Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:19

nah, ik weet het niet hoor met die voeremmers :\
naast de al opgenoemde problemen (omdoen terwijl alle andere paarden staan te dringen, ...) heb ik er nog eentje:
mijn paarden krijgen elk een volle emmer bietenpulp/zemelen.
het lijkt me niet zo'n goed plan om meer dan 10 kg aan hun hoofd te gaan hangen.
ik vrees ook dat sommige paarden in paniek kunnen raken van zo'n ding.

het pad kunnen verdelen in verschillende kleine 'hokjes' zoals iemand voorstelde (pmarena?) lijkt mij een eenvoudig en goedkoop maar heel efficiënte oplossing.
emmer neerzetten (of voerbak ophangen), het meest dominante paard jaagt de rest weg, draad sluiten, volgende emmer neerzetten, ....
zo kan je wel een hele hoop paarden kwijt op je pad :D

pmarena

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 15:38

...en het mooiste lijkt het me dan nog als je meteen dat pad gebruikt om voor elk paard 1 hooiplaats te maken.

Dan kunnen ze gedurende de dag op acceptabele afstand van elkaar aan een hoopje hooi eten , en zodra er krachtvoer gegeven wordt , doe je inderdaad die perceeltjes dicht met een rol-lintje en hebben ze elk hun eigen "paddockje" met een voerbak èn als ze klaar zijn met hun eigen voer , kunnen ze verder gaan aan de pluk hooi waarvan er toch al 1 per "paddockje" ligt :j

Dan heb je ook weer minder kans dat ze gaan lopen stressen naar de buren die nog niet klaar zijn met hun krachtvoer :)

En als iedereen dan klaar is en je hebt alle emmertjes weggehaald , staat alles in principe wat hooi te knabbelen en kun je op je gemakje de draadjes weer open doen , heb je nog kans dat het hele spul gewoon blijft staan hoe het staat ook omdat ze tevreden met hun hooi bezig zijn , dus geen herrie en gedoe terwijl je nog ertussen loopt te klooien :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:48

Het is niet aan te raden om eerst krachtvoer en meteen er achteraan hooi te voeren. Er is dan een te snelle doorstroming door maag/darmen en daardoor wordt niet alles er uit gehaald wat er in zit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 18:20

Tja , dat is wel zo , maar als ze onbeperkt hooi krijgen / de hele dag grazen dan heb je dat toch ook dat ze na hun krachtvoer weer gaan eten :)

Je moet natuurlijk ook niet alleen maar op dat moment hooi gaan voeren , zo bedoelde ik hem niet :)

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:52

Al een hele tijd (zeker 50 pagina's geleden!) niet hier gepost maar lees nog steeds mee want hopelijk krijgen we de paarden dit jaar aan huis en ik haal hier goede ideeen vandaan.

Nu zag ik onderstaande opmerking van Dubbeldun en vroeg ik me af wat dan wel de juiste volgorde is. Mijn paarden staan nu op een pensionstal en krijgen hun brokken en hooi gelijktijdig, en alhoewel daar nu niet veel aan te doen is wil ik graag weten hoe het straks, eenmaal bij huis, beter kan :o.
DubbelDun schreef:
Het is niet aan te raden om eerst krachtvoer en meteen er achteraan hooi te voeren. Er is dan een te snelle doorstroming door maag/darmen en daardoor wordt niet alles er uit gehaald wat er in zit.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:30

DubbelDun schreef:

Ben het met je eens.

Ik voer 3 maal in de week de laatste ronde hooi.
En dat geef ik, terwijl mijn eigen paarden aan hun emmer staan.
Je moet wel in de mogelijkheid zijn om 4 keer pd te voeren he ;)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:57

pmarena schreef:
...en het mooiste lijkt het me dan nog als je meteen dat pad gebruikt om voor elk paard 1 hooiplaats te maken.

dat zou ik dan weer niet doen.
zoveel mensen, zoveel meningen :D

ik vind het logischer om een paar hooiplaatsen te hebben waar je het pad dan wat ruimer maakt.
sommige paarden willen hun eten nog wel eens fanatiek verdedigen, en dan zouden ze het pad wel eens kunnen blokkeren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 21:48

Daarom moeten de hooiplaatsen ook ver genoeg uit elkaar liggen , en voldoende toegankelijk , en natuurlijk genoeg in aantal zodat iedereen altijd een plekje heeft om rustig te eten of weg te lopen naar een ander plukje , als een ander vindt dat hij meer recht heeft op dat huidige plukje van diegene :P

Ik heb het natuurlijk niet over een pad van 2 meter breed met om de 2 meter een pluk hooi :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:52

Ja, en dan bij voorkeur niet in de zelfde lijn, het is nl beter dat de paarden zo kunnen staan dat ze elkaar niet hoeven aan te kijken, dat brengt weer voedselnijd. Dus verspreid neerleggen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:40

Oke, mijn ideën dan nu maar even delen.

Zoals het nu is:
Afbeelding

Helaas kunnen we op dit stukje niet alle paarden bij elkaar zetten. Maar het volgende lijkt mij de meest 'natuurlijke' oplossing:
Afbeelding

Het achterste pad kan ook achterwege gelaten worden. Dan krijg je twee groepjes van 4 paarden.
http://i3.photobucket.com/albums/y52/Ma ... pjespp.jpg

Anders moeten de paarden in groepjes van twee in gewone paddocks (met in elke paddock een schuilstal of twee boxen):
http://i3.photobucket.com/albums/y52/Ma ... ndelin.jpg
Of zo:
http://i3.photobucket.com/albums/y52/Ma ... ddocks.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y52/Ma ... epjes4.jpg
Iemand nog ideën?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:49

ok, een hele hoop ideeën, ik probeer ze allemaal te bespreken

paarden in groepjes van 2 in gewone paddocks
=> dit heeft geen enkele van de voordelen van PP, dus voor mij is dit de minste oplossing

2 groepjes van 4 paarden
=> de onderste paddock is wel goed, maar de bovenste is minder
je maakt wel een pad, maar de paarden worden niet gestimuleerd om het te gebruiken
water en hooi staan dicht bij elkaar, ze hebben het pad dus niet nodig om die te bereiken
een extra nadeel van maar 1 hooiplaats is dat een onderdanig paard misschien niet voldoende de kans zal krijgen om te eten

8 paarden bij elkaar
=> dit is volgens mij je beste voorstel
2 plaatsen waar hooi te vinden is, 2 met water
ik denk wel dat de paarden geneigd zullen zijn om de shortcuts te nemen ipv. het hele pad rond te gaan.
daarom zou ik de paadjes tusssen de 1-paardspaddocks en de grotere weides weglaten, en enkel het grote pad behouden
ik zou wel proberen om nog een stuk of 2 extra hooiplaatsen te maken, zodat de onderdanige paarden ook genoeg kunnen eten

ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:56

Hallo,
Ik moet dit jaar beginnen aan mijn eindwerkstuk (ookwel profielwerkstuk genoemd) en deze gaat over het natuurlijker houden van paarden en daarbij kijken naar het fenomeen paddock paradise (dat is in ieder geval de officiële titel). Hij is al onofficieel goedgekeurd. Moet alleen nog de echte goedkeuring krijgen en een ik krijg een lerares/leraar als gegeleider.

Zou ik aan jullie (als kenners) wat kunnen vragen? Ik wil ook t.z.t. een keer naar een aantal verschillende paddocks kijken en foto's maken voor in mijn werkstuk. Ook ga ik een aantal plattegronden tekenen om te laten zien hoe je op een klein gebied toch een paddock paradise kunt maken of in ieder geval je paard natuurlijker kunt houden.

Mijn vraag aan jullie is dus of ik eens bij een aantal mensen kan komen kijken (liefst in de buurt) en foto's mag maken en dat als ik vragen heb ik die aan jullie kan stellen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:10

@Malenka : ik zie nog wel andere mogelijkheden, zal me er vanavond eens over buigen :)
@Dribbel : mijn plattyegronden en filmpje staan in dit topic, dus die kun je zo gebruiken.

Overigens heb ik van de week de inaugeratie van de kiezelbak bij de buuf meegemaakt :D
Dat was lachen. Paard nr 1 kwam aanlopen en stopte met een bonk en een dikke snurk voor de bak en moest zichzelf overwinnen voor het er door liep. Paard nummer 2 ging er midden in staan graven en toen er gras onder vandaan kwam was de lol er snel af. Paard nr 3 stond op zijn beurt te wachten en snapte de commotie niet zo :D

Overigens hou ik mijn PPgang met slecht weer gesloten om uitglijders te voorkomen. Hopelijk wordt het dan ook niet helemaal kapot gelopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:56

Meteen maar even iets geknutseld, ander vergeet ik het weer :D

http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/2405247.html
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 46-320.jpg

@Malenka: het is mij niet helemaal duidelijk hoeveel paarden je nu in totaal hebt en of er bij zijn die sowieso niet in een PP kunnen. Dus ik heb de paddock links helemaal ongemoeid gelaten en de grote rechts in 2 redelijk gelijke helften gesplitst. De wei iets groter gemaakt en wat hoeken afgeschuind.
De stallen wat anders neergezet en de waterpunten ook.
Ik heb wat meer straatwerk er in gelegd.
Verder is het handiger als je op ruitjespapier eea uittekend, want nu kunnen de afmetingen wat mank gaan en zeker voor de paden moet je toch wel voldoende breedte aanhouden.

Qua ruitjespapier is het handig als je in excel een blad maakt waarbij de hokjes zo goed als vierkant zijn en dan dit knipt en plakt in Paint.

Dan krijg je zoiets, waarbij je 1 hokje als een m2 kunt zien, maar ook 4 hokjes als een m2 :)
http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/2405271.html]
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 03-190.jpg

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:49

Dribbel schreef:
Hallo,
......Mijn vraag aan jullie is dus of ik eens bij een aantal mensen kan komen kijken (liefst in de buurt) en foto's mag maken en dat als ik vragen heb ik die aan jullie kan stellen.

Kijk ook eens op de site www.paddockparadijs.nl. Daar komen veel mensen die ervaring met een eigen pp hebben.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:00

Bedankt voor de reacties!

Ik heb de tekening gemaakt over een google earth plaatje. De verhoudingen van de basis zijn dus helemaal goed. De dingen die er nieuw op gezet worden zijn dus aangepast op de verhoudingen van bestaande delen. De rijbaan is 20 bij 40 en die lichtblauwe lijn heb ik er ingezet als meetpunt. Die is 50 meter. Ik ga nog wel even kijken of ik er een raster op kan maken. Maar ik denk dat ik dat dan beter op papier kan doen.

We hebben nu in totaal 10 paarden. Nu staan alle paarden in tweetallen op 2 paarden na. Er komen ook nog twee andere paarden bij. Die komen samen in de apart liggende paddock links op het kaartje (boven de rijbak) . Het is belangrijk dat paarden apart kunnen staan en er moet dus een paddock bij komen waar twee paarden in kunnen staan en die ook in tweeën te delen is.
Dus: 12 paarden in totaal waarvan 2 vooraan staan en 2 in ieder geval apart moeten kunnen. 8 paarden die dus wel bij elkaar kunnen als de ruimte maar goed ingedeeld is. Ik heb daarom nu twee stallen in het midden in een aparte paddock staan die in tweeën gedeeld kan worden. Dit zijn gewone boxen (3x3). Deze paarde krijgen ook hooi op de betonplaat zodat ze ook echt bij de kudde ‘horen’. Dat de paddock in het midden zit helpt daar ook aan mee.

Omdat de ruimte die we hier hebben vrij klein is moet er echt heel erg goed nagedacht worden over de indeling. Het is vooral belangrijk dat ze elkaar kunnen ontlopen. Vandaar de helemaal doorlopende paden. Ik wil echt geen doodlopende paden in het ontwerp. Ik zal nog eens nadenken over het verwijderen van de ‘tussendoorpaden’. Misschien door langs het pad een aantal extra brede stukken te maken? Ik kan alleen geen pad maken dat helemaal rond loopt omdat de paarden uit het midden er ook nog uit moeten kunnen. Ik zou het alleen kunnen veranderen als ik die twee naar de buitenkant verplaats. (ga ik zo nog eens doen)

Het verharde stuk waar ik het hooi op heb gelegd is de vloer van de huidige schuur. Het is het makkelijkste als die daar blijft liggen.

Ook is het belangrijk dat je niet met een paard door de paddock van een ander paard moet. Vandaar het pad dat tussen de twee voerplaatsen door naar de andere paddocks loopt.

De waterplaatsen (automatische drinkbakken) kunnen uiteindelijk natuurlijk komen waar we ze hebben willen. Maar er moet ook nagedacht worden over kostenbesparing. Het is dus wel het meest handig als de waterbakken op een plaats komen in de buurt van de huidige bakken.

De twee grotere stallen die ik heb getekend zijn schuilstallen van 9x3,5. In de 9 meter wand zit in het midden een doorgang van 3 meter. Met 4 paarden per stal is het mogelijk ze voor het voeren van krachtvoer allemaal een plekje in stal te geven door stroomdraden te spannen (3,5 x 2,25). Er moet dus echt voor elke 4 paarden zo’n stal staan.

Ik ben het er wel mee eens dat er meer bestrating in moet. Ik wil dat in en voor de stallen doen.

Voor het gebruiksgemak (’s morgens voor het werk voeren) en het ‘kuddegevoel’ heb ik de hooiplaats centraal gehouden. Die hooiplaats is een meter of 9 lang. Daar zouden 4 paarden het op moeten kunnen redden toch? Mocht blijken dat dit niet kan dan kan er altijd op een andere plaats ook hooi gegeven worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:18

@Malenka : de bedoeling van een PP is wel dat paarden uitgenodigd worden om veel te lopen. Daar op één plek te voeren doe je dat idee te niet. Daarom heb ik zoveel hooinetten hangen :)

Om geen rondlopende paden te hoeven maken heb ik de truc uitgehaald dat aan het eind van mijn PP het hooinet midden (in de lengte) op het pad staat. Ze kunnen er ruim omheen lopen en op die manier kunnen ze ook altijd weg als ze achterna gezeten wordt. Hierdoor bespaar je aan ruimte, die je weer kunt gebruiken voor meerdere PP's.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:47

Nee, dat denk ik niet helemaal want als je ze met zijn 8en bij elkaar hebt lopen moeten ze helemaal omlopen als het hooi aan hun kant op is of als het hooi aan de andere kant lekkerder lijkt. Water en de stal staan ook weer op een andere plek dan het hooi. Maar ik ben ook nog aanhet sleutelen. Ik zit alleen met een ruimteprobleem (of paardenoverschot). Ik zal eens kijken of ik iets kan met een 'hooirontonde'.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:08

Malenka schreef:
Nee, dat denk ik niet helemaal want als je ze met zijn 8en bij elkaar hebt lopen moeten ze helemaal omlopen als het hooi aan hun kant op is of als het hooi aan de andere kant lekkerder lijkt.

wat DubbelDun zegt, het is net de bedoeling van een PP dat de paarden veel moeten lopen ;)
mijn (hoofd)hooinet zal heel dicht bij de waterplaats liggen, maar wel met een draadje ertussen zodat ze helemaal langs de weide om moeten lopen :D

ik moet toch maar eens werk gaan maken van mijn schetsen 8-)

edit: je kan dus voor 8 paarden samen gerust een lang pad maken dat helemaal aan de buitenkant loopt, maar niet helemaal rond is zodat je die 2 andere paddockjes nog kan bereiken.
eigenlijk een heel lang pad van de ene hooiplaats naar de andere.
je zou dan in de rechter en onder- en bovenhoek nog een extra hooiplaats(je) kunnen maken.

edit 2: ik zie net dat in de hoek rechtsonder stallen staan.
daar kan je ook gerust hooi geven.
een hele leuke manier daarvoor (vind ik zelf toch), is een fijnmazig hooinet ophangen aan de dakbalken, maar wel zo dat het bijna tot tegen de grond komt.
dat slingert enorm heen en weer waardoor ze lekker lang bezig zijn met hooi eruit prutsen :D
voorbeeldje

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:15

Ik snap dat het de bedoeling is dat ze veel lopen. Dat spreekt me ook juist aan. Ik gaf alleen aan dat ik denk dat de indeling lopen wel stimuleerd doordat de hooiplaatsen juist aan de twee uiteinden (namelijk; tegenover elkaar gescheiden door de doorgang naar de twee aparte paddocks) liggen.

Ik ben nooit zo'n fan van hooinetten. Helemaal niet in groepen. Misschien is dat een angst dat me is aangepraat hoor. Maar ik voel me er toch niet lekker bij. Die grote hooibakken met rooster spreken me echter wel aan. Als het aan mij ligt is dat dus wat er op de 'voerplaats' komt te staan.

Dit zou dus beter zijn? (met eventueel hooi voeren in/bij de stallen)

Afbeelding

Je hebt dan wel dat ze geen 'omweg' kunnen maken om een paard hoger in rang te vermijden. In de tekening zijn de paden zo'n 4 meter breed. Dat moet normaal voldoende zijn. Ik zou bij het lange achterste pad nog een stukje breder kunnen maken met iets (hekwerk met matten om te schuren/) in het midden zodat je daar in feite een klein stukje twee paden naast elkaar hebt.

Ik ben overigens vergeten te melden dat bij ons de paddock als het droog is ook dagelijks gesproeid wordt (alles is zand bij ons en dus snel droog). Dat is voor sommige paarden ook een reden om een ander plekje op te zoeken.

Het hele erf is ook omzoomd door bomen. De hele dag door is er natuurlijk op andere plekken schaduw of juist zon.

Hier met 'schuurwand':
http://i3.photobucket.com/albums/y52/Ma ... urwand.jpg

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:44

Malenka schreef:
Ik snap dat het de bedoeling is dat ze veel lopen. Dat spreekt me ook juist aan. Ik gaf alleen aan dat ik denk dat de indeling lopen wel stimuleerd doordat de hooiplaatsen juist aan de twee uiteinden (namelijk; tegenover elkaar gescheiden door de doorgang naar de twee aparte paddocks) liggen.

sorry, te snel gelezen en verkeerd begrepen :o

Malenka schreef:
Je hebt dan wel dat ze geen 'omweg' kunnen maken om een paard hoger in rang te vermijden. In de tekening zijn de paden zo'n 4 meter breed. Dat moet normaal voldoende zijn. Ik zou bij het lange achterste pad nog een stukje breder kunnen maken met iets (hekwerk met matten om te schuren/) in het midden zodat je daar in feite een klein stukje twee paden naast elkaar hebt.

het is de bedoeling dat het pad breed genoeg is dat ze elkaar kunnen passeren zonder ongelukken ;)

je ontwerp wordt trouwens steeds beter.
de schuurwand die je eraan toegevoegd hebt geeft een plaatsje met extra activiteit, en splitst het pad in tweeën zonder dat je de loopafstand verkleint +:)+
dat het erf omzoomd is met bomen, is ook ideaal om de paarden regelmatig wat andere plaatsen in de paddock te laten opzoeken.

niet elk hooinet is geschikt om laag en/of in groep te gebruiken.
met fijnmazige hooinetten zoals je ze onder andere bij hooinet.nl kan vinden, zie ik niet meteen veiligheidsproblemen.
mijn tinker vindt het soms nodig om de andere paardjes weg te jagen bij het hooi, maar dan gaan ze gewoon aan de andere kant van het net staan eten :D

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:29

Malenka wa5t ligt vast in jou tekening alleen de rijbak omdat de stal ook ineens ergens anders staat??

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:51

Wat vast ligt in de hele situatie is het stuk voor de lichtblauwe lijn (linkerkant) waar zich ook de rijbaan bevind. Aan de rechterkant van de blauwe lijn is het allemaal te herindelen. Verder is het handiger om de betonplaat van de huidige schuur te laten liggen. Het eerste plaatje waarin je de huidige situatie kunt zien geeft wat meer duidelijkheid. Het is mijn bedoeling van de huidige stallen (de grote schuur onderin het plaatje) hooiopslag te maken en de paarden het hele jaar door in de paddock te zetten. Daar zijn nu nog niet voldoende stallen/schuilhokken. Er zitten wat kleintjes in het schuurtje (waar het beton onder ligt). Maar dat schuurtje moet echt afgebroken worden aangezien dat in vrij slechte staat is (scheef). Nu is dus de kans om het erf om te gooien en de paarden op een andere manier te gaan houden. Of we nu 1 grotere schuur (her)bouwen of enkele kleintjes plaatsen maakt niet veel uit.

o, de mesthoop staat ook vast.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:56

en e bak wil je bij de paddock gebruiken?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:54