[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorsePassion

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:31

Ik vind het wel fijn als er in een schuilstal ook wat strooisel ligt zoals stro of zaagsel. Of rubber matten. Het lijkt mij nu zo koud optrekken als ze op de koude vloer liggen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:44

Stro *check*

Afbeelding

Maar.... zodra het warmer wordt liggen ze liever buiten in het zand en wordt de stal alleen als toilet gebruikt. Dan gaat er veel minder stro in.
Nu het sneeuwt en dit de enige plek is waar ze droog kunnen liggen ligt er een dik pak stro in.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:03

Of gewoon zand, zolang het maar droog is. Als het droog is liggen ze hier eigenlijk altijd buiten. Gistermidddag heb ik ze ook in het zonnetje in de sneeuw zien liggen en vanochtend waren er ligplekken buiten in de sneeuw. In de zomer staat de grote graag binnen vanwege de vliegen en dan gaat de mini er soms bij liggen. Maar dat is meer omdat ze altijd dicht bij elkaar zijn met slapen. Verder is het vooral wc inderdaad. Ik had gehoopt dat te voorkomen door de stal deels leeg te laten en matten erin te leggen. Maar op die matten plassen ze ook. Dusja dan toch maar vlas zodat het iig geabsorbeerd wordt. En ze krijgen nu extra veel hooi, de eerste sneeuwdag was dat ook nodig, nu verspillen ze vooral veel maar dat vind ik voor weekje kou niet zo erg.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:06

Nee hier hetzelfde. Onbeperkt in netten. 2 buiten, kleinere binnen. Het is voor de stal op de uitloop een zooitje met gemorst hooi, stro, mest en sneeuw. Normaal vegen we dit 2x per dag schoon. Maar nu ben ik er wel blij mee. Het zorgt ervoor dat het niet glad wordt.

Dit dus :D
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:47

Bij ons ook zo onder de overkappingen idd.

Wij hebben niet 1 grote schuilstal maar meerdere mogelijkheden en van de zomer komt er nog 1 bij. Nu een schuilcontainer en 2 overkappingen met ieder een dichte kant. En veel bomen uiteraard.
Afbeelding
Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:40

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 00:17

Tnx, is wel interessant denk ik. Even prijzen vergelijken morgen.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 07:30

Ik had hem eerder al voorbij zien komen maar let goed op de meterprijs... ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 07:41

En ophalen in Friesland of Groningen :j

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:38

SSDesign schreef:
Ik had hem eerder al voorbij zien komen maar let goed op de meterprijs... ;)

Klopt, die van TONN zijn zonder aanbieding ook rond die m2 prijs.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:19

Ik lees nog steeds mee en leer veel bij, dank!

Ondertussen hebben we een beetje een idee gekregen wat de zwakke plekken zijn op ons terrein. En weten we hoe we de boel willen inrichten. En niet onbelangrijk, we hebben de koopakte gekregen.

Beetje extra info:
- mega kleigrond
- gebied ligt heel laag en tegen een stuwwal aan (de bomen links staan op de wal)
- 9600m2
- 1 paard en een d pony, snel dik allebei

Het is een lang smal stuk. Het is nu erg nat en de sloot van de gemeente ligt op dezelfde hoogte als het stuk rechtsboven. Waar we de poel maken, staat het weiland al redelijk blank nu. Dat is het laagste punt. We maken een sloot naar de gemeente sloot. Wat we er uit graven, verhogen we de 'heuvel' mee. Dat is meer om nog een droge plek te maken en op niveau te maken.

In de zomer hebben we veel schaduw van de wilgenbomen om het terrein. Dat is wel heel prettig.

Het huisje is de schuilstal van 5x6 meter. Die staat er en tegels liggen er ook. Dus ze hebben altijd droge pootjes. De paddock ligt er ook en is al opgehoogd. Dat blijft ook goed.
De paarden staan veel bij ingang 1 onder de boom, daar willen we nog paddocktegels plaatsen. De voerplaatsen zijn nu alleen op het verharde.

Op dit moment staan de paarden met nat weer op het linker gedeelte. Vanaf waar we een kleine bak willen maken, omdat het daarna een modderboel was.

Dit jaar willen we dus een kleine bak/tweede paddock maken. Ik ben bang dat dat uitgraven wordt en helemaal vullen met zand. Modder is daar het ergste. Het zou fijn als we daar een beetje kunnen hobbelen of longeren. En voor de volgende winter meer droge ruimte. Met platen wordt dat wel erg kostbaar.

Heeft iemand een beter idee?

Afbeelding

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:57

ik wil me ook graag melden hier! al een hoop geleerd uit dit topic!

ik zou ook graag een eigen paddock Paradise aan huis willen realiseren
Ik heb al een tekening gemaakt, maar loop een beetje vast wat planten en bomen betreft.
Ik heb al een idee van het een en ander, maar van een aantal plekken weet ik niet zo goed hoe ik ze in moet vullen.

Ik zou graag alleen eetbare bomen en planten willen hebben, die een functie hebben voor de paarden. Ze staan op kleigrond en ik heb op de tekening de bomen geplaatst op de laagste punten. Ik heb al een voorkeur voor een aantal bomen, echter kom ik er niet helemaal uit bij nummer 2 (in het groen) op het plaatje. Dit stuk is echt bedoeld als zijnde afscherming tegen de wind. Hebben jullie een idee welke bomen daar het mooiste passen? Heb al wat ideeën in het plaatje vermeldt.
ook heb ik alle hoeken afgezet in de tekening, hier wil ik graag struiken, kruiden etc. in laten groeien (roze stippen op het plaatje). Tot nu toe kom ik niet veel verder dan frambozenstruiken, rozenbotel en rozenstruiken. Graag wil ik daar wat afwisseling in zodat ze moeten lopen als ze ergens behoefte aan hebben.

Heel verhaal :') , mochten jullie tips hebben wat bomen en planten betreft hoor ik het graag! Andere tips zijn ook welkom! :o

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:06

Voor afscherming tegen de wind heeft een boom weinig nut, de massa zit in de kruin en dus te hoog voor de dieren om achter te schuilen. Als schaduw heeft dat meer zin, daar is horizontaal oppervlak fijner omdat dat zich ook als de zon recht boven staat nog aardig wat schaduwoppervlak geeft.
Voor wind is struiken een betere optie, iets als vlier (ook antivlieg), wat snel groeit, niet gegeten wordt, want dan is er of niks over of er moet stroom strak op om de dieren er dicht genoeg bij te laten komen om nuttig te zijn. En stroom er te dicht op is weglekkende stroom met minder klap op de gehele omheining tot gevolg, waardoor er minder respect is voor de draden en er meer stuk gaat aan zowel omheining als dieren. Goede klap stroom scheelt veel geld en reparaties.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:07

Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar heb je al bedacht hoe je de drainage gaat doen? Dat is op klei misschien nog wel het belangrijkste.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:19

Even een vraagje, hoe hoog hebben jullie de draden hangen en hebben jullie tips? De omheining wordt hier geplaatst met treinbielzen en ik heb uitbrekers, ze gaan van 90cm tot 160cm. We zitten ook met everzwijnen.
Op welke hoogte hangen jullie de draden van jullie binnen- en buitenomheining? Of wat raden jullie aan? En qua hoogtes?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:21

Everzwijnen hou je alleen tegen met gaas.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:28

Buitenomheining gezien wat je buiten moet houden minimaal 1.60m en onderste 80cm gaas + genoeg palen. Binnen ong. 1.20m

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:31

Belker schreef:
Everzwijnen hou je alleen tegen met gaas.

Ja ik heb hier van natuur en bosbeheer kleine paaltjes gekregen en we hebben enorm grachten gegraven met takkenwallen voor, als dat niet helpt krijg ik normaal gaas gesponsord

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:54

Ninx schreef:
Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar heb je al bedacht hoe je de drainage gaat doen? Dat is op klei misschien nog wel het belangrijkste.

Begrijpelijke vraag :) . Het middelste gedeelde van het terrein is zandgrond. Daar heeft vroeger een rijbak gelegen. Vanuit de oude rijbak lopen er twee paden de weides in. Het achterste pad (waar het grindpad getekend is) en de paddock (er ligt al een klein deel waar de schuilstal komt) wil ik dit jaar nog graag aanpakken. Als het even kan afgraven, worteldoek er in, paddockmatten en wit zand. Heeft iemand hier ervaring mee? Het voorste pad (langs de wei met fruitbomen) zal denk ik volgend jaar pas worden. Deze kan evt. Afgesloten worden. Maar ik vermoed dat het best mee zal vallen, onze grond loopt af naar de grond van de buren (boomgaard). Dus we hebben geluk dat een groot deel van het water niet blijft liggen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:49

Haagbeuk als Haag, of beuken als Haag (2 verschillende planten, zien er een beetje hetzelfde uit) als wind breker? Beuk houdt in de winter zijn blad redelijk vast.

Moerbei bomen (met fruit, kun je er zelf ook nog van eten) , linde, hazelaar (wordt mooie grote struik), berk, wilde appel, zwarte bes, rode of gele kornoelje. Van de gele zijn ook vrucht selecties te krijgen zodat je zelf ook nog wat te eten hebt.
Walnoot tegen muggen.

Kijk eens op paardenplant voor dingen die zij aanraden. Op treeebb.nl kun je in de database kijken hoe groot ze worden en op welke grond ze kunnen.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 22:55

Prairy; dank je wel voor die sites. Deze zijn duidelijk :)

Ik heb nu een dennenbos met allemaal grove dennen, her en der staat er een eikenboom tussen. Ik wil jonge bomen aanplanten in het bos en dan in de loop der jaren de grove dennen en de eiken omdoen. De helft van het bos is al verschillende jaren afgesloten voor vee, hier staan nu veel jonge plantjes van Berken, lijsterbes en hulst. Deze wil ik de kans geven om door te groeien, door deze stukken af te zetten met draad, ook heb ik al een twintig tal beuken geplant in het bos.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 00:35

Ir111 schreef:
Ik zit al maanden te dubben wat ik nou wil voor de schuilstal bij in/uitloop en ik ben er uit! Wij gaan voor betonroosters. Dan kan de trekker er namelijk ook goed overheen rijden zonder dat de klinkers in het rondvliegen. En dan wil ik boven de ingang een afdakje maken van ongeveer 2 meter diep. Een van onze paarden staat áltijd voor de schuilstal. In regen / sneeuw whatever. Hij voelt zich daar meer ok blijkbaar. Het precies onze schrielkip waarbij we moeite moeten doen om hem goed te houden. De regen etc is juist voor hem niet optimaal. Hopelijk is hij wel akkoord met een afdak...

Nu vriendlief mijn plan nog vertellen, dit idee is niet gebudgetteerd namelijk... :Y)

Waarschijnlijk is jullie schrielkip degene die onderin de rang staat en van de anderen niet naar binnen mag (en zich daarbij neerlegt) ik heb ook een schrielkip, die krijgt een deken op anders krijgt hij regenrot en andere klachten... liefste willen we een heel erg brede schuilstal (zodat alle paardjes genoeg plek hebben) maar zoveel meters hebben we niet. Ik geloof persoonlijk dat 1 paard (schoft 165 bijv) zeker als schuilstal minimaal 4x4 meter moet hebben, maar als ik het aantal paarden en meters in NL tel, wordt dat bij lange na nooit gehaald.. degene onderaan de rang in de kudde krijgen daar de rekening van..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 00:42

Nope, onze schrielkip is de baas... :Y)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 01:13

Onze PP onder een laag sneeuw <3 ik voel me zo gezegend als ik dit zie
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 01:34

Ir111 schreef:
Nope, onze schrielkip is de baas... :Y)

En toch nog even als aanvulling, behalve dat hij de man 8-) is hebben we een stal van 8x15 voor 2 paarden... Hij heeft gewoon écht voorkeur voor buiten. Terwijl onze ruige koudbloed dan bij de eerste spat regen binnen staat... :roll:

Prachtig Maartje! Ik heb precies hetzelfde gevoel, het is zó mooi nu! Maar toch kijk ik uit naar de zomer. :Y)