Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:35

Van die grote groepsstallen in de opfok misschien? Daar zie je dat wel vaker.

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:36

Twiggy2008 schreef:
Geryon, maar hoe vaak regent het nou zo, zoals vandaag? Ik bedoel, ik heb een paard buiten en weet dondersgoed hoe weersomstandigheden kunnen zijn (ik loop er zelf ook dagelijks uren in bij de paarden). Mijn paard staat overigens heerlijk in de schuilstal te eten, maar gaat daarna toch echt uitbuiken in de paddock, in de regen dus. Maar hij heeft de keuze.

Urielle, dus jouw paarden staan bij te komen de rest van de dag van de training? De rest van de gehele dag? Echt? Hmmmm, nou, ik zal dan wel een raar paard hebben. Die staat ook wel eens na het rijden bij te komen, maar dat duurt niet de hele dag, hoor. :)

Vaak :')

Maar zoals vandaag wilde hij ook niet naar buiten toen het was gestopt hoor. Alles is dan nat, het is koud en er staat een goeie wind. Hij vindt het dan soms fijner om in zijn stal te staan. De ene keer heeft hij er geen problemen mee dat het (zoals wij het zeggen:) triest weer is, de andere keer blijft hij liever binnen en dan houd ik hem met liefde tientallen uren achtereen in stal :D

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:54

Twiggy2008 schreef:
Kijk..... en daar gaan mensen zo ontzettend de fout mee in. Veulens en jaarlingen zo lang binnen houden. Vind ik het niet gek dat ze later snel hun benen breken op het land. Hoe kan zo'n dier zich nou tot een sterk paard ontwikkelen, als ze in hun jonge jaren al zo gehouden worden?

Nogmaals: het zijn niet mijn paarden. Ik keur het ook niet goed dat die beestjes steeds binnen staan, en ik zou ook niet liever willen dat ze buiten komen met de rest, maar ik ga me niet bemoeien met andermans paarden.

[***] schreef:
Dat inderdaad ... En 1x om de 2 weken gemest?

Het zijn redelijke grote stallen hoor, dus dat valt echt wel mee. Ze worden allemaal tegelijk met de bulldozer gedaan, scheelt een hoop werk :').

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:10

VogeltjeM schreef:
Maar over degenen die zeggen dat je naar het paard als individu moet kijken: vinden jullie dat dan ook in het geval van konijntjes die in kleine hokjes zitten zeg maar? Denken jullie dat er konijntjes zijn die daar baat bij hebben? Of die niet gelukkig kunnen zijn in een grote kooi/al loslopend?

Konijnen en paarden zijn totaal verschillende dieren, ik vind de vergelijking tussen paarden en konijnen totaal niet op gaan.

Citaat:
Voor mij klinkt het nl heel ongeloofwaardig.. Zieke dieren daargelaten natuurlijk. Maar ik denk dat veel paarden waarvan de eigenaren denken dat het niet kan of dat ze miserabel zouden zijn, het buiten gewoon goed zouden doen. Dat het vaker een kwestie is van wennen (langer dan een week of misschien zelfs een maand) of de juiste omstandigheden vinden

Maar is dat andersom misschien niet net zo?
Citaat:
En het is heel moeilijk om de belangen van JOU als individu los te zien van die van het paard. Zoals iemand die hier vandaag beweerde (weet ff niet meer wie) dat goed kunnen trainen voor de wedstrijd ook in het belang van het paard is. Want daar heeft dat paard natuurlijk schijt aan. En nog meer van die dingen. Bijvoorbeeld een goede bak, dat is in jouw belang, niet in die van het paard. Met voldoende goede buitengang kan ik me niet voorstellen dat een paard het nódig heeft om te rijden. Jij wel, daar heb je misschien een paard voor, en tuurlijk is dat oké. Maar je hebt niet alleen een rijmachine, maar een levend dier met bepaalde behoeften waar je i.m.o. eerst en vooral aan moet voldoen. Anders kan je beter gaan fietsen ofzo.

Wanneer vind jij dat mensen niet aan de behoeften van het paard voldoen dan?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:15

Urielle schreef:
Ongeveer even treurig als jouw opmerking dat mijn paard dan wel niet opgevoed zou zijn, wie kaatst kan de bal verwachten! Ik heb een africhtingsstal muts, wat denk je nou zelf |o

Er staat toch dat ie niet komt ALS DE DA ER AL IS, dus wat zwets je nou over vooraf pakken? :roll: Dat is nou precies waarom ze bij het bezoek op stal blijven staan!

Je laatste opmerking getuigt al helemaal van }:0 , een entingsspuit doet gewoon zeer, of je nou paard bent of kind of volwassene. Kun je hem 'voorbereiden' (dan doe je er steeds naalden in of wat :? ) maar pijn is pijn.

Je weet toch dat de DA komt, ook hoe laat dat is(als je geluk hebt) dan kan je toch gewoon je paard net voor die tijd pakken. Maar mijn paarden lopen ook niet weg als de dierenarts komt(er al is), dat zien ze niet als eng.
En ja je kan wel degelijk voorbereiden op entingen krijgen e.d., nee dat doe je niet met naalden, maar kan bv met een tandenstoker. Je leert ze ontspannen, beetje inbuigen(waardoor die spier ontspannen is en het niet zo pijnlijk is) en je went ze aan een (zeer mild!) prikgevoel en de beloning die daarbij hoort. Beetje in een notendop, maar je kan vast wel een uitgebreidere beschrijving vinden van dit proces. Voorbereiding voor dierenarts handelingen, voorbereiding voor scheren, voorbereiding voor de hoefsmid, het hoort er allemaal bij. Net zoals je bij je hond het staan en betasten doet, in de oren friemelt en al die rare dingen zodat de dierenarts niet eng meer hoeft te zijn.
En tja, dat je een africhtingsstal hebt zegt mij nogal weinig, ik ken je niet, weet niet wat voor kwaliteit je levert. Ken er genoeg om te weten dat alleen dat hebben niet zaligmakend is(misschien ben je wel supergoed, maar dat weet ik niet). Maar ik zou zo zeggen, ipv te schelden, verdiep je eens in wat andere methoden, bv dierenartsvoorbereiding, hoef je geen anderhalf uur meer achter je paard aan te sjokken.

Maar wat dit te maken heeft met je paard alleen maar op stal houden is me echt in het geheel niet duidelijk.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 12-11-13 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:24

Hoeveel uur moet een paard vrije buitengang hebben voordat het goed is? Wanneer wordt een stalpaard een weidepaard?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:28

Urielle schreef:
Ik heb al wel eens gezegd dat ik overga op Koikarpers als het lang zo doorgaat ;)

Hoeft niet hoor, mijn paarden ontwikkelen al zwemvliezen :D

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:32

Gini schreef:
Hoeveel uur moet een paard vrije buitengang hebben voordat het goed is? Wanneer wordt een stalpaard een weidepaard?

Nogmaals, ik vind een dagdeel vrije buitengang met direct sociaal contact het absolute minimum om te voorzien in de basisbehoeften van het paard(dus vrije buitengang naast werk).
Het liefste zie ik een minimum van nacht op stal en verder lekker buiten, ideaal vind ik 24/7 vrije keuze of ze binnen of buiten willen staan in groepsverband in een bewegingsstimulerende omgeving.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:36

Snollygoster, ik heb ook nergens gezegd dat het om jouw paarden gaat ;) . Ik kan op zich best lezen, hoor ;) . Het gaat me om de behandeling van paarden in het algemeen. Het is niet bepaald gezond om jonge paarden zo lang binnen te houden. Het is niet goed voor hun fysieke, sociale en mentale ontwikkeling.

Nogmaals, mensen, kijk eens naar de film 'De Nieuwe Wildernis' en vergelijk het leven van die paarden eens met die van ons. Mijn paard staat in weer en wind (nu dus met schuilstal, maar vroeger zonder schuilstal, maar wel met bomen/struiken), maar krijgt wel zijn ruwvoer. Ik realiseerde me wat een verwend paard ik heb, in vergelijking met wat je in die film ziet bij de Koniks. Ondanks zijn 'zware' buitenleven (als ik sommige bokkers mag geloven). :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:21

Sannnn schreef:
VogeltjeM schreef:
Voor mij klinkt het nl heel ongeloofwaardig.. Zieke dieren daargelaten natuurlijk. Maar ik denk dat veel paarden waarvan de eigenaren denken dat het niet kan of dat ze miserabel zouden zijn, het buiten gewoon goed zouden doen. Dat het vaker een kwestie is van wennen (langer dan een week of misschien zelfs een maand) of de juiste omstandigheden vinden

Maar is dat andersom misschien niet net zo?
Citaat:
En het is heel moeilijk om de belangen van JOU als individu los te zien van die van het paard. Zoals iemand die hier vandaag beweerde (weet ff niet meer wie) dat goed kunnen trainen voor de wedstrijd ook in het belang van het paard is. Want daar heeft dat paard natuurlijk schijt aan. En nog meer van die dingen. Bijvoorbeeld een goede bak, dat is in jouw belang, niet in die van het paard. Met voldoende goede buitengang kan ik me niet voorstellen dat een paard het nódig heeft om te rijden. Jij wel, daar heb je misschien een paard voor, en tuurlijk is dat oké. Maar je hebt niet alleen een rijmachine, maar een levend dier met bepaalde behoeften waar je i.m.o. eerst en vooral aan moet voldoen. Anders kan je beter gaan fietsen ofzo.

Wanneer vind jij dat mensen niet aan de behoeften van het paard voldoen dan?

Nee, andersom kun je dat minder goed stellen omdat wij nou eenmaal vanuit onderzoeken weten wat paarden nodig hebben qua fysiek. En dat krijgen ze niet in een stal, het is niet goed voor ze. Pardon me dat ik niet weer de hele riedel ga opdreunen.

Ik vind dat je niet voldoet aan de behoeften van je paard als je hem structureel (dus dan heb ik het niet over stormen of veel ijs) meer binnen dan buiten houdt. Of hem geen goede buitengang biedt (dwz: hem alleen zet, hem in de modder zet zonder beschikbare droge plekken, hem zonder ruwvoer zet, en als hij 24/7 buiten staat vind ik dat hij minstens ook moet kunnen schuilen).In een notendop. En voor de duidelijkheid dat geldt dus niet voor zieke dieren oid.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:40

Ik haalde vanavond mijn vroeger zo nette schimmel merrie van het land... ze was pikzwart. Had een lekker modderbad genomen blijkbaar. Deken evenzo zwart en helaas een voorsluiting gebroken ;(
Mijn paard heeft lange manen en die kleefden aan elkaar van de modder. Met dit topic in mijn achterhoofd dacht ik meteen: aha... nou weet ik waarom mensen willen dat hun paard op stal staat... :D

(Morgen natuurlijk gewoon weer lekker het land op :j )

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:51

Nikass schreef:
Ik haalde vanavond mijn vroeger zo nette schimmel merrie van het land... ze was pikzwart. Had een lekker modderbad genomen blijkbaar. Deken evenzo zwart en helaas een voorsluiting gebroken ;(
Mijn paard heeft lange manen en die kleefden aan elkaar van de modder. Met dit topic in mijn achterhoofd dacht ik meteen: aha... nou weet ik waarom mensen willen dat hun paard op stal staat... :D

(Morgen natuurlijk gewoon weer lekker het land op :j )

Onder een deken.... Dat dan weer wel
Terwijl daar ook de meningen over verdeeld zijn. Een deken is tegen natuurlijk.
Een deken belemmerd namelijk de natuurlijk werking van de paardenvacht, de paardenvacht is op zich namelijk een perfecte deken.....
Maar dat wordt dan wel gezien als juist terwijl je een paard wel in zijn natuurlijke functioneren belemmerd en je iets doet wat ongezond zou kunnen zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:55

VogeltjeM schreef:
Alleen kan ik tot nu toe je argumenten altijd nog weerleggen, dus heb je mij nog niet overtuigd.

En op grond van ethische bezwaren heb ik zeer veel moeite met paarden een fijn buitenleven ontzeggen....

Hoe weet je zo zeker dat het buitenleven dat je hem ontzegt "fijn" is?
Hoe weet je zo zeker dat het fijner is dan het leven dat hij nu heeft?
En nog meer:Het paard weet helemaal niet dat je hem iets ontzegd, dus waarom dan bezwaard voelen?

Er is nergens vastgesteld wetenschappelijk of anders, waar de grens ligt van hoelang de soort "paard" buiten zou moeten zijn om "gelukkig te zijn".
Wel is bij individuele dieren vast te stellen door de eigenaar waar die behoefte ligt. En dan zie je dat die heel verschillend kan zijn.

Verder probeer ik niemand ergens van te overtuigen, behalve van het feit dat niet elk paard en elke omstandigheid hetzelfde is en je ze dus ook niet allemaal over een kam moet scheren en gewoon niet moet doen alsof buiten zijn heilig is -want het is alleen "fijn" als er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan- en stal "hels" is, wat alleen zo is als er niet aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
Dit kan zo omgedraait. Een wei kan hels zijn als er niet aan voorwaarden wordt voldaan en een stal kan "fijn" zijn als er wel aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
Ik zie daar geen argumenten in die weerlegd zouden moeten of kunnen worden.

En dan zie ik ergens een post met elk paard kan een buitenpaard worden, maar ze moeten misschien wel een paar maanden wennen.
Waarom is het zo nodig om ze ergens aan te laten wennen als het paard prima zonder kon?
Dan heb je het echt wel over uit principes handelen.
Men vind dat het paard buiten moet en doet dan alles om dat te bewerkstelligen, ook als het paard daar verder helemaal geen behoefte aan heeft. Integendeel, de eerste tijd een klotetijd moet doormaken, maar ja, voor zijn bestwil he...Is het zijn bestwil? Werkelijk? Waarom dan? Omdat de eigenaar zich daar lekkerder bij voelt.

Waar ligt de grens van "teveel" op stal? En maakt het soort stal dan nog uit?

Hoe lossen jullie dat op als je op een trainingsstal oa 10 hengsten hebt staan, om maar wat te noemen? Want op zo´n stal heb ik gewerkt. Zelfs als zou je ze in toerbeurt buiten doen, dan kunnen ze nooit meer dan een uur per paard, want op een gegeven moment is de werkdag ook wel om hoor, en wil je dat het spul rustig en veilig op stal staat voor de nacht.
Overigens stond er wel af en toe een buiten met een pony.
Maar je hebt dan de verantwoording over peperdure paarden van verschillende eigenaren en je gaat dan ook niet expirimenteren wie met wie kan. Daarbij wisselden ze ook nog vaak, omdat de meesten er alleen staan om ingereden te worden.
En zomers doe je hier paarden echt geen plezier met ze naar buiten schoppen overdag.
Deze paarden konden met hun hoofd naar buiten hadden uizicht op andere paarden en de poetsplaats enzo, altijd wat te zien en ze konden over de wanden heen wat donderjagen met elkaar.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:06

Twiggy2008 schreef:
Snollygoster, ik heb ook nergens gezegd dat het om jouw paarden gaat ;) . Ik kan op zich best lezen, hoor ;) . Het gaat me om de behandeling van paarden in het algemeen. Het is niet bepaald gezond om jonge paarden zo lang binnen te houden. Het is niet goed voor hun fysieke, sociale en mentale ontwikkeling.

Nogmaals, mensen, kijk eens naar de film 'De Nieuwe Wildernis' en vergelijk het leven van die paarden eens met die van ons. Mijn paard staat in weer en wind (nu dus met schuilstal, maar vroeger zonder schuilstal, maar wel met bomen/struiken), maar krijgt wel zijn ruwvoer. Ik realiseerde me wat een verwend paard ik heb, in vergelijking met wat je in die film ziet bij de Koniks. Ondanks zijn 'zware' buitenleven (als ik sommige bokkers mag geloven). :)

Sorry, die nadruk komt misschien wat grof over, was helemaal niet de bedoeling :=
Ik wil gewoon niet dat mensen denken dat het hier om mijn paarden gaat :')

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:50

VogeltjeM schreef:
Ik vind dat je niet voldoet aan de behoeften van je paard als je hem structureel (dus dan heb ik het niet over stormen of veel ijs) meer binnen dan buiten houdt.

In de winter is het langer donker dan licht en sommige mensen werken het liefst bij daglicht als het gaat om binnen en buitenzetten.
Naar mijn idee hebben paarden daar totaal geen moeite mee als ze maar te vreten hebben.

Die van mij komen naar stal bij zonsondergang en het wel zo handig, want ik heb geen licht op stal.

En ik wil niet dat ze in het donker buiten lopen. Ik ben veel te bang dat ze gestolen of mishandeld worden, of erger uitbreken en de enige gevaarlijke weg in de wijde omgeving opgaan die toevallig wel vlak langs een punt van mijn 30 hectare land gaat.

Maar om een lang verhaal kort te maken, in de winter staan ze dus 14 uur van het etmaal op stal.
En ik voel me daar totaal geen dierenbeul bij, want nogmaals, mijn stallen zijn riant, en er zijn halve muren, zodat ze contact kunnen hebben en er komt doordat er geen dak over de stalgang is, gewoon natuurlijk licht binnen. Ik kan ze horen vanuit mijn slaapkamer en weet dat ze voor het grootste deel gewoon liggen of staan te suffen en als het licht begint te worden pas weer wat scharrelen.
Overigens hebben ze zoveel hooi dat ze een hooibed hebben van hooi dat ze laten liggen. Als ik ´smorgens kom voeren, staan ze hooi te eten. Ze kunnen dus de hele tijd door eten en bewegen als ze dat willen, en sociaal contact hebben ondanks het feit dat ze op stal staan. Wat moeten ze nog meer? Rennen en spelen kunnen ze weer overdag doen.

En het is niet zo dat ze nou zo staan te trappelen om naar buiten te gaan.
Wel als ze een paar dagen binnen hebben gestaan door omstandigheden (noodweer bv). Maar als ze na een paar uur weer binnen moeten komen ze meteen, dus het is niet zo dat ze dan meteen de behoefte hebben om het "in te halen" met lang buiten blijven ofzo.

Ik weet zeker dat er plenty stallen zijn die ook een prima onderkomen zijn en dat het dus helemaal niet zo bezwaarlijk hoeft te zijn om je paard langer binnen te hebben dan buiten.
Dat een paard evengoed prima aan zijn behoeften kan komen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:04

Nens77: ik heb nooit beweert dat ik iets tegen dekens heb. Liever zou ik het niet doen maar mijn paard heeft het gewoon nodig en ze wordt daardoor niet belemmerd hoor.

Lusitana: volgens mij heeft niemand er problemen mee dat jouw paarden tien uur per dag buiten staan. Het gaar hier om paarden die het absolute minimum van vier uur niet eens halen.

Als paarden heel lang niet als paard gehouden zijn moeten ze soms weer wennen aan het paardenleven. Dat is toch geen reden om ze dan naar geen paardenleven te geven?

linsim26

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:19

Mijn paard haalt het minimum van 4 uur per dag buiten ook niet helaas.

Ik sta op een kleine maar volle stalling met alleen een buitenbak en we willen allemaal graag dat ons paard buiten komt dus ja...soms is het gewoon niet anders.

Zomers staat ze gelukkig wel elke dag hele dagen in het land.

Ik geloof niet dat mijn paard er een erg groot probleem mee heeft en haar karakter blijft hetzelfde.. Geen vervelende trekjes of raar gedrag.
Nu heb ik ook een tikje verwende fries die een hekel heeft aan regen en natte voeten :-)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 01:11

Citaat:
Nee, andersom kun je dat minder goed stellen omdat wij nou eenmaal vanuit onderzoeken weten wat paarden nodig hebben qua fysiek. En dat krijgen ze niet in een stal, het is niet goed voor ze. Pardon me dat ik niet weer de hele riedel ga opdreunen.

Ik vind dat je niet voldoet aan de behoeften van je paard als je hem structureel (dus dan heb ik het niet over stormen of veel ijs) meer binnen dan buiten houdt. Of hem geen goede buitengang biedt (dwz: hem alleen zet, hem in de modder zet zonder beschikbare droge plekken, hem zonder ruwvoer zet, en als hij 24/7 buiten staat vind ik dat hij minstens ook moet kunnen schuilen).In een notendop. En voor de duidelijkheid dat geldt dus niet voor zieke dieren oid.

Omdat wij nou eenmaal vanuit onderzoek...
Welk wetenschappelijk onderzoek? En wie is wij?
Hetgeen wat jij zegt is wel erg kort door de bocht en dat zou betekenen dat ik niet voldoe aan de behoeften van mijn paard omdat ik ze in aparte weiden heb lopen.
Daarnaast is elk paard verschillend.. Net zoals elk mens verschillend is. Een wetenschappelijk onderzoek is altijd gedaan op een bepaalde populatie en welke meetinstrumenten zijn er dan gebruikt in dat onderzoek?

Lusitana ik sluit me verder helemaal bij jou aan, goed verwoord. :j

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 07:19

Onze paarden hebben maar geluk met 24/7 buiten met grote schuilstal.
Vroeger mn eerste paard wel veel op stal gehad toen ik nog op pension stond maar ze was toen vooral in de winter vaak chagarijnig. Nu is ze altijd vrolijk en nooit geen dikke benen meer of blessures. Heb ondertussen 4 paarden en ze staan nu lekker aan huis altijd buiten. Ze hebben in de zomer de wei en in de winter in een megapaddock waarvan helft bestraat.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:00

Lusitana schreef:
Hoe weet je zo zeker dat het buitenleven dat je hem ontzegt "fijn" is?
Hoe weet je zo zeker dat het fijner is dan het leven dat hij nu heeft?

Omdat hij nou eenmaal een buitenlevend kuddedier is, dat behoefte heeft aan beweging. Dat maakt de soort dus niet geschikt om permanent in een stal te wonen. Ik weet wel zeker dat wanneer de buitenomstandigheden goed zijn, een paard daar gelukkiger is op stal. Puur omdat hij daar zijn sociaal bezig kan zijn, lekker kan bewegen, spelen, zijn eigen ritme aanhouden.

Lusitana schreef:
En nog meer:Het paard weet helemaal niet dat je hem iets ontzegd, dus waarom dan bezwaard voelen?

Omdat ik met mijn kennis weet dat het slecht voor hem is en dat het beter kan.

Lusitana schreef:
Er is nergens vastgesteld wetenschappelijk of anders, waar de grens ligt van hoelang de soort "paard" buiten zou moeten zijn om "gelukkig te zijn".
Wel is bij individuele dieren vast te stellen door de eigenaar waar die behoefte ligt. En dan zie je dat die heel verschillend kan zijn.

Een eigenaar is alleen de meest subjectieve beoordelaar die je maar kan hebben. Stel dat ik graag een paard wil, maar alleen de mogelijkheid (of de wil) heb om hem op een stal te zetten waar hij maar 4 uur buiten komt (vanwege afstand, binnenbak, noem maar op), dan zal ik ook als de wiedeweerga concluderen dat mijn paard aan meer geen behoefte heeft. En bovendien, stel dat hij wel oké lijkt, dat betekent niet dat het niet beter kan. Ik snap de behoefte niet om een bewegings- en kuddedier in een hokje te houden. Ik snap wel de noodzaak vanuit egoïstisch standpunt. En daar maak ik dus bezwaar tegen.

Lusitana schreef:
En dan zie ik ergens een post met elk paard kan een buitenpaard worden, maar ze moeten misschien wel een paar maanden wennen.
Waarom is het zo nodig om ze ergens aan te laten wennen als het paard prima zonder kon?
Dan heb je het echt wel over uit principes handelen.
Men vind dat het paard buiten moet en doet dan alles om dat te bewerkstelligen, ook als het paard daar verder helemaal geen behoefte aan heeft. Integendeel, de eerste tijd een klotetijd moet doormaken, maar ja, voor zijn bestwil he...Is het zijn bestwil? Werkelijk? Waarom dan? Omdat de eigenaar zich daar lekkerder bij voelt.

Nee, omdat het beter voor hem is.

Lusitana schreef:
Hoe lossen jullie dat op als je op een trainingsstal oa 10 hengsten hebt staan, om maar wat te noemen? Want op zo´n stal heb ik gewerkt. Zelfs als zou je ze in toerbeurt buiten doen, dan kunnen ze nooit meer dan een uur per paard, want op een gegeven moment is de werkdag ook wel om hoor, en wil je dat het spul rustig en veilig op stal staat voor de nacht.

Van dit soort stallen zou ik mij verre van houden :) Aangezien ik dit een van de grootste voorbeelden vind van dieren puur houden vanuit eigen egoïstisch standpunt. Dit is geen aanval op jou, Lusitana (dus hoop dat je het niet zo opvat). Maar dit soort dingen vind ik niet bepaald in lijn met dierenwelzijn. In de hypothetische ideale wereld zouden er alleen hengsten moeten bestaan die gewoon een fijn paardenleven hebben. Weet ook wel dat dat niet zo is, helaas. Wederom een stukje egoïsme van de mens.

Lusitana schreef:
Maar om een lang verhaal kort te maken, in de winter staan ze dus 14 uur van het etmaal op stal.
En ik voel me daar totaal geen dierenbeul bij, want nogmaals, mijn stallen zijn riant, en er zijn halve muren, zodat ze contact kunnen hebben en er komt doordat er geen dak over de stalgang is, gewoon natuurlijk licht binnen. Ik kan ze horen vanuit mijn slaapkamer en weet dat ze voor het grootste deel gewoon liggen of staan te suffen en als het licht begint te worden pas weer wat scharrelen.
Overigens hebben ze zoveel hooi dat ze een hooibed hebben van hooi dat ze laten liggen. Als ik ´smorgens kom voeren, staan ze hooi te eten. Ze kunnen dus de hele tijd door eten en bewegen als ze dat willen, en sociaal contact hebben ondanks het feit dat ze op stal staan. Wat moeten ze nog meer? Rennen en spelen kunnen ze weer overdag doen.

Ik vind halve muren en grotere boxen al een verzachtende omstandigheid, vind persoonlijk niks mis met de manier waarop jij je paarden houdt. Heb ook niks tegen op loopstallen ofzo, dat ze met twee of meer in een grote box staan. Maar ik hoop dat je tijdens deze discussie in je achterhoofd houdt hoe de gemiddelde Nederlandse box eruit ziet. Dichte wanden, of als ze geluk hebben tralies. Door tralies kan een paard echt niet voorzien in zijn sociale behoeften, hij kan hoogstens ruiken aan de neus van zijn buurman en hem zien. Daar houdt het ook mee op. Daarbij wordt steeds gesproken over de fantastische, lichte stal met onbeperkt ruwvoer en veel frisse lucht. Maar we weten ook allemaal wel dat dat niet is hoe het gemiddelde Nederlandse stalpaard erbij staat helaas (en dan nog, al had een stal al deze dingen wel, het is en blijft een hokje).

Sannnn schreef:
Omdat wij nou eenmaal vanuit onderzoek...
Welk wetenschappelijk onderzoek? En wie is wij?

Ik ga, zodra ik tijd heb, eens proberen wat onderzoeken op te zoeken. Denk dat dat de discussie wel goed zou doen. :)

Maar ik hoop gewoon dat mensen kritisch kunnen blijven. Niet je eigen handelswijze koste wat het kost blijven verdedigen, zonder naar je eigen handelen te kunnen kijken. Inzien dat veruit de meeste argumenten om een paard op stal te houden, echt drogredenen zijn. Dan zal ik ook kritisch blijven naar mijn eigen opvattingen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:03

Nikass schreef:
Nens77: ik heb nooit beweert dat ik iets tegen dekens heb. Liever zou ik het niet doen maar mijn paard heeft het gewoon nodig en ze wordt daardoor niet belemmerd hoor.

Volgens diverse deskundigen (oa site van paard natuurlijk) moet een paard zonder dekens kunnen indien deze voldoende ruwvoer krijgt.
Sterker nog ; de deken belemmerd de natuurlijke werking van de vacht omdat het paard de haren niet overeind kan zetten. Daarom is een deken gebruiken niet wenselijk en niet natuurlijk en kan zelfs ongezond zijn.
Dus als ik het even zo zwart wit mag stellen, je voldoet niet aan de voorwaarden om het beste en meest natuurlijke voor je paard te doen dus ben je niet paard waardig en moet je hem maar verkopen.
Tenminste dat is de tendens hier als ik de meesten mag geloven.

Lusitana: volgens mij heeft niemand er problemen mee dat jouw paarden tien uur per dag buiten staan. Het gaar hier om paarden die het absolute minimum van vier uur niet eens halen.

Als paarden heel lang niet als paard gehouden zijn moeten ze soms weer wennen aan het paardenleven. Dat is toch geen reden om ze dan naar geen paardenleven te geven?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:29

Lusitana schreef:
Waar ligt de grens van "teveel" op stal? En maakt het soort stal dan nog uit?

Die vraag brandt bij mij ook op de lippen, maar alleen Bowen heeft tot nu toe een echt eenduidig antwoord daarop gegeven (en dan vraag ik mij nog af hoe lang een dagdeel duurt in haar ogen, de voormiddag van iemand die tot 10 uur slaapt is opmerkelijk korter dan de voormiddag van iemand die om 5 uur al naast zijn bed staat).

Dat van die typische Nederlandse stal (traliehokjes van net geen 3 x 3 en twee keer per dag een plakje hooi), daar sluit ik me inderdaad bij aan dat dat geen optimale stal is. Maar eerlijk, in zo een hokje zou ik mijn paard niet willen hebben, zelfs al komt ze dan 18 uur op een wei. Dan kies ik inderdaad voor een stal waar ze misschien maar 10 uur buiten komt, maar als ze op stal staat, dat ze dan wel een ruimte heeft van 5 x 5 en een hooiruif die gewoon altijd tot de nok toe gevuld is. Op zo een laatste stal sta ik nu. Al geef ik toe dat echt van die grote paardenbedrijven zoals ze in Nederland hebben met rond de 300 paarden ik in België nog niet ben tegengekomen. Dat bekruipt mij inderdaad een eng idee, dan is je paard gewoon een nummer. En dat is volgens mij het ergste wat een paard kan overkomen. Niet dat die een deken op krijgt, niet dat die twee uur minder lang buiten komt dan een ander paard, niet dat die geschoren wordt, maar een paard dat een nummer wordt, een paard dat niet meer individueel bekeken wordt, een paard dat gewoon maar moet meedeinen op het "bedrijfsleven" waar die in terecht komt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:41

Hoi Nens77, die tekst van paard natuurlijk is niet van mij en ik heb ook nooi gezegd dat ik daar achter sta. Ik heb in dit hele topic nooit gezegd dat iedereen voor het uiterste moet gaan (de meesten hebben dit niet gezegd)
Ik vind dat je je paard het beste moet willen bieden (en vooral dat niet willen val ik over - meer dan het niet kunnen) en daarbij hoort in mijn ogen vrije beweging met soortgenoten (elke dag) en proberen de uren op stal te beperken.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:10

Nikass schreef:
Hoi Nens77, die tekst van paard natuurlijk is niet van mij en ik heb ook nooi gezegd dat ik daar achter sta. Ik heb in dit hele topic nooit gezegd dat iedereen voor het uiterste moet gaan (de meesten hebben dit niet gezegd)
Ik vind dat je je paard het beste moet willen bieden (en vooral dat niet willen val ik over - meer dan het niet kunnen) en daarbij hoort in mijn ogen vrije beweging met soortgenoten (elke dag) en proberen de uren op stal te beperken.

Ik probeerde een punt te maken.
Waarbij voor de een dekens 'not done' zijn of het rijden met een bit, of het rijden met zadel (of rijden überhaupt want paarden zijn niet gemaakt om mensen te dragen of ploegen te trekken), of mensen boven een bepaald gewicht op de rug van hun paard, is het voor een ander weinig weidegang, of geen/weinig contact met soortgenoten.
Zo is ieders interpretatie van wat wel/niet goed is voor diens paard subjectief.
Echter, ik ben van mening, dat wanneer men ziet dat een paard zich niet prettig voelt in de omstandigheden (en of dat dan op een weide of een stal is laat ik in het midden ), men wel degelijk op zoek gaat naar een beter alternatief (binnen de mogelijkheden).
Zodra mijn paard zijn gezondheid en/of welzijn drastisch veranderd op stal ten opzichte van hoe hij in de zomer op de weide is, zal ik ook stappen ondernemen.
En mijn paard krijgt wel elke dag wat vrije beweging en meestal met een maatje, alleen niet zoveel als dat ik zou willen.
Maar als ik nu de weides hier in de omgeving zie, wil ik hem daar ook niet op. Stenen paddocks kom je hier zelden tegen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:46

hier zie je ook geen stenen paddocks maar ik moet eerlijk zijn dat ik daar mijn paard ook niet in hoef.

ik heb eens in de omgeving hier gekeken naar de stallen en naar weidegang etc.

in het weekend moest ik een stukje rijden en zo kon ik eens kijken wat ik allemaal tegen kwam.

ik moet zeggen dat de mensen in dit topic die hun paarden dan zoveel buiten houden en aangeven
dat hun grond niet helemaal nat en zwart is het puur beter voor elkaar hebben als wat ik tegenkwam.

omgeving west friesland heb ik het nu over.

Ik heb niet gekeken naar de pensionstallingen met diverse binnen bakken etc. want die zijn er hier genoeg maar die hebben bijna
geen mogelijkheid voor buiten of het moest om de beurt in een paddock en diverse hebben helemaal niets. :n

2 stallingen tegengekomen waar ze het weiland in stukken hadden opgedeeld maar dat was echt volledig zwart gelopen en vol met bagger. daar zou ik hem nooit in willen hebben. (wel baal hooi erin gegooid maar goed)

en dan weet ik zo nog 2 stallen waar ze wel in de winter buiten komen maar dan op beton.
Dat heeft voor mij geen meerwaarde. sprintje trekken is er niet bij en even rollen kunnen ze ook wel vergeten.

dan nog 3 weilanden tegengekomen waar weinig tot geen schuil mogelijkheden waren. Ook alle
3 volledig zwart.

denk dat je toch een andere kant op moet voor een stuk grond wat niet volledig zwart is in de winter.

Reed ook nog een een stuk in de omgeving van Zaandam/wormerveer maar dat was ook allemaal
tot de kogels in de nattigheid