Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 15:26

Ohjee, die punt in die buik -O-

Dan hoopte ik dat de plastic paaltjes nog "safe" waren...

Ik zet op de strookbegrazing ook stroom trouwens, ik neem draad voor de grootste afstand, en als ik dichter kom dan draai ik het gewoon als een haspel rond de tussenpaaltjes (dat lukt uiteraard enkel met die van plastic).

Fangio

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:53

Ik heb ook die plastic prikpaaltjes voor mn strookbegrazing. Het koord sla ik dan een paar keer om de buitenomheining draad heen zodat er ook stroom op staat, anders gaat mn mini er onderdoor. Voordeel van die prikpaaltjes vind ik dat je de hoogte kan aanpassen waarop je de draad laat lopen.
Met stroom erop laten die van mij ze wel staan gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:58

Ik gebruik ze ook alleen om een strook of stukje af te zetten, helaas moet er dan alsnog volle mep stroom op de draad of ze gaan ertussen/erdoor.
Buitenomheining zijn houten palen/treinbiels met 5 draden metaaldraad. Ga denk ik dan eerder kunststof palen met voorgeboorde gaten aankopen en in de grond plaatsen en dan gewoon per strook de draad eruit halen in de ene rij en door de rij erachter spannen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:54

Ik heb buitenom ijzeren palen met heras hekwerk. aan de binnenkant prikpalen met een koord. Verder gebruik ik prikpalen om de wei onder te verdelen.
Gelukkig nog niks voorgehad,meestal breekt de draad of ligt de hele omheining plat.Als buiten palen zou ik ze nooit durven gebruiken.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 10:00

Jemig wat heftig Solleke_Noah! Is je paard weer volledig hersteld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:19

Vraagje: ik heb op mijn weiland nu 2 ongeveer gelijke stukken. Het ene is meer rechthoek, het andere iets meer vierkant maar al bij al zowat even groot.

Door de corona crisis ben ik aan het twijfelen om een stuk "op te geven" en als paddock/piste te gaan inzetten, met de bedoeling dat ook na de crisis te behouden.
Nu twijfel ik welk stuk ik hiervoor best neem. Sowieso zal er altijd toegang zijn tot schuilhok en drinkkuip.

Het rechthoekige stuk ligt vooraan en is volgens mij ongeveer 25x50. Iig langer dan 40m en vermoedelijk ook iets breder. Ideale afmeting voor dressuur dus, dan zou ik enkel mijn prikletters op de juiste plek moeten zetten tegen/onder de omheining. Nadeel: dat stuk is bij lange regen het meest natte + dan moet ik 2 bomen ongelijk gaan snoeien. Anders zit ik telkens met mijn hoofd tegen de takken aan :+ Met nat bedoel ik echt dat bij flinke regen of langdurig je snel met je voeten in een giga plas staat van een aantal cm diep omdat het de bodem niet in gaat.

Het vierkante stuk is iets groter, is het drogere stuk. Geen last van bomen/takken in de weg. Ideaal om ook te springen (kan het allemaal wat ruimer zetten). Nadeel is dat ik dan de prikletters midden in het stuk telkens moet zetten, of op die plekken een paaltje prikken als markeringspunt.

Ik ben vorig jaar gestart met eventings en paard heeft flink afwisseling nodig om hem gemotiveerd te houden.

Ik kan op zich ook wel springen in het ene deel en dressuren in het andere. Maar op zich zou ik het "rijstuk" ook willen gebruiken als paddock, omdat het om te rijden geen kwaad kan als er geen gras op staat en indien nodig kan ik de tinker op dat stuk dan ook quarantaine geven met hooi als hij te dik dreigt te worden. Het andere deel blijft dan vooral ter begrazing. En een zandpaddock richting najaar/winter heeft ook voordelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:48

@Varekaj: ik zou het drogere stuk gaan gebruiken om te rijden en als paddock.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:00

Ik zou het natte gedeelte gebruiken als rijbak.
Want ik heb liever een stuk waar mn paarden droog kunnen staan na een regenbui zodat ze toch ietwat droge voeten houden, dat ik zelf niet kan rijden omdat de bak blank staat, dan dat de paarden op een natte paddock moeten.
Ik heb nu ruim een jaar paard op natte blubberpaddock gehad en ben daar niet blij mee. Liever droog stuk waar je ze neer kunt zetten dat je dus niet kunt rijden, dan wel kunnen rijden en rest van de dag in de blup

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:11

Afbeelding

Het paarse is de huidige onderverdeling. Het bovenste naast de stal is het droge, het onderste is het natte.
De blauwgroene lijnen is waar ik het zou afbakenen (moet nog komen).
Voor de winter zou ik dan tussen die 2 kleine hokjes afsluiten en dat grote stuk rechts openzetten als paddock.
Dab moet ik alleen dakgoot plaatsen en waterbak bij de stal zetten, daar kunnen ze dan niet bij.
Laat ik ze het hele stuk tot hun huidige drinkplaats (blauw vakje onderaan) en enkel het rechtse deel dicht, dan verlies ik ruim 50%...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:36

Ik zou het vierkante stuk gebruiken als rijbak en paddock. Ik rij zelf zonder letters dus dat zou voor mij geen doorwegend issue zijn.
Enige wat wel is is dat bij paddock gebruik je stuk mss hobbeliger zal worden omdat ze er ook op lopen als het nat is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:47

Het vierkante is het droge stuk, daar heb ik wel vertrouwen in dat het niet snel hobbelig gaat worden.

En in de winter of bij nat weer blijft dan de doorgang aan de poort vooraan wat gespaard.

Het totale stuk is 42a trouwens en dan heb ik na die poort nog een spie van pakweg 20a. Maar die is te onhandig van afmetingen om daar een rijgedeelte in te maken. Die ligt tevens aan de straat en in de winter heb ik ze dan liever daar niet als paddock. Iets teveel bemoeienis en gezeik en vooral... "even bijvoederen" van ongewenst spul.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:08

Waardeloos is dat. Wat dat betreft ben ik blij dat het fietspad net aan de overkant ligt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:14

Kun je de midden afrastering niet verplaatsen?
Ik zou het droge zeker houden om te rijden en als paddock.

letters doe ik ook niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:21

Ik rij wedstrijden en vind letters wel handig. Niet zozeer voor de oefeningen maar om de afstand tot voorbereiden beter te kunnen visualiseren voor mezelf. Ik heb lang zonder gereden (of in een bak waar ze absoluut niet kloppen) en in een proef was dat... kl*te.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:22

Mijn paaltjes staan om de 5 meter dus dat is mijn houvast :)
Hoekletters staan na 6, de rest van de letters in het midden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:34

Ik weet niet op hoeveel ze staan, ik heb de nieuwe omheining niet gezet :')
De middenstand verplaatsen kan ook niet. Stiefpa doet me wat, zijn houten palen van 2m die hij vakkundig de grond in gemept heeft. Was er hele dag mee in de weer :=
Het is al erg genoeg dat hij op zijn tenen getrapt is dat ik die tussendraden vervloek want ik wou zoiets helemaal niet... Of nouja, ik was eerder een PP-idee aan het uitwerken dat nu dus richting prullenbak is gevlogen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:20

Maar de paarden kunnen toch gewoon als jij niet rijd in de rijbakwei staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:15

Als er gras staat wel ja :))

Ik wil alleen liefst paddock/rijstuk combineren. Door te rijden/longeren gaat de bodem sowieso wat sneller stuk. Dan liefst 1 stuk wat voor beide kan dienen dan 1 stuk kort houden om te rijden en nadien ander stuk in frut om als paddock te dienen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:20

BarbaLala schreef:
Jemig wat heftig Solleke_Noah! Is je paard weer volledig hersteld?

Volledig hersteld gelukkig! Na de operatie heeft hij nog drie weken op de kliniek gestaan en daarna helaas nog maanden op een pensionstal op boxrust, hij had een buikwandbreuk opgelopen, abcessen, enz. Heel gedoe. Maar je ziet er nu niets meer van, buiten een heel klein bultje. We doen ook alles weer qua rijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:35

Jeetje, dan heeft ie echt geluk gehad !!

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:17

Ik ga zo een nieuw slowfeeder net bestelen online. Welke maasgrootte hebben jullie?

Twijfel tussen 3 cm of 4,5 cm. Ik neig naar 4,5 cm. Of is dit te groot denken jullie? Is voor 3 friezen om om een frame te spannen voor in de palletbox. Straks gaan ze weer 24/7 naar buiten en zou het fijn zijn als ze alles niet ineens naar binnen schransen natuurlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:34

De grootte van de maas is afhankelijk hoeveel je wilt slowen en hoe grof je hooi is.
Ik heb diverse netten in verschillende maaswijdte hangen en gebruik ze naar gelang de grofheid van het hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:43

Ik heb 3x3 en dat is voor de mijne ideaal. Als er al eens een vakje scheurt zit je ook niet gelijk met een gigantisch gat in je net.

Hier een graasmasker besteld voor de tinker. Die is alweer subtiel te vet aan het worden en momenteel kan ik geen 2x/dag heen en terug om ze bijvoorbeeld te wisselen tussen gras en paddock.

Vandaag het afgegeten stuk afgespannen zodat het alvast wat kan rusten/groeien voor het te kort is. Hopelijk kan ik deze week het grasrijke stuk ook nog verdelen voor strookbegrazing.
Dat kan echter niet op elke weide, dus daarom ook dat graasmasker.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:10

Bij ons worden ze erg gefrustreerd van 3 bij 3. Heb 4 bij 4 en dat gaat hier goed met droog wat grover hooi.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:24

Heb inderdaad 4,5 bij 4,5 besteld. Het net wat we nu hebben is 4x4 en dat is op zich prima maar te snel stuk dus ga eerst deze proberen.
We hebben droog redelijk grof hooi.
Ga eerst eens kijken hoe dit werkt. Eventueel kunnen we altijd nog een 2e net van 3 bij 3 bestellen.