Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:01

Je moet er minimaal 3 foto's inzetten bij het registreren
Krijg steeds de melding dat het bestand te groot is. Grrr....

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:03

Open en in de plastic is mijn ervaring dat het snel gaat broeden/schimmelen.
Heb nu 1 lading gehad die gewoon met gemak 2 weken open kon blijven liggen. De andere pakken werkte dat niet goed bij.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 09:34

De tip van mijn hooiboer was om het plastic er dan helemaal af te halen... dan kan het vocht er beter uit en gaat het niet schimmelen.
Of zorg voor hooi in plastic, dat kan zelfs een hele zomer blijven liggen, heb ik vorig jaar gemerkt.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 09:46

AbbyBlues schreef:
Voor vakanties is niet zo'n probleem. Heb idd wel een paar mensen die graag vakantie vieren in mijn huis.
Ik zit juist met het uitlaten van de honden op vrijdag. Nu mijn ex weg is zitten mijn honden meer dan 12 uur alleen op vrijdag omdat ik dan naar Amsterdam naar school ga. Ik vind dat niet acceptabel en ben al maanden aan het zoeken naar een uitlaatservice. Gewoon niet te vinden... Heb je een goeie, stoppen ze na een paar weken. Wordt ik doorverwezen naar een ander, kom ik er na een paar weken achter dat die ze gewoon in de tuin gooit. Een vriend van me heeft ze over de winter gedaan, maar die werkt in de zomer als herder en kan niet meer wandelen. Dus ben weer op zoek. Wordt een beetje penibel want a.s. vrijdag moet ik weer naar school en ik heb nog steeds niemand.

Kan je ze niet naar een pension met dagopvang brengen?
wij hebben zeker 15 honden die wekelijks 1 of meerdere dagen voor dagopvang worden gebracht, komen bij ons echt om te spelen terwijl de baas naar werk of school is.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:43

Donja even nieuwsgierig: wat kost een dagopvang voor een hond gemiddeld?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:42

Anke, ik betaalde altijd € 8,50 per dag voor mijn kleine hond.
Nu heb ik voor beide heren een uitlaatservice die ze privé uitlaat (zonder andere honden). Kost mij €200 per maand. Goedkoper dan voor beide dagopvang dus. Maar dat was voor mij niet de voornaamste reden om ze thuis te houden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:54

Maar is het zo erg dat ze op vrijdag in de tuin worden gelaten voor een plas.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 17:25

@ Anke, Als de mensen een strippenkaart nemen (doen de meesten) 80 euro voor 10x, dus 8 euro per keer.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:36

Dat valt me nog reuze mee.
Kinderopvang is duurder!

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 22:25

Wat een gedoe soms he? Mijn weide ligt 1,5 km van huis en mijn honden willen niet mee. Al hoewel de ene vind het heerlijk maar die is al hartpatient en moet dan 2 dagen bijkomen. Terwijl mij andere hondje het juist nodig heeft en die ontsnapt steeds en gaat dan naast de auto zitten. Steeds probeer ik het weer en bedenk me dan wie ik er nu eigenlijk een plezier mee doe.

Die ibc vaten lijken me handig als ze droog kunnen staan onder een afdakje. Helaas is mijn schuilstal daar te klein voor. Slowfeeder op de achterwand gaat ook prima.

Voordroog haal ik nu helemaal uit het plastic en probeer ik nu op te voeren met 1 week. Ik heb nu nog 3 verpakte baaltjes liggen, maar wil ze eigenlijk op maken voor ze 24/7 op de wei staan. Iets weerhoud me ze te bewaren tot november als ze er weer af moeten.

Ben momenteel de weidegang heel langzaam aan het opbouwen, maar helaas al dunne poep hier.
Eerste 3 dagen 10 minuten, daarna 3 dagen 20 minuten en vandaag 30 minuten, maar dat was helaas te lang .

Ik hoop ze zsm 24/7 op de wei te hebben, maar durf nu helemaal niet te snel te gaan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 22:26

Als ik de plastic eraf haal, is het geen enkel probleem.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 09:53

Hmm mijn schoonmoeder heeft aangeboden om een stuk van hun tuin bij mijn paddock te betrekken, als haar paard er bij komt. Ik denk alleen niet dat ik dat wil, het zou om een stukje van 150 (optimistisch 200) vierkante meter gaan wat dan ook weer betegeld is. Dan word mijn paddock alleen een L met haar stukje als korte eindje. Ik heb nu 850 vierkante meter en ik denk dat ze zich daar ook wel op redden en dat het de ellende niet waard is.

Ik had ook gehoopt ze inmiddels heel dagen op de wei te hebben maar ze moeten het nog met 2x een uur doen. Krijg het heen en weer van dat brengen en halen :+

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 10:10

Hoeveel paarden staan dan totaal op die 850 m2? Die van mij 2x groot en 2x klein zouden zich daar op kunnen redden in hele natte periodes. Moet alleen niet te lang duren want dan gaan ze zich vervelen.

Mijn jongens staan heerlijk in de volle weide. Ben begonnen met strookbegrazing op een korte weide en nu zonder problemen (vr)eten ze zich tonnetje rond :=

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 10:20

Selka schreef:
Hoeveel paarden staan dan totaal op die 850 m2? Die van mij 2x groot en 2x klein zouden zich daar op kunnen redden in hele natte periodes. Moet alleen niet te lang duren want dan gaan ze zich vervelen.

Mijn jongens staan heerlijk in de volle weide. Ben begonnen met strookbegrazing op een korte weide en nu zonder problemen (vr)eten ze zich tonnetje rond :=

Er staan er nu 2 op, zouden er 3 worden met die van haar erbij, allemaal onder de 1.55. Er is al 200 vierkante meter verhard en afgelopen winter redde de 2 zich er prima op en konden ze zelfs vrijwel elke dag op de leem.

Strookbegrazing heb ik vorig jaar gedaan op de manier dat ze er enkel meer bij kregen maar het gras kreeg toen zon klap dat het er heel lang over heeft gedaan te herstellen omdat het zo enorm kapot en kort werd. Nu geef ik stroken bij en haal ik er voor het echt kaal is ook weer stroken af. Lijkt me beter voor het land maar betekent wel meteen dat ik nu de paarden er niet te lang op kan zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 10:50

Mijn jongens en meisje ook! Ben ook begonnen met strook begrazing. Moet eerlijk zeggen dat ze het wel heel erg kort vreten, maar ik sluit de eerste stukken straks weer af en dan kan het de hele zomer weer bijtrekken. Ze gaan pas in november weer op de stukken die ze nu zo kaal gevreten hebben. Ga er vanuit dat het dan wel weer hersteld is.
Ik heb ze wel al ruim een week of 6 24/7 buiten staan. Uiteraard met hooi bijgevoerd. Vanaf morgen krijgen ze een stuk langer gras. Vind het heerlijk om te zien! Ze zijn zooooo tevreden.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:02

Ja heerlijk he. Vind het ook zo'n genot om ze te horen malen en zuchten op zoek naar het allerlekkerste sprietje.

Vanaf overmogen moeten ze de grote weide op. Weet nog niet wat ik doe. Ik denk dat het gras daar gerust een halve meter lang is. Denk toch maar strookbegrazing.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:03

Hier weer een update van ons.

Ik heb deze hooiruif gekocht. Dacht ook eerst aan bakken etc, maar leek mij minder handig met een pony en paard ivm hoogtes

Afbeelding

Met de stallen zijn we weer een klein beetje verder. Dit weekend wordt het water aangesloten en gaat de binnenbekleding er in.

Afbeelding

Daarna nog de omheining om paddock en bak. Ik hoop de paarden half juni hierheen te kunnen halen.
Het gras begint hard te groeien, ben benieuwd of ze er toch nog van kunnen genieten dit jaar. Weet niet wat wijs is.

Ik zal bij velen van jullie een waterballet. Jeetje daar heeft het dan wel heel hard geregend. Is het wel weer een beetje goed gekomen?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:13

Wauw, dat ziet er goed uit zeg! Waar heb je die ruif vandaan?

Ik heb me in het vorige topic aangemeld en in deze ook, maar merk dat ik nog veel te weinig kennis heb om iets bij te kunnen dragen. :o Mijn paarden staan nu een weekje aan huis en het is nog erg uitvogelen wat het beste werkt! De shet is één keer uitgebroken maar heeft nu ondervonden dat er best wat stroom op het lint staat. :+ Ikzelf trouwens ook.

Ik heb nu 5000 m² gras + een paddock van nu 400 m², deze wordt nog verdubbeld. Daar staan mijn shet en paard op. Het gras is dit jaar bemest maar het is volgens mij veel te veel voor twee snel-dik-wordende paarden. Ze staan er nu 2 uurtjes per dag op. Wat is wijsheid? Ze een stuk kaal laten eten en dan strookbegrazing? Of is het handig om een stuk te laten maaien? M'n shet is al aan de dikke kant, dus ik wil ze er niet teveel op gooien. Dan geef ik liever hooi bij maar ik zou ze wel graag de ruimte geven om lekker de beentjes te kunnen strekken.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:18

@niwla: op marktplaats. Worden op bestelling gemaakt. Ik heb straks maar een paar paarden aan huis en vond alle soorten veels te groot.
Ik heb helaas geen tips over gras. Geen ervaring nog mee.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:21

Stallen zien er netjes uit jenny, en ben benieuwd hoe de ruif gaat bevallen, ziet er iig degelijk uit.

Water staan we hier om te springen, de winter heeft weinig water met zich mee gebracht en het voorjaar is ook niet echt nat dus dat voorspeld niet zo veel goede voor komende zomer. Hoop dat het gras een beetje blijft groeien.

Paarden zijn inmiddels weer goed gewend aan de andere wei, er staat alleen iets waar onze ruinen niet zo goed tegen kunnen, hun hoofden zitten onder de bultjes. Zouden goed de vliegen of teken kunnen zijn. Wacht al met smart op een bewolkte droge dag om de Butox te kunnen gebruiken maar tot nu toe veel zon dus het zal wel een keer aan het eind van de middag worden en dan hopen dat ze een beetje uit de zon blijven. Ons trekpaard zit echt vol met teken (die loopt ook het liefst door de bosjes ipv er omheen) dus voor die zal het ook wel lekker zijn.

Zondag zijn we bij de fokker van het trekpaard geweest om bij een hengst te kijken. Hij heeft elke paar jaar een andere hengst staan om zijn merries te dekken dus waren benieuwd wat hij nu heeft staan.
Deze spreekt ons wel aan (het zware oude werk type ipv meer modern en meer op rijden gericht) dus eind deze week komen ze onze merrie halen zodat deze gedekt kan worden. Dat gaat daar gewoon nog aan de hand, een paar dagen achter elkaar. Als na de scan blijkt dat het gelukt is komt ze weer naar huis en anders mag ze nog even blijven (voor €1 stallingsgeld per dag maakt dat weinig uit ;) ).
Dus als het goed is hebben we dan volgend jaar een veulen lopen.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:23

@palousa: Dank je. Frankrijk woon je zie ik. Tja alles heeft voor en nadelen he haha

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:28

Worden prachtige stallen!

Mijn bus begon vorige week te haperen met starten, natuurlijk precies toen ik in de Belgische Eiffel stond met een trailer er achter met muildier er in.
Uiteindelijk starte hij gelukkig wel en ook toen we na de rit weer terug moesten maar savonds weer startproblemen.
Hij starte slecht als hij warm gedraaid was :?
Dinsdag gelijk naar de garage gebracht en vrijdag kreeg ik te horen dat reparatie te duur werd |(
Vliegwiel in de motor los, daardoor ijzer slijpsel , startmotor stuk en misschien zelfs schade aan de krukas.
Afgelopen november hadden we al uitgekeken naar een andere bus maar er was gewoon niks fatsoenlijks te vinden dus oude bus laten keuren en verder gereden.
Dit weekend begon het zoeken dus opnieuw en ik had een mooie gevonden dus gisteren gebeld, gaan kijken en als hij vandaag door de keuring komt , heb ik vanavond weer vervoer *\o/*

Punt is dat Blue nog steeds hoest en de DA zijn longen wil bekijken maar dat kan alleen op de kliniek en zonder vervoer kom ik daar niet dus hopelijk kan dat deze week dan ook nog en kan hij juiste medicatie krijgen.

palouse spannend, heb je een foto van de hengst?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:57

Dat wordt echt super mooi Jenny! Leuk om te zien :j
@spatter: jammer van je bus, maar goede oplossing zo te lezen.
@palousa: ook hier benieuwd naar de hengst. Leuk vooruitzicht een veulentje!

Hier staan de paarden maar heel beperkt op het gras, omdat we met de omheining bezig zijn. Van de achterste wei ligt de hele omheining er uit namelijk :')
Vrijdag en zaterdag gaan we houten omheining plaatsen, kijken hoe ver we komen in 2 dagen :D
De paarden hebben een heel klein stukje gras en verder gewoon nog hooi. Is op zich niet verkeerd voor de wei, die trekt heel mooi bij nu :j

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:01

Wauw mooie stallen zeg.

Mijn paarden staan nog op de paddock met hooi.
De minis zijn te dik dus daar wil ik eerst een apart stukje voor maken met hun eigen kleine stukje gras.
Daarbij hebben ze tot vorig november op de wei gelopen dus het is nog niet heel hard gegroeid (begint nu eindelijk wel aardig te groeien.
Voor 2 wk terug hebben ze op de achterste wei gestaan, zo'n 1800m2 maar dat was natuurlijk zo kaal.
En met zo weinig regen schiet dat niet op dus daar staat de sproeier nu op.
Ook kwam ik er vorige week achter dat ik links van ons perceel bijna 2.5 meter uit de erfgrens zit met mijn weidepalen. (Zag ineens het kadasterpaaltje staan := )
Dus daar ga ik mooi de weidepalen een dikke 1.5 meter verplaatsen over een lengte van dik 100 meter.
Is toch weer even 150m2 extra gras :)

Ook heb ik m'n paddocks wat kleiner gemaakt.
1 van 20x35 en 1 van 50x35.
Van de grote heb ik iets minder dan de helft afgehaald en dit wordt straks opnieuw ingezaaid.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:10

Haha erfgrens is hier ook nog weleens onduidelijk, tot je iets over de grens bent gegaan, dan staan ze meteen voor de deur :+ ookal doen ze niets met de grond.
Zo stond er hier laatst iemand voor de deur om te zeggen dat ik m'n spullen van haar land moet halen (dat stuk grond is jaren niets mee gedaan en is overwoekerd met bomen en bramenstruik, maar wel "netjes" omheind) maar mijn spul ligt gewoon aan onze kant van haar hekje dus ze moet niet zeuren. Ze zou nog een keer terug komen maar nooit meer wat gezien :)

De hengst ben ik eigenlijk vergeten een foto van te maken, was ook niet zulk lekker weer voor.

Hier staan ze het hele jaar 24/7 op de wei dus heb niet zo veel moeite met wat hoger fructaan. Ook is het arm gras hier dus ze eten maar een eind heen :+