Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:56

Wij hebben grote waterbakken en voor de ponies speciekupen in de stal. Dus gister nog even alles bijgevuld en daarna het water eraf. De automatische drinkbakken gebruiken ze toch haast niet, ook niet als ze er wel uit kunnen drinken (kiezen voor de grote bakken buiten)

Gister wilde ik rijden, maar vond het al niet meer vertrouwd. Toch alweer te hard ;(

Poep ruimen... van de stenen, maar in de paddock wat los ligt en anders na de vorst weer (alleen zo zonde van het witte zand :( )

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:04

DubbelDun schreef:
@tinky: Maar als je gang niet zo breed is wel een 'sta-in-de-weg' misschien...

Dank houd het inderdaad op...al kun je wel wellicht wel een hooikussen ervoor vastknopen...die kun je eenvoudig weer weghalen :)

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:06

Dat is altijd een optie, zou ook eerder mijn voorkeur hebben.
In mijn PP-in-aanbouw komt er ook een kleinmazig net aan het toegangshek. Mooie plek om het stevig aan vast te binden aan :D

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:09

Wat een goed idee om een net aan het hek te maken! Wie weet in de toekomst :o

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:19

Hier staan ze altijd de hele dag buiten in de rijbak, vanavond om een uur of 11 haal ik ze pas binnen.
Ik heb een kleine boswei maar daar staat nu niks meer op dus daar mogen ze 1 x in de week eens in rondcrossen.
Ik heb 2 zomer eczemers die het bij mij prima doen , juist omdat ze nauwlijks op het gras komen.
De eerste is middels 23 jaar, nooit geen deken op gehad en een dikke bos manen.
De tweede hier nu 5 jaar en min of meer van de slacht gered want ze schuurde enorm, maar hier alleen in de maanden juli augustus schuurt ze wat manen, verder niks.

Ze krijgen hier de hele dag hooi.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:06

Santos_05 schreef:
Wij hebben grote waterbakken en voor de ponies speciekupen in de stal. Dus gister nog even alles bijgevuld en daarna het water eraf. De automatische drinkbakken gebruiken ze toch haast niet, ook niet als ze er wel uit kunnen drinken (kiezen voor de grote bakken buiten)

Oh de mijne ook, automatische drinkbak gebruikt ze niet, speciekuip drinkt veel lekkerder. DA was laatst bij mij voor controle , keek die met afgrijzen naar mijn drinkbak, hij had zoiets van dit kan echt niet hahaha...

boumanrsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:19

Hier het water er voor de zekerheid ook maar af gehaald. En gewoon even met emmer slepen. Valt wel mee voor 1 paard en 1 shet.

Overdag in de paddock drinken ze altijd uit een specie kuip en dat vinden ze veel fijner. Maar op stal heeft het paard een gewone drinkbak en vindt hij het ook prima.

Ik zou de voerhekken wel heel fijn vinden. Heb ze ook wel eens ergens gezien op een sportstal en daar beviel het ze ook super. Minder hooi wat ze vertrappen inderdaad.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:20

Ik moet even een vat in stal zetten...karev kan die cementkuipen welnlos bikken met eennhoef maar toet moet dan met de "bienties in de nek" haha. Hier is de bak helaas een maanlandschap. ..loopt ook zo moeilijk voor ze.altijd zo sneu.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:25

Daarom laat ik één paddock slepen en sluit hem daarna af. Vandaag mochten ze daar dus op, maar dan nog doe ik mijn bontje schoenen aan om de zolen te beschermen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:31

Mijn paarden bikkelen gewoon over dat maanlandschap overheen. Ben al lang gestopt met dat sneu te vinden. Ze doen lekker waar ze zelf zin in hebben en passen goed genoeg op zichzelf.

Ik kan helaas de paddock nooit tijdig slepen omdat die zo nat is dat ze boer zich nu vastrijdt dus vriest het 9/10 keer vast in een maanlandschap..

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:53

Whahahaha...tip van Gypsy hier was voor hoefschoenen bokker Delphi te benaderen, die wist echt nergens van, blijkt er ook een Delphi2 te bestaan, mailtje gestuurd en een hele snelle reactie gekregen dus ik hoop binnenkort met gympen op pad te kunnen gaan.

Ook lekker voor nu voor in de bak of paddock want, ook die van mij waren dus niet gesleept en is nu hobbel baan waar ze niet lekker door heen loopt.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:14

Ben wel benieuwd naar een foto. Ik kan me voorstellen dat de hoefschoenen helpen tegen slijtage, maar nu op de hobbelbaan? Het geeft toch geen stevigheid?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:54

Hier durven ze zo af en toe zelfs gas te geven op dat maanlandschap,gaat het niet in draf...gaan we lekker in tölt hihi :P .Neuh,hier zoeken ze het ook lekker uit,voorzichtig lopen.Vind een ijsbaan griezeliger eerlijk gezegt.

Achterop hebben ze het aardig vlak,is een redelijk beschut dus vriest niet hard..dan de tegels in de paddock en vanaf 12 uur staan ze te schransen bij de buurman op het land :)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:06

De bak hier is dan wel niet volledig opgevroren maar Elsa kan er prima in tolten, galopperen, bokken, rollen en slapen vind ze zelf. Ga er alleen niet in rijden, als ze losloopt heb ik het idee dat ze toch best aardig uit de voeten kan met bevroren grond. Voor het mooie hadden we de bak gisteren moeten slepen... maar ja ben daar nu te laat mee... :o volgende keer beter, als ik weeronline moet geloven zal die morgen of overmorgen wel weer goed zijn :D

IJs in de waterbak maakt ze trouwens ook zelf stuk, handig paardje

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:17

@santos: tuurlijk geeft het stevigheid, maar niet alleen dat, het beschermd de gevoelige zool ook tegen kneuzingen.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:58

DubbelDun schreef:
@santos: tuurlijk geeft het stevigheid, maar niet alleen dat, het beschermd de gevoelige zool ook tegen kneuzingen.

Juist daar zou het me ook om te doen zijn, gevoelige voeten.
Pffff...ben nog nooit zo snel klaargeweest als vandaag. Paar drollen uit de stal, dikke laag stro en een vol net. De bak is knalhard en ik had geen zin meer om me om te kleden om een ritje door de polder te maken.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:30

Helaas ben ik afhankelijk van mijn paard om de paddock te slepen. Voordat het ging vriezen moest ik werken dus helaas geen tijd gehad om hem te slepen. Vorig jr wel voor ze vorst afgaven met de 2 fjorden de bak vlak gesleept maar dat zat er nu niet in. Plus dat ze al een half jaar niet gesleept/gemend heeft en best fris is de laatste tijd. Pech dus..

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:37

Wat een leuk topic dit! Ik kom graag meepraten!

Ik heb ook mijn eigen paard aan huis staan. Hij heeft een stal die dag en nacht in verbinding staat met de paddock. Hij kan dus kiezen waar hij gaat staan. Echt ideaal. Ook heel bijzonder om te ontdekken wanneer hij dan eigenlijk graag buiten of binnen staat. Hij staat namelijk bijna altijd buiten, behalve als hij eet (we voeren binnen) of als het hard waait. Sneeuw, regen, maakt hem allemaal niet uit, maar wind vind hij echt verschrikkelijk... In de paddock ligt geel zand, door alle nattigheid van de afgelopen weken, is het nu ook vastgevroren als een maandlandschap, maar langs de rand heeft hij zelf een egaal pad gecreeerd, dat is dus vlak, en achterin is het ook vlak, daar loopt hij overheen.

Wij moeten altijd sjouwen met water, normaal van de buitenkraan, maar nu vanuit huis, dat maakt niet zo heel veel uit.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:46

Ik heb verwarmde waterbakken in de stal die tot -35 niet zullen bevriezen. Heb ik al eens gezegd hoe blij ik daarmee ben??? :o :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:51

Ik meen 3x nu :D
Maar het is je gegund :)

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:57

Hahaha, ja, maar elke keer met vriezend weer word ik er helemaal gelukkig van! Twee jaar terug ben ik wéken aan het sjouwen geweest met emmertjes water vanuit mijn huis. Toen hadden we zo'n hele koude winter, en poe, wat was ik dát zat zeg!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:01

Ja, die geneugten heb ik nu ook :D en dan maar één emmer tegelijk kunnen dragen omdat mijn schouder/elleboog dat gewicht er aan niet leuk vinden.
Gelukkig drinken ze met die kou niet zoveel.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:09

carola schreef:
Ik heb verwarmde waterbakken in de stal die tot -35 niet zullen bevriezen. Heb ik al eens gezegd hoe blij ik daarmee ben??? :o :D

Hahaha. Nee nog niet eerder gehoord. :+ Maar kan me voorstellen dat je daar heel blij mee bent!

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:10

Ik heb een groot waterreservoir (komt via het dak in het reservoir met kraantje) en daar staat dan weer een speciekuip onder.....tot nu toe gaat het nog goed en is het nog niet bevroren, jippie!!
bevroren mest laat ik echt liggen overigens, het is het gebikkel niet waard. Het is hier echt een maanlandschap waar ze doorheen moeten ploeteren, maar ze zijn het wel gewend. Tot nu toe altijd goed gegaan.Alleen als het zo'n maanlandschap is met oud en nieuw vind ik het altijd minder prettig. Ze zijn dan toch een stuk onrustiger en dan ben ik weleens bang dat het misgaat. Maar om ze dan op te sluiten terwijl ze altijd vrij lopen is ook niet echt ideaal

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:16

Ik ben (meestal niet) blij met stromend bronwater in de wei :D