VogeltjeM schreef:Maar over degenen die zeggen dat je naar het paard als individu moet kijken: vinden jullie dat dan ook in het geval van konijntjes die in kleine hokjes zitten zeg maar? Denken jullie dat er konijntjes zijn die daar baat bij hebben? Of die niet gelukkig kunnen zijn in een grote kooi/al loslopend?
Voor mij klinkt het nl heel ongeloofwaardig.. Zieke dieren daargelaten natuurlijk. Maar ik denk dat veel paarden waarvan de eigenaren denken dat het niet kan of dat ze miserabel zouden zijn, het buiten gewoon goed zouden doen. Dat het vaker een kwestie is van wennen (langer dan een week of misschien zelfs een maand) of de juiste omstandigheden vinden.
En het is heel moeilijk om de belangen van JOU als individu los te zien van die van het paard. Zoals iemand die hier vandaag beweerde (weet ff niet meer wie) dat goed kunnen trainen voor de wedstrijd ook in het belang van het paard is. Want daar heeft dat paard natuurlijk schijt aan. En nog meer van die dingen. Bijvoorbeeld een goede bak, dat is in jouw belang, niet in die van het paard. Met voldoende goede buitengang kan ik me niet voorstellen dat een paard het nódig heeft om te rijden. Jij wel, daar heb je misschien een paard voor, en tuurlijk is dat oké. Maar je hebt niet alleen een rijmachine, maar een levend dier met bepaalde behoeften waar je i.m.o. eerst en vooral aan moet voldoen. Anders kan je beter gaan fietsen ofzo.
Ik zal je zeggen; wij hebben vier konijnen, twee koppels. En die lopen de hele dag in de tuin, hokken staan standaard open en daarbij hebben ze nog genoeg andere schuilmogelijkheden. Ze vinden het geweldig!!! En wij genieten vanuit onze eettafel van die beestjes en hoe druk ze de hele dag kunnen zijn met elkaar en zichzelf. Konijnen zijn doodongelukkig in een hokje, die horen ook rond te scharrelen. En ook met soortgenootjes. En wie daar anders over denkt, is niet goed bij zijn hoofd.
En verder sluit ik me geheel bij bovenstaande aan. Die argumenten zijn in het belang van de ruiter, niet zo zeer van het paard.