Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:16

Mijn behandel arts zit in Soest en ik ga er met alle liefde heen. Dan komen ze nog eens op de trailer, blijft er 1 thuis. Daar worden ze niet slechter van. En ik kom al 15 jaar bij deze. Ik zou niet weten wie anders zoveel combineert.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:20

DuoPenotti schreef:
Dan zou ik een ander willen.
Met mijn paarden gaan slepen voor een osteo doe ik niet aan :)

Ik wil juist bewust naar hem omdat ik hem een kei vind, en zélf heb ondervonden hoe goed hij is :)

Heb een héle fijne osteo die aan huis komt, maar wil heel heel graag naar hem toe een keer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:20

Ja is natuurlijk prima :j
Zelf zou ik dat niet doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:21

Vooral doen waar jij je goed bij voelt, anders past het toch niet :)

Ik ben mijn eczemer al voor aan het bereiden op komend weekend. Wat een werk komt daarbij kijken man. En ik maak er ieder jaar meer werk van _O-

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:56

Jaaaa lente *\o/* sneu voor de eczemers, maar ik ben er blij mee

Volgende week kunnen we eindelijk mijn plantjes van Heg & landschap ophalen. Kijk er echt naar uit ze allemaal in de grond te hebben hier :D

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:00

Jullie gaan hard, heb de laatste pagina's bijgelezen.

Helaas geen ervaring met keuringen hier (alleen maar mannen).

Dais_ ik heb mijn stallen 2ehands gekocht bij een handelaar en de prijzen variëren tussen de EUR 300 / 400 per wand. Overigens is daarbij wel de maat belangrijk, 3X3 minimaal maar liefst 3,5 of 4 meter. Daarom ben ik bij de handelaar terecht gekomen omdat wel werd aangeboden van 3X3 en dat vind ik voor mijn reus echt te klein. Grotere maten gaan echt nog heel hard is mijn ervaring.

Hooibakken zou ik ook wel interesse in hebben. Die worden ook nog genoeg 2e hands aangeboden (alleen niet hier in de buurt).

Hier behandelaar ook het liefst aan huis maar als ik twijfel zet ik hem op de trailer en rijd ik hem naar Utrecht. Zeg ik nu heel stoer maar ik heb al ondervonden dat de 2 mannen uit elkaar halen toch wel een klein drama is…

Hoe houden jullie het terrein overigens schoon? Wij komen met de paarden over een groot deel van het erf heen en ik veeg me dus letterlijk suf om alles een beetje schoon te houden. Gebruiken jullie een veegmachine of bladblazer? Of toch ouderwets handmatig bezemen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:08

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:16

Ik veeg iedere dag met de hand en soms doen we het hele erf met een rolbezem achter de trekker. Wat hier al veel scheelt is voetjes uitkrabben voor ze uit de box komen en (ruw-)voer aanvullen met een oude deken over de kruiwagen.

Ik vind die heksenbezems het fijnst, daarmee veeg je best vlot :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:40

Ik vind het ondingen :D Geef mij maar een gewone bezem met rode kunststof haren.
Ik heb ook eens eentje met groene haren gehad maar die vielen bij bosjes uit en dan dachten de paarden dat het hooitjes waren ;(

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:44

DubbelFun schreef:
Ik gebruik een kunststof bladhark voor het grove vuil en dan een bezem voor de restjes, maar ik heb ook een veegmachine. die doet het best aardig, maar nootjes/eikeltjes/takjes lopen er in vast :)

https://www.ts24.nl/images/product_imag ... 6271_5.jpg

Hier een metalen bladhark voor weggewaaid hooi of blad.

Voor vuiligheid (klei, zand, prut, drab) had vriendlief ook een veegmachine geleend. Met een horizontale grote borstel, wel geweld duwen, maar met motor erop (als hij veegt maakt hij zelf ook mee snelheid geloof ik.) . Dat ding is echt top. Zó netjes schoon!
Dus nu op zoek naar een eigen veegmachine. :')
Verder een harde bezem en een heksenbezem. Heksenbezem voor de stal/hooihok. Harde bezem om plassen water leeg te vegen

Eczemer voorbereiden.. oef.. Ik kan met Dids nog niks, als ik die nu een deken op leg smelt hij met zijn pluis ;(

Gelukkig is het hier alweer gestart met regenen!

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:46

DubbelFun schreef:
Ik vind het ondingen :D Geef mij maar een gewone bezem met rode kunststof haren.
Ik heb ook eens eentje met groene haren gehad maar die vielen bij bosjes uit en dan dachten de paarden dat het hooitjes waren ;(

Wellicht zegt die voorkeur voor de heksenbezem iets over mijn persoonlijkheid :')

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:49

:')

Binnen of als het buiten droog is, vind ik de heksenbezem fijn. Alles wat zwaarder/natter is krijg ik er niet mee weg, dus dan pak ik de grote, rechte bezem met rode haren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:50

LOL :)

Vroeger had ik een 'setje'.. :D; rode bezem en rode bladhark 8-)

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 12:11

Hier zijn ze het meeste kwijt in de stal en op het erf kunnen wij niet vegen. Mochten ze onverhoopt mesten op het erf dan ruim ik het op met de mestboy. Het erf is een combinatie van los en aangereden grind en daar kom je met geen bezem doorheen. Bladblazer heb ik echt een hekel aan dat geluid dus dat gebruik ik niet. Is trouwens ook niet echt dat er hier op het erf geveegd moet worden, meeste is toch al weer weggewaaid voordat we het kunnen opruimen.

Hier trouwens ook voor het vegen in de stallen een heksenbezem :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 12:14

Heksenbezem vind ik niet fijn. Heb ik dus ook niet :)

Paarden gaan maar over een klein stukje stoep, dat doe ik ook met de rode haren.
Binnen de rode harden en een zachte brede bezem.
Hooi even snel wat bij elkaar met een plastic bladhark.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 12:25

akshay schreef:
Met wat geluk kopen we vandaag een mestkar, kunnen we zelf de composthoop verspreiden over het land :) :+:

ho stop wacht, zo ver ben ik nog niet gekomen, ik heb nog niet nagedacht over hoe we straks compost moeten verspreiden :+ hoe ziet een mestkar eruit en wat kost het ongeveer?

ik veeg ook met de hand, maar hebben vooralsnog alleen het stoepje voor de boxen en de poetsplaats om schoon te houden, alles bij elkaar zo'n 3x10 ofzo, dus dat valt nog wel mee.

voor osteo/fysio/chiro heb ik ook de voorkeur als ze aan huis komen, om de eenvoudige reden dat het paard er meer op z'n gemak is en je door die ontspanning meer voordeel van de behandeling hebt. Helaas woont mijn fysio in verweggistan, en worden ze dus eigenlijk niet vaak genoeg gecheckt :\

dais, ik heb ook tweedehands deuren in mijn boxen, was nog steeds aardig aan de prijs, dus denk dat je er best wat voor terug kan krijgen als je ze niet gebruikt

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 12:26

Ik heb geen verharding op ons terrein. Ik denk dus dat er wel nog een bladhark moet komen. Ik gebruik nu de vlas schep. Maar daar houd het wel mee op.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 12:34

Jade schreef:
akshay schreef:
Met wat geluk kopen we vandaag een mestkar, kunnen we zelf de composthoop verspreiden over het land :) :+:

ho stop wacht, zo ver ben ik nog niet gekomen, ik heb nog niet nagedacht over hoe we straks compost moeten verspreiden :+ hoe ziet een mestkar eruit en wat kost het ongeveer?

https://images.app.goo.gl/VX4S2RhrKDnm6Kyr6

Zoiets, trekker benodigd. Kosten hangt af van afmetingen/leeftijd kar. Een 1000 euro is een gangbare prijs voor een ouwetje.

Kunt het ook gewoon laten afvoeren enzo. Of handmatig verspreiden enzo hè. Maar mijn vriend vindt miniboer zijn leuk (gelukkig :Y))

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 12:34

Zoiets hebben wij ook, alleen 100 maatjes kleiner en ouder :D
Werkt wel goed.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 12:39

DuoPenotti schreef:
Zoiets hebben wij ook, alleen 100 maatjes kleiner en ouder :D
Werkt wel goed.

Dit was ook random Google foto hoor :Y) maar het concept "verspreiden" was zo duidelijk op dit plaatje :P

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 12:57

Kunnen jullie daar een eigen fotootje van uploaden? Ik ben wel benieuwd naar die mestverspreider.

(En Oh god, mijn vriend gaat me weer horen komen. We hebben nog een tractor, diepwoeler, karretje en dus wellicht ook nog een mestverspreider te gaan). *facepalm*

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:01

Ik heb even zitten zoeken, wetende dat ik ergens een foto moest hebben.

Grappig, asbest dak is ondertussen ook weg en het grind betegeld. :D
Afbeelding

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:05

Oh leuk ding! Wij zoeken nog een slagje kleiner als het kan, maar kleiner is vaak ook beperkter en duurder maar je moet het spul ook nog wel kwijt kunnen natuurlijk hé. Het erf staat hier bijna vol en ik wil de plek voor de paarden ook wel echt paardenplek kunnen houden. Had stiekem graag ook de grootte van jouw tractor gehad maar dat gaat 'em niet worden voor manlief.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:10

Ja hier gelukkig de plek het kwijt te kunnen.
Toen inderdaad gekocht omdat deze grote niet gewild is en zodoende minder duur.
En wel fijn in gebruik omdat het sterker is.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:13

neile schreef:
Kunnen jullie daar een eigen fotootje van uploaden? Ik ben wel benieuwd naar die mestverspreider.

(En Oh god, mijn vriend gaat me weer horen komen. We hebben nog een tractor, diepwoeler, karretje en dus wellicht ook nog een mestverspreider te gaan). *facepalm*

Ik weet nog niet bij wat voor iets vriendlief gaat kijken. Niet te groot ook gok ik, hoop ik.

Volgens mij hebben wij wel exact dezelfde trekker als duopenotti!

Hier evolueerde "trekker is handig" naar;
Trekker, grondbak, hefmast, frontmaaier, schudder, sneeuwschuif.
In 12 maanden.
:')