Kokos in de buitenbak??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:38

Ik had zelfs geen kans om op de nieuw aangevulde gedeeltes de extra baal kokos die ik nog heb liggen door te mengen...
Ik zag het ook werkelijk even niet meer zitten (als je mijn berichtjes in dit topic terug leest dan zie je dat wel) maar ik vermoed dat ik, zeker doordat ik de bak gekeerd heb, niet genoeg heb kunnen aanrijden om hem echt winterklaar te maken.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:38

Ik denk dat de werking van kokos voor iedere bak weer anders is,
Onze bak was gelijk na het door werken en platrijden van het kokos goed te rijden, en nu na twee jaar is hij nog steeds erg goed en wij rijden de bak alleen maar plat met een roller, en we zorgen dat hij goed nat blijft
Na veel regen hebben wij ook plassen maar de ondergrond blijft goed en de paarden zakken niet weg

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:42

Hier even een vraag. Heb alles dorogelezen maar niet kunnen vinden.

Koko's wanneer kan je dit het beste vermengen met je zand? Wij hebben nu een laag van 20 cm zand maar nu is de boer bang dat als de onderlaag niet hard is de koko's omlaag zakt en je een zware bovenlaag blijft houden.
Wij kan mij dat vertellen?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:01

een kokosbedrijf. ik heb ook gewoon gemailt met al mn vragen. een goede leverancier geeft het juiste antwoord.
het is mij dus ook niet aangesmeerd, maar juist afgeraden in mijn situatie.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:56

maresie schreef:
Ik denk dat de werking van kokos voor iedere bak weer anders is,
Onze bak was gelijk na het door werken en platrijden van het kokos goed te rijden, en nu na twee jaar is hij nog steeds erg goed en wij rijden de bak alleen maar plat met een roller, en we zorgen dat hij goed nat blijft
Na veel regen hebben wij ook plassen maar de ondergrond blijft goed en de paarden zakken niet weg

Wat voor roller hebben jullie? Is zo'n rol duur in aanschaf???

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:22

Wij hebben een stalengrasroller met beton erin 'maar hoeveel die kost weet ik niet want de vorige bewoners hebben
de roller achtergelaten,maar als je Google kom je het wel te weten

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:59

Bedankt, ga op onderzoek uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:02

Maresie, is die te bevestigen achter een minitractor? maar als ze gaten hebben gerend, hoe maak je die dan netjes dicht zodat je bak glad blijft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:09

_Kiki_ schreef:
Weten jullie wat je bak laten draineren ongeveer kost? En of het mogelijk is nadat je kokos door je toplaag hebt gemengd?

Wat voor zand heb je er in liggen? Ik heb op mijn toplaag ander zand liggen dan er onder...dat onderste zand was de originele paardenbak, een maanlandschap, maar ik heb 20 cm er op laten storten, en dat is een groot verschil.

Een natte bak is geen probleem, als hij maar niet sompig is, glad of zuigt.

Ik kan je nog niet vertellen wat het resultaat is van kokos samen met agterberg vezels, maar die vezels nemen wel water op, is katoen, bij mjn bak dus te veel en mijn bak te goed doorlaatbaar.
ik heb de kokos nog niet er doorheen gefreest....ben pas halverwege met plukken.....ik werd er gewoon niet goed van en moet het alleen doen...ligt nu in een hoekje van de bak en de paarden lopen er al weer weken in....... :D ellende dus.

Maar in de winter is mijn bak super goed, zodra het warmer wordt, de wind er over heen, begint de ellende...dan heb ik flinke bomen aan 1 kant staan, ook niet bevorderlijk...

Jij zou dan nog een bomen kunnen plaatsen, of een haag...dat zal ook aanmerkelijk gaan schelen...een geultje langs je bak graven, helpt ook, dan kan het water ook nog ergens heen.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:44

russel schreef:
Maresie, is die te bevestigen achter een minitractor? maar als ze gaten hebben gerend, hoe maak je die dan netjes dicht zodat je bak glad blijft?

Ik heb de rol met strotouwtjes aan de trekhaak van de grasmaaier wat net een mini tractor is bevestigd,
Grote gaten heb ik haast niet en de kleine gaten rollen vanzelf dicht, door de roller en banden van de maaier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:05

het proberen waard!!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:10

Even omhooghalen, een nieuw topic is denk ik niet nodig :)

Even een vraagje. Zou kokos de oplossing kunnen zijn bij een bijzonder natte bak met zwarte grond? Onze bak is in de winter minimaal een maand of 4 a 5 niet te rijden omdat ze er tot over hun kogels in zakken, het is echt een soort soep. Laten keren is geen optie, want er zit geen gele grond onder. Er zit vrij veel leem in de zwarte grond. Is het mogelijk om met kokos deze bak weer rijbaar te maken, iemand hier ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:11

nee..het doet niet draineren.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:15

Het hoeft niet zozeer te draineren, er ligt een sloot langs waarvan het waterpeil veel lager is. Het is echt de bovenlaag die tot drab getrapt wordt zeg maar, de onderlaag is hard en daar loopt het water in principe af.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:05

ik vrees dat het niet helpt. als mijn bodem te nat wordt is hij ook niet meer te rijden, ondanks de kokos.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:18

Bij de mensen waar ik lesgeef blijft de bak juist veel beter te rijden door de kokos blokjes/snippers die er in zijn gestort...
Het zijn geen vezels/draden zoals ik al op veel foto's hier voorbij heb zien komen maar echt blokjes :j die nemen goed water op en als het droog weer is en je staat er op komt water/vocht uit. Bij hun is de bak juist super gelijkmatig geworden, vorig jaar in die kurkdroge periode hebben zij juist helemaal niks aan de bak hoeven doen, terwijl het bij de buren wel een woestijn leek, zo droog en stoffig... Ondanks het sproeien wat gedaan werdt.
Ook tijdens regen kun je er heel lang in blijven rijdend, er komen eigenlijk nooit plassen op ofzo.
Wel hebben ze 1 hoek van de bak wat altijd een zwakke plek is geweest en dat is als het echt veel heeft geregend nog steeds een zwakke plek, is heel nat en echt drab helaas.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:37

Ook even een vraagje van mij. Gister is er koko's in de bak gegaan na hoelang gemiddeld is de bak goed rijbaar?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:47

Bij mij was hij eigenlijk na het rollen meteen goed.

Hij is nu alleen heel hard geworden, zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:01

Ik merkte vandaar wel verschil maar perfect is het nog niet. Naar mijn weten is er alleen gevreesd.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:03

na het frezen moet je heb wel ff aan laten rollen of wiel aan wiel aan laten rijden. :j

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 07:27

Oke, ga eens vragen of dit gedaan is. Heb namelijk niet dat idee aangezien er alleen nog maar vrees sporen en de bak waren te zien. Deze was ook erg ongelijk en dat lijkt mij niet dat het dan gerold zou zijn.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:17

bij mij is hij wiel aan wiel aangereden door een loader. werkt ook :j

mijn bak begon aan een kant weer aardig los te worden, die kant is altijd slechter geweest. moest hem eigenlijk gewoon sproeien, maar dat durfde ik niet omdat hij komende week weer neerslag/vorst op geeft.

dus ik heb de ergste gaten dicht geharkt en daarna hem wiel aan wiel aangereden met de auto en nu is hij weer super :)

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:04

Ik heb de kokos er nu bijna 3 jaar in liggen en ben erg tevreden.Ik moet nu wel pleksgewijs bijvullen en mijn bak is niet super hard maar daar ben ik juist wel blij mee!
Voor de liefhebber heb ik een zware rol te koop voor zowel achter een tractor als een auto.Pb me maar voor meer info!

Lalkanikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:03

Heb ook 6 balen besteld, ze komen volgende week, ben benieuwd!! *\o/*

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:24

Mijn kokosbak is nu na de winter wel weer wat zwaarder geworden.
Ze zakken weer iets verder weg, maar nog steeds is heel goed te rijden.
Binnenkort de zwaardere plekken maar weer eens opvullen, heb nog een halve baal kokos over.