Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:29

Hier gaat het nog steeds goed met de stallen!
Vandaag beide stallen aangevuld met 1 zak korrels.

Verbruik: Kayleigh dag 114 (inmiddels 24zk)
Helianthe dag 85 (inmiddels 14zk)

@ Dubbeldun:
Ben je nog iets verder gekomen vwb het "mysterie" rondom de Top korrels?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:07

Nee, verder geen aktie meer ondernomen. Ik hou het erop dat het gewoon Zeoliet is. Zolang hij die houdt vind ik het best :)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:18

@DubbelDun:
Oké, dan houden we het daarop. ;)

Is er al iemand met ervaringen met de chopped versie van Zeolite Products????

Bevalt dit beter dan de originele strokorrels (die niet meer leverbaar zijn door Zeolite las ik net op de site)
vallen deze sneller uit elkaar? worden ze minder snel gegeten dan de grote korrels?

Ervaringen welkom!!

De crushed laat nog op zich wachten evenals de zeopellet (zeoliet/tarwekorrel)

Blijkbaar kost het nog wat extra tijd om dit product op de markt te brengen.

De stallen gaan hier nog steeds goed, alleen blijven de oudjes hier trouw de bijgestrooide korrels eten :( :(

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:48

diana1 schreef:
Is er al iemand met ervaringen met de chopped versie van Zeolite Products????

Bevalt dit beter dan de originele strokorrels (die niet meer leverbaar zijn door Zeolite las ik net op de site)
vallen deze sneller uit elkaar? worden ze minder snel gegeten dan de grote korrels?

Ervaringen welkom!!

Ik kan niet vergelijken met de originele strokorrels omdat ik meteen met chopped versie ben begonnen. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ervan vind. Ik heb 2 haflingers en de ene is heel netjes, die stal is een fluitje van een cent en gaat super, de andere is een ongelooflijke smeerkees, poept en plast wel 4x zoveel als de andere, en is elke dag weer een drama om toonbaar te krijgen. Het ligt er nu twee weken in. Bij de nette haflinger heb ik nog niet bijgestrooid maar bij de smeerkees heb ik regelmatig zeiknatte plekken moeten verwijderen en al twee zakken bij moeten vullen.

Wat ik een bijzonder groot voordeel vind is dat er bij het uitmesten zo weinig verloren gaat, ik werk met composthopen en dan is het kleine volume bijzonder prettig.

Vwb het opeten, in het begin hebben ze er van staan eten, maar omdat het zo snel mot werd ging dat ook over. De nieuwe korrels die ik bijgestrooid heb, heb ik een beetje door de toplaag gemengd zodat ze niet uitnodigden om op te eten. Ik vind dat ze lekker snel uit elkaar vallen en al vrijwel direct een mooi zacht bed gevan :j

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 23:03

@Remy,
Dankje voor de reactie. Het is zeker zo dat je veel minder afval hebt en de compostering gaat snel.
Ik heb hier ook 1 smeerpoets en 1 net paard. Inderdaad een groot verschil.
Mijn volgende bestelling (voorraad nu nog 28 zk) wordt geen "normale" strokorrels want ik vind het toch een nadeel dat mijn oudjes er van blijven eten na al die weken dat ze erop staan.
De smaakpupillen zijn blijkbaar niet echt je van het??? haha.
Vandaar dat ik benieuwd ben naar de crushed versie maar die laat helaas nog steeds op zich wachten.
Gelukkig kan ik nog een tijd vooruit.
Ik maak het nu telkens nat als ik bijstrooi...zo verpulverd alvast een groot deel maar er blijft nog genoeg voor de nacht liggen om te snoepen.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:06

ik had ook de chopped versie. Ging prima, valt niet heel super snel uitelkaar en werd vrijwel niet van gegeten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:34

Mij bevallen de Chopped ook prima, maar de Chrushed blijft ook op het wensenlijstje staan :)
Hier eten ze het nog heel vrolijk, maar blijkbaar krijgen ze er niets van.
Ik maak de verse laag ook altijd vroeg al nat en stamp het 's avonds zoveel mogelijk plat.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:18

Eigenlijk had ik de paarden willen laten 'overzomeren' zonder vloerbedekking en het tot de herfst willen redden met alleen de rubbermatten. Maar omdat het af en toe toch slecht weer is en ik de beestjes dan 's nachts maar binnen haal, ben ik toch maar weer wat korrels gaan strooien.
Ditmaal echter niet zoveel als bij het eerste experiment: ik heb per stal er nu maar 4 zakken in gedaan, goed bevochtigd met water en dat resulteert in een prima dek, waarbij de korrels sneller dan voorheen, uitelkaar gevallen zijn en een mooie dikke motlaag gevormd hebben.

Enne.. ondanks dat beide paarden op dieet zijn, wordt er niet gesnoept!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:31

@ Jannepauli
Geef mij ook de naam van dat dieet voor mijn paardjes...haha. :D

@ DubbelDun,
Heb jij toevallig ook oudere paarden staan (het schijnt dat de smaakpupillen dan niet meer zo heel goed werken?) Ligt het daar vast aan dat wij van die volhouders hebben qua snoepen van de korrels. :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:34

Ik heb er eentje van 23 en eentje van 12, beide eten ze van de korrels, maar zodra het (vieze) mot is niet meer.
Na bijstrooien begint het 'geneuzel' weer.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:10

Hier precies hetzelfde. :9 Hier eentje van 20 en eentje van 17. Is die van 12 zeker snel oud, hihi....grapje.

Het is idd zo dat als het mot is ze ervan af blijven, vandaar dat ik geïnteresseerd ben in de crushed versie van Zeolite.
Helaas laat die nog even op zich wachten :=

Het zal wel niet veranderen. Gelukkig maakt het verder niet uit qua reactie (koliek of id) maar ze zijn toch niet echt bedoeld om te eten :r

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:15

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 11:10

cremellogek schreef:
Ik ben van plan om in augustus te gaan beginnen met strokorrels, maar dan eigenlijk meer als onderlaag voor de urine onder een laagje gewoon stro. Zijn er meer mensen die het zo doen?

heeft iemand van jullie dat al eens geprobeerd? De bovenste laag wordt dan een knabbellaag.
Zou dat niet de oplossing kunnen zijn van het ongewenste strokorrel eten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:54

Ik denk dat het prima gaat werken, want sommigen doen het nu al zo met vlas of houtkrul omdat stro dus zo weinig urine opneemt en vanwege het knabbel-gehalte.
Of het paard nu geen korrels gaat eten bewtijfel ik, áls ze ze lekker genoeg vinden dan vissen ze ze er wel tussen uit.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:57

Ik vind een combi-stal echt zo vreselijk uitmesten! Je bent imo dus het uitmestvoordeel kwijt als je het zo doet.
Vind het al zwaar irri dat t hooi wat ie overhoud helemaal door de stal heen komt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:05

@Needje : moet je een maxi-hooinet gebruiken.
Met een hark haal je heel snel het resterende stro aan de kant, maar persoonlijk begin ik er ook niet aan.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:43

Needje schreef:
Ik vind een combi-stal echt zo vreselijk uitmesten! Je bent imo dus het uitmestvoordeel kwijt als je het zo doet.
Vind het al zwaar irri dat t hooi wat ie overhoud helemaal door de stal heen komt.

dan geef je teveel hooi

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:49

Liever teveel als te weinig ;)
Heb je een linkje van zo'n hooinet DD?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:56

Nou, het uitmesten van mijn ene pony gaat fluitend met twee vingers in de neus, nog steeds niets hoeven bijvullen en het volume lijkt toch absoluut niet te slinken. Helaas is de smeerkees nog steeds niet bekeerd, gisteren nog een halve zak bijgevuld, vermengd met de bovenlaag maar toen hij op stal kwam begon hij nadat hij zijn hooi op had, meteen aan de brokjes ;(

Vervolgens heb ik er antibijt en later nog azijn overheen gespoten maar denk je dat het uitmaakt... :n

Die stal heeft maar 1/3 van het volume van die andere stal terwijl er 2,5 zak op 2 weken meer in is gegaan.

Voor de ene stal dus een perfecte en goedkope bodembedekking, voor de andere stal ben ik er nog niet uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:20

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:29

Citaat:
Vervolgens heb ik er antibijt en later nog azijn overheen gespoten maar denk je dat het uitmaakt...

kijk, zo 1 heb ik dus ook.
Alleen heb ik een stal van vlas bedekt met een laag stro.

Heb hetzelfde gedaan als jou: eerst antibijt, toen azijn in een plantenspuit en nog dooreten. Daarna een tuingieter met een oplossing van Dettol en toen ging het beter. Maar ja, als je dat elke dag moet doen, wordt het een hele dure stal.

voor deze paarden wordt het wel moeilijk. Die (vr)eten de hele dag gewoon door...

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:23

Klopt :j Deze pony maakt overal een zooitje van, poept en plast ook vier tot zes keer zoveel als mijn andere haflinger. Ik vermoed dat dat komt doordat hij nog maar drie jaar is en nog in de groei.

Voordeel van de chopped versie die ik heb is dat de brokjes wel snel uit elkaar vallen, alleen de dag dat ik ze erin gegooid heb worden ze gegeten, daarna zijn ze stromot geworden.
Laatst bijgewerkt door Remy op 31-05-09 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:29

de natte pisplaats goed uitbreiden over de overige mot,en dan stoppen ze wel met er van te eten.
Paarden gaan ook niet meer eten in de weide ,waar ze geurineerd hebben.
Ik persoonlijk,heb nog nooit iets toegevoegd,maar net als iedereen,zie ik het ook niet graag gebeuren,dat ze er van eten,oude mest,of vervuilde mot er bovenop,en de lust om te eten gaat vanzelf weg.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 08:59

TR,
Deze discussie hebben we reeds gevoerd.

De chopped versie zal idd sneller uit elkaar vallen, dit is een groot voordeel.
Dit is ook de reden dat een hoop mensen op dit moment zitten te wachten op de crushed versie van Zeolite Products.

http://paardenvragen.come2me.nl/954582/Strokorrels

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:48

Mogelijk zal er eerder over gediscusieerd zijn, maar om 77 pagina's door te worstelen is voor een nieuwkomer wel erg veel.

zo op het oog lijkt de crushed versie wel wat. Is dat helemaal nieuw?