[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:14

Als ik in de stal op de grond onbeperkt wil gaan voeren vertrapt hij alles door z'n stal heen. Dat wordt dan echt een bende. Als het op de grond ligt eet hij dat behoorlijk snel weg, terwijl hij dat niet doet in een net. Nu kan ik onbeperkt voeren zonder dat hij veel te dik wordt, dat is voor mij de belangrijkste reden om uit een slowfeeder te voeren. Daarnaast heeft hij dan ook de hele nacht te eten, de paarden worden 4x per dag gevoerd en om 8 uur is de laatste voerbeurt. Als hij dat op de grond zou krijgen heeft hij het om 9 uur op en staat hij tot 8 uur 's ochtends weer zonder eten wat ik veel te lang vind.
Ten slotte vind ik het ook wel makkelijk. 'S middags prop ik het hele net vol, de volgende dag zit er dan nog een heel klein bodempje in. Ik hoef geen voer meer klaar te zetten in tonnen voor de hele dag, hij geeft gewoon z'n eten en er hoeft verder niemand meer te voeren. Daardoor weet ik dus precies hoeveel hij elke dag binnen krijgt :)

BarbaraNova

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:25

oke ik voer om vijf uur in de middag meestal af en geef ze dan per paard (Arabier) een hele plak van zo'n groot pak hooi, gewoon geperst en dus niet losgeschud voor ze. ik vindt het niet echt een probleem dat ze niet elke minuut van de dag staan te eten en merk ook niet dat hun daar een probleem mee hebben?

Smorgens en tussen de middag krijgen ze per paard alsnog een halve plak dus in totaal 2 grote plakken per paard per dag. Dus geloof ook niet dat ze echt te kort komen.

Ik heb een eigen stekkie dus voer ook altijd zelf. T hooi gaat wel hard maar dat vindt ik niet erg zolang het maar niet vertrapt wordt...

Hoeveel kg voeren jullie per paard per dag? Ik heb twee arabieren en een shet en doe met twee grote pakken hooi in folie (+/- 900 kg) vier weken. Dus zeg ong 15 kg per paard per dag (shet krijgt dotje want die is snel vet/bevangen)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:36

Hier per D-pony een half baaltje normaal hooi per dag, met onbeperkt toegang tot hooi d.m.v. slowfeeders.

Of samen iets meer dan 1 rond baaltje geperst hooi per week.
Dat zijn dan van die baaltjes van rond de 100kg, die je zelf nog kunt rollen met wat moeite :)

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:39

Mijn schrokop. Had in tijd van een half uur dr kuilgras op. Nu doe ik het in de slowfeeder. Ze is meer tijd kwijt in het opeten ervan. Schrokt het niet meer naar binnen, heeft dus langer iets op te knabbelen, en terrorisseerd haar buurman niet meer.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:13

Heb ik nou zo'n abnormaal paard, of lijkt dat maar zo?
Als ik mijn paard een halve baal geef, dan is dat binnen no time op..
Als ik haar onbeperkt wil geven (en dat heeft ze echt heel lang gehad, dus de 'gewennings-periode' lijkt me dan wel verstreken :+ ) dan eet ze met gemak 1,5 baal in d'r eentje weg. De mini's snoepen dan ook wel wat mee, maar die hebben in principe in hun eigen stalletje ook hooi hangen.

Ik heb nu van die wand-netten met mazen van 3 cm, maar ook daar eet ze tegenwoordig onwijs snel uit. Als ik hem vol doe, dan is die binnen een paar uur leeg... Ook zijn er al twee kapot, zitten flinke gaten in..
Ik heb nu ook al 2 netten over elkaar heen, maar dat heeft eigenlijk niet zo veel effect..
Iemand nog tips? :=

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:27

Jasia schreef:
Als ik haar onbeperkt wil geven (en dat heeft ze echt heel lang gehad, dus de 'gewennings-periode' lijkt me dan wel verstreken :+ ) dan eet ze met gemak 1,5 baal in d'r eentje weg. De mini's snoepen dan ook wel wat mee, maar die hebben in principe in hun eigen stalletje ook hooi hangen.

Ik heb nu van die wand-netten met mazen van 3 cm, maar ook daar eet ze tegenwoordig onwijs snel uit. Als ik hem vol doe, dan is die binnen een paar uur leeg... Ook zijn er al twee kapot, zitten flinke gaten in..
Ik heb nu ook al 2 netten over elkaar heen, maar dat heeft eigenlijk niet zo veel effect..

Ik heb er hier ook eentje staan. Blijft gewoon eten. Het enige wat echt werkte was toen we grote pakken voordroog in de wei zetten (helemaal) met daaroverheen een net. Helaas is dit geen optie meer aangezien beide paarden niet goed tegen voordroog kunnen...

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:30

Anne mag ook geen voordroog, ze heeft Cushing en is erg gevoelig voor eiwitten (krijgt jeuk en raakt hoefbevangen)..
Het probleem is ook dat ze dus ook alles lijkt te slopen.. :Y)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:41

Jasia schreef:
Anne mag ook geen voordroog, ze heeft Cushing en is erg gevoelig voor eiwitten (krijgt jeuk en raakt hoefbevangen)..
Het probleem is ook dat ze dus ook alles lijkt te slopen.. :Y)

Met slopen heb ik geen ervaring, ik heb gelukkig geen slopers :+
Ik heb wel een heel duur net (van http://hooinet.nl/) dat was 100 euro maar de kwaliteit is wel top, een heel jaar lang dag & nacht gebruikt maar nog nergens kapot. Helaas hebben zij geen kleine mazen....

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:48

Mijn paard heeft 24 uur per dag de tijd om te bedenken hoe ze de gaten in haar hooinet groter kan krijgen.. Waarschijnlijk zitten daarom de gaten er al in.. :')

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:13

Jasia schreef:

Ik heb er ook zo eentje. Het gaat maar door. Het hooi mix ik al met stro en dan in het hooinet. Ik voer 3x per dag. Ik heb geen idee hoeveel (grote balen en geen zin om te wegen

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:19

Geen tips, haha?

Mijn paard mag ook geen stro.. Da's om het nog wat makkelijker te maken! :j

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 09:05

Wij voeren de paarden uit de slowfeeders omdat bij mijn merrie jaren geleden erg veel zand in de mest zat en we gewaarschuwd werden door de DA ook een paard die vreselijk smeert, de hele stal ligt dan vol met hooi. Tijdens de winterperiode komen de paarden bij ons naar buiten dan willen we graag dat ze onbeperkt hooi kunnen eten of dit nou met sneeuw in de wei is of met erg slecht weer in de paddocks zonder slowfeeders hadden wij het hooi overal liggen in de modder/zand of in de sneeuw, daarom hier gebruik van de slowfeeders.

Ook wij zijn begonnen met hooinetten, maar aangezien 1 van onze paarden vond dat het haar waarschijnlijk niet te snel ging was het hooinet door haar binnen no time kapot gemaakt meerder hooinetten geprobeerd maar helaas alles was kapot te krijgen!
Nu hebben wij slowfeeders met een gegalvaniseerde draadmat en dat bevalt super wij gebruiken het nou denk ik ongeveer 5 jaar.

Irrema

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:47

Weet iemand een link naar een bouwtekening voor een slowfeeder. Ik wil er 1 maken voor m'n twee paardjes....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:56

Bouwtekeningen zijn er niet of nauwelijks. Wat heb je beschikbaar (containers/bakken/etc.), waar moet de slowfeeder komen en hoe moet er uit gegeten worden (rooster horizontaal of vertikaal).

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:59

Er zijn verschillende slowfeedsystemen Irrema. Ik kan me voorstellen dat dit niet gemakkelijk meer te vinden is bij 77 pagina's, maar geef even aan wat voor soort slowfeeder je in gedachten hebt; hangend of een bak met raster/net, binnen of buiten, hoe groot enz.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 02:04

kijk eens op de site van paddockparadijs.nl!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:12

Ik ga zaterdag de horse graze van kerbl halen. Zijn hier mensen met ervaring met deze apparaten??
Ik merk dat veel mensen er sceptisch over zijn, maar degene die ze in bezit hebben zijn er helemaal blij mee.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:48

Ik heb hem en gebruik hem ook graag, maar niet om echt slow te voeren. Ze eten er wel graag uit, maar het gaat niet zo langzaam als met net. Oh hellup, bedenk opeens dat ik nog een pb-tje van iemand daarover moet beantwoorden.
Heb zelf trouwens ook nog een vraag: welk soort net is geschikt om te doe-het-zelven?

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:05

Ik heb een deel van het topic doorgespit, maar eerlijk gezegd toch geen 77 pagina's :)

Ik wil zelf ook graag een slowfeeder bouwen (of beter gezegd laten bouwen door vriendlief :D ) . Iets zoals dit ongeveer :
Afbeelding
Dus ik zou ook zo'n houten frame willen, maar dan met een net i.p.v. een ijzeren raster.

Er moet een halve bot hooi ik kunnen (zo'n 8kg ongeveer). De bakken zullen buiten gezet worden in de paddock dus. Het is de bedoeling dat ze veeeel langer gaan doen met hun hooi. Ik moet binnenkort naar het ziekenhuis en dan kunnen ze maar 1x per dag gevoerd worden.

Over nat hooi zit ik niet in, waarschijnlijk eten ze alles toch op VOOR dat ik weer terug ben. Moest het toch zo goed helpen dat er nog in blijft zitten, wordt het oude hooi eruit gehaald dan het nieuwe erin en dan daarboven op het oude er terug bij dat ze eerst het oude hooi moeten opeten.

Nu heb ik toch een paar vraagjes bij het bouwen ervan:

- Hoe voorkom ik dat er water in blijft staan? Zijn een paar gaatjes over de bodem genoeg? En hoe groot moet ik de gaatjes maken (groot genoeg voor het water, maar niet te groot dat het hooi erin blijft :Y) )

- Hoe groot moet het zijn om er een half pak hooi in te krijgen (een heel kan in principe ook wel). Kan ik best een kleine (hogere) vierkante bak maken of een lange rechthoekige bak die iets lager is? Hoe hoog kan ik de bakken best maken (het gaat om 2 Hafs van 1m40 en 1m50, ze staan bij elkaar dus ze kleinste moet ook uit beide bakken kunnen eten en de bakken moeten veilig zijn voor beide, paarden staan NIET op ijzers)

- Het net moet zo klein mogelijke mazen hebben, maar wel zo dik mogelijk (heel erg stevig), ze krijgen alles kapot.. Wat raden jullie me aan? Ik wil gerust een investering maken als ik het net lang kan gebruiken, maar niet elke maand een groot bedrag uitgeven omdat het net stuk gaat

- In het originele concept (foto) is het een ijzeren raster dat niet vastgezet hoeft te worden. Het raster kan er namelijk niet uit door de hoeken aan het deksel en zakt doordat het zwaar is. Nu wil ik dus een net en geen raster. Hoe kan ik het net dan het beste vastmaken dat het 1. niet uit de bak kan en 2. dat het net ook naar beneden zakt als het hooi mindert. Dat het geluid maakt, maakt helemaal niets uit, er is niemand die er last van kan hebben£.

Sorry voor de lange post. Zoals je misschien al kunt lezen, heb ik geen enkele ervaring met slowfeeders..
Alvast bedankt voor het meedenken!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:22

Love_Mirra, wij gebruiken een soortgelijk systeem. Als je bij mij op geplaatst klikt zie je mijn berichten en kun je in elk geval zien hoe wij dit hebben gedaan en ook met welke netten. Wie weet staat er voor jou iets tussen.

marjoleinvb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:25

Wij zitten er ook aan te denken om er 1 aan te schaffen, alleen nog even kijken welke vorm voor ons het fijnste werkt.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:34

Iemand ervaringen met een slowton ?
Zo'n ton met gaten erin ?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:09

Dat was een jaar of 5 geleden onze eerste versie van een slowfeeder. Een tonnetje met gaten gevuld met stro om ze wat extra's te knabbelen te geven.

Als extraatje vond ik het prima werken, maar ik zou het niet voor de volledige portie gebruiken. Dan heb je een behoorlijke ton nodig. Andere nadelen waren dat we ze vrij hoog moesten hangen, zodat ze niet bij de deksel konden en heel soms draaide de deksel los, doordat ze er mee rond duwde.
Ook geeft het plastic niet mee, waardoor ze soms net niet meer bij een plukje kunnen. De randjes moet je ook goed zacht schuren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 18:38

@Love_Mirra: Metalen frame nemen en daar het net inrijgen (wel goed spannen, want het rekt op). Paar gaten 8mm in de bodem moeten genoeg zijn voor de waterafvoer. Hier wil ik echter geen hout, want er wordt lekker aan geknaagd/geschuurd.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:34

Vanmiddag een slowtonnetje gemaakt. Inderdaad voor de extra's. Gaten mooi glad afgeschuurd. Gelijk een hotitem in de wei. Ik ben benieuwd hoe lang die heel blijft.