het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:34

Misschien komt er nog iets bij?? Dan heb je een mooie e-maat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:34

Daar komt nog wel wat bij, of ze moet overbouwd blijven. En dan worden ze uiteindelijk ook nog wat breder, dan past het altijd al weer beter met rijden voor een volwassene.
Maar snap wel dat je nu vooruit wilt en dat is met haar nog een hele poos niet.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:57

Halve Tinker is Amy toch? Dat zijn wel laatbloeiers. Ik zou der nu nog niet afschrijven op der maat

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 18:03

Ja halve tinker, moeder is 138 en vader onbekend. Waarschijnlijk een Welsh cob :D

Ja zit er alleen mee dat kaat nog niet goed is en ik denk dat het niet goed komt. En ik mis het rijden zo dat ik nu toch een keuze ga maken. Kaat met pensioen en er een rijpaard bij

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 18:04

Wat een lief hoofd ook, aanspreken paardje

Nou, ik ben om half 7 vanmorgen begonnen met herstellen. Het gaas hadden ze gisteren nog geplaatst samen met mij nadat ik boos werd, maar de kapotte weipalen moesten vervangen worden en de honden konden zo weglopen omdat de schutting omgetrokken was. Ik had nog een aantal draadpanelen en heb die nu geplaatst.
Later in de ochtend kwam de buurman weer en heeft hij wel geholpen om de schaduwdoekpaal terug erin te krijgen. Zonder wortels met net omgewoelde aarde ging dat vrij snel, allee staat die helaas 10 cm te ver naar voren waardoor mijn stroomdraad nu niet meer 1 mooie lijn is maar een knik erin heeft.

Hij zei erna dat de rest van de stronken gefreesd zouden worden.

Even laten zag ik dus waarom hij wilde frezen ( wat ook het oorspronkelijke plan ook was) ... hij had dus alweer op verschillende plekken naast mijn rijbak geprobeerd om de boomstammen om te trekken en liep weer tegen hetzelfde probleem aan alleen was hij nu gestopt toen het misging.
De 70 jaar oude eiken stonden namelijk direct naast de erfafscheiding dus de wortels groeiden ook diep op mijn perceel onder de weipalen en het gaas door. Bij het omtrekken trek je dus alles kapot en duw je de wortels en grond omhoog.

Ik heb vooral filmpjes en krijg die niet geplaatst maar ook 1 foto. Dit is het kleinste gat in mijn rijbak.
Afbeelding

Hier zie je ook dat het paaltje veel hoger en een stuk naar achteren staat en als je goed kijkt zie je ook sommige wortels in die scheuren zitten.

Ik heb hem aangesproken op het gevaar en hij wilde eind van de week of volgende week verder ermee gaan en ze frezen ipv omtrekken Door het omtrekken waren de wortels al zichtbaar en aangezien dat mijn rijbak is ging ik daar niet mee akkoord. Frezen zou namelijk op zijn kant van het terrein gebeuren en bleef ik alsnog met de wortels achter op mijn hoefslag.

Besloten om dan meteen toch alles met de kraan eruit te trekken en ik zou dan het gaas los maken en aanwijzingen geven om de schade te beperken.
De gigantische wortels zijn er nu uit en hij heeft het zand wat aangeduwd en hij was tevreden

Hij zei, mooi opgelost he, Ik heb gezegd dat er geen oplossing nodig was, mijn omheining stond er prima bij en nu door zijn toedoen alles hersteld moest worden en ik er niet blij mee ben.
Hij is vrij nonchelant vind ik, als ik nu niet had aangedrongen hadden deze gaten nog een aantal dagen in mijn rijbak gezeten ( waar de paarden en varken dus ook lopen)
hartstikke gevaarlijk.
De paaltjes zijn nu geschoven, niks staat meer in 1 lijn wat voorheen wel was en een groot deel staat nog los. Ook vermoed ik dat er nog wortels zijn blijven zitten maar daar kom ik pas achter als mijn paard struikelt tijdens het rijden

jammer genoeg heb ik vooral filmpjes en geen foto`s maar geloof maar dat het echt een drama was en mijn rijbak nu niet te gebruiken is.
Mijn leenquad is terug naar mijn vorige werkgever en ik heb nu alleen de auto om te slepen, dat gaat wel maar zeker de hoefslag is dan lastig omdat de auto breder is dan de sleep. Door de gaten die er gezeten hebben en het ongelijke denk ik dat gewoon wat slepen ook niet voldoende is. Het tuingaas flubbert nu ook maar is gelukkig wel weer recht genoeg om in ieder geval de varkens en honden tegen te houden

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 18:23

Jemig, die foto’s LN :oo . Goed dat je even boos bent geworden. Helaas soms nodig. Zou inderdaad nog wel de rekening sturen. Ze zadelen jou met extra kosten op, omdat ze ondoordacht en onvoorzichtig te werk zijn gegaan. Ik snap ook zeker je principe punt van de schutting. Zijn ook geen goedkope klusjes als het om een aantal meters gaat.

Konden je paarden vandaag nog wel de track op? Sterkte met de situatie en hopelijk zorgt dit niet voor een slechte buren relatie := .

@utopia Ahh ja ik heb bij mijn merries altijd 24/7 camera erop en controleer ze meermaals per dag als ze tegen hun tijd aanlopen. Heb die PH strips nooit gebruikt. Maar door scannen weet je vaak wel wat de uitgerekende datum ongeveer is. :j en ondertussen heb ik denk ik al wel +_20 veulens gevolgd en geboren zien worden, waarvan 5 van mijzelf waren. Op gegeven moment zie je het wel aan het paard, ook als je de precieze datum niet weet. Al moet ik zeggen dat het elke keer opnieuw weer spannend is. <3

Amy staat er mooi op Marjan. Welsh cob type? Ze zeggen wel eens dat gemiddeld genomen een paard op 2 jaar 96-97% van de groei in de hoogte erop heeft zitten. Hoewel dat natuurlijk soms ook lager of hoger uitvalt. Maar als je die stelregel neemt zal ze ongeveer 1,50m worden. Je kan ook nog met een touwtje van de elleboog tot de Koot meten en dan van elleboog tot schoft met diezelfde gemeten lengte. Maarja ook dat geeft niet altijd de uiteindelijke stokmaat… :+

Maar inderdaad dat duurt nog wel zeker een jaar voor je daar rijplezier van hebt. En ergens herinner ik mij dat je ook niet een enorme klik voelt met haar toch?

En super fijn dat Kaat zo goed gaat!! *\o/* *\o/*

Edit: zie dat op moment van posten er vanalles bij kwam.

@marjan Tinker met vermoedelijk Welsh cob dus. :j

@LN oef ook bij je bak… ik snap dat je totaal niet blij bent. Die gaten gaan met een beetje slepen inderdaad niet weg. Hartstikke instabiele grond nu. Het is niet voor niets dat een nieuw gevulde bak zeker 2 weken moet inklinken voor je het kan gebruiken. Als je dit soort gaten vult zal het mij niet verbazen als dat principe ook geldt en daarna nog een keer goed aanslepen…

Wat een verstand zeg := …. Ga je het draad nog wel weer recht maken tzt? En stond dat op de erfgrens of op jouw kant? Zou er nu inderdaad even als de kippen bij zijn voordat ze zomaar overal hekwerk de grond in stampen… blijkbaar is het voor hun normaal om dingen zonder overleg te doen.

Heb je daar trouwens drainage in liggen? Pfoeee ik moet er niet aan denken dat mijn aangelegde paddocks door buren overhoop getrokken worden. Wat een kostenpost… 8)7

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 19:40

geen drainage gelukkig, Ik heb nu net al wat paaltjes geprobeerd beter in de lijn te krijgen maar ben gestopt. Ik kom alleen net van mijn wekelijkse fysio behandeling af ) oa dry needling vanwege spierknopen en een overbelaste schouder dus dit mag ik fysiek eigenlijk niet eens doen maar net na behandeling kan ik het ook echt niet

Strips heb ik ook nooit gebruikt, camera`s erop, innaaien ( al is dat particulier natuurlijk lastiger)en anders evt die band al ben ik daar minder fan van en vaak merk je het wel, uier vol, slappe banden, druppel etc. Bevallingen stuk of 30 meegeholpen waarvan meer dan de helft overdag en vaak dan ook probleemgevallen waren ( darmen eruit, veulen verkeerd en eruit gezaagd, tweeling, redbag etc) in Totaal in de 3 jaar dat ik er gewerkt heb een +- 750 veulens mama`s verzorgd. Dat mis ik wel van mijn oude werk, de afwisseling in het werk.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 16:24

Marjan voor mij zou ze de ideale maat hebben, maar hier er geen bij en denk dat ik ook nooit aan een jonkie moet beginnen. Ik snap echt wel dat je het rijden mist en als dan ook de klik mist en niet zeker is of ze wel groot genoeg gaat worden dan zou ik ook waarschijnlijk op zoek gaan naar....

Vandaag Guus eens los laten maken door iemand anders. Altijd apart om te zien hoe mensen dat toch verschillend doen. Ze zat behoorlijk vast in haar linkerbekken. Nu 2 dagen alleen 10 minuutjes aan de hand stappen, zaterdag 20 minuutjes longe en dan weer erop. Moet zeggen dat ze zich heel netjes gedragen heeft.

Vanmorgen ook nog gelachen met ze. Guus had al een paar keer gehinnikt om op de wei te kunnen. Maar ze moest wachten... op een gegeven moment begon die oude hard te hinniken en datdoet die normaal niet snel. Kom buiten staat die echt zo dicht mogelijk op de deur met een kop van hehe eindelijk had je die andere niet gehoord!! :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 09:13

Weekje op vakantie geweest dus loop wat pagina's achter.

Lynn_Nikita schreef:
geen drainage gelukkig, Ik heb nu net al wat paaltjes geprobeerd beter in de lijn te krijgen maar ben gestopt. Ik kom alleen net van mijn wekelijkse fysio behandeling af ) oa dry needling vanwege spierknopen en een overbelaste schouder dus dit mag ik fysiek eigenlijk niet eens doen maar net na behandeling kan ik het ook echt niet

Strips heb ik ook nooit gebruikt, camera`s erop, innaaien ( al is dat particulier natuurlijk lastiger)en anders evt die band al ben ik daar minder fan van en vaak merk je het wel, uier vol, slappe banden, druppel etc. Bevallingen stuk of 30 meegeholpen waarvan meer dan de helft overdag en vaak dan ook probleemgevallen waren ( darmen eruit, veulen verkeerd en eruit gezaagd, tweeling, redbag etc) in Totaal in de 3 jaar dat ik er gewerkt heb een +- 750 veulens mama`s verzorgd. Dat mis ik wel van mijn oude werk, de afwisseling in het werk.

Pfff! Wat een ravage zeg! Alsof het nog niet erg genoeg was dat ze alles zo kappen en weghalen zonder iets van overleg. Snap niet dat hij bij de eerste omgevallen paal niet gestopt is? Echt asociaal...

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 09:40

Bizar Lynn Nikita, war een schade..
Hopelijk herstelt hij het goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:45

Grrrr...
Gisteren een stuk manen van Jasmijn gekortwiekt stopt het scheerapparaat er mee. Hij bleek ook een beetje heet te zijn :o
Dus ik vanochtend de koolborstels op lengte gecheckt en op zoek naar het resetknopje |o . Waarom ze die dingen zo onopvallend maken ipv knaloranje of zo 8-)
Stekker er in en hij deed het.... 5 seconden ;( Dus nu moet ie verder uit elkaar en ik ben benieuwd hoe dat eindigt ... wordt vervolgd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 13:05

Oh dat is lastig. Hopelijk krijg je hem nog gemaakt.

joyce83, haha soms krijgen ze het wel verteld ja :D

Net even gereden. Ging wel lekker.
Maar even een momentje schrok ze van een schaap, ja die staan er ook nooit natuurlijk :D

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 13:16

Mooi momentje, alsof er heel wat gebeurde :)

Scheerapparaat is weer gemaakt. Alles goed schoongemaakt en ingevet, paar keer het resetknopje gebruikt en toen deed ie het weer :) Gelukkig, want de betere apparaten zijn niet goedkoop. Niet dat je hem vaak gebruikt, maar zonder wil ik ook niet :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 14:50

Tjee Lynn_Nikita, wat een bende zeg. Echt heel vervelend! Sterkte om alles weer netjes op de rit te krijgen.

Wat was ook alweer de reden dat het allemaal zo kaal moet zijn? -:(-

Hier een drukke week achter de rug. Moest zelfs op mijn vrije dag naar mijn werk. Ben blij dat het weekend is :)

Wel fijn thuis komen. Mijn vriend heeft alles al netjes uitgemest en sinds kort komt hier iedere week iemand met de paarden tutten/ werken en zij had de boel netjes aangeveegd. :o

Ik heb gisteren Diekke gereden en Tess en Mirtje gelongeerd. Gaat steeds beter met onze kleuter Mirtje.
En het wormenonderzoek was negatief!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 14:52

Even een trots moment delen. :D
Roos heeft voor het eerst een zadel op gehad en deed het fantastisch! Netjes stappen en draven aan de hand. **\O/**

Afbeelding

Kleine meisjes worden toch best wel snel groot.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 14:54

Altijd leuk zulke mijlpaaltjes.

Ze lijkt idd niet onder de indruk.

Boemel wat fijn van je vriend.
Kun je lekker ook weekend houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 14:54

@boemel: mooi... geen wormen!
@malenka: alsof ze het al jaren gewend is :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 15:02

Wat doet ze het braaf Malenka.
Boemel, fijn thuiskomen. Pas je ook op je elf dit weekend?
Fijn dat het mestonderzoek goed was.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 15:29

Goed bezig Malenka!
Boemel wel fijn zo thuis komen, scheelt weer een hoop
DP heerlijke foto :')
DF zo makkelijk als je dat zelf kan!

Mijn trekker doet t weer *\%/* hij moest helemaal in tweeën
Afbeelding
Afbeelding
M’n vader en katten zijn een gouden combinatie _O-
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 15:54

Voor het eerst dat ik een tractor er zo bij zie staan. Ik wist niet dat er zo'n groot 'gat' in zijn buik zat :)

Je vader had zeker een lekker hapje dat poes zo aanhankelijk is :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 16:58

Haha ja een saucijzenbroodje :) maar zonder was ie ook zo lief _O-

Ja in dat gat zit de koppeling en koppelingsplaat. Oh en ook het ding om te starten want dat moet met de versnellingspook. Grappig om eens te doen. Daarna heeft ie gelijk m’n bak gesleept

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 21:53

Fijn dat de trekker het weer doet!

Ik was even toe aan mijn hoofd leegmaken :o

Tess aan de lange lijnen door het bos was even fijn voor allebei.
Afbeelding

Ik heb me voor 19 Augustus opgegeven voor een schriktraining. Ik denk dat ik Mirtje meeneem. Ik ga er voor het gemak van uit dat ze me tegen die tijd niet meer wil opeten :D

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 23:05

Heerlijk zo aan de lange lijnen.

Fijn Marjan, war was het nou?

Hier een drukke avonddienst gehad met overwerk ivm een acuut overlijden. Wat bij ons niet vaak gebeurd.
Maar nu weekend.
Precies regen opgegeven en we gaan een weekend Sauerland met de motor, tussen alle verbouw drukte door.
Hopelijk valt het mee.

Wel fijn toen ik thuiskwam was de trekker weer gemaakt en de bak gesleept.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 07:21

Leuk om de foto’s te zien Malenka, Roos staat er relaxed bij…fijn!

Handig dat je vader zo handig is Marjan.
Trekker Horsi ook weer gemaakt. Fijn weekend en veel plezier, hoop dat ze er qua verwachting naast zitten en regen mee valt.

Leuk Boemel, relax moment zo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 09:12

boemel schreef:
Ik heb me voor 19 Augustus opgegeven voor een schriktraining. Ik denk dat ik Mirtje meeneem. Ik ga er voor het gemak van uit dat ze me tegen die tijd niet meer wil opeten :D

Misschien is ze zo bang dat ze alleen maar 'op schoot' wil :)