[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:18

Ik ben ook op zoek naar een bak om een slowfeeder van te maken voor 2 shetjes. Alleen, van wat voor bakken kun je zoiets maken? Hoe heten die dingen?
Ze hebben momenteel hooinetten, maar ze knoeien heel erg, de helft ligt er altijd naast. Komt ook omdat er 1 shet bij zit met losse kiezen. Maar ik denk dat het knoeien al een eind opgelost zou kunnen worden door het in een bak te geven.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:22

bedankt tamary. Hout is geen probleem hier , we hebben ook houten stallen en daar blijven ze ook netjes vanaf. Ze krijgen regelmatig takken (wilg, fruitboom, ...) dat scheelt gelukkig wel :)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 10:37

Love mira, ik heb ook een slowfeeder zoals het voorbeeld dat je liet zien. Ik heb m in de stal. Je moet m wel ergens mee vastzetten aan de grond en stevig ook. Mijne staat echt met dikke bouten vast in de vloer, anders ging die door de stal heen. Hebben best zwaar hout gebruikt maar voor een paard stelt het niets voor. Zelfs met vastzetten met wat lichter materiaal presteerde ze t nog om m uit de grond te krijgen.
Momenteel is de rand kapot van het ijzer er tegen aan trekken ofiets dergelijks. Maar voor die tijd heeft ze denk ik een jaar mee gedaan zonder iets te slopen. Nu alleen nieuwe deksel/randen maken.

Met kuil krijg je wel snel dat t hout vochtig wordt. Ik heb daarom dik plastic aan de binnenkant gemaakt. Gaat wel iets kapot door het ijzer. Weet niet hoe anderen dit doen als zo'n houten bak buiten staat in de regen? Wordt het hout niet schimmelig, nat?

Waarom wil je een net ipv ijzer?

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:25

Omdat ik denk dat het ijzer niet goed kan zijn aan hun tanden en lippen. En in de winter zouden ze er wel eens aan kunnen vastvriezen vrees ik en dan zo hun lippen stuk trekken.

Ik heb gewoon droog hooi. Nat zal het hout wel worden, maar toch niet schimmelig? De stal is ook van hout en daar gebeurt toch niets mee? Je doet me nu wel erg twijfelen :) maar van welk materiaal moet ik dan een bak maken? Van die halve 1000liter vaten vind ik zelf maar niets, lijkt me onveilig met die roosters die errond zitten.

De bakken moeten toch wel echt buiten. Ze jagen elkaar weg en staan enkel samen in de schuilstal als er geen voer mee gepaard gaat.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:34

Je hebt van de plastic palletboxen, soms 2ehands te vinden.

En anders bij de bouwmarkt informeren wat het meest geschikte hout. Ik zou in elk geval gaan voor gladde zijdes aan de binnenkant.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:12

Ik ben ook bezig met een plastic palletbox :)
Vandaag eerste stuk gedaan, in de box zitten gaten voor het water en om het touw te bevestigen, het net wordt vast gemaakt aan plastic buizen (verzwaard met zand), door middel van tie-wraps en sterk touw. Alleen moet het touw nog een keer rond het net en buis, en dan nog bevestigd worden aan de box :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:25

Is het niet gemakkelijker en steviger om de buizen door het net te rijgen?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:29

Grit schreef:
Is het niet gemakkelijker en steviger om de buizen door het net te rijgen?

Ja, dat had ook nog gekund.
Zeg het net tegen degene die me helpt, reactie; potverdorie, dat had ook nog gekund, helemaal bezig geweest met dat ding zwaar maken.
Hahah, maar het kan nu dus ook niet meer, buizen zit al vastgelijmd aan elkaar

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:43

Dat heeft hier goed gewerkt, buis om en om door de mazen halen...wel veel gepriegel voor het laatste stuk om alles netjes strak te krijgen :=

Houten box zou ik zeker niet doen :n

In een plastic palletbox ligt er al elke keer een laag hooi onderin die je weg kan gooien...

Heb je een houten box in de regen staan dan rot dat weg, het is immers hout....paarden kunnen er aan knagen, het versplintert als ze er lomp mee doen, kans op rotten en schimmelen is groot, zeker als er steeds (nat) hooi in ligt.... niet echt fris :n

Dan kun je het wel gaan beitsen of geïmpregneerd hout nemen maar dat zal ook niet bepaald gezond zijn als ze daar uit moeten eten -O-

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:59

pmarena: wat raad je dan aan? Ik zie het namelijk niet zitten om een net op te hangen, ze moeten in een normale houding eten + het hooi uit het net plukken (niet hoofd schuin om te plukken en dan recht om te eten)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:27

Ja dan moet je duurder hout nemen voor buiten denk ik. Hardhout. Dat gaat langste mee. Maar is wel duurder en hoe lang het onbehandeld mee gaat weet ik niet. Verven... al is dat misschien ook niet zo handig als ze eraan bijten...

Wat voor hout is de stal van? Is die geverfd of gebeitst?

Schimmel misschien meer door het kuil? kuil is vochtiger, wel warmer misschien en daardoor wat schimmel uitslag op het hout.

Geen idee of het ijzers zo koud wordt dat de lippen eraan vriezen... Mijne staat in de stal, niet buiten. Volgens mij trekt mn paard met z'n lippen het hooi omhoog en dan met de tanden pakken.

Ik zie ook weleens op internet mensen met grote plastic bakken. Hoe ze eraan komen weet ik niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:31

Tja dat moet je zelf weten wat je fijn vindt :) Hout is in ieder geval een natuurlijk materiaal...dat GAAT een keer rotten... gedoe met splinters ook.... wordt lelijk, gaan beesten en schimmels in zitten... niet direct maar na een poosje wel. Ik hou meer van wat duurzamere oplossingen.

Ik vind netten aan de muur prima, ze kunnen het dan gewoon met het hoofd recht op de hals uit het net plukken.... geen verplicht gedraaide koppen zoals bij hooikliko's enzo, daar moet ik ook niks van hebben :n

Hier hebben we brede netten aan de muren, palletboxen met netten er in, en we hebben nu ook gewoon een heel rond baaltje tussen 2 stallen in gezet met een net er omheen zodat ze daar van kunnen plukken, kunnen ze zelf kijken of ze van boven af of vanaf de zijkant plukken.

Op zich zijn de netten aan de muren het meest praktisch, ze kunnen er fijn uit eten, neemt weinig ruimte in, stof valt er doorheen, regen loopt er vanaf en het is zeer makkelijk en snel te vullen.

De bakken zijn wel leuk op zich, maar al het regenwater komt toch steeds in de onderste laag terecht... en het is wat lastiger met vullen en schoonmaken steeds.

Die baal tussen de stallen in is wel geinig dat je het 1 keer doet en ze dan dagenlang eten hebben, maar het is wel wat gedoe om hem in te pakken en het is ook een beetje jammer dat er dan hopen kak tegenaan en half onder liggen.... je vraagt je af waarom ze überhaupt met hun reet naar die baal toe gaan staan... het is een beetje rommeliger.

Vooralsnog gaat mijn voorkeur steeds weer uit naar de brede platte netten langs de muur :j

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:37

We hebben beide, een pastic palletbox en een houten bak.
Maar ze staan beide binnen, behalve nattig kuil, komt daar verder geen water bij.

Die palletboxen zijn echt niet moeilijk te vinden, even googlen of op marktplaats kijken. Lijkt mij voor buiten wel het gemakkelijkst en het minst in onderhoud.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:10

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:26

Wij uit harskamp, bij top vandaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:56

Die van mij komen ook uit omgeving Overijssel / Gelderland, ik weet het niet precies meer.

Kon hier in de buurt niks vinden en wilde echt kunststof bakken met overal gaten voor beluchting en afvoer van regenwater.

En nog kan ik steeds het onderste laagje hooi weggooien omdat het te nat wordt :P

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:52

Ik gooi nooit hooi weg, ze eten bij mij alles op, nat of droog

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:28

Ik heb hier ook de palletbox-variant gemaakt.
Palletbox via marktplaats gekocht.
Net van Huck.nl (Ik heb 5 mm dik touw met maaswijdte 7 cm, ging goed in de zomer, maar nu ga ik toch waarschijnlijk over op 3 cm mazen)
Het net heb ik geregen aan een kunststof electriciteitsbuis. Deze is precies op de binnenmaat van de palletbox gebogen.
Onderin de palletbox een paar gaten geboord van 1 cm doorsnee voor de waterafvoer.
Onderin elke hoek een ring bevestigd van rvspaleis.nl http://www.rvspaleis.nl/237-m8225-oogplaat
Met een touw (meebesteld bij Huck) en een karabijnhaak elke hoek vastgeklikt zodat het net er niet uitgetrokken kan worden.

Doordat het net aan een kunststofbuis in een kunststof bak zit, maakt het niet veel lawaai.
Misschien dat ik de touwbevesting nog eens ga vervangen door iets elastisch. Ben ik nog niet over uit.

Het is best een dure uitvoering, maar ik ben voor duurzaam gegaan. Dus goed dik, knooploos PP touw. En ook de roestvrijstaal-bevestigingen, omdat de bak buiten staat.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:30

Zou je daar eens een foto van kunnen maken, komone? Klinkt wel heel interessant en zou misschien een goede opwaardering van mijn huidige slowfeeder kunnen zijn :D

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:34

Jep, zal vandaag eens kijken of ik er een mooie foto van kan maken.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:48

Dit is mijn slowfeeder:

Afbeelding
Het net zit geregen aan een kunststof buis.

Afbeelding
Het groene touw zit onderin vastgeknoopt aan een oog.
Bovenaan zit het touw aan een clip, waarmee ik het rek makkelijk los en vast kan maken.

Afbeelding

Afbeelding

Voordelen:
+ Er kan lekker veel in.
+ Staat goed stabiel en paard kan zich nergens aan bezeren.
+ Makkelijk te vullen: clipjes aan een kant open klikken, rek omhoog en vullen maar.
+ Hij maakt geen lawaai.
+ De clipjes, ogen, moertjes en boutjes zijn van roestvrijstaal, dus geen roest.
+ Het net is van 5 mm dik knooploos PP touw. Supersterk en niet scherp in de paardenmond.

Nadelen:
- Onderdelen zijn vrij duur.
- Er blijft toch altijd wel een dun laagje aangekoekt onderin zitten. Dus 1 keer per week maak ik de bodem schoon.
- Bij een lastig plukje hooi, komt wel het hele rek mee omhoog, totdat de touwen strak staan. Niet heel erg, maar ik wil dit misschien nog oplossen door een soort van elastisch touw of een dik elastiek te gaan gebruiken die het rek naar beneden blijft trekken.
- Ik heb toch nog te grote mazen (7 cm). Ik zie toch nog best wel wat hooi op de grond naast de bak liggen. Dus waarschijnlijk toch over naar 3 of 4 cm mazen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:03

Erg grote mazen inderdaad...en ik herken de pulp onderin de bak :P

Wij hebben ook 2 van deze groene kunststof bakken staan, maar dan helemaal rondom met sleufjes er in voor de beluchting :)

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:09

Ja sleufjes in de zijkant is misschien ook nog een goed idee. Thanks! :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:59

Bij die van ons zaten die er al in, heb daar speciaal naar gezocht maar of het nu veel scheelt durf ik niet te zeggen eigenlijk...ook wij hebben steeds natte pulp onderin :P

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:42

Beste allemaal,

Even een vraagje voor de misschien kenners of ervaringsdeskundigen onder ons:

Je hebt van die slowfeeder netten die je over een grote ronde baal kan doen. Weet iemand waar je deze kan kopen voor een leuk bedrag? Liefst zo klein mogelijke maas. En daarnaast, zijn er mensen die dat gebruiken en wat is het hooiverlies daarmee?