Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:07

Sannnn schreef:
Ik heb het topic grotendeels doorgelezen en heb niet echt op de namen gelet, alleen op de teksten dus daar kan ik je zo geen antwoord opgeven. Maar ik heb wel een aantal keer zien staan dat 3-4 uur per dag je paarden buiten zetten niet te begrijpen is.

Klopt, dat vind ik (o.a.). Draai het eens om. Je paard staat dan nog 20 of 21 uur op stal, hoor. Dat vind ik niet kunnen. Ik vind dat stallingen beter moeten regelen dat paarden, wat bewegingsdieren zijn, langer buiten kunnen staan. Je gunt je paard toch ook een paardenleven, naast het leven met jou als eigenaar?

Kinke

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:19

Dat is toch ook niet te begrijpen? Dat is zo'n klein deel van die 24 uur.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:20

Ik gun mijn paarden zeker een leven naast mij als eigenaar en daar doe ik veel aan, maar momenteel staan mijn paarden ook niet langer dan 3-5 uur gemiddeld per dag buiten. Naast die 3-5 uur komen ze er ook nog uit om gereden te worden.

Ik snap heel goed dat er mensen zijn die dat ideaalbeeld hebben van paarden die de hele dag (en nacht) buiten staan, maar iedereen is op een verschillende manier met zijn paard bezig. Mijn paarden zijn sportpaarden en daar behandel ik ze ook naar. Zolang ze in de sport zijn zet ik deze 2 niet bij elkaar in het land, de 1 blijft maar op de ander springen etc. etc. met allerlei narigheid ten gevolge. Ik niet blij en beide paarden ook niet blij.

Een paard is ook een gewoontedier en als ze het gewend zijn om niet 24/ 7 buiten te staan maar wel gewoon hun dagelijkse beweging en aandacht te krijgen zie ik niet in wat er zo slecht aan is.
Als ik het om moet draaien sta ik zelf ook liever niet de hele dag in de kou en in de regen, ik zal dan liever op een warme stal staan met mijn vriendje lekker wat kuil te knabbelen en naar buiten te kijken... Zo verschillen mensen en zo verschillen dieren...

Je hebt natuurlijk uitzonderingen die hierboven ook genoemd worden. Ik heb ook genoeg dingen gezien en ben het er zeker niet mee eens dat paarden helemaal niet buiten komen. Maar ik heb het zelf bij 1 van mijn eigen paarden gezien die van paard die veel buiten stond ( in de zomer als het licht was en in de winter zolang het kon) naar een box rust periode moest. Die heeft daar heel weinig aan geleden... Wel heb ik hem verplaatst naar een stal waar 30 paarden stonden i.p.v. bij ons thuis met zijn eigen maatje. Hij had dus genoeg te zien en heeft ondanks 7-9 maanden boxrust er vrijwel niks aan geleden. Terwijl hij maar 1 à 2 keer per dag zijn stal uit kwam en enkel mocht stappen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:38

Urielle schreef:
Dit is trouwens mijn rijbak. Aangelegd voor bijna 10.000 Euro... gedraineerd... met rivierzand...
Nou dat rivier dat klopt iig. Hier staan mijn paarden dus in los.
[ Afbeelding ]

Zwembandjes kopen, dan heb je zeepaardjes :D

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:40

Is het niet zo dat je drainage naar de knoppen gaat als je, je paarden er met grote natte plassen gewoon in laat lopen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:52

Dit was voor mij het eerste jaar dat ik zelf mijn paarden thuis heb staan dus ik ben bezig om er mijn draai in te vinden. Ze hebben hier in voorjaar en zomer 24/7 buiten gestaan en nu sinds de herfst heb ik ze sowieso s nachts op stal en staan ze overdag tussen de 4 en 10 uur buiten, afhankelijk van het weer en mijn dienst. Het is nu 1 keer voorgekomen dat ze een dag op stal zijn gebleven en dat was met de storm. Straks in de winter wil ik ook zoveel mogelijk dagelijks buitengang bieden.

Ik vind ook dat je dit soort dingen niet over 1 kam kunt scheren maar gewoon goed moet kijken naar het paard als individu.

romyolya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:58

ik heb haar in de zomer 24/7 op de wei en in de winter op stal en zo vaak mogelijk de paddock op :) maar ik merk wel dat ze in de zomer helemaal niks wil doen en in de winter weer te hyper is dus ik denk dat het beter is als ze overdag op wei s'nachts op stal.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:33

Maar over degenen die zeggen dat je naar het paard als individu moet kijken: vinden jullie dat dan ook in het geval van konijntjes die in kleine hokjes zitten zeg maar? Denken jullie dat er konijntjes zijn die daar baat bij hebben? Of die niet gelukkig kunnen zijn in een grote kooi/al loslopend?

Voor mij klinkt het nl heel ongeloofwaardig.. Zieke dieren daargelaten natuurlijk. Maar ik denk dat veel paarden waarvan de eigenaren denken dat het niet kan of dat ze miserabel zouden zijn, het buiten gewoon goed zouden doen. Dat het vaker een kwestie is van wennen (langer dan een week of misschien zelfs een maand) of de juiste omstandigheden vinden.

En het is heel moeilijk om de belangen van JOU als individu los te zien van die van het paard. Zoals iemand die hier vandaag beweerde (weet ff niet meer wie) dat goed kunnen trainen voor de wedstrijd ook in het belang van het paard is. Want daar heeft dat paard natuurlijk schijt aan. En nog meer van die dingen. Bijvoorbeeld een goede bak, dat is in jouw belang, niet in die van het paard. Met voldoende goede buitengang kan ik me niet voorstellen dat een paard het nódig heeft om te rijden. Jij wel, daar heb je misschien een paard voor, en tuurlijk is dat oké. Maar je hebt niet alleen een rijmachine, maar een levend dier met bepaalde behoeften waar je i.m.o. eerst en vooral aan moet voldoen. Anders kan je beter gaan fietsen ofzo.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:41

Lusitana schreef:
En ja, ik lijk kil. Ik noem dat nuchter. Ik ga niet mee in zweverig gedoe en indoctrinatie van anti bit en paardnatuurlijk sites. Errug he. Ik blijf liever gewoon mijn verstand gebruiken.
Ik heb heel wat slecht gereden en slecht behandelde opgegeven paarden door mijn handen gehad en weer goed gekregen, hun vertrouwen volkomen kunnen winnen en er glanzende, blije , gezonde paarden van kunnen maken, zonder dat ik daar wat voor kreeg, behalve van de paarden, integendeel ze hebben me altijd arm gehouden en ik leef in groter armoede dan wie dan ook op bokt, omwille van mijn dieren, en ga dus niet beweren dat er geen passie is. -:(-
Alleen ligt die passie niet in onwrikbare principes zitten verkondigen.

Ik bedoelde het totaal niet als dat je geen passie zou hebben hoor. :)

Voor mij ligt mijn 'passie' ook niet in onwrikbare principes, ik ben hier gerust in te overtuigen als iemand met goede argumenten komt. Ik studeer aan de universiteit en leer daar niet anders dan kritisch, kritisch, kritisch zijn, maar ook vooral niet vervallen in je eigen starre standpunt, en altijd open blijven staan voor de visie van anderen. Dat is dan ook iets dat ik heel erg onderschrijf (als je mij IRL zou kennen zou je misschien nog moe van me worden op dit punt :') ). Ik vind zeker dat je met bepaalde dingen een punt hebt. Alleen kan ik tot nu toe je argumenten altijd nog weerleggen, dus heb je mij nog niet overtuigd. Maar ik ben zeker geen zwart-wit-denker, mocht ik zo overkomen.

Ik ben alleen totaal niet te overtuigen door de 'smoesjes' van de meeste mensen waar het binnen zetten betreft, dan zullen er echt goede argumenten gebracht moeten worden. En op grond van ethische bezwaren heb ik zeer veel moeite met paarden een fijn buitenleven ontzeggen, omdat jij als eigenaar zo nodig een paard wil en wil rijden, terwijl je niet de mogelijkheden hebt om een dier een goed leven te bieden. En dan kunnen mensen banketstaaf als brugman over hun sociaal contactgestoorde paard dat meteen een ongeluk krijgt als hij even buitenstaat (even overdreven geformuleerd :') ), maar dat blijft voor mij struisvogelpolitiek en onzin.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:42

Nou ja dat zie ik inderdaad bij andere dieren precies net zo idd. Ik heb toevallig konijnen en die hebben een ren van 80 m2 en een binnenhok erbij, waar ze zelf in en uit kunnen. Maar in de echte vrieskou gaan ze in de schuur, waar ze met zn tweetjes een omgebouwde grote konijnenflat ter beschikking hebben, zodat ze zelfs dan kunnen rennen en spelen en konijn zijn. Ook hebben we 2 honden, waarvan de ene een echte huis- en schoothond is en de andere houdt van buiten spelen en lange wandelingen. Daar luister ik naar en ik probeer het beide zo goed mogelijk naar de zin te maken. Dat doe je denk ik toch automatisch? Naar de behoeften van je dier kijken en daar zo goed mogelijk op inspelen, wat voor dier het ook is? En elk dier heeft individueel karakter en individuele wensen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:54

Nens77 schreef:

Ik heb al wel eens gezegd dat ik overga op Koikarpers als het lang zo doorgaat ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:55

mavantos schreef:
Is het niet zo dat je drainage naar de knoppen gaat als je, je paarden er met grote natte plassen gewoon in laat lopen?

Ik denk het niet want er ligt gewoon een laag zand over en de drainage is ingebed in een kiezelbed. Aandrukken doet het bij droog weer ook.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:55

VogeltjeM schreef:
Maar over degenen die zeggen dat je naar het paard als individu moet kijken: vinden jullie dat dan ook in het geval van konijntjes die in kleine hokjes zitten zeg maar? Denken jullie dat er konijntjes zijn die daar baat bij hebben? Of die niet gelukkig kunnen zijn in een grote kooi/al loslopend?

Voor mij klinkt het nl heel ongeloofwaardig.. Zieke dieren daargelaten natuurlijk. Maar ik denk dat veel paarden waarvan de eigenaren denken dat het niet kan of dat ze miserabel zouden zijn, het buiten gewoon goed zouden doen. Dat het vaker een kwestie is van wennen (langer dan een week of misschien zelfs een maand) of de juiste omstandigheden vinden.

En het is heel moeilijk om de belangen van JOU als individu los te zien van die van het paard. Zoals iemand die hier vandaag beweerde (weet ff niet meer wie) dat goed kunnen trainen voor de wedstrijd ook in het belang van het paard is. Want daar heeft dat paard natuurlijk schijt aan. En nog meer van die dingen. Bijvoorbeeld een goede bak, dat is in jouw belang, niet in die van het paard. Met voldoende goede buitengang kan ik me niet voorstellen dat een paard het nódig heeft om te rijden. Jij wel, daar heb je misschien een paard voor, en tuurlijk is dat oké. Maar je hebt niet alleen een rijmachine, maar een levend dier met bepaalde behoeften waar je i.m.o. eerst en vooral aan moet voldoen. Anders kan je beter gaan fietsen ofzo.

Ik zal je zeggen; wij hebben vier konijnen, twee koppels. En die lopen de hele dag in de tuin, hokken staan standaard open en daarbij hebben ze nog genoeg andere schuilmogelijkheden. Ze vinden het geweldig!!! En wij genieten vanuit onze eettafel van die beestjes en hoe druk ze de hele dag kunnen zijn met elkaar en zichzelf. Konijnen zijn doodongelukkig in een hokje, die horen ook rond te scharrelen. En ook met soortgenootjes. En wie daar anders over denkt, is niet goed bij zijn hoofd. }>

En verder sluit ik me geheel bij bovenstaande aan. Die argumenten zijn in het belang van de ruiter, niet zo zeer van het paard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:02

VogeltjeM schreef:
Met voldoende goede buitengang kan ik me niet voorstellen dat een paard het nódig heeft om te rijden.

Paarden hebben ook echt wel wil om te werken hoor!
Mijn ruin wordt gewoon strontvervelend in de omgang want die loopt zich buiten niet uit (ik vloek wel eens dat hij zich opspaart voor onder het zadel want het is een heet en actief paard maar buiten is het zo'n suffe bok!).
De hengst gaat zelfs schuren aan zijn staart als hij niet gereden wordt - en nee, het voerbeleid is aangepast dan dus het is geen eiwitprobleem! Die verveelt zich en zoekt wat dan ook om zich te amuseren van schuren tot hekken slopen tot in waterbakken plenzen en omgooien. Je merkt gewoon dat hij mentale stimulans mist dan. Hij wordt klierig en baldadig.
En bij alle paarden, zonder uitzondering, merk ik gewoon dat hun humeur opklaart, dat ze enthousiaster en wakkerder en attenter zijn als ermee gewerkt wordt. Zelfs mijn ruin en eerlijk gezegd is dat best een introverte chagrijn :o

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:05

Urielle schreef:
Nens77 schreef:

Ik heb al wel eens gezegd dat ik overga op Koikarpers als het lang zo doorgaat ;)

Dat is wel heel zielig, want dan hebben ze beperkt de ruimte om te zwemmen en het is ook nog eens veel te ondiep :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:09

Klopt, mijn paard vindt het heerlijk om aandacht te krijgen en om te werken. Maar ook buiten in de groep is hij niet bepaald een saaierd. Hij is erg speels, houdt van een sprintje met de anderen, bokken, gek doen, staart de lucht in, heen-en-weer scheuren :D , lach me altijd kapot om ze. Maar ze hebben ook een stabiele club, een mooi, groot stuk land, kunnen ook naar de paddock en de schuilstal lopen in de zomermaanden (dan laten we het hek gewoon open), genoeg vermaak.

Ik snap nooit zo goed dat al die sportpaarden zich zo goed kunnen vermaken op stal, al die uren, maar op het land niet. Schiet mij maar lek, Urielle, maar dan klopt er toch iets niet? :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:12

Onze paarden komen elke dag buiten als het weer het toelaat. Als het echt te slecht weer is staan ze soms ook wel eens een dagje op stal. Mijn paard weeft namelijk heel erg, dat heeft hij altijd al gedaan, dus ik wil hem zo veel mogelijk buiten.
Sommige paarden die ook bij ons op stal staan komen zelden of nooit buiten, deze beestjes zijn echt helemaal gefrustreerd.. Ik vind het echt zielig, maar het zijn nu eenmaal niet mijn paarden. Het ergste is wanneer ik er met mijn paarden langskom, beginnen ze helemaal te bokken en te steigeren in hun stal.. Maar ja, wat doe je eraan -O-

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:13

mavantos schreef:

die drainage zal wel meevallen, die ligt gemiddeld 60 cm of dieper (uitgezonderd misschien van die speciale bakbodems, maar dan nog meestal 30/40cm diep)

Wat je wel hebt is dat het zand sompig wordt doordat het gaat vermengen en het water minder makkelijk afstroomt en wegzakt omdat het de structuur van de afvoerkanaaltjes in het zand verandert en de bodem ongelijker wordt waardoor er water in de kuiltjes blijft staan. Maar goed, kapot? Nee, wel met mest en hooi in je bak...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:15

Net als met honden denk ik Twiggy, ga ik alleen wandelen met mijn Berner dan schiet ze ergens onder de omheining door en gaat zelf avontuur opzoeken (meestal in sloten enzo :P ).
Ga ik met haar trainen op gehoorzaamheid of speurwerk doen dan is ze mentaal moe en is ze gewoon een tevreden hond binnen de beslotenheid van ons erf.

Idem met paarden: trainen, fysiek en mentaal moe maken en dan zijn ze verder de rest van de dag vooral bezig met rusten en bijtrekken.
Mijn merrie vindt het leuk met de andere paarden, maar mijn ruin heeft gewoon niet zoveel boodschap aan de andere paarden, hij tolereert ze maar vindt ze vooral irritant. De hengst staat natuurlijk alleen dus dan is er niet veel anders te doen dan rollen, vreten en af en toe eens een drafje maken als ik met hem mee kom spelen buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:15

@ Snollygoster : Dan is er iets mis met het stalmanagment ... Hier staan ook eigenlijk alle paarden "constant" binnen (enkel eruit om te rijden en sommige komen eens een uurtje per dag op de weide), maar ik zie geen unhappy paarden of rare toestanden .. ook niet als ik er met mijn modderpony's langs kom .. Paarden reageren niet raar of heftig op andere paarden, bijten niet in de tralies of andere rare toestanden. Geen stalondeugden, geen blessures .. Ik kijk goed, maar kan het echt niet ontdekken... Ja, als ze dan eens in de weide komen leven ze zich uit, maar ook niet allemaal ... Verder heb ik echt nog niks ontdekt.. (moet eerlijk bekennen dat het mij wel verbaast hoor, maar ik kom dan ook van de 24/7 buiten-brigade .. het is toch wennen :Y) ).

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:17

VogeltjeM schreef:

Ik snap dat als je het ongeloofwaardig vindt, je het vergelijkt met konijnen in kleine hokjes. Zelf vind ik het echt totaal niet te vergelijken. Klein hok in vergelijking met groot hok gaat enkel om de ruimte. Niet om het buiten/binnen (waar regen etc. dus ook mee speelt) zoals het bij paarden vaak is. En dan nog omdat konijnen gewoon anders zijn, maar lijkt me nogal offtopic om daar zo over in te gaan. 99 van de 100 keer dat iemand mij verteld dat zijn konijn liever alleen wilt zijn of gelukkig is in zijn kleine hok, geloof ik het niet.

Zoals ik al had gepost wilde mijn paard vandaag niet naar buiten, met als gevolg dat hij 38 uur lang binnen staat. Hij is niet ziek.. En het is niet zo dat ik het denk want hij bleef telkens gewoon in stal staan, wilde niet mee naar buiten, en dat heb ik me niet verbeeld lijkt me. Dit gebeurt wel vaker in de herfst. Hij vindt het dan veel fijner om in zijn stal staan hooi te eten dan dat hij met zijn maatje buiten (in de (natte) paddock) is waar hij hooi kan eten en spelen.
En dat terwijl ik heb geprobeerd het te doorbreken door hem de eerste tijd + herfst gewoon buiten te.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:28

[***] schreef:
@ Snollygoster : Dan is er iets mis met het stalmanagment ... Hier staan ook eigenlijk alle paarden "constant" binnen (enkel eruit om te rijden en sommige komen eens een uurtje per dag op de weide), maar ik zie geen unhappy paarden of rare toestanden .. ook niet als ik er met mijn modderpony's langs kom .. Paarden reageren niet raar of heftig op andere paarden, bijten niet in de tralies of andere rare toestanden. Geen stalondeugden, geen blessures .. Ik kijk goed, maar kan het echt niet ontdekken... Ja, als ze dan eens in de weide komen leven ze zich uit, maar ook niet allemaal ... Verder heb ik echt nog niks ontdekt.. (moet eerlijk bekennen dat het mij wel verbaast hoor, maar ik kom dan ook van de 24/7 buiten-brigade .. het is toch wennen :Y) ).

De paarden die binnen blijven zijn jaarlingen en veulens waar nog niet echt iets mee gedaan wordt. Ze komen meestal één keer om de twee weken buiten wanneer de stallen uitgemest worden, maar meer niet.
In de zomer worden ze de weide op gegooid, maar in de winter staan ze dus wel constant binnen..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:28

Geryon, maar hoe vaak regent het nou zo, zoals vandaag? Ik bedoel, ik heb een paard buiten en weet dondersgoed hoe weersomstandigheden kunnen zijn (ik loop er zelf ook dagelijks uren in bij de paarden). Mijn paard staat overigens heerlijk in de schuilstal te eten, maar gaat daarna toch echt uitbuiken in de paddock, in de regen dus. Maar hij heeft de keuze.

Urielle, dus jouw paarden staan bij te komen de rest van de dag van de training? De rest van de gehele dag? Echt? Hmmmm, nou, ik zal dan wel een raar paard hebben. Die staat ook wel eens na het rijden bij te komen, maar dat duurt niet de hele dag, hoor. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:29

Snollygoster schreef:
[***] schreef:

De paarden die binnen blijven zijn jaarlingen en veulens waar nog niet echt iets mee gedaan wordt. Ze komen meestal één keer om de twee weken buiten wanneer de stallen uitgemest worden, maar meer niet.
In de zomer worden ze de weide op gegooid, maar in de winter staan ze dus wel constant binnen..

Kijk..... en daar gaan mensen zo ontzettend de fout mee in. Veulens en jaarlingen zo lang binnen houden. Vind ik het niet gek dat ze later snel hun benen breken op het land. Hoe kan zo'n dier zich nou tot een sterk paard ontwikkelen, als ze in hun jonge jaren al zo gehouden worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:31

Dat inderdaad ... En 1x om de 2 weken gemest?