Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Twiggy2008 schreef:Geryon, maar hoe vaak regent het nou zo, zoals vandaag? Ik bedoel, ik heb een paard buiten en weet dondersgoed hoe weersomstandigheden kunnen zijn (ik loop er zelf ook dagelijks uren in bij de paarden). Mijn paard staat overigens heerlijk in de schuilstal te eten, maar gaat daarna toch echt uitbuiken in de paddock, in de regen dus. Maar hij heeft de keuze.
Urielle, dus jouw paarden staan bij te komen de rest van de dag van de training? De rest van de gehele dag? Echt? Hmmmm, nou, ik zal dan wel een raar paard hebben. Die staat ook wel eens na het rijden bij te komen, maar dat duurt niet de hele dag, hoor.
Twiggy2008 schreef:Kijk..... en daar gaan mensen zo ontzettend de fout mee in. Veulens en jaarlingen zo lang binnen houden. Vind ik het niet gek dat ze later snel hun benen breken op het land. Hoe kan zo'n dier zich nou tot een sterk paard ontwikkelen, als ze in hun jonge jaren al zo gehouden worden?
[***] schreef:Dat inderdaad ... En 1x om de 2 weken gemest?
VogeltjeM schreef:Maar over degenen die zeggen dat je naar het paard als individu moet kijken: vinden jullie dat dan ook in het geval van konijntjes die in kleine hokjes zitten zeg maar? Denken jullie dat er konijntjes zijn die daar baat bij hebben? Of die niet gelukkig kunnen zijn in een grote kooi/al loslopend?
Citaat:Voor mij klinkt het nl heel ongeloofwaardig.. Zieke dieren daargelaten natuurlijk. Maar ik denk dat veel paarden waarvan de eigenaren denken dat het niet kan of dat ze miserabel zouden zijn, het buiten gewoon goed zouden doen. Dat het vaker een kwestie is van wennen (langer dan een week of misschien zelfs een maand) of de juiste omstandigheden vinden
Citaat:En het is heel moeilijk om de belangen van JOU als individu los te zien van die van het paard. Zoals iemand die hier vandaag beweerde (weet ff niet meer wie) dat goed kunnen trainen voor de wedstrijd ook in het belang van het paard is. Want daar heeft dat paard natuurlijk schijt aan. En nog meer van die dingen. Bijvoorbeeld een goede bak, dat is in jouw belang, niet in die van het paard. Met voldoende goede buitengang kan ik me niet voorstellen dat een paard het nódig heeft om te rijden. Jij wel, daar heb je misschien een paard voor, en tuurlijk is dat oké. Maar je hebt niet alleen een rijmachine, maar een levend dier met bepaalde behoeften waar je i.m.o. eerst en vooral aan moet voldoen. Anders kan je beter gaan fietsen ofzo.
Urielle schreef:Ongeveer even treurig als jouw opmerking dat mijn paard dan wel niet opgevoed zou zijn, wie kaatst kan de bal verwachten! Ik heb een africhtingsstal muts, wat denk je nou zelf![]()
Er staat toch dat ie niet komt ALS DE DA ER AL IS, dus wat zwets je nou over vooraf pakken?Dat is nou precies waarom ze bij het bezoek op stal blijven staan!
Je laatste opmerking getuigt al helemaal van, een entingsspuit doet gewoon zeer, of je nou paard bent of kind of volwassene. Kun je hem 'voorbereiden' (dan doe je er steeds naalden in of wat
) maar pijn is pijn.
Gini schreef:Hoeveel uur moet een paard vrije buitengang hebben voordat het goed is? Wanneer wordt een stalpaard een weidepaard?
Sannnn schreef:VogeltjeM schreef:Voor mij klinkt het nl heel ongeloofwaardig.. Zieke dieren daargelaten natuurlijk. Maar ik denk dat veel paarden waarvan de eigenaren denken dat het niet kan of dat ze miserabel zouden zijn, het buiten gewoon goed zouden doen. Dat het vaker een kwestie is van wennen (langer dan een week of misschien zelfs een maand) of de juiste omstandigheden vinden
Maar is dat andersom misschien niet net zo?Citaat:En het is heel moeilijk om de belangen van JOU als individu los te zien van die van het paard. Zoals iemand die hier vandaag beweerde (weet ff niet meer wie) dat goed kunnen trainen voor de wedstrijd ook in het belang van het paard is. Want daar heeft dat paard natuurlijk schijt aan. En nog meer van die dingen. Bijvoorbeeld een goede bak, dat is in jouw belang, niet in die van het paard. Met voldoende goede buitengang kan ik me niet voorstellen dat een paard het nódig heeft om te rijden. Jij wel, daar heb je misschien een paard voor, en tuurlijk is dat oké. Maar je hebt niet alleen een rijmachine, maar een levend dier met bepaalde behoeften waar je i.m.o. eerst en vooral aan moet voldoen. Anders kan je beter gaan fietsen ofzo.
Wanneer vind jij dat mensen niet aan de behoeften van het paard voldoen dan?
Nikass schreef:Ik haalde vanavond mijn vroeger zo nette schimmel merrie van het land... ze was pikzwart. Had een lekker modderbad genomen blijkbaar. Deken evenzo zwart en helaas een voorsluiting gebroken![]()
Mijn paard heeft lange manen en die kleefden aan elkaar van de modder. Met dit topic in mijn achterhoofd dacht ik meteen: aha... nou weet ik waarom mensen willen dat hun paard op stal staat...![]()
(Morgen natuurlijk gewoon weer lekker het land op)
VogeltjeM schreef:Alleen kan ik tot nu toe je argumenten altijd nog weerleggen, dus heb je mij nog niet overtuigd.
En op grond van ethische bezwaren heb ik zeer veel moeite met paarden een fijn buitenleven ontzeggen....
Twiggy2008 schreef:Snollygoster, ik heb ook nergens gezegd dat het om jouw paarden gaat. Ik kan op zich best lezen, hoor
. Het gaat me om de behandeling van paarden in het algemeen. Het is niet bepaald gezond om jonge paarden zo lang binnen te houden. Het is niet goed voor hun fysieke, sociale en mentale ontwikkeling.
Nogmaals, mensen, kijk eens naar de film 'De Nieuwe Wildernis' en vergelijk het leven van die paarden eens met die van ons. Mijn paard staat in weer en wind (nu dus met schuilstal, maar vroeger zonder schuilstal, maar wel met bomen/struiken), maar krijgt wel zijn ruwvoer. Ik realiseerde me wat een verwend paard ik heb, in vergelijking met wat je in die film ziet bij de Koniks. Ondanks zijn 'zware' buitenleven (als ik sommige bokkers mag geloven).
VogeltjeM schreef:Ik vind dat je niet voldoet aan de behoeften van je paard als je hem structureel (dus dan heb ik het niet over stormen of veel ijs) meer binnen dan buiten houdt.
Citaat:Nee, andersom kun je dat minder goed stellen omdat wij nou eenmaal vanuit onderzoeken weten wat paarden nodig hebben qua fysiek. En dat krijgen ze niet in een stal, het is niet goed voor ze. Pardon me dat ik niet weer de hele riedel ga opdreunen.
Ik vind dat je niet voldoet aan de behoeften van je paard als je hem structureel (dus dan heb ik het niet over stormen of veel ijs) meer binnen dan buiten houdt. Of hem geen goede buitengang biedt (dwz: hem alleen zet, hem in de modder zet zonder beschikbare droge plekken, hem zonder ruwvoer zet, en als hij 24/7 buiten staat vind ik dat hij minstens ook moet kunnen schuilen).In een notendop. En voor de duidelijkheid dat geldt dus niet voor zieke dieren oid.
Lusitana schreef:Hoe weet je zo zeker dat het buitenleven dat je hem ontzegt "fijn" is?
Hoe weet je zo zeker dat het fijner is dan het leven dat hij nu heeft?
Lusitana schreef:En nog meer:Het paard weet helemaal niet dat je hem iets ontzegd, dus waarom dan bezwaard voelen?
Lusitana schreef:Er is nergens vastgesteld wetenschappelijk of anders, waar de grens ligt van hoelang de soort "paard" buiten zou moeten zijn om "gelukkig te zijn".
Wel is bij individuele dieren vast te stellen door de eigenaar waar die behoefte ligt. En dan zie je dat die heel verschillend kan zijn.
Lusitana schreef:En dan zie ik ergens een post met elk paard kan een buitenpaard worden, maar ze moeten misschien wel een paar maanden wennen.
Waarom is het zo nodig om ze ergens aan te laten wennen als het paard prima zonder kon?
Dan heb je het echt wel over uit principes handelen.
Men vind dat het paard buiten moet en doet dan alles om dat te bewerkstelligen, ook als het paard daar verder helemaal geen behoefte aan heeft. Integendeel, de eerste tijd een klotetijd moet doormaken, maar ja, voor zijn bestwil he...Is het zijn bestwil? Werkelijk? Waarom dan? Omdat de eigenaar zich daar lekkerder bij voelt.
Lusitana schreef:Hoe lossen jullie dat op als je op een trainingsstal oa 10 hengsten hebt staan, om maar wat te noemen? Want op zo´n stal heb ik gewerkt. Zelfs als zou je ze in toerbeurt buiten doen, dan kunnen ze nooit meer dan een uur per paard, want op een gegeven moment is de werkdag ook wel om hoor, en wil je dat het spul rustig en veilig op stal staat voor de nacht.
Lusitana schreef:Maar om een lang verhaal kort te maken, in de winter staan ze dus 14 uur van het etmaal op stal.
En ik voel me daar totaal geen dierenbeul bij, want nogmaals, mijn stallen zijn riant, en er zijn halve muren, zodat ze contact kunnen hebben en er komt doordat er geen dak over de stalgang is, gewoon natuurlijk licht binnen. Ik kan ze horen vanuit mijn slaapkamer en weet dat ze voor het grootste deel gewoon liggen of staan te suffen en als het licht begint te worden pas weer wat scharrelen.
Overigens hebben ze zoveel hooi dat ze een hooibed hebben van hooi dat ze laten liggen. Als ik ´smorgens kom voeren, staan ze hooi te eten. Ze kunnen dus de hele tijd door eten en bewegen als ze dat willen, en sociaal contact hebben ondanks het feit dat ze op stal staan. Wat moeten ze nog meer? Rennen en spelen kunnen ze weer overdag doen.
Sannnn schreef:Omdat wij nou eenmaal vanuit onderzoek...
Welk wetenschappelijk onderzoek? En wie is wij?
Nikass schreef:Nens77: ik heb nooit beweert dat ik iets tegen dekens heb. Liever zou ik het niet doen maar mijn paard heeft het gewoon nodig en ze wordt daardoor niet belemmerd hoor.
Volgens diverse deskundigen (oa site van paard natuurlijk) moet een paard zonder dekens kunnen indien deze voldoende ruwvoer krijgt.
Sterker nog ; de deken belemmerd de natuurlijke werking van de vacht omdat het paard de haren niet overeind kan zetten. Daarom is een deken gebruiken niet wenselijk en niet natuurlijk en kan zelfs ongezond zijn.
Dus als ik het even zo zwart wit mag stellen, je voldoet niet aan de voorwaarden om het beste en meest natuurlijke voor je paard te doen dus ben je niet paard waardig en moet je hem maar verkopen.
Tenminste dat is de tendens hier als ik de meesten mag geloven.
Lusitana: volgens mij heeft niemand er problemen mee dat jouw paarden tien uur per dag buiten staan. Het gaar hier om paarden die het absolute minimum van vier uur niet eens halen.
Als paarden heel lang niet als paard gehouden zijn moeten ze soms weer wennen aan het paardenleven. Dat is toch geen reden om ze dan naar geen paardenleven te geven?
Lusitana schreef:Waar ligt de grens van "teveel" op stal? En maakt het soort stal dan nog uit?
Nikass schreef:Hoi Nens77, die tekst van paard natuurlijk is niet van mij en ik heb ook nooi gezegd dat ik daar achter sta. Ik heb in dit hele topic nooit gezegd dat iedereen voor het uiterste moet gaan (de meesten hebben dit niet gezegd)
Ik vind dat je je paard het beste moet willen bieden (en vooral dat niet willen val ik over - meer dan het niet kunnen) en daarbij hoort in mijn ogen vrije beweging met soortgenoten (elke dag) en proberen de uren op stal te beperken.