Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:44

Die gekke shet hier wil bij droog weer binnen eten, en bij regen gaat ze weer snel naar buiten. .

Hoesten is altijd een vervelend en lastig iets hoor..

Beatje en DD knuffie

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:50

Oké zit met een lastige situatie.
Wij wonen nu hier iets meer dan 3 jaar en dit wordt onze 4e winter en oud en nieuw.
Onze buren houden nergens rekening mee, niets interesseert ze wat en de kids ach die worden heel erg vrij gelaten in wat ze doen en niet.
Afgelopen jaren is er veel gedoe geweest met vuurwerk. Kids schieten het voorwerk af in de richting van de paarden of de pijlen er over heen, gevolg veel stress bij de paarden, 1 zelfs zo erg dat de hele week dat er wordt afgeschoten hij niet meer wil eten.
Vanavond was het weer raak, het eerste vuurwerk werd pal naast de paarden afgeschoten, terwijl ze een enorm terrein hebben en aan de andere kant van een enorme kalverschuur ze ook af kunnen schieten maar dat doen ze dus niet. Gevolg paarden in paniek, veel geren en gedoe in een natte paddock. Met veel moeite heb ik ze dus binnen gekregen en een paar niet al te aardige opmerkingen richting de buren gedaan.
Wat nu? Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:54

Ik zou de politie waarschuwen...zijn ze nu helemaal!!Is nog steeds verboden om nu vuurwerk af te steken en al helemaal richting dieren. -:(-
Niet een paar "vrienden"die ze even kunnen vertellen dat ze vuurwerk beter verderweg af kunnen steken en pas op oudjaars dag?? :o O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 20:07

En werkt dat nu niet... probeer dan iets te regelen met een paar bikers, dat zijn vaak de grootste dierenvrienden die op aarde rondrijden en die intimideren met hun aanwezigheid al genoeg kan ik je vertellen... }>

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 20:07

Ik zou ook de politie bellen, zeker als je het idee hebt dat die mensen niet echt stuurbaar / voor rede vatbaar zijn als je ze zelf aanspreekt. _-:(

edit: en een flesje Strezzz van Phytonics voor het paard :(:)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 20:15

Ik zou ook de politie inschakelen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 20:20

Heb je al expliciet met de ouders gesproken hierover? Dat zou ik nog doen voordat je de politie belt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 21:33

Het is alle jaren hetzelfde de buurman staat gewoon toe te kijken. Volgens hem valt het allemaal mee en rennen de paarden in paniek rond omdat ze het zo leuk vinden {:)-:(
het zijn aparte mensen, laten gewoon de hond alleen achter terwijl ze op vakantie gaan

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 21:36

Nou dan zou ik echt de politie inschakelen hoor!

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 21:47

Politie inschakelen! Zijn ze gek geworden ofzo ?

[***] :(:)

Andere vraag ; iemand enig idee hoe je een contactgestoorde hongerige heks reset tot een sociaal paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 21:54

Serieus? De hond achter laten terwijl ze op vakantie gaan? Word er dan ook niet voor dat beest gezorgd?
Bel de politie, hier zou ik niet eens meer over twijfelen gewoon hoor.
Straks loopt het zo uit de hand, gaat je kerel er straks nog een te lijf ofzo.

@nathalie; nachtje met een lekkere stud muffin? :Y)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 00:02

@Nathalie: onbeperkt hooi voeren, heeft bij mijn merrie (ooit ook een contactgestoorde hongerige heks) erg goed geholpen. Die stud muffin vond ik voor haar niet zo'n goed idee meer :+

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 09:55

Ik merk veel verschil nu ze het hooi in slowfeeder netten krijgen. Minder hongerig. Bietenpulp werkt ook fijn voor een gevuld gevoel.

Vuurwerkstress, magnesium als supplement bijvoeren helpt vaak al wat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:22

@meggiemeg: ik zou ook de politie bellen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:29

Hè bah onze hond is niet fit... begon di met overgeven. Wo ook. Do kip met rijst gegeven. Dat bleef er in. Had al een afspraak staan voor vrijdag, maar afgesproken dat als het voor die tijd beter ging, ik kon afbellen. Overgeven is nu over. Hij wil graag eten. Maar nu heeft ie waterdunne diarree..drinkt wel en temp is ook ok..

Hij is al wat op leeftijd (10 Franse bull)..

Zo lastig inschatten dan he. Eet en drinkt normaal,geen koorts. Lichaam wil ik wel ff de kans geven om op te schonen, maar tot wanneer. .

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:35

meggiemeg schreef:
Het is alle jaren hetzelfde de buurman staat gewoon toe te kijken. Volgens hem valt het allemaal mee en rennen de paarden in paniek rond omdat ze het zo leuk vinden {:)-:(
het zijn aparte mensen, laten gewoon de hond alleen achter terwijl ze op vakantie gaan

Lekker aso zeg!

Harskampers zijn raar volk ;-) niet te begrijpen en wat hun denken is hun wet, maar woensdag en zondags zitten ze vooraan...

Ik heb aardige overburen met oud en nieuw is hier weinig te zien qua vuurwerk. Alleen de overbuurvrouw is 1januari jarig en dan lopen er heeel veel kleinkinderen de hele middag zwaar vuurwerk af te steken incl. Fikkie . Ik denk dat ik daarvoor voor het grote paard maar 2 ampullen van dat EQ spul haal en dan 1 januari in zijn neus smeer dat is goed spul!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:38

Als ze nu al met vuurwerk bezig zijn en bewust in de buurt van dieren, zou ik ook de wijkagent/politie bellen hoor.
Hier hebben ze ook wel eens vuurwerk naast de wei afgestoken maar die jongens waren voor rede vatbaar en hebben we afgesproken dat ik de paarden de 30e van de wei haal en dat ze daarna hun gang konden gaan. Zij blij met hun vuurwerk, ik blij met paarden veilig. En dat ze dan 2 dagen van de wei af moeten, ach als dat zorgt dat ze tot die tijd rustig staan, is me dat ook wel wat waard.
Dan maar even 2 dagen in de loopstal maar geen geren in de wei, zeker met hoogdrachtige merries niet fijn.
Ook een jaar gehad dat een stel jongens in de tuin aan de andere kant van het fietspad met carbid bezig waren. Al eens gewaarschuwd dat ze niet op de wei moesten richten omdat daar paarden liepen...
En toen waren ze vlot klaar want ze waren snel door de ballen heen en er liep een brutale welsh cob hengst met zijn merries en ze hadden niet het lef om de ballen uit de wei te halen want de hengst ging er mee spelen _O-
Zo had ik aan het eind van de zomer ook altijd een wei vol kapotte voetballen... :')

Carbid schieten doen ze hier de 31e trouwens vaak heel dichtbij maar daar geven ze niets om. Eerder hadden we een wei buiten het dorp en daar werd in een naastgelegen weiland achter een bomenrij altijd veel carbid geschoten en gefeest maar daar kwam de hangjeugd juist altijd zeggen dat ze ook wel een oogje op de paarden zouden houden en als we rond middennacht daar waren om te checken, kwamen ze zelfs netjes gelukkig nieuwjaar wensen.
Toch het voordeel van een klein dorp waar de jeugd nog opgevoed wordt...

Ik vraag me af of NL nog wel geschikt is om paarden te houden... Doe m'n best met fokken maar geloof niet dat ik er in 1 of 2 generaties zwemvliezen ipv hoeven aan kan fokken :n
Afgelopen nacht weer meer dan 20mm regen en de paddocks staan weer blank -O-

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:45

Politie en wijkagent die moet uit Ede komen die hebben we niet in Harskamp, dus dan ben je zo 20 minuten verder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:03

@karev: misschien heeft de hond iets verkeerd gegeten en is nu met de diarree het laatste wat er uit komt. Ik zou nog ven rustig aan doen met eten (rijst met kip is goed) en dan moet de ontlasting met 2 dagen ook weer normaal zijn. Zolang er geen koorts is en hij goed/normaal drinkt zou ik het nog even aan kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:03

Sterkte karev, maar aan de diarree terwijl hij nog aan de rijst zit? Nu is mijn hond al jaren dood, maar dat zou de ontlasting toch juist weer stevig moeten maken?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:07

Ja daarom vind ik het dus vreemd ohjajoh. Wo niks gegeten do niet. Vrijdag za vandaag rijst..
Heb hem nu een klein beetje nat voer gegeven. Kijken of dat wat verbeteren wil nu..
Anders di ff naar de dokter..maandag lukt helaas niet ivm werk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:12

ohjajoh6 schreef:
Serieus? De hond achter laten terwijl ze op vakantie gaan? Word er dan ook niet voor dat beest gezorgd?
Bel de politie, hier zou ik niet eens meer over twijfelen gewoon hoor.
Straks loopt het zo uit de hand, gaat je kerel er straks nog een te lijf ofzo.

Dat heb ik vorig jaar al bijna gedaan. Heb toen mijn man gebeld en die heeft ze gebeld en tekst en uitleg gegeven, dat ging dat weer 1 dag goed en was het weer over.
Ze gaan gewoon op vakantie, zetten een grote zak voer neer en een emmer water dat moet hij dan maar redden

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:24

Sterkte karev, nooit leuk als je niet weet wat ze hebben.

Onbeperkt hooi voeren doe ik altijd. Dat is juist waar ze zo van in de war is. Ze komt van een stal waar ze 2 X per dag ruwvoer kreeg, om 7 uur s ochtends en om 11 uur s avonds. Daartussen kwam ze wel op de wei dus in de zomer ging dat wel maar vanaf het moment dat het land schraal werd heeft ze gewoon al die jaren elke dag honger gehad. Ik snap dan ook heel goed waarom ze voernijd heeft. Gaf haar gisteren een wortel omdat ze braaf was geweest op wandeling voor het eerst in haar leven in het bos en dan heeft ze het zo druk met de wortel bewaken dat ze vergeet hem op te eten :?
Met de ruin gaat het inmiddels wel goed. Ze heeft nooit eerder met mannen gestaan dus die vind ze erg spannend. De oude merrie is wel een probleem. Gelukkig creëert de ruin daar regelmatig een doorgang voor en bied hij haar een veilige plek om te eten en corrigeert hij de nieuwe dame als ze lelijk doet , dat beest is echt zijn gewicht in wortels waard.
Draadje ertussen kan niet als ik iedereen onbeperkt toegang tot hooi wil geven en dat wil ik. Ik heb al een tweede voorplek gemaakt en dat werkt al wel een beetje. Ze is er ook pas een week en ik weet dat dit tijd nodig heeft. Maar als iemand de gouden tip heeft hoor ik hem graag!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:35

Karev...houd goed in de gaten dat hij niet uitdroogt.Dat is het grootste probleem met waterdiarree.

Meggiemeg...nare situatie.Ik zou toch even contact opnemen met de politie en een afspraak maken met de wijkagent.

Carbid hebben we vorig jaar niet gehad hier,was lekker rustig.Jaar ervoor waren ze wel fanatiek,gelukkig geven jongens er niets om.
Vuurwerk,tsja dat wordt in Steenwijk veel afgestoken en om 12 uur is het dan ook echt raak.Blijf lekker bij de jongens op stal.Ze krijgen even voor 12 lekker portie hooi,knoop ze een halster om en houd ze vast met de hand totdat ergste voorbij is.Meestal een uurtje,dat kunnen ze weer gaan waar ze willen.Vaak gaan ze dan ook rustig kijken naar het overige vuurwerk.
Meestal is het hier in de buurt wel redelijk rustig,veel hebben paarden en honden.Staan ook veel schapen en nu ook 3 jonge stieren.Ik hoop dat die wel in de wei blijven of dat hij ze op stal zet.

Gister nieuwe doorgang gemaakt naar het weiland van de buurman,oprit werd slecht en wil niet teveel schade maken.Hij stelde zelf voor om verderop nog doorgang te maken.
Tapijt ligt nu fijn op de baan :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:48

Het kost vooral tijd, Nathalie. Mijn merrie heeft er een maand of 6 over gedaan om in te zien dat er écht genoeg eten is voor iedereen en dat ze dus niet iedereen weg hoeft te jagen als we met de hooikruiwagen aankomen. In het begin hielpen we haar door even een halstertje om te doen en haar naast de kruiwagen mee te laten lopen. Dan kon ze vast eten en liet ze de Shet met rust (die werd standaard als pispaaltje gebruikt).
Inmiddels zijn mijn ruin en de kwpn'er ranghogere en wordt ze dus ook gecorrigeerd als ze lelijk gaat staan doen. Mijn ruin negeert haar, dus dan staat ze voor Jan l*l lelijk te kijken.
De kwpn'er zet haar aan de kant. Dan kan ze kiezen; wachten en langzaam dichterbij komen tot ze wel mag, of naar een andere hooibak lopen.

@Karev arme hond :(:)

Wij hebben het gisteren met onze verhuurder gehad over vuurwerk daar in de buurt; het is ons eerste jaar daar. Ze had het over jongens die op het maïsveld aan de overkant (300 m) carbid schieten, en de nieuwbouwhuizen verderop waar ze wel vuurwerk afsteken. Verder zag je vooral het vuurwerk dat wordt afgestoken in het dorp (1,5 km hemelsbreed). We hebben afgesproken om ze overdag gewoon te laten lopen zoals ze gewend zijn en als het donker wordt ze op te sluiten in de paddock. Mijn Welsh heeft aan de rand van een woonwijk gestaan, dus die is wel wat gewend.

@Tinky oh Steenwijk, daar was ik vorige week nog; mijn opa en oma wonen daar :)