Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:09

Miepie77 schreef:
ClaudiaHS schreef:
Ik heb die andere op de achtergrond bij die foto van Azmay.
Die witte bak dus

Is dat ook sterk, ziet er niet zo uit, mijn hooligan geeft niet snel op :p

Knap paard die m kapot krijgt.
Wij hadden al moeite met het doorzagen van zowel het ijzer als het plastic :=

Miepie77

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 17:53

Oke, ga ze bekijken tnx

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:53

Ik wil nog weleens een palletbox die laag is.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:49

Die bestaan wel, maar kom ik ook bijna niet tegen. Ik zou er ook wel eentje willen. Maar zoals we het nu doen werkt ook: we graven de bakken een stukkie in. Dan kan de Shet ook bij de bodem :P

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:08

Ik wil ook nog iets om hooi in te voeren, alleen is de kleinste amper 90cm en de grootste 1.60. Dus moet even kijken wat handig is. Dacht zelf aan een palletbox voor de 2 grote en dan daar hooinetten aan hangen ofzo voor de kleintjes. Qua rangorde moet het kunnen, de kleintjes zijn de baas.

Hier ook ellende met de oppas voor de pony's. Ben een weekje op vakantie geweest ( kado gekregen van m'n schoonvader en zijn vriendin ). Dus mijn schoonmoeder zou de pony's wel doen, staat er ook 1 van haar tussen. Ik werk met strookbegrazing, dus haar uitgelegd hoe ik dat deed. 2 x per dag een stukje over de hele breedte geven of 1x een groter stuk over de breedte geven. Dan zou ze aan het weitje precies genoeg hebben, zou ik ze zaterdag weer om zetten. Daarnaast nog een plakje hooi in de stal.
Bij thuis komst was het weitje nog niet kaal, was nog voor 2 dagen over. Bleek dat ze 1x per dag een hoekje erbij gaf. Dus mijn ruin had een week bijna niet kunnen eten, als laagste in rang, terwijl hij het als enige echt nodig heeft. De andere alleen om te voorkomen dat ze zand eten. Ze had hem ook niet afgezonderd tijdens het bijvoeren. Dus zaterdag had ik een hoopje ellende op het land, maar dat zag ze niet.
Nu heb ik nog ruim een hectare land vol in het gras staan, waar de schapen niet tegenop kunnen eten. Nu mag hij daar dagelijks een paar uur staan bijtanken. Nu na een weekje trekt hij weer aardig bij.
Volgende keer hoop ik dat het beter gaat of ik moet een ander plan gaan bedenken.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:32

Mijn kleinste is ook rond de 90cm.
ik heb de ibc afgezaagd op de 2e rij van onderen.
Dus 1 blok lager dan die wat bij Azmay op de foto staat.
Losjes eroverheen heb ik een net.
Ik kan er met gemak een hele baal hooi in gooien (zo'n 20kg baaltje).
Ze eten dan met 2 grote en 2 mini's van smorgens 9u tot savonds 17u ervan, soms wel tot 21u als ze niet zo'n honger hebben.
En overdag staan ze nu 1-1.5u op het gras.
ik ben er iig tevreden over.
Moet alleen een keer een sterker net omdat mijn haflinger er steeds gaten in trekt.
ik gooi de baal er met touwtjes en al in. Dan hebben ze mooi wat te klooien en vreten ze ook niet zo snel.

Vakantie wordt dit jaar ook spannend.
Als het goed is gaan we de eerste week van augustus weg en mijn ouders gaan dan die week in ons huis.
Ouders hebben 0.0 verstand van paarden en mijn moeder vind de groten eng.
Dus dat gaat een mooi lijstje worden wat ze allemaal wel en niet kan en mag doen :=

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 06:48

Wij hebben een grote shet die bij de bodem van de palletbox zou kunnen maar omdat hij het laagste in rang is kan hij er niet altijd bij staan. Daarom heb ik in 3 grote speciekuipen 3 gaten geboord en daar oogbouten in gemonteerd waar ik karabijnhaken aan heb geklikt. Nu kunnen daar prima hooinetten in. :)

Jeetje wat vervelend hypos! Mijn ouders hadden niks met paarden maar zijn vanaf het begin gaan helpen waardoor ze steeds meer begrijpen en zien. Ik heb de eerste keer ook echt een A4tje met opmerkingen achtergelaten. Is dat geen idee? Dat ze wat vaker meehelpt zodat ze er meer feeling voor heeft?

Ik weet natuurlijk niet of jouw paarden iets mankeren maar ik spreek ook altijd af dat wanneer ze twijfelen ze of vol hooi mogen bijvoeren of de hele weide in 1 keer kunnen opengooien. Maar dat is een oplossing die natuurlijk niet voor ieder paard werkt.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 10:32

Wat vervelend Hypos dat je schoonmoeder haar eigen plan getrokken heeft. Gelukkig dat je paard al wat bij trekt.

Heb je die ogen op de bodem vastgemaakt Selka?

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 10:55

Ze heeft zelf 'altijd' een paard gehad, maar die is nu een veredelde grasmaaier.
Zodra wij het erf opkwamen is ze ook niet meer bij de paardjes geweest, enkel wanneer er een dierenarts of hoefsmid komt, is ze er als de kippen bij. Om belangrijk te doen ofzo.
Het meest speciale is dat haar paard sinds vorig jaar licht gevoelig kan zijn voor hb. En die ook redelijk dominant is, gelukkig is de shet haar de baas.
Daarbij komt dat ze volgens mij bang begint te worden voor de paarden.
Als het gras de volgende keer niet meer zo hard groeit, gaan ze gewoon een week de wei op.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:12

Klopt rover! Heb oogbout van RVS M8 genomen van rvspaleis.nl mooi groot en stevig.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:18

Als ik (de zeldzame keer dt het kan) een paar dagen van huis ben, zorgt mijn bijrijdster (of onze vaste hulp) voor de paarden... maar zelfs die krijgt op een a4-tje stap voor stap wat er moet gebeuren :')

Ben verder geen controlfreak hoor, alleen wat mijn dieren betreft :=

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:28

Handig Selka. Valt het morsen mee?

Haha Donja, hoe herkenbaar. Ik ben ook iemand die altijd alles uitschrijft. Deed ik al als ik een weekje weg was op de pension stal. Nu ik ze thuis heb, zal de lijst wat langer zijn :-) heb nog geen plannen om weg te gaan, vindt het best een dingetje om het uit handen te geven.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:47

Hier is eigenlijk niet zo veel bijzonders als we weg gaan, ik zorg van tevoren dat de ruif vol is (genoeg voor ongeveer een week) en verder zoeken ze maar gras om te eten. Meestal zijn we niet meer dan een paar dagen weg en buiten wat vitamine brok krijgen ze niets bijgevoerd, die kunnen ze dus wel een paar dagen missen.
Verder kijkt de oppas of ze nog lopen en er verder weinig bijzonders is te zien als ze er toch zijn om de kippen en konijnen te voeren.
Mochten ze twijfelen kunnen ze naar de buren of kennissen verderop om even te komen kijken of gewoon de dierenarts bellen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 13:35

We moeten nog op zoek naar iemand die een paar keer per jaar hier in huis wil komen vakantie vieren in ruil voor verzorging vd dieren.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 13:35

Toevallig zijn wij net terug van vakantie. We hadden een oppasser die hier al eens eerder had opgepast en het is weer supergoed gegaan.
Maar het is idd een beetje jammer als ze hun eigen plan gaan trekken.
Hier ook altijd uitgebreide lijstjes :)

Weet niet of je dat wat lijkt Anke , maar wij hebben de laatste paar oppassers van een site die heet voor-elkaar.net . Goede ervaringen mee, alleen degene die vorig jaar heeft opgepast was niet zo op haar plek hier ;)

Hier ook een paard die alles sloopt en ik heb nu zo'n Groot vierkant plastic olie'vat' (leeg natuurlijk) en die is op een derde doorgesneden en die dan weer op een pallet vastgeschroefd.
Dat lijkt het wel te houden. Ze heeft er ook een handje van om de waterbak om te gooien of als we straks de badkuip weer terug zetten om daar met haar voorbeen in te maaien (lekker Zwart water 8)7 ) Verder is ze wel lief hoor..... :o

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 13:47

Voor vakanties is niet zo'n probleem. Heb idd wel een paar mensen die graag vakantie vieren in mijn huis.
Ik zit juist met het uitlaten van de honden op vrijdag. Nu mijn ex weg is zitten mijn honden meer dan 12 uur alleen op vrijdag omdat ik dan naar Amsterdam naar school ga. Ik vind dat niet acceptabel en ben al maanden aan het zoeken naar een uitlaatservice. Gewoon niet te vinden... Heb je een goeie, stoppen ze na een paar weken. Wordt ik doorverwezen naar een ander, kom ik er na een paar weken achter dat die ze gewoon in de tuin gooit. Een vriend van me heeft ze over de winter gedaan, maar die werkt in de zomer als herder en kan niet meer wandelen. Dus ben weer op zoek. Wordt een beetje penibel want a.s. vrijdag moet ik weer naar school en ik heb nog steeds niemand.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 13:59

25,- registratiekosten

Wel veel reactie via die site?
Foto's zijn steeds te groot

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:44

Knoeien valt reuze mee! Zelfs sloper Haflinger van 2 laat het heel. Al gooit ie 'm soms wel heel de weide door haha.

Vakantieoppas is ook lastig. Nu valt alles op mijn ouders. Daarom kunnen wij dit jaar ook maar 2 weken weg helaas.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:09

Ik heb een betonnen hooibak met aan 1 zijde een schapenhek. Zo kan groot en klein samen eten. Er komt nog een dak boven.
Afbeelding
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:04

kvulden schreef:
Ik heb een betonnen hooibak met aan 1 zijde een schapenhek. Zo kan groot en klein samen eten. Er komt nog een dak boven.
[ [url=m/sZJVoG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5jWB8K.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is flink handig zo, zit er over te denken ook zoiets in de stal te maken dadelijk. Die gaat van 3,5x4.5 naar 7x4,5 dus dn heb ik de ruimte voor een echte hooibak in de stal, scheelt regenwater scheppen :p

Lijkt me wel dat het hooi op de grond niet zo goed blijft nu, of hebben ze het nog vrij snel op?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:26

Ze hebben de baal met 1,5 a 2 weken op. Gaat prima, maar straks met dak gelemaal geen probleem.

Wilg is goed voor de paarden. Maakt het nog uit of het kronkelwilg is? Of is wilg gewoon wilg voor de paarden.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:33

Die van mij hebben laatst ook kronkelwilg gehad. Vonden ze erg lekker en leuk om mee te spelen :)

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:35

@Anke : Ik heb ook veel oppassers gemaild en gevraagd of ze willen oppassen. Noorwegen is helaas niet zo populair als de zuidelijke landen :( Maar we hebben nu wel een aantal vaste oppassers gelukkig.

Sommige zijn echt al heel het jaar 'volgeboekt'.
Het is het proberen waard.

In het begin vroegen we familie om op te passen, maar na een tijdje is iedereen wel een keer geweest en dan moet
Je iets anders verzinnen.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:41

Hier eten de paardjes uit een slowfeeder net. Hierin past een klein baaltje hooi en is genoeg voor 24 uur bij geen weidegang. Net hangt aan de achterwand van de schuilstal.

Ik heb hier nog kleine baaltjes kuil liggen. Hoe lang zouden deze open te bewaren zijn?

Vakantie blijft hier ook een lastige. Honden gaan mee en een midweek 3 dagen verzorging regelen lukt me wel voor de paarden, maar blijf liever wel in Nederland

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:46

Engel. Dar Ligt aan de temperatuur meaar meestal rond de 2 weken goed te houden