedkoop was het niet.

Als he grondwater niet te diep zit kan je wel met een minder diepe bron toe en hoef je ook niet zo'n hele dure pomp, maar het gaat toch snel in de honderden euro's lopen en dan zit je nog met je stroomprobleem, dieselpomp is een optie dan.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:13

hier zit het water geloof ik al op een meter of 8. ik heb ook gewoon een goedkope pomp en die werkt perfect :j

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:20

Bij ons zit het water ook niet heel diep.Ik meen dat ik voor de eerste bron ooit 250 of 300 gulden moest betalen.De tweede en derde bron waren het zelfde bedrag maar dan in euro's :+ Ik gebruik een van de bronnen zelfs voor drinkwater!
In het begin heb ik ook een dieselpomp moeten gebruiken bij gebrek aan stroom.Nu heb ik een goede electrische pomp van 360 euro er op staan met 2 sector sproeiers.Het is best een investering maar geen enkele bodem kan zonder water.
Volgende plan is nu om een ringleiding te gaan leggen met vaste sproeiers!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:30

bij mij zat de puls/bron er al. heb eens geinformeert wat een nieuwe kost, aangezien ik nogal wat ijzer in het water heb zitten en dat op een andere diepte niet schijnt te zijn bij ons. geloof dat het rond de 200 euro was.

die slangen zijn ook best duur. ik geloof 150 of 200 euro voor 50 meter ofzo? (ik weet het niet meer precies)
en een sproeier op een 3poot was 50 of 60 euro geloof ik.

mijn pomp was geloof ik maar 120 euro ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 08:44

Hangt af van de kracht van de pomp, maar een puls, kan je best een dunnere slang gebruiken, want je zult geen gigantische meters slang gebruiken, in dat geval zul je nl ook een hele krachtige puls moeten hebben...

Wij hebben een pomp voor in de sloot, best een krachtige, eerst ook dikke slang gekocht, maar hebben nu een verloopstuk met tuinslang en dat gaat prima...Neem je vanaf de puls dikke slang en na een meter of 10, een verloop met dunne slang....scheelt je enorm in geld.

Put slaan kan heel varieren in geld, goed informeren, als ze diep moeten om helder water te krijgen, dan wordt het duurder, zit er op een meter of 6 al helder water, dan zijn ze zo klaar en kost het idd klaar met 200 euro...

Laat hem een paar meter dieper slaan dan dat er water is, mijn ervaring dat zeker op de zandgronden in de zomer het waterpeil heel snel kan zakken, als er veel gesproeid wordt en dan heb je geen water meer.

Toen wij op de zandgronden woonden, hadden we op de wei een te ondiepe put en in de tuin halverwege de zomer...het waterpeil kan nl ook zakken in de loop der jaren en dan moet hij opnieuw geslagen worden...dat wil je niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 08:49

minibinkie schreef:
De bak is idd erg droog, maar ik heb geen sloten in de buurt en gelukkig wel waterleiding van het woonhuis van m'n ouders vandaan maar die heeft te weinig druk om te sproeien...
Denk dat dit helaas altijd een probleem blijft, heb ook al zitten denken om op zoek te gaan naar een product dat over de toplaag gaat om de boel wat vaster te houden, maar daar ben ik nog niet over uit...

Met leidingwater zou ik geen buitenbak willen sproeien, moet wel een tijdje aanstaan....als je een put laat slaan en je koopt een (2e) hands aggregaat, kan je sproeien, zet er een tijdschakelaar tussen, eentje die dus voor elektronica geschikt is en niet een die je thuis voor je wekker hebt :D , dan zet je je pomp voor een uur of 2 a 3 aan en klaar is kees. Je kan dan lekker wat anders doen en als je klaar ben, is je bak goed....Helemaal tof als je rondom de sproeiers zet en in graaft...hebben wij gedaan...gewoon bij een vijververkooppunt...google maar eens, tuinsproeiers/buitenbaksproeiers.....

Moet je alleen slang rondom buitenbak aanleggen, sproeiers aankoppelen, slangetje van puls naar rondombuitenbakslag, tijdschakelaar er tussen en tjakka...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:11

ik had ook eerst gewoon tuinslang, maar dat werkte toch niet :n kreeg een banketstaaf straaltje van een krappe 8 meter ofzo.

nu gewoon dikke slang en nu sproei ik in éé'n keer de helft van de bak. ik hoef hem dus maar één keer te verzetten om de hele bak te sproeien. ook kan ik hier fatsoenlijk de wei mee sproeien.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:24

Wij hebben ook een dikke slang, er komt nu 5 kub per uur door, en met de waterleiding net 1. -O- Zelfs met 60 meter slang gaat dat nog prima. Onze bron zit op 14 meter diepte en heeft weinig ijzer gelukkig. Sommigen hier zitten wel op 35 meter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:43

Ik denk dat wij veel druk hebben...maar wellicht omdat het geen dompelpomp is.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 01:10

ik heb zo'n soort pomp:

Afbeelding

heb hier ook de elektrische waterbakken opzitten.

voor de wei heb ik een slang van 75 meter en dat werkt prima :j

fotootje van sproeier in de bak, wel ff je bril opzetten om de waterstraal te kunnen zien :')

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:49

Heb jij grondwater voor je drinkbakken? Niet bang voor onzuiver water?

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:56

Heb ik ook al jaren, als je maar diep genoeg gaat!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:02

Zo doen wij het ook, (alleen een tweedehands pomp) en dat gaat geweldig. We hebben het water in Deventer laten onderzoeken en het is geschikt als drinkwater voor zowel mens als dier, maar de drinkpotjes in de weilanden hebben we toch op leidingwater gedaan. Anders moet de pomp 24 u/dag aan de stroom staan, en hij staat in de stal dus dat vind ik geen prettig idee.
1 x verzetten en da bak is nat. :D
Laatst bijgewerkt door linky op 21-03-12 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:02

nee, ik ben niet bang voor onzuiver water. buurman heeft een koeienbedrijf en die gebruikt ook grondwater. bij hem wordt alles gecontroleerd. ik gebruik hetzelfde grondwater, dus mijn grondwater zal ook wel goed zijn ;)

daarnaast heb ik geen keus, want ik heb bij mijn stal geen leidingwater.

minibinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:42

iedereen bedankt voor de reacties! heb vanmorgen aan een buurman gevraagd hoe diep hij zit en het beste/schoonste water zit bij ons rond de 10 meter diep, hij had ook een diepere bron maar die zit vol ijzer.
ik ga ook even een praatje maken bij de winkel waar ik een pomp zou kunnen kopen, heb zelf zojuist bedacht dat het misschien ook wel mogelijk is met een accu die ik dan weer kan opladen met zonne energie ;)

ben in ieder geval druk aan het verzinnen hoe ik het gaat doen!

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:30

wij hebben een benzine pomp!
heb je geen stroom nodig en geeft een bult water!