Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:41

Knappert he? Valt me trouwens vies tegen een shettie erbij. Mijn paard staat zelden een dag stil en het zit zo in me dat die shet dan toch ook maar iedere dag wat moet doen. Maandags komt er een klein meisje tutten en rijden en op andere dagen wandelen of aan de longeerlijn, poetsen want als ik met mijn merrie bezig ben moet die ook natuurlijk. Ze staan in box met ruime uitloop maar dat vind ik geen beweging.

Ik heb dinsdag mijn eerste lange teugel les met hem.

Yontheke

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:20

Ik doe helemaal niks met mijn shet buiten 1x in de 2 weken poetsen ofzo. Hij is echt puur gezelschap.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:35

Zal ik mij hier dan ook maar eens stiekem melden. Ik heb niet de paarden aan huis of enig vooruitzicht hierop aangezien ik nog een arme student ben, maar een mens kan altijd dromen. Ik lees al geruime tijd mee en vind het ontzettend leuk om te zien wat voor problemen en oplossingen er voorbij komen.

Ik ben trouwens niet van plan om actief mee te praten aangezien ik er niet veel aan toe te voegen heb, maar vond het wel eens tijd om iig te bekennen dat ik wel stiekem meelees.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:36

Dat dacht ik ook van onze opknapfjordenmerrieproject.. Ik hoor het mezelf nog zo zeggen: 'gewoon voor erbij hoor!'. Inmiddels gaat ze af en toe mee naar les en een paar keer per week naar het bos met mij of een vriendin op haar rug.. :')

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:54

De shet is bij mij ook nog net geen 3 jaar. Dat zal ook wel schelen. Hij kent natuurlijk ook helemaal niks buiten poetsen en aan de hand wandelen en grazen :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:14

Zammie schreef:
Ben jij dat spatter, die dat muildierveulentje heeft gekocht? Waar enkele topics van zijn?

Ja, dat ben ik, kijk maar in mijn onderschrift :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:22

Jadebabe wat een verhaal van dat paard dat zijn hoofd stootte :(:) .
Ik moet zeggen dat dat hier ook ooit eens is gebeurd met een paard, ik vond het maar eng omdat je aan de buitenkant niks zag, wel bloed en je dus niet weet of er inwendig iets beschadigd was.
DA is er bij geweest maar kon er ook verder niks aan zien.

Spatter is inmiddels 13 jaar en doet dit in de voerbak staan al vanaf zijn eerste jaar dus nee, verwacht niet dat hij er ooit over zal gaan.
Vroeger was er bij de buren nog een weegbrug en menig chauffeur stond bij ons aan het hek te kijken want die kwamen vaak laat in de avond , moesten wachten op de eigenaar van de weegbrug en spatter stond natuurlijk nieuwsgierig in zijn voerbak te kijken wat er gaande was.
Ach, appaloosa's zijn nu eenmaal clowns maar wel slim .

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:32

Ik vind het een geweldig dier, spatter. Ik wil er ook 1. :D

Iemand hier een goede tip om bevroren mest uit de bevroren paddock te krijgen? Ik was gisteravond tussen werk en presentatie nog geen uur thuis, dus ik dacht het vanochtend wel te kunnen doen... Niet dus. Met het betere hakwerk schoot ik nog niets op. De paddock is helaas te ongelijk en te nat opgevroren met de mest half in door het zand gemengd. Als de ondergrond al bevroren was geweest, dan had ik geen probleem gehad.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:34

Oh Spatter, ik heb hem ook al voorbij zien komen, wat een geweldig diertje dat muildier veulentje, enig.
En jeetje wat een vrolijke beestenbende heb jij zeg zo in je profiel te zien. Wauw daar heb je een dagtaak aan om dat allemaal bij te houden.

Iemand nog last gehad van de vorst?
Gisteren de waterleiding bevroren, smorgens liep die gelukkig weer dus met lichte vorst de luiken dicht dn red ik het net, maar als het nog kouder wordt gaat bij ons het water eraf en wordt het weer slepen met emmers.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:47

Ik heb het water er al af. Maar ik heb nooit water gehad in de stallen. Alleen sinds dit jaar in de kunststof buitenstallen en dat vind ik al meeeegaaaaa luxe. Nu hoef ik maar voor de helft van de paarden emmers water naar de stal te sjouwen. Dus ach, water eraf is voor mij nog geen ramp. :+

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:50

Ik wilde morgen namiddag lessen in de piste maar als het zo blijft vriezen..
Bij ons was alles helemaal vast gevroren..
De mest laat ik liggen tot het weer ontdooit :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:05

@lorette: een breekijzer/koevoet wil nog wel eens helpen en anders zul je jammer genoeg moeten wachten tot het gaat dooien. Ik haal ze momenteel weg als ik ze zie liggen zodat ze niet te kans krijgen om vast te vriezen, áls het gaat sneeuwen kun je er lelijk over vallen nl.

Het water is er hier ook af. Heb net de oude merrie haar drinkton geïsoleerd zodat ie iig overdag dooi blijft.
Net de hooistomer ook weer geïnstalleerd en aangesloten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:15

Hier de komende nachten en dagen ook weer vorst. Voor de paarden weinig verschil, voor ons wat minder fijn want kunnen weer niet douchen of de wc doorspoelen (wel met een emmer) omdat het water weer van de caravan is.
2 weken geleden al een kraan stukgevroren dus hoop dat het deze keer allemaal heel blijft. Ben een half uur onderweg voor een kraan van €10 :P

Bevroren waterleidingen en drinkbakken ontdooide we op stal altijd met een verfbrander, zo'n fuhn waar je verf mee kan verwijderen, deze worden veel warmer dan een gewone fuhn en ben je dus sneller klaar. Wel uitkijken met brandbare delen en zaken als plastic :D

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:16

Ik heb wel automatische drinkbakken maar die gebruiken ze niet. Ze staan liever met hun neus in een cementkuip. Ik heb een waterzak. Dat gaat heel makkelijk met vullen van de bakken. Moet er niet aan denken om het emmer voor emmer te doen.
Daarnaast heb ik voetballen in de bakken liggen. Door de wind bewegen die steeds en dan bevriest het niet zo snel.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:17

Ik heb geen stromend water in de stallen.
Pomp grondwater op en vul verschillende grote tonnen.
Eigenlijk zelden meegemaakt in die 17 jaar , dat ik water uit huis moet gaan halen(met tuinslang) om bakken bij te vullen.

Poep scheppen doe ik wel na de vorst, hier ook alles vast gevroren, gelukkig is de rijbak mooi vlak.

Ik moet mijn profiel nodig eens updaten want de beestenboel is inmiddels aardig gewijzigd.
Paar honden inmiddels overleden en weer nieuwe er bij.

Foto's van de paarden zijn ook niet meer resent.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:34

Aan een paardendrol van flink formaat kun je inderdaad je tenen flink bezeren ja. := Als ie bevroren is he.

Ik hak ze los met een schep, ik moet en zal gewoon alle mest meenemen, kan het niet handelen om te laten liggen. :') Heel soms delf ik het onderspit, dan baal ik haha.

Prachtig die vorst, oké ik moest water halen met de waterzak, maar de paddock is mooi opgevroren en best gelijk ook. Niet al te veel hobbels. Bovendien kon ik de paarden een half uur op de wei zetten, die was nl bevroren. Langer durfde ik niet ivm het hoge fructaan/bevroren gras.
Hoe doen jullie dat? Gaan ze gewoon de wei op of?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:36

De mijne staan nu helaas niet op het gras anders lopen ze nog steeds alles kapot.. Enkel het kleine winterweitje naast de piste maar daar staat geen noemenswaardig gras meer op en voer ik ook hooi bij. Daar staan ze heel af en toe eens een uurtje of 2 uurtjes op.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:40

Ze gaan hier de wei niet af..

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:45

Ik ga proberen de grote weide bij ons aan de overkant van het straat te huren in de wintermaanden. Maar ik vrees dat ze niet gaan happen :)
Die weide is van een grote fokkerij die eigenlijk helemaal niet in de buurt ligt en ze hebben er meestal 2 jonge paarden of 2 drachtige merries opstaan.

Liset87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:45

Hier gelukkig ook geen gesleep met emmers. Ik zet 's avonds even we waterleiding open, vul alle bakken met de tuinslang bij en zet hem dan weer dicht.
De bakken in de stal blijven snachts door de warme van de paarden dooi, de bak buiten moet ik sochtends wel even het ijs afhalen.

Vanmorgen de paardjes ook maar op de wei gedaan, de bak was veel te hobbelig, niet meer voor de vorst kunnen slepen helaas.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:49

Welkom Lara :wave: dromen hebben mag altijd.Ik kom ook van een drie-hoog-achter woning vanuit de Jordaan in Amsterdam en heb nu 3 IJslanders in "de achtertuin" ;)

Lorette...je kunt bolletjes het beste weg bikken met een mini-koevoetje.Heb ik ooit eens bij de bouwmarkt weggevist uit de 5 euro-bak :D Hij is zo'n 35cm lang en heeft een rubber grip aan het uiteinde wat wel zo fijn is met die kou :P
Gaat perfect,je kunt ermee bikken of loswrikken.

Ik zag net iets van voerhekken...kun je daar niet gewoon een kuub-bak voorzetten en er wellicht een slow feeder van maken?Minder rommel en makkelijk vullen :j

Hier net een geïsoleerde waterbak binnen gezet,voor die paar dagen ga ik niet moeilijk doen.
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 22-01-15 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:49

Ik heb mijn waterleidingen in het warmtelint en verwarmde waterbakken. Wha wat verwend :D De eerste winter was het erg koud, maar ook toen bleef het goed. Onder de 4 graden gaat het lint aan geloof ik. De drinkbakken zaten bij de stallen. Geloof nooit dat ik 184 euro per waterbak zou hebben betaald, maar heb er wel profijt van.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:50

Hier is alle blubber ook heerlijk bevroren en de regenplas in de wei ook. Ik zakte er vanmorgen met mijn kruiwagen vol hooi niet eens doorheen.

Het pad naar de wei is ook heel hobbelig en rond de voerkliko's ook. Maar ze lopen er heel voorzictig overheen. 1 van de paardjes zag ik vanmorgen het ijs kapot trappen van de plas om eruit te drinken. Slim paard.

Ze staan hier gewoon op de wei maar er staat eigenlijk geen gras meer op. Het is dus voornamelijk bezigheidstherapie en tussendoor gaan ze wat hooi eten en liggen of staan maffen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:51

@tinky: Maar als je gang niet zo breed is wel een 'sta-in-de-weg' misschien...

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:55

Ipsilonka, wij hebben dat ook, heerlijk! Paar weken geleden gehad dat de vlotter was vastgevroren, ik was meteen in paniek hahaha maar even een bakje warm water erover gedaan en het was klaar. Niet meer voorgekomen daarna. (stal zit 10 meter van de achterdeur van huis dus warm water is er zo). :)

Ik doe nu wel 's nachts een kant dicht van de stal. We hebben aan beide kanten luiken (ene kant deur met luik, andere kant alleen luik). Ik doe het luik aan de drinkbak kant dicht, met wind tocht het behoorlijk maar ze hebben altijd frisse lucht van het andere luik.

Ik ga de knollen nu even van het gras halen, mogen ze lekker op de bevroren bak. :') Stallen zijn weer netjes, bij mijn ruin heb ik nog steeds geen nieuw vlas in hoeven gooien en ik heb nog geen natte plekken geschept, we zijn nu 1 week verder! Heel apart wat een beetje extra vlas voor verschil kan maken, fijne tip uit dit topic! Bij de (viespeuk) merrie gisteren een half baaltje vlas er bij gegooid, die was viezer.