Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 07:43

vonneke schreef:
palousa_boy schreef:
Sommige rekenen wel veel bij het houden van de paarden.
Snoeien is meer algemeen onderhoud van je land bijvoorbeeld. (Vind ik dan)
Of een jas? Dat is toch voor jezelf? Zonder paard zou je immers ook gewoon een jas kopen. (Ik iig wel)

Ik draag mijn jassen voor het dagelijks leven niet bij de paarden. Iew hihi

Maar jassen die niet meer geschikt zijn voor "dagelijks leven" kunnen vaak nog prima bij de paarden.......

Anoniem

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 07:44

Bij mij niet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 07:58

Maar dan zijn ze niet voor bij de paarden gekocht ikke, dat is het meer. Zou je het dan uiteindelijk toch bij de paarden rekenen als hij dan gedegradeerd is tot paardenjas?

Regenlaarzen heb ik veel aan als ik door het natte gras naar de paarden loop, maar ook als ik met de honden ga lopen.
Een grote trekauto zouden we ook hebben zonder paarden etc etc

Waar trek je dan de grens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:09

Ik denk dat je een scheiding trekt bij wat je wel en niet specifiek voor de paarden koopt.
Kosten die je niet zou maken zonder paard.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:17

Als ik dan naar ons kijk is dat niet zo gek veel, het enige dat ik vorige maand gekocht heb zijn 4 zoutblokken.
Maar om even terug te komen op de kettingzaagolie, dat is hier een beetje onzin om bij de paarden te rekenen. En om nou een kettingzaag te kopen om alleen wat takken van een boom te zagen daar zijn ze een beetje duur voor. (Die van ons was iig tegen de €700)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:36

palousa_boy schreef:
Sommige rekenen wel veel bij het houden van de paarden.
Snoeien is meer algemeen onderhoud van je land bijvoorbeeld. (Vind ik dan)
Of een jas? Dat is toch voor jezelf? Zonder paard zou je immers ook gewoon een jas kopen. (Ik iig wel)

Maar dat land heb je toch specifiek voor je paarden? Net zoals ik dus stalhuur betaal? Ik vind dat niet raar om dan ook het onderhoud ervan door te rekenen. En idd ik schuif soms ook oude normale jassen door van gewoon gebruik naar paardengebruik. Met echt nette jassen gaat dat natuurlijk niet, dus af en toe koop ik ook wel specifiek iets bij de paarden en die draag ik echt niet in het 'dagelijkse leven'.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:40

Wij hebben het land niet alleen voor de paarden ;)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:41

Ik rekende de spullen voor mijn paardenhobby in dit topic apart, omdat ik ze zonder paarden niet gekocht zou hebben. Ik heb mijn rijkleding ook in een apart rek, gescheiden van mijn normale kleding. Oude kleren kunnen opschuiven naar het paardenrek, andersom niet.

Meestal houd ik de paardenspullen incl. rijkleding buiten beschouwing, omdat het vaak geen noodzakelijke aankopen zijn en de kosten van het houden van paarden daardoor hoger lijken dan zou moeten, omdat ik veel spullen koop. Supplementen, verzorgingsmiddeltjes en andere ‘noodzakelijke’ spullen horen er eigenlijk wel bij. Daar kan ik niet zonder.

Bij mij is de hoefsmid vanaf vandaag weel 5 euro duurder per paard. Per 4,5 week gerekend is dat slechts een paar euro (heb ze strak om de 7 weken), maar ze gaan elk jaar omhoog met de prijzen, dus ik weet niet waar het stopt…
Ik betaal voor vierkant beslaan per paard al wel 20/30 euro meer dan bij andere hoefsmeden en de kosten voor het opnieuw onder maken van een ijzer zijn ook hoger.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 08:47

Opzich snap ik wel dat ze de prijzen omhoog gooien, maar de vraag is idd waar het stopt, waarschijnlijk niet ;)
Soms is het om het klantenbestand te houden zoals het is en niet meer mensen te trekken, uiteraard word de smid ook elk jaar een jaartje ouder met de bijbehorende kwaaltjes etc etc
Zolang de kwaliteit er dan maar naar is.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 09:34

palousa_boy schreef:
Als ik dan naar ons kijk is dat niet zo gek veel, het enige dat ik vorige maand gekocht heb zijn 4 zoutblokken.
Maar om even terug te komen op de kettingzaagolie, dat is hier een beetje onzin om bij de paarden te rekenen. En om nou een kettingzaag te kopen om alleen wat takken van een boom te zagen daar zijn ze een beetje duur voor. (Die van ons was iig tegen de €700)

Het is hier niet snel goed zeg :P Eerder heb ik al eens commentaar gehad omdat de extra kosten die wij aan hypotheek moesten hebben niet doorberekend werden voor de pony's, net als de gemiste opbrengsten qua verhuur omdat je dat land hebt en het zelf gebruikt ipv verhuurt. Of dat ik water niet op de rekening zet en de stroom die het stroom apparaat neemt (ondanks zonnepanelen) etc. Om die verwijten te voorkomen ('je overzicht klopt niet want je rekent onderhoud aan de weide niet mee') zet ik de onderhoudskosten er ook in ook al betaal ik ze niet zelf, maar de eigenaar van het land (daddy dearest).

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:29

Die grens is ook erg lastig.
Wij hebben ook een trekauto, die hadden we ook gehad zonder paarden, de trailer dan weer niet.
Paardrijkleren had ik zonder eigen paarden ook gehad, die reken ik weer niet mee.
Of onze hypotheek lager was geweest als we de paarden niet bij huis hadden gehad, geen idee, ik weet niet waar ik dan gewoond had. Maar die paardenstallen zijn wel weer specifiek, al is het hele geschikt maken voor het houden van paarden weer meerwaarde van het huis.

Het probleem is dat je ongemerkt toch een boel kleine uitgaven hebt, een poortgreepje hier, nieuw paaltje daar. En sommige dingen gebruik je zowel voor de paarden als gewoon (bosmaaier bv). Maar als je niets meerekent, dan kom je wel te rooskleurig uit.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:34

Hypotheek, elektra, water, etc. reken ik niet mee, want dat vind ik te ingewikkeld en het is inderdaad moeilijk om een grens te trekken... :=

Rijkleding zou ik zonder eigen paard vast ook hebben gehad, maar als ik even terugdenk aan mijn manegetijd lang geleden, dan was dat één rijbroek, rubberen laarsjes, een simpele cap, een oude trui en een oud t-shirt. Ik loop nu meer in rijkleding dan in gewone kleding, dus dat is een heel ander verhaal geworden.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 10:50

Ik heb na mijn manegetijd 15 jaar lang paarden van anderen gereden, dus daar had ik zelfs nog meer kledingkosten (reed nog wedstrijden). Als ik geen eigen paarden had gehad, had ik daar waarschijnlijk nog gereden.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:21

Ik reken rijkleding wel degelijk tot mijn uitgaven. Een afgeschreven casual jas schuif ik echt niet snel door naar mijn stapeltje rijkleding; Ik wil zoveel mogelijk bijpassend en in setjes hebben, en als ik rijkleding koop gaat dit vaak ook om aanzienlijke bedragen en ben ik echt niet voor 200,- klaar. Soms heb ik het geluk om iets in de sale te kunnen kopen, zoals mijn kingsland rijas laatst voor slechts 25,- maar dat is gewoon puur toeval.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:28

Voor een mini en een Epony:

Stalling €300,-
Les €47,50
EHBO aanvulling €60,74
Beta-biothane teugels €26
Boom verkocht +€7,50
Magnesium 5kilo €8,-
Benzine €10,-

Totaal: €444,74

Veruit de goedkoopste maand van dit jaar *\o/*

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:42

Pinda_Dipje schreef:
Ik reken rijkleding wel degelijk tot mijn uitgaven. Een afgeschreven casual jas schuif ik echt niet snel door naar mijn stapeltje rijkleding; Ik wil zoveel mogelijk bijpassend en in setjes hebben, en als ik rijkleding koop gaat dit vaak ook om aanzienlijke bedragen en ben ik echt niet voor 200,- klaar. Soms heb ik het geluk om iets in de sale te kunnen kopen, zoals mijn kingsland rijas laatst voor slechts 25,- maar dat is gewoon puur toeval.

Kwestie van iets meer werk maken van de uitverkoop?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:25

Mijn drie ijsanders waren afgelopen maand goedkoop.

20 kleine pakjes hooi gekregen.
Dekens laten wassen 43 euro
Les 30 euro
Nieuwe hindernisbalken 124 euro (9x14 euro ps)

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:06

Mijn paard afgelopen maand Mei:

Stalling: €310
Verzekering: €33,87
Teruggave verzekering: € +72,62
Ruitersportzaak: €10,40
Hoefsmid: €30,00
Totaal: 384,27 - 72,62 = 311,65

Dus totaal in de maand mei: 311,65

De maand April:
Stalling: €310
Ruitersportzaak: €23,45
Verzekering: €33,87
Totaal: 367,32

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:14

Ik zet eigenlijk altijd per maand 350 euro opzij voor stalling, DA potje, en hoefsmid geld (niet dat ze elke maand bekapt word, maar dan spaar ik een deel zeg maar)

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:51

Afbeelding

Nog even over wat je bij je paardgerelateerde uitgaven zet. Bij mij is het heel simpel, alles wat ik normaal niet zou kopen als ik geen paard had, zet ik erin. Zo ook bijvoorbeeld het heuptasje dat ik deze maand heb gekocht. Deze heb ik puur gekocht voor bij mijn paard en het rijden van buitenritten. Als ik geen paard had zou ik zo'n ding nooit gekocht hebben.

Natural_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 11:26

Ik sta half pension op een stalling dat is stal + weide voor €115
Daarbuiten komt het zaagsel, voer en het hooi nog op het einde van de maand ben ik toch altijd een 200 euro kwijt. Dan moet je niet vergeten de hoefsmid, ik laat die van mij natuurlijk bekappen omdat ik geen ijzers heb. Hangt ook van de stal af etc. waar je staat. En natuurlijk de Vee-arts is zeer prijzig. Maar laten we hopen dat die niet vaak moet komen, alleen voor entingen.
En zo nu en dan rijkleding, dekjes, verzorgingsspullen tel maar per maand dan €10 euro voor dat onderhoud dus je zou per maand toch een €300 moeten hebben liggen, je weet nooit of de Arts moet komen.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 16:38

Mei:

Stalgeld: €180
Deken: €50
Halsterset: €24,95

Totaal: €254,95

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:53

Aangezien ik lang een manege/verzorgpony/pensionpaard ruiter ben geweest heb ik doorheen de jaren al een aantal spullen verzameld zoals poetsspullen, zadeldoeken, rijkleren, EHBO kistje, halsters en touwen,… Dus deze kosten laat ik achterwegen.

Voor mijn (bijna) 3 jarige Holsteiner ruin (die klophengst was en waarvan de castratie/operatie 1200€ heeft gekost + 70€ vervoerskosten naar de kliniek) betaal ik maandelijks:

Stalling: 150€
Hij staat 24/7 op de wei in een fijne kudde. Er is een grote schuilstal en in het gebouw zijn er ook binnenstallen waar ze kunnen staan (maar op twee paarden na, die 's winters vaak binnen staan, staan ze het hele jaar door buiten). Er is een buitenpiste, 'washoek', poetsplaats en meer dan genoeg ruimte om je kast en spulletjes op te bergen.

Voer: +-15
De korrels die ik geef hebben de naam 'herbamix' en het kost ongeveer 12€ voor een zak waarmee ik een maand toekom. Een grote zak wortelen kost hier 3€, maar dit koop ik vooral in de tussenseizoenen als het koel genoeg is zodat ze niet te snel slecht worden… een zak slobber kost ongeveer 10€ en ik doe er toch wel heel lang mee, ik denk zelfs 6 maanden. Een zak grasmix kost ongeveer 12€ en ik doe er ook heel lang mee! Weer ongeveer 6 maanden. Verder kocht ik vorige maand nog een zak maïskorrels omdat hij wat een de dunne kant is na zijn castratie…

Hoefsmid: +-10€
Mijn paard heeft wat last van 'platvoeten' dus nu wordt hij enkele keren om de 8 weken bekapt tot dit verbeterd is. Maar normaal gezien wordt hij bekapt om de 3à4 maanden. Een kapbeurt is 25€ bij onze smid.

Aangezien de fokker/verkoper van mijn paard een fraudeur is, (waar ik verder geen woorden meer wil aan vuil maken) moest ik zelf de papieren en paspoort van mijn paard in orde maken. Voor hem te laten tekenen, DNA test en inschrijving bij Zangersheide betaalde ik ongeveer 275€.
Verder kocht ik 4 zadeldoeken en een longeerzweep in mei, wat me 166€ heeft gekost.
Binnenkort zal ik ook een zadel en hoofdstel aanschaffen, ik ga dit tweedehands zoeken tussen de 200 en 600€. Gelukkig heb ik fantastische vrienden waarvan ik een oud hoofdstelletje en bit heb gekregen om mee te starten.
Ontworming om de 4 maanden is 15à25€.

Elke maand is er een ander eindbedrag en de 'geplande' kosten is waar de meeste mensen naar kijken wanneer ze een paard kopen, terwijl de onverwachte kosten vaak belangrijker zijn… Mijn raad is om een bedrag opzij te zetten in een spaarrekening voor je paard, zodat je op deze kosten voorbereid bent.

Mijn paard staat in België, Vlaams Brabant.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:57

Amber7777 schreef:
Elke maand is er een ander eindbedrag en de 'geplande' kosten is waar de meeste mensen naar kijken wanneer ze een paard kopen, terwijl de onverwachte kosten vaak belangrijker zijn… Mijn raad is om een bedrag opzij te zetten in een spaarrekening voor je paard, zodat je op deze kosten voorbereid bent.

Mijn paard staat in België, Vlaams Brabant.

Wat toch apart vindt, en wat jij dus ook schrijft, dat ik zeg dat je een paard kunt betalen als je elke maand 500 euro kunt missen zonder met je ogen te knipperen.

Als je dat zegt, gaat half Bokt lopen steigeren dat dat veel te veel is, volstrekte onzin en nog zo wat van die kreten, maar zoals jij het beschrijft (en ik het ook bedoel) en de meesten hier ook laten zien, is die 500 euro helemaal zo'n gek bedrag niet.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:42

ikke: Veel mensen realiseren zich niet hoe duur de hobby in werkelijk is....

Ik ben in juni ook alweer lekker op dreef:
Stalling: 255,-
Hoefsmid: 35,-
Nieuw setje: 160,-
Nieuwe rijlaarzen (althans tweedehands zgan): 55,-
Compact gras: 13,-
Muesli: 12,-
Nieuwe cap: 100,-

En dan vanaf volgende maand waarschijnlijk naar een stalling verhuizen die 100,- duurder is..