Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 18:12

Dais, wat enorm balen van je bak zeg... dat is echt teleurstellend ook -O-

Poehh Marloes, nog steeds te weinig vooruitgang.. ook niet leuk... -O-

Wat een knappe vent Achaiah!! Paarden verkopen is ook enorm lastig!!
Maar fijn dat de keuze voor jou is gemaakt haha

Hier alle sneeuw ook wel weg.. alleen sommige hardnekkige ijsstukken liggen er nog :P Zijn maar begonnen met het puinruimen := Maar, het valt ons alles mee wat er onder de sneeuw vandaan komt, en het water trekt hier mooi weg de grond in +:)+

Afbeelding

Dus we gaan maar gewoon gestaag alle mest weghalen :P Geeft toch wel voldoening, als het er dan zo uitziet :D

Afbeelding

Dije vandaag ook behandeld door de osteopaat.. dat vond ie wel wat := :')

Afbeelding

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 18:15

Altijd een goed teken als ze dan gaan staan geeuwen en de lippen aflikken.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 18:40

neile schreef:
Dais, jij was het toch met de merrie met PSSM hé? Kan je daar nog wat mee trouwens? Ik meen dat jij dat was, de PRE met PSSM. Ik ben daar wel benieuwd naar, nu zoveel jaar later hoe die het doet. Die PSSM diagnose blijft iets vaags/moeilijks voor mij om te begrijpen wat dat nu precies inhoudt net omdat de prognose zo breed is.

Klopt, dat betreft Indy. Zij doet het heel goed. Ze is kort na de diagnose nu ruim 2 jaar geleden op veel eiwitten gegaan en vitamine E. Vorig jaar wilde ze haar supplementen ineens niet meer dus ze heeft toen bijna een jaar niks extra's gehad. Nu krijgt ze weer wat extra eiwit omdat mijn hooi arm is. Ze doet het goed en ziet er ook goed uit. Ik twijfel over de uitslag want pssm2 is progressief en Indy doet en kan alles weer. Ik denk dat ze toen na die enorme droge zomer zonder goed gras of hooi gewoon een eiwit tekort heeft gehad. De test is nog altijd niet gevalideerd.

Ze doet overigens niks qua werk, doordat ze dus ooit eens in blinde paniek is gaan rennen ondat haar maatje weg was, heeft ze een chronische peesblessure opgelopen. Indy heeft dus vervroegd pensioen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 19:18

Pffff ik ben me rot aan het zoeken maar kom niet zo ver. Hoe maak ik Roos keuringsklaar voor stamboek opname en keuring? En is het echt een gek idee om haar zelf voor te brengen? Kan ik beter iemand inhuren op de keuring zelf?

Roos is dit jaar vier en nog niet onder het zadel. Door de heuvel in de track heeft ze wel mooi ontwikkelde spieren in haar achterhand en heeft een behoorlijke balans. Ze staat ingeschreven bij het NAS en NRPS. Ik twijfel nog of ik naar beide keuringen ga of er maar 1 uit kies.

Zijn er hier mensen met ervaring?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 19:57

Ik heb alleen kwpn keuring gedaan, wel zelf klaargemaakt, maar uiteindelijk iemand gevraagd voor het voorbrengen. Wel leuk om te doen :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 19:58

Stuur Lailapri een PB, die fokt ook zowel NAS en NRPS. Misschien kan zij je de voor- en nadelen per stamboek uitleggen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:05

Lailapri is een oud klasgenootje van mij. :) Ik heb met Nilay zelfs bij haar in pension gestaan. Haar kan ik inderdaad wel om advies vragen. _O- Hoe je soms anderen nodig hebt om je op het voor de hand liggende te wijzen.

Jade, hoe maakte jij ze klaar?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:17

Malenka schreef:
Lailapri is een oud klasgenootje van mij. :) Ik heb met Nilay zelfs bij haar in pension gestaan. Haar kan ik inderdaad wel om advies vragen. _O- Hoe je soms anderen nodig hebt om je op het voor de hand liggende te wijzen.

Jade, hoe maakte jij ze klaar?

_O- _O-

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:02

malenka, wij waren heel slecht voorbereid :+ hij was indertijd net zadelmak gemaakt, en er werd ons geadviseerd er extra brok in te gooien, met als gevolg dat hij knettertje leip was aan de hand :+ ik zou dus adviseren om dat niet te doen, vreemde omgeving geeft al adrenaline genoeg voor zo'n dier. Het los springen hadden we ook niet geoefend, dat zou ik nu wel een of 2x doen als je de mogelijkheid hebt en het is nodig op de keuring. verder gewoon netjes getoilleteerd en goed gepoetst, we hebben toen 2e premie gekregen, hij was nog te jeugdig voor een 1e premie vonden ze :)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:25

Oehh leuk, keuringen! Spannend ook.

Quinta moet nog haar basiskeuring krijgen en wie weet ga ik dan ooit nog eens met ze naar de premie keuring *droomt verder*

Ik zit ook in dubio. Ik twijfel om de 3 stallen die over zijn te verkopen. Zou dat slim zijn? En wat zou je daar nog voor kunnen krijgen denken jullie? Afbeelding

En ik heb nog wat hooibakken over/in de weg staan. Wat zou ik daar nog voor kunnen vragen, of is dat een gevalletje stort?

Afbeelding

Voorjaarsschoonmaak-gevoel denk ik :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 22:12

Kijk eens op MP wat de gangbare prijzen zijn. Er is best wel vraag naar hoor.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 22:36

Welke omgeving zit jij Dais? Anders heb ik wel interesse in de hooibakken.

Hier is alle puin van de sneeuw opgeruimd *\o/* is mij enorm meegevallen.
Verder heerlijk buiten gerommeld met de kinderen en man vandaag, heerlijk weer!
Heb gelijk kunstmest besteld voor de weide :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:16

Dais, super spannend. Als veulen had ze bij het NAS een eerste premie. En de hengstenhouder (ze is vorig jaar gedekt maar niet drachtig) was ook erg van haar gecharmeerd. Ik heb best hoge verwachtingen van haar en de fokker ook. Dus ik wil het wel goed doen.

Jade, fijn om jouw ervaring te lezen. Springen hoeft bij beide stamboeken niet volgens mij. Dus dat scheelt weer. Verder krijgt ze wel vrij veel eiwit en vet. Maar weinig suiker en zetmeel. Dus geen explosief voerregime. En het was ook niet mijn plan dat te veranderen. Fijn om dan te lezen dat jij dat ook afraad.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 00:08

Daarnaast gok ik dat Roos van zichzelf wel genoeg pit heeft ;)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 00:45

Nou inderdaad! Pittige dame. :j

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 00:51

Dat ziet eruit alsof het wel fijn was Utopia :) En fijn dat alles weer netjes is, ik vind het ook heerlijk dat al die prut van die sneeuw bijna weg is haha.

Heel spannend zo’n keuringstraject, maar wel heel leuk om te doen Malenka!

Hier hoeft ook niets extra’s in, zelfs de beschermers houden het niet meer bij :')

Afbeelding

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:26

Dais_ schreef:
Ik twijfel over de uitslag want pssm2 is progressief en Indy doet en kan alles weer. Ik denk dat ze toen na die enorme droge zomer zonder goed gras of hooi gewoon een eiwit tekort heeft gehad. De test is nog altijd niet gevalideerd.

Nee, precies. Ik weet dat er destijds heel veel rond te doen was. Wij hebben daar zelfs nog een stuk over gepubliceerd in het ledenblad om mensen te informeren, maar het hele PSSM-gebeuren bij PRE's lijkt wat te zijn stilgevallen nadien én die test blijkt inderdaad ook niet geheel gevalideerd te zijn. Daarom dat ik er eens naar wou informeren, of jij daar nu nog progressie in kent bij jouw paard. Ik heb zo mijn twijfels bij vele diagnoses en die test degelijk valideren is wel echt een must is om die twijfel weg te werken. Wel fijn dat Indy het zo goed doet nu. Jammer van die peesblessure. Ik herinner me haar omdat ze sprekend lijkt (buiten de kleur dan) op mijn eerste PRE Diosa. Ik hoop dat je met je andere paard toch snel aan de slag kan en vooral dat dat pisteprobleem opgelost geraakt. Hoe komt het dat die zo zwaar ligt? Te veel zand? Te weinig vlok door? Verkeerd aangelegd? Wat ontzettend ruk zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:27

Ik twijfel al enige tijd of mijn schimmel ook niet pssm zou kunnen hebben maar ik vind de test nog te onbetrouwbaar. ik voer er al veelal naar.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:29

Ik denk dat dat op dit moment ook het meest wijze is Robijntjah, eventueel in combinatie met ieman die meekijkt qua voedingsadvies met kennis van zaken. Als de aanwijzingen er zijn maar niet te groot, denk ik dat ik dat ook zo zou doen. Zolang die test niet gevalideerd is, heeft imo een officiële diagnose weinig toegevoegde waarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:30

Nou precies dat. Ik probeer haar zo goed mogelijk te houden en ze is nu 17 en dat gaat aardig.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:32

Natasja, had de osteo specifieke dingen gevonden?
Mag Kees gewoon verder met rijden?

Ik moet in april met de paarden naar de osteo toe. Dan "moet" ik ze ready to gravel hebben zonder dreigende ijs in de trailer.
(Zo niet dan zeg ik af en is het jammer hoor).

Ik ben echt veel te gestresst en gejaagd nu om iets te kunnen met de monsters. Diddle trekt dat nog wel maar Fjölnir wordt daar een beetje opdringerig van. De boel droogt hier ook wel redelijk op gelukkig.

Met wat geluk kopen we vandaag een mestkar, kunnen we zelf de composthoop verspreiden over het land :) :+:

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:50

Ik vind jou zo’n mooi plekje hebben Utopia! Zo netjes en strak allemaal. Hier staan de palen allemaal op verschillende hoogtes, paar afgebroken, draden aan elkaar geknoopt := omheining moet eigenlijk een keer helemaal vervangen worden. Maar ach het functioneert en het is veilig voor nu.:+

Keuringen echt geen verstand van. Wel altijd mooi om te zien!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:07

@Akshay: is het niet mogelijk dat de osteo naar jou toe komt ?? Zeker voor 2 paarden moet dat toch te doen zijn ?

De paddock ligt er zo mooi bij, echt jammer als het vanmiddag weer gaat regenen.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:09

DubbelFun schreef:
@Akshay: is het niet mogelijk dat de osteo naar jou toe komt ?? Zeker voor 2 paarden moet dat toch te doen zijn ?

De paddock ligt er zo mooi bij, echt jammer als het vanmiddag weer gaat regenen.

Deze osteo niet, pas vanaf 5 paarden op één adres :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:13

Dan zou ik een ander willen.
Met mijn paarden gaan slepen voor een osteo doe ik niet aan :)

Hier komt met alle tevredenheid Maud Maas.
Zij is ook nog eens dierenarts en dat vind ik een erg mooie combinatie.