Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:24

Mee eens hoor Ikke! Sterker nog, meestal red ik het niet eens met 500€. Deze maand bijvoorbeeld bitfitter, hup 160€. Osteo komt ook nog, hup 80€. Lid geworden vereniging plus les, hup 210€ voor half jaar. Willen extra zadel voor de springles..iedere maand is er zo wel iets bovenop he stalgeld eigenlijk. Maar ach..heb er ook ontzettend veel lol van en zou niet anders willen. :o

Dees

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:27

Goede spreadsheet, RiannaB!

Wat mijn paarden me maandelijks kosten wil ik niet weten.
Er ligt meer happiness in denial :D

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:48

Even een stip, lees graag even mee...ik ben wel heel benieuwd wat jullie naast deze kosten nog 'overhouden' voor persoonlijk gebruik, want het zijn toch forse bedragen per maand die ik lees...zeker als je alles zelf moet dragen aan kosten

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 17:03

pallatin: Hoe bedoel je welke kosten we overhouden? Naast me overige vaste lasten?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 17:12

Pinda_Dipje schreef:
pallatin: Hoe bedoel je welke kosten we overhouden? Naast me overige vaste lasten?

Hoeveel je van je inkomen idd overhoudt na aftrek kosten paard en je overige vaste lasten :j
Je moet zelf toch ook ergens van leven :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 17:57

Hier komt genoeg binnen, goede baan,, dus die 500/600 per maand kan ik wel missen :)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 18:03

Op die manier. Ik denk dat het lastig is om een overall beeld te verkrijgen, wij hebben zelf iedere maand nog de mogelijkheid om zo'n €500,- te sparen.
We werken beiden 28-32 uur en we verdienen beiden modaal. We hebben 2 jonge kinderen, tot voor kort 2 paarden, 2 grote honden, doen regelmatig een studie/cursus en hebben dus beiden dure hobby's. Kinderen zitten ook op de nodige sportclubjes waaronder ponyrijles, zwemles en muziekles.
Het scheelt dat we onze hypotheek voor bijna de helft hebben afgelost, daardoor zijn onze woonlasten een aanzienlijk stuk lager tegenwoordig. We kunnen het makkelijk missen in ieder geval!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 18:55

Pallatin schreef:
Pinda_Dipje schreef:

Hoeveel je van je inkomen idd overhoudt na aftrek kosten paard en je overige vaste lasten :j
Je moet zelf toch ook ergens van leven :D

Het is natuurlijk ook enorm afhankelijk van de regio en je wensen/doelen bij een paard. Mijn dochter en ik zijn redelijk verwende nesten en stellen wel wat eisen aan de accemodatie en de lokatie. Ik heb zelf ook te weinig tijd om bijvoorbeeld dagelijks paard binnen/buiten te ze zetten of te voeren. Dit laat ik dus doen en betaal daar ook voor. Dat in de regio Zuid Holland met een binnenrijbaan, tsja daar betaal je dus gewoon voor. Als je alles in eigen hand houd bij een doe het zelf stalling met weinig faciliteiten, dan kan het heus goedkoper dan de 345,- die wij alleen aan al stalling betalen.
Mijn mijn en ik hebben samen een goed inkomen en dochter draagt ook financieel bij, we doen het paard echt samen. Als ik alleenstaand zou zijn, zou ik me dit echt absoluut niet kunnen veroorloven, daar ben ik heel eerlijk in.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:22

Ik woon samen, we hebben een koophuis en allebei een goede fulltime job, geen kinderen, wel nog andere dure dieren. Maar ik woon in een duur dorp in de randstad, dus hoge hypotheek en aangezien we nog starters zijn op de woningmarkt en jong, zijn de woonlasten hier idd errrug hoog. Ik bekostig het paard helemaal zelf, want vriendlief heeft niks met paarden. Ook om een paard te houden is dit een dure regio en idd, aangezien ik fulltime werk is een doe het zelf stal geen optie. Ik leg nu een paar maanden de geschatte maandelijkse kosten apart om te kijken of ik dat kan missen en ik mis t idd niet en hoef er ook niet gigantisch veel voor te laten....maar moet nu met het restbedrag maandelijks wel veel beter opletten, want dat is nu veel lager dan voor t apart leggen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:27

Ik kan echt geen 500 missen in de maand, dan is het einde paard. Maar gelukkig hoef ik dat ook niet te besteden aan het paard zo veel :) Als ik gemiddeld op 100 euro per maand kom, is dat al heel ruim berekend en een minder gunstig jaar geweest.
Kwestie van goede regio, geluk hebben met stalling en vooral zelf 0 eisen hebben want voor een dergelijk bedrag zit er geen wc, stromend water of uberhaupt elektriciteit of een bak :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 23:52

Hier houden we ook weinig over, maar het grootste gedeelte van wat er niet naar de dieren gaat ( dus de paarden, konijnen, kippen, honden, papegaai en katten) gaat in de verbouwing.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 07:36

listiglistje schreef:
Hier komt genoeg binnen, goede baan,, dus die 500/600 per maand kan ik wel missen :)

En als dat niet zo is, heb jij de keuze om ergens anders te gaan werken :j :j Kunnen er veel hier niet zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 07:51

Het ligt er ook helemaal aan waar je prioriteiten liggen. Ken genoeg mensen met een (gedeeltelijk) aflossingsvrije hypotheek en dus voor een paar honderd euro per maand een huis hebben. Dan heb je niet eens zo'n groot salaris nodig om veel geld over te houden.
Wel zul je dan genoeg discipline moeten hebben om zelf te sparen want aan het einde van je looptijd houd je natuurlijk niets over.

Ken mensen die leven als God in Frankrijk van 2 gewone MBO salarissen maar hebben een hele kleine hypotheek en sparen minimaal. Dat is natuurlijk heel leuk voor nu maar wat in de toekomst?

Paarden zijn gewoon stikduur, zeker wanneer je fanatiek wedstrijden rijd.

Ik probeer het toch niet te dol te maken en voor de lessen wat bij te verdienen met oa jureren.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 07:54

Ik reken ook 500.- per maand... Dan zit ik een heel eind "safe" ik kan daarbij ook nog voldoende sparen, maar woon nog thuis... Dus heb geen hele hoge vaste lasten. Ik heb overigens niet het gevoel dat ik dingen moet laten... Maar let wel goed op.. Ik heb ook geen behoefte aan stappen, of roken, of elke week naar de stad om kleding te kopen... Ik ben 21, maar betaal vanaf mn 16e alles zelf.... Ben ik best trots op :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 08:08

Ik betaal mijn paard ook van mijn verdiende geld. Vriend geeft er niets om en het is mijn hobby.

Wanneer we ons loon krijgen gaat er een gedeelte naar de spaarrekening van ons en van de kinderen, een gedeelte naar de gezamenlijke rekening en een gedeelte houden we zelf voor eigen uitgaven.

Als we niet beide gestudeerd hadden en een daarbij behorende baan dan weet ik niet of ik nog een paard aan mezelf zou hebben. Ik vind het fijn om me geen zorgen te hoeven maken om geld, aan de toekomst denken en goed te kunnen sparen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:45

Het zal voor iedereen anders zijn wat er over blijft. De een wil ook nog mooie dure kleding en de ander geeft daar niets om.
Paarden zijn duur en je kunt het zo duur maken als je het zelf wil.
De mijne staat aan huis maar met lessen e.d. zit ik ook al snel op 500 per maand.
Kan het missen en koop wat ik nodig heb voor hem en stel geen hoge eisen aan andere dingen. Er blijft bij ons ook over om te sparen en andere dingen te doen buiten het paard. Maar als ik moet kiezen tussen andere luxe dingen of paard dan kies ik duidelijk voor paard!

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:30

Afbeelding

Hier mijn overzicht van mei en schatting van juni.

Hele dure maanden zo. ;( Ik heb een second opion laten doen bij een andere arts incl. foto's van hoef/kogels/spronggewricht aan beide achterbenen en echo's van beide benen. Eindelijk weten we wel wat ze heeft.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 07:38

vonneke schreef:
Het ligt er ook helemaal aan waar je prioriteiten liggen. Ken genoeg mensen met een (gedeeltelijk) aflossingsvrije hypotheek en dus voor een paar honderd euro per maand een huis hebben. Dan heb je niet eens zo'n groot salaris nodig om veel geld over te houden.
Wel zul je dan genoeg discipline moeten hebben om zelf te sparen want aan het einde van je looptijd houd je natuurlijk niets over.

Ken mensen die leven als God in Frankrijk van 2 gewone MBO salarissen maar hebben een hele kleine hypotheek en sparen minimaal. Dat is natuurlijk heel leuk voor nu maar wat in de toekomst?

Paarden zijn gewoon stikduur, zeker wanneer je fanatiek wedstrijden rijd.

Ik probeer het toch niet te dol te maken en voor de lessen wat bij te verdienen met oa jureren.

Zo had ik t idd nog niet bekeken... :o
Je hebt waarschijnlijk gelijk, ik heb wel vaker het idee op stal van waar doen die mensen t van?? Maarja, op een goedkoop flatje, of aflossingsvrije hypotheek...ik wil graag alle risico's mijden en sparen /aflossen. Dat hoeft idd niet perse...als ik me minder met de toekomst bezig houd heb ik ook meer ruimte in m'n portemonnee... :j net de keuze die je maakt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:06

Ik had er zo ook nooit over nagedacht Pallatin totdat ik ze me dit vertelden.

Maar dat lijkt me toch best akelig als je straks op je 65e helemaal niets hebt. Wie weet hoe het dan zit met pensioen en aow...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:22

Aan de positieve kant, wij gaan met 65 toch nog niet met pensioen :')

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:36

vuurneon schreef:
Aan de positieve kant, wij gaan met 65 toch nog niet met pensioen :')

:')
Das de reden dat ik toch nu een eigen paard wil...tegen de tijd dat ik het 'rustiger' aan kan doen ben ik waarschijnlijk toch al dood }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 23:12

Als ik 65 ben heb ik mijn huis al heel kang afbetaald, daar doelde ik eigenlijk op hihi.

Ik hoop toch niet tot mijn 65e te hoeven werken ;)

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 07:36

vonneke schreef:
Als ik 65 ben heb ik mijn huis al heel kang afbetaald, daar doelde ik eigenlijk op hihi.

Ik hoop toch niet tot mijn 65e te hoeven werken ;)

Ik hoop t ook niet, maar nu gaat de pensioenleeftijd alleen maar omhoog, dus tja....er zijn er zat die dat nooit halen....mijn huis is dan ook al afbetaald maarja....wie weet een keer verhuizen...en je weet nooit wat ze vanuit de overheid dan nog meer hebben verzonnen... :j

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 08:31

Mijn maand mei:

Kosten Mei

Stalling 150
Hoefsmid 35
Epplejeck 101,32
Les 20 (1x)

Totaal 306,32

Oeps, iets te gek geweest deze week met uitgeven.. Spullen bij Epplejeck waren niet nodig (2 nieuwe dekjes) maar de longeersingel wel.
Les ben ik in mei mee begonnen, dus vandaar. Ik wil 2x in de maand gaan lessen.

Juni wordt wat beter, alleen magnesium komt erbij en dan wil ik het daar wel bij houden :j

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:01

De toekomst moet je ook niet teveel over nadenken, denk ik tenminste. Tuurlijk moet je rekening houden met bepaalde zaken, maar om nou niets uit te geven zodat we later nog wat hebben, dat gaat dan weer de verkeerde kant op.
Je weet tenslotte niet wanneer het stopt, en ik wil wel een beetje kunnen genieten van het leven dat ik nu heb.

In nl had ik wel een aardig inkomen voor de sector maar nu werk ik voor mezelf en wordt er in eerste instantie alleen maar geïnvesteerd. Er moet overal nieuwe omheining komen, de dieren zelf gekocht worden etc etc. Voor we daar geld gaan verdienen zijn we wel een paar jaar verder.