[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 09:32

Zidore schreef:
Ir111 schreef:
Ik zit al maanden te dubben wat ik nou wil voor de schuilstal bij in/uitloop en ik ben er uit! Wij gaan voor betonroosters. Dan kan de trekker er namelijk ook goed overheen rijden zonder dat de klinkers in het rondvliegen. En dan wil ik boven de ingang een afdakje maken van ongeveer 2 meter diep. Een van onze paarden staat áltijd voor de schuilstal. In regen / sneeuw whatever. Hij voelt zich daar meer ok blijkbaar. Het precies onze schrielkip waarbij we moeite moeten doen om hem goed te houden. De regen etc is juist voor hem niet optimaal. Hopelijk is hij wel akkoord met een afdak...

Nu vriendlief mijn plan nog vertellen, dit idee is niet gebudgetteerd namelijk... :Y)

Waarschijnlijk is jullie schrielkip degene die onderin de rang staat en van de anderen niet naar binnen mag (en zich daarbij neerlegt) ik heb ook een schrielkip, die krijgt een deken op anders krijgt hij regenrot en andere klachten... liefste willen we een heel erg brede schuilstal (zodat alle paardjes genoeg plek hebben) maar zoveel meters hebben we niet. Ik geloof persoonlijk dat 1 paard (schoft 165 bijv) zeker als schuilstal minimaal 4x4 meter moet hebben, maar als ik het aantal paarden en meters in NL tel, wordt dat bij lange na nooit gehaald.. degene onderaan de rang in de kudde krijgen daar de rekening van..

Of het een een kwestie van slim indelen. Met halve tussenschotten. Of een rotonde in het midden.

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 09:42

Daarom ben ik voor meerdere schuilplekken....

Afbeelding
Afbeelding

Het is hier genieten, dit is hoe winter hoort te zijn <3

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 10:07

Henkje schreef:
Ik lees nog steeds mee en leer veel bij, dank!

Ondertussen hebben we een beetje een idee gekregen wat de zwakke plekken zijn op ons terrein. En weten we hoe we de boel willen inrichten. En niet onbelangrijk, we hebben de koopakte gekregen.

Beetje extra info:
- mega kleigrond
- gebied ligt heel laag en tegen een stuwwal aan (de bomen links staan op de wal)
- 9600m2
- 1 paard en een d pony, snel dik allebei

Het is een lang smal stuk. Het is nu erg nat en de sloot van de gemeente ligt op dezelfde hoogte als het stuk rechtsboven. Waar we de poel maken, staat het weiland al redelijk blank nu. Dat is het laagste punt. We maken een sloot naar de gemeente sloot. Wat we er uit graven, verhogen we de 'heuvel' mee. Dat is meer om nog een droge plek te maken en op niveau te maken.

In de zomer hebben we veel schaduw van de wilgenbomen om het terrein. Dat is wel heel prettig.

Het huisje is de schuilstal van 5x6 meter. Die staat er en tegels liggen er ook. Dus ze hebben altijd droge pootjes. De paddock ligt er ook en is al opgehoogd. Dat blijft ook goed.
De paarden staan veel bij ingang 1 onder de boom, daar willen we nog paddocktegels plaatsen. De voerplaatsen zijn nu alleen op het verharde.

Op dit moment staan de paarden met nat weer op het linker gedeelte. Vanaf waar we een kleine bak willen maken, omdat het daarna een modderboel was.

Dit jaar willen we dus een kleine bak/tweede paddock maken. Ik ben bang dat dat uitgraven wordt en helemaal vullen met zand. Modder is daar het ergste. Het zou fijn als we daar een beetje kunnen hobbelen of longeren. En voor de volgende winter meer droge ruimte. Met platen wordt dat wel erg kostbaar.

Heeft iemand een beter idee?

[ [url=m/0gafRG.png]Afbeelding[/url] ]

Stille meelezer, maar even onder de steen uit: let op met semi verhardingen onder een boom. Veel boomsoorten (bv eik) kunnen daar heel slecht tegen en moeten eigenlijk de ruimte rond de stam (afhankelijk van de grootte van de boom echt ruim, 3-4 meter) vrij hebben. Anders kunnen ze langzaam aan kapot gaan:

"Gevolgen schade
Hat kan wel 5 tot 10 jaar duren voordat de gevolgen van wortelschade of bodemverdichting zichtbaar worden in de boom zelf. Dit komt omdat door bodemverdichting wortels langzaam afsterven, vaak na jarenlange strijd. De boom kan langzaam uitdrogen of erger, door de verzwakte wortels kan een boom geen weerstand meer bieden aan zwammen, parasieten welke een boom infecteren."

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 10:11

Solleke_Noah schreef:
Henkje schreef:
Ik lees nog steeds mee en leer veel bij, dank!

Ondertussen hebben we een beetje een idee gekregen wat de zwakke plekken zijn op ons terrein. En weten we hoe we de boel willen inrichten. En niet onbelangrijk, we hebben de koopakte gekregen.

Beetje extra info:
- mega kleigrond
- gebied ligt heel laag en tegen een stuwwal aan (de bomen links staan op de wal)
- 9600m2
- 1 paard en een d pony, snel dik allebei

Het is een lang smal stuk. Het is nu erg nat en de sloot van de gemeente ligt op dezelfde hoogte als het stuk rechtsboven. Waar we de poel maken, staat het weiland al redelijk blank nu. Dat is het laagste punt. We maken een sloot naar de gemeente sloot. Wat we er uit graven, verhogen we de 'heuvel' mee. Dat is meer om nog een droge plek te maken en op niveau te maken.

In de zomer hebben we veel schaduw van de wilgenbomen om het terrein. Dat is wel heel prettig.

Het huisje is de schuilstal van 5x6 meter. Die staat er en tegels liggen er ook. Dus ze hebben altijd droge pootjes. De paddock ligt er ook en is al opgehoogd. Dat blijft ook goed.
De paarden staan veel bij ingang 1 onder de boom, daar willen we nog paddocktegels plaatsen. De voerplaatsen zijn nu alleen op het verharde.

Op dit moment staan de paarden met nat weer op het linker gedeelte. Vanaf waar we een kleine bak willen maken, omdat het daarna een modderboel was.

Dit jaar willen we dus een kleine bak/tweede paddock maken. Ik ben bang dat dat uitgraven wordt en helemaal vullen met zand. Modder is daar het ergste. Het zou fijn als we daar een beetje kunnen hobbelen of longeren. En voor de volgende winter meer droge ruimte. Met platen wordt dat wel erg kostbaar.

Heeft iemand een beter idee?

[ [url=m/0gafRG.png]Afbeelding[/url] ]

Stille meelezer, maar even onder de steen uit: let op met semi verhardingen onder een boom. Veel boomsoorten (bv eik) kunnen daar heel slecht tegen en moeten eigenlijk de ruimte rond de stam (afhankelijk van de grootte van de boom echt ruim, 3-4 meter) vrij hebben. Anders kunnen ze langzaam aan kapot gaan:

"Gevolgen schade
Hat kan wel 5 tot 10 jaar duren voordat de gevolgen van wortelschade of bodemverdichting zichtbaar worden in de boom zelf. Dit komt omdat door bodemverdichting wortels langzaam afsterven, vaak na jarenlange strijd. De boom kan langzaam uitdrogen of erger, door de verzwakte wortels kan een boom geen weerstand meer bieden aan zwammen, parasieten welke een boom infecteren."

Bedankt voor je reactie.
Daar heb ik niet eens aan gedacht. Er staan wat wilgen en een berk in die hoek aan de andere kant van het hek. Dus de bomen staan wel op afstand. Of zou dat nog steeds slecht zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 10:12

Wortels reiken ver is mijn ervaring.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 10:12

Ik ben geen expert, maar als er enkele meters afstand tussen zitten, zal het wel OK zijn! Dan hebben de wortels 'ademruimte'. Ik las het alsof je de verharding echt rond de boom zou aanleggen.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 10:31

Het verschilt ook per paard, In de zomer staat de grote het meest binnen en de kleine het meest buiten, nu is het juist omgedraaid. De grote kan echt van 1 daas in de zomer keihard in galop van de wei naar de stal stormen, die haat vliegen en beesten
De grote is hier duidelijk de baas en toen ik de kleinere stal dicht gooide heb ik goed in de gaten gehouden of de kleine nog wel binnen gaat liggen slapen, maar dat is gelukkig zo.

Hier stonden trouwens alle bomen in de bestrating met flinke laag wit zand eronder, 2 eiken (ene kant verharding, andere kant sloot), 1 beuk, lindeboom en een walnoot. Ze hebben het zo minstens 30-40 jaar uitgehouden - ik denk de walnoot 30 jaar en de rest minstens 50 jaar - en groeide vrolijk door. De lindeboom en de beuk waren ook het dak van een schuur ingegroeid en de bestrating kwam deels omhoog van de wortels. Inmiddels is alle bestrating bijna 2 jaar weg, we hebben ook wel 2 hele droge zomers gehad (en hele droge zandgrond) maar ik kan nou niet echt zeggen dat de bomen een groeispurt oid hebben gemaakt of er nu veel beter bij staan. Hooguit omdat we ze eens goed hebben laten snoeien. Dus ik denk met paar meter er tussen dat er helemaal niks aan de hand is.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 10:45

Fijn om al die ervaringen te lezen.

Wat zouden jullie trouwens doen om een redelijk droog paddock te maken op laag gelegen kleigrond? Heb het plaatje hier ergens boven staan.
Uitgraven en vullen met zand? Of echt met drainage aan de gang? Sloot graven langs de rand?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 11:17

Henkje schreef:
Fijn om al die ervaringen te lezen.

Wat zouden jullie trouwens doen om een redelijk droog paddock te maken op laag gelegen kleigrond? Heb het plaatje hier ergens boven staan.
Uitgraven en vullen met zand? Of echt met drainage aan de gang? Sloot graven langs de rand?

Sloot en drainage zand, deel (half?)verharden? Ik heb geen ervaring met klei echter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:19

Ik hoor positieve dingen over afgraven en mc3 zand laten storten.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:30

Ik denk dat ik vanaf nu niet anders meer kan dan aanraden om roosters te gebruiken op klei. En anders opbouwen met granulight en mc3 zand. Maar dan moet je geen gravers hebben want dan gaat je granulight er aan. Verder is sloten en greppels aanleggen uiteraard nooit een slecht idee op klei. Probeer het alleen niet standaard af te voeren naar waterschap sloten. Het is zonde als je al het water afvoert terwijl je het ook de bodem in kunt laten zakken voor de zomer.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:24

Afbeelding

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:02

Absoluut niet afgraven als je op klei zit, drijft de prijs van je zand alleen maar meer op. Je moet juist de hoogte in. Water zoekt altijd de laagste weg.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 17:02

Dat van die schuilstallen herken ik helemaal. Mijn paarden hebben duidelijk de voorkeur voor van die 'bushokjes' met 1 open zijde, die je bijv. via schuilstal.com kunt huren. Mijn Arabier haat regen, wil graag droog staan, maar wel met uitzicht.

Dat sneeuwdrone filmpje is echt tof!

En verder lees ik heel graag al jullie ervaringen want dan hoef ik al die fouten straks niet meer te maken :+
Net als dat verharden rondom bomen, dat soort kennis is super!

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 18:21

Ben ook super blij met dit topic!! Zoveel ervaring om van te leren!

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 18:23

Hier hebben ze ook duidelijk voorkeur voor model bushokje, ik heb er ook nog ramen in waar ze écht heel erg graag gebruik van maken.

Wij hebben er een mini schuilstalletje bij gebouwd, net voor de sneeuw/tijdens de sneeuw :+ Het is echt het kleine broertje van onze grote stal geworden <3 Hij is nog niet helemaal af, wat details nog. Dit stalletje staat in het stukje waar alleen mijn mini's kunnen komen (onder draadje door).

Afbeelding
Afbeelding

En dit is de grote stal
Afbeelding

We hadden leuke raampjes voor in de achterkant van de mini stal, die komen oorspronkelijk uit onze boerderij, maar ze hangen zo graag met hun koppies door die raampjes heen dat we nog niet weten of we die er wel in gaan zetten :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 18:34

Heeeeel leuk! Wij hebben 2 halve bushokjes ideeën zeg maar en een schuilcontainer. Willen dus nog 1 mogelijkheid bij met de wand de enige richting op die nu niet beschut is. Dan hebben we van alle richtingen een beschutte plek.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 18:44

Wat een super schattig stalletje!

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:06

Oooo wat een mooie stallen!

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 23:24

tamary schreef:
Buitenomheining gezien wat je buiten moet houden minimaal 1.60m en onderste 80cm gaas + genoeg palen. Binnen ong. 1.20m

En hoeveel meter afstand denk je dat ik kan aanhouden in de binnenomheining?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 23:28

Hier staan ze ook graag half binnen/buiten. Komt binnen, hoofd buiten. En dan ook echt de drempel onder de buik :+
Behalve de palomino. Die staat met vers stro graag binnen :))
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 10:05

Vraagje :) wij zijn op zoek naar een huis met grond maar de markt is waanzin op het moment, dus dat zal nog ff duren. Had mezelf voorgenomen om kaatje niet meer te verhuizen maar de hoeveelheid hooi op stal is zo wisselend dat ik d’r maagmedicatie bijna niet durf af te bouwen en ik vannacht m’n zoveelste slapeloze nacht heb gehad. Voer zoveel mogelijk zelf bij maar het blijft niet ideaal. Dus is er iemand in de omgeving van Nijmegen die een plek vrij heeft? Ze is erg onzeker wat wel eens uit in boos gedrag (naar andere paarden) maar dat wordt langzaam beter nu ze minder buikpijn heeft. Dus liefst een plek met een niet al te grote kudde of veel ruimte om ook even apart te kunnen eten/bijkomen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 10:53

MarjanB schreef:
Vraagje :) wij zijn op zoek naar een huis met grond maar de markt is waanzin op het moment, dus dat zal nog ff duren. Had mezelf voorgenomen om kaatje niet meer te verhuizen maar de hoeveelheid hooi op stal is zo wisselend dat ik d’r maagmedicatie bijna niet durf af te bouwen en ik vannacht m’n zoveelste slapeloze nacht heb gehad. Voer zoveel mogelijk zelf bij maar het blijft niet ideaal. Dus is er iemand in de omgeving van Nijmegen die een plek vrij heeft? Ze is erg onzeker wat wel eens uit in boos gedrag (naar andere paarden) maar dat wordt langzaam beter nu ze minder buikpijn heeft. Dus liefst een plek met een niet al te grote kudde of veel ruimte om ook even apart te kunnen eten/bijkomen.

Kijk eens naar de feedingmaster.
Deze ga ik aanschaffen voor mijn merrie met gevoelige maag.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 10:55

Ninx schreef:
MarjanB schreef:

Mag helaas geen slowfeeder of hooinet ophangen op stal :(

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 12:03

MarjanB schreef:

Mag helaas geen slowfeeder of hooinet ophangen op stal :([/quote]

Het is een bak. Een bak die bevestigd aan de muur.
Wanneer je aanbiedt de bak zelf 1x per 24 uur te vullen, heeft je stalbaas er minder werk aan en wordt er minder hooi 'verspild/ verbruikt'.