Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:22

Is het niet mogelijk om stands te maken voor het voeren?
Als je maximumbezetting 10 paarden is, maak je 10 stands.

Malenka

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:27

Allemaal bedankt voor de ideeën. Ik ga er eens goed over nadenken.
Denken jullie dat je de stand open kunt laten staan? Zullen ze zichzelf daarin durven verdedigen door naar achter uit te halen? of zullen de wat opdringerigere paarden er misbruik van gaan maken?

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:56

misschien staat het al ergens, maar hebben jullie langs alle paden helemaal stroom op het draad? of nergens of juist overal?

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:48

Malenka schreef:
Allemaal bedankt voor de ideeën. Ik ga er eens goed over nadenken.
Denken jullie dat je de stand open kunt laten staan? Zullen ze zichzelf daarin durven verdedigen door naar achter uit te halen? of zullen de wat opdringerigere paarden er misbruik van gaan maken?

Het hangt er echt vanaf. Als de dominanste paarden ook het meeste voer krijgen (en dus langer bezig zijn) kan het zijn dat ze elkaar goed gerust laten. het is natuurlijk altijd mogelijk dat je er eentje tussen zitten hebt die het voer van een ander lkkerder vind ook al is dat van hem op. Dat zal denk ik een kwestie van uit proberen zijn.

Het is natuurlijk mogelijk om de stands te maken zodat ze dicht kunnen en pas als elk paard klaar is, ze weer open te doen. Ik zou dit wel enkel gebruiken voor krachtvoer.

Ik zorg bij het voeren (los op de weide) dat de dominanste het meeste te eten heeft: bijvoorbeeld enkele wortels, een snee brood,... of iets dergelijks bij in haar bak.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:49

Kokopelli schreef:
misschien staat het al ergens, maar hebben jullie langs alle paden helemaal stroom op het draad? of nergens of juist overal?

Het is de bedoeling dat je op alle draden stroom staan hebt. Net zoals op de gewone draad

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:10

Klinkt allemaal ideaal, maar de gemeente moet ook toestemming geven.
Wij hebben 11 hectare, maar ho maar dat wij bomen mogen neerzetten hoor! 'Landschapsvervuiling'heet dat :Z
Ik zou niets liever willen dat groepjes bomen hier en daar, met name om schaduw te bieden.
Alleen is dat wat eng met onweer.

Maar ik vraag me af welke gemeentes dit oke vinden? Onze gemeente (schermer) niet. Helaas.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:12

Hier kun je bij de gemeente zelfs bomen/struiken halen om te planten, zolang ze maar uit de streek komen :)
Wallen planten etc wordt juist aangemoedigd.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:13

maar een boom kan toch ook zomaar groeien daar? 8-)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:14

Je kan ook een PP maken zonder bomen te planten. Er zijn andere leuke dingen te doen en te maken: vb oude tractorbanden waar ze tussen moeten slalommen, een boomstam dwars over het pad zodat ze een sprongetje moeten doen,...

Heb je al eens geprobeerd om een aanvraag in te dienen voor zeldzame inheemse bomen?

Ik woon in de fruitstreek, en daar promoten ze het als je hoogstamfruitbomen wil plaatsen.

mvdberg88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:14

Je verliest gewoon een paar kastanjes en eikels.........
Wel even geduld hebben! :z

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:15

Nou... is wel afhankelijk wat je wilt hebben.
Als er geen eiken in de buurt staan is het niet logisch dat die daar ineens komt 'aanwaaien' :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 11:21

Stands....mja ik weet niet , die zouden dan wel zo hoog moeten zijn dat de paarden geen last van hun buurpaard hebben die even de neus in hun bak komt steken of ze even een hap geeft uit voernijd o.i.d. , lijkt me niet echt ideaal dus.

Gaat veel materiaal kosten om de koppen goed gescheiden te houden ;)

Meerdere paarden met een emmer om hun hoofd gewoon los door de wei laten banjeren lijkt me ook niet de ultieme oplossing , ik zie daar echt allerlei mogelijke problemen in , lijkt me gewoon niet veilig en niet praktisch :)

Dan is het nog makkelijker om ze even vast te knopen op goede afstand , met elk een eigen voerbakje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:25

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:26

In de ijslander wereld is het heel normaal om de paarden individueel te voeren met een hoofdemmer.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:29

Anneke schreef:
Klinkt allemaal ideaal, maar de gemeente moet ook toestemming geven.
Wij hebben 11 hectare, maar ho maar dat wij bomen mogen neerzetten hoor! 'Landschapsvervuiling'heet dat :Z
Ik zou niets liever willen dat groepjes bomen hier en daar, met name om schaduw te bieden.
Alleen is dat wat eng met onweer.

Maar ik vraag me af welke gemeentes dit oke vinden? Onze gemeente (schermer) niet. Helaas.

ook geen (knot)wilgen? Die komen toch heel veel voor in Noord-Holland? Vooral langs sloten, dijken en waterwegen?

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:49

mmm, en met draad een soort van stallen maken en ze daar in voeren?

Er zijn best wel wat oplossingen te bedenken. De beperkingen zijn meestal ruimte en geld.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:53

b458 met draad hou je ook geen dominante paarden tegen en heb je eerder kans dat alles er dwars door heen gaan. Dan zou ik ze inderdaad vastbinden en een voeremmer omdoen. Maar ze moeten dan wel met hun snoet op de grond kunnen komen om het onderste uit de emmer te kunnen halen. Zo deden wij dat ook op trektocht

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:55

Hier voer ik er max. 6 tegelijk, allemaal een emmer en ik sta ertussen, gaat eigenlijk altijd goed

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 13:10

Antheman schreef:
In de ijslander wereld is het heel normaal om de paarden individueel te voeren met een hoofdemmer.

En blijven ze dan ook met die emmer gewoon in hun normale gezamelijk ruimte rondlopen ? :)

Dat lijkt me zo onhandig , 10 beestjes die aan het rommelen zijn met zo'n emmer en zich over een flinke oppervlakte kunnen verspreiden voordat je die emmer er weer af hebt :P

En ook met omdoen , moet je natuurlijk ook weer oppassen dat er geen haat en nijd ontstaat omdat er een aantal nog geen emmer heeft terwijl je druk aan het omknopen bent en tussen het hele spul doorloopt met voeremmers , op weg naar het bijbehorende paard....lijkt me een heel hectisch gedoe :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:31

pmarena schreef:
Antheman schreef:

En blijven ze dan ook met die emmer gewoon in hun normale gezamelijk ruimte rondlopen ? :)

Dat lijkt me zo onhandig , 10 beestjes die aan het rommelen zijn met zo'n emmer en zich over een flinke oppervlakte kunnen verspreiden voordat je die emmer er weer af hebt :P

En ook met omdoen , moet je natuurlijk ook weer oppassen dat er geen haat en nijd ontstaat omdat er een aantal nog geen emmer heeft terwijl je druk aan het omknopen bent en tussen het hele spul doorloopt met voeremmers , op weg naar het bijbehorende paard....lijkt me een heel hectisch gedoe :)

Bij ons lopen ze los op t erf.
Ik weet niet hoe t elders gaat.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:36

In het topic ´waarom deze huisvesting?´schrijft Speedster dat zij grooming tassen gebruikt als voerzak. Zij was er zeer tevreden over, omdat die breder en minder diep zijn dan voerzakken. Ik hoop dat ik het hieronder mag quoten?
Speedster schreef:
En voila, paard met grooming bag (iets breder en ondieper dan een echte voerzak):

Afbeelding

.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:08

idd handig!

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:00

cindybijl schreef:
marionblo schreef:
Als je paarden individueel wilt voederen kun je dat ook doen door ieder paard een emmer om te hangen.

foto?

Ik weet niet hoe ik hier een foto van mijzelf moet plaatsen, maar het idee is hetzelfde als zo'n grooming bag, alleen dan goedkoper.
Je hangt ze gewoon een emmer om het hoofd. Dat kan best met een stel paarden tegelijk. Het is idd wel handig als je ze daarvoor even opsluit in een paddock oid, en je moet ook zorgen dat ze respect voor je hebben als je rondloopt met emmers, of ze buiten bereik zetten. Eerst de dominantste de emmer omdoen, dan naar steeds ranglager gaan. Na een tijdje hebben ze meestal wel door dat ze naar jou toe moeten komen om die emmer weer af te krijgen, is handig. Je kan het ze ook leren natuurlijk. Of ze werken hem zelf van het hoofd. Als je ze daarna de paddock uit mogen, zullen ze niet zo snel de paarden die nog eten lastig vallen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:36

pmarena schreef:
Antheman schreef:

Dominantste eerst, en die komt het toch wel halen zodra ze het door hebben. Emmers gaan pas af als alles klaar is met eten. Leer ze emmertje in te leveren voor stukje appel/snoepje en zij doen het lopen voor je. Zal inderdaad weekje of zo duren voordat ze het doorhebben, maar daarna is het simpel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 09:56

Okee !

Lijkt me dat het niet altijd zo makkelijk gaat , de dominantste weet je wel te vinden , maar de paarden daaronder
staan meestal niet op een keurig rijtje qua dominantheid , zeg maar :) Je herkent altijd wel de baas en de sukkel ,
maar daartussenin is het nogal wisselvallig. Lijkt me dat je dan wel een beetje vlot moet zijn met je emmertjes omhangen ,
zodat er geen al te erg ongeduld ontstaat ? :)

En als de dominantste de laatste korreltjes op heeft , gaat die dan niet lopen zeuren bij anderen die nog aan het eten zijn ?
Hij kan er natuurlijk niet bij omdat die emmer er nog om zit , maar hij kan wel gaan klieren waardoor de sul die meer
voer nodig heeft , nog steeds niet rustig kan eten...

En je zal toch ook weer 1 voor 1 die emmers er af moeten halen , dan lopen er dus een paar rond zonder emmer en een
paar met emmer , of laat je elke keer degene die je ont-emmert hebt uit de paddock ?

Het lijkt mij eigenlijk nog steeds he-le-maal niks :P Omdat je zo vaak allerlei spanningen en stress en ruzietjes ziet ontstaan
als er voer in het spel komt , en zo'n emmer rond de kop....heb het voor Rena ook wel eens geprobeerd maar ik had er geen
goed gevoel bij , als dingen escaleren terwijl ze met zo'n emmer rondlopen , en er paniek ontstaat...

Maar kan me voorstellen dat als je binnen een relaxedte kudde ziet dat het prima werkt , het wel fijn vindt :j

tamary schreef:
Dominantste eerst, en die komt het toch wel halen zodra ze het door hebben. Emmers gaan pas af als alles klaar is met eten. Leer ze emmertje in te leveren voor stukje appel/snoepje en zij doen het lopen voor je. Zal inderdaad weekje of zo duren voordat ze het doorhebben, maar daarna is het simpel.