Ik krab de hoeven leeg als ze van stal komen en 's avonds weer als ze van de paddock weer op stal gaan. Dan kan het ook niet zo mega-vastgetrapt gaan zitten.
Toekie
Geplaatst: 18-05-09 16:14
Ja gebeurt hier ook twee keer per dag. Het zit ook niet mega vast en valt er zelfs meestal vanzelf weer onderuit. Daarom ligt z'n stal ook zo vol met die schijfjes denk ik.
Is het een idee om in de lijst op pagina 1 de forumnamen achter de producten te zetten die (naar tevredenheid) worden gebruikt? Heb inmiddels ervaren dat er enorme verschillen tussen de verschillende producten zitten en de ene strokorrrel is de andere niet. Dan kan je je eigen ervaringen vergelijken met anderen die datzelfde merk gebruiken?
By the way staan we nu 24/7 buiten, dus ik kan nu alleen nog vertellen hoe het met de ongebruikte box gaat; ook interessant hoe de korrel zich dan houdt. Of het gaat schimmelen bijvoorbeeld, of het Sahara-effect erger wordt etc. .
Jannepauli
Geplaatst: 19-05-09 22:25
Ter completering van mijn gebruiksverslag: ik vond het de laatste weken, voordat ik alles uit de stal haalde, het erg muf en schimmelig ruiken. Ik had het wellicht nog wel kunnen laten liggen maar die lucht begon mij tegen te staan - en, net zoals ik mijn paarden ook geen muf en schimmelig ruikend hooi zal geven, vond ik het ook niet goed ze 's nachts in de muffe lucht te laten staan. En dan zijn het nog wel geheel open stallen met grote luiken aan de voorzijde, zijkanten en achterzijde. Fris genoeg zou je zeggen.
Als ik straks ( na de zomer) weer ga strooien dan zal ik toch wat minder lang met de bodembedekking willen doen.
diana1
Geplaatst: 20-05-09 08:17
Hier nog steeds twee superstallen:
Kayleigh: Dag 106. 20 mei De eergisteren bijgestrooide korrels zijn grotendeels verpulverd en de laag mot is mooi aangevuld. De bodem is los en licht van kleur.
Helianthe:11 wk. 20 mei De eergisteren bijgestrooide korrels zijn grotendeels verpulverd, de laag mot is aangevuld. Een prima stal, goed van kleur en een losse bodem en geen last van geur.
Mijn eerste indruk van de Dolsmakorrels is uitstekend. Ze vallen mooi snel uit elkaar en nemen voldoende vocht op. Ik heb echt een mooie losse bodem en ruik ook niets. Dus vooralsnog bevallen ze uitstekend.
Idd zijn de klompen onder hoeven van paarden met ijzers wel een nadeel. Soms is het net alsof ie op hoge hakken staat
Ik heb sinds vrijdag korrels van Top in m'n stal. Maar weet nog niet of ik er tevreden mee ben. Ik heb er 5 zakken in gedaan en daarmee heb ik 2/3 van mn stal bedekt. (eerste deel is vrij, rubber, om hooi neer te leggen en hij ligt daar toch niet) Ik vind alleen dat t toch best naar ammoniak ruikt. Iets wat ik naar mijn idee niet had op vlas. Ook vind ik dat z'n plasplek wel erg zichtbaar is. Ik heb vandaag voor t eerst er maar wat uitgeschept. Voorgaande dagen deed ik natte plek langs de achterste rand van mn stal gooien. Mest wel simpel uit. En ze vallen aardig goed uit elkaar. Is nu al een mooie motlaag. Overigens vind ik het wel iets stoffiger als vlas. Zijn er meer mensen met dezelfde korrels en ervaring? (gaat om nieuwste lichting korrels van Top. Niet de "groene")
Ik kan het niet meer controleren. Heb alle zakken in m'n stal liggen...
Remy
Geplaatst: 20-05-09 22:01
Ik heb nu bijna een week twee stallen gevuld met de chopped strokorrels van Zeolite. Bed is snel prettig zacht geworden, maar nu na een week begint er wel een duidelijke ammoniaklucht te hangen. Ik heb het gevoel dat ik zelf nog mijn draai moet vinden met dit produkt en moet leren om er op de juiste manier mee om te gaan. Zo ben ik er nog niet over uit of en wanneer ik de plasplekken weg moet halen.
Het uitmesten gaat wel erg prettig, je bent zo klaar en als je de drollen goed zeeft gooi je bijna niets van de strokorrels weg.
Ik betrap mijn beide haflingers er trouwens wel af en toe op dat ze stromot smoeltjes hebben... Dus er wordt wel af en toe van gesnoept...
Dat snoepen doen ze hier na al die weken ook nog steeds. Het zal wel zo blijven maar gelukkig kan het geen kwaad.
Ik zal de kg. van de zakken van Top maar op 15 kg. laten staan dan.
De beste manier van uitmesten vind ik toch de natte plek ook elke dag te verwijderen net als de hopen. Dit voorkomt een geur in de stallen. Ik heb hier na 104 dagen (stal 1) en 77 dagen (stal 2) geen last van ammoniaklucht.
Fitzroy
Geplaatst: 20-05-09 22:29
Ik denk dat dat wel klopt, Diana. De vorige zakken van Top waren 20 kg en 6,15 per zak. Lijkt me sterk dat hij nu ineens 4,65 rekent voor 20 kg @Needje: volgens mij wist DD te vertellen dat de laatste zending bij Zeolite vandaan kwam. Zelf zal hij nooit zeggen waar het vandaan komt is mijn ervaring
Ik verwijder ook bijna iedere dag de natte plek. Alleen dan komt de ammoniaklucht vrij maar als je er dan droge korrels overheen gooit is het ook gelijk weer weg. Ik merk wel dat het bij het paard dat op 1 plek piest veel beter werkt dan bij die smeerlap die overal piest en poept waar het hem uitkomt en het vervolgens door de hele stal heen smeert.
diana1
Geplaatst: 20-05-09 22:36
Ik laat het mooi zo staan, het zal wel goed zijn zoals ik het nu in de lijst heb vermeld.
Als het zakken van Zeolite zijn die Top levert komt de prijs aardig in de richting van de Zeolite prijs per zak:
Pallet tarwe stropellets: € 259,70 = € 4,33 per zak (14 kg)
Beetje jammer van al het hooi er doorheen. Maar gaat om het idee. Het ziet er wel netjes uit na het mesten. Maar de amoniaklucht blijft wel vind ik. Niet zozeer als ik in de stal sta, maar wel als ik het spul zelf ruik.
Anoniem
Geplaatst: 22-05-09 08:11
Die ammoniak vond ik dus ook heel irritant, nu dus met vlas niet meer, maar idd vlas gaat er sneller doorheen. Mijn paard hoest nog steeds en ik ben stiekem wel een beetje met het idee komen te zitten dat het door de ammoniaklucht komt waar hij weken in heeft gestaan.
Ik wil wel weer korrels gaan proberen om een bodem te hebben, maar dan wel met vlas als toplaag om te zorgen dat er geen dampen meer vrij komen, met zo een paard als de mijne is dat funest.
DubbelFun
Geplaatst: 22-05-09 08:38
Ik vind het zo raar dat Top zo geheimzinnig doet over het merk van die korrels. Ik ben in staat om Roland te bellen en te vragen of zij geleverd hebben aan hem
Ik heb in de merrie/veulenstal nu 3 weken korrels liggen. Begonnen met 8 zakken (stal is 3,6x4) en vorige week heb ik er 3 kruiwagens nat uit gehaald. De vloer was nog kurkdroog in tegenstelling tot vlas. Er moet vandaag weer wat uit en nieuwe korrels erbij.
Het mengen met een ander product bevalt mij eigenlijk ook goed. Ik heb nu zowel met vlas als met houtkrul gemengd en dan ontstaat een mooie losse bedding met een onderlaag die goed vocht opneemt.
SInds ik mijn oude merrie weer in haar 'oude' stal met HIT-matras heb staan (en 's nachts met de staldeur naar de paddock open) heb ik haar niet meer horen hoesten. De andere stal (waar dus meer korrels inliggen) ruikt niet naar ammoniak, maar is door de droogte wel wat stoffiger.
Ik ben van plan om in augustus te gaan beginnen met strokorrels, maar dan eigenlijk meer als onderlaag voor de urine onder een laagje gewoon stro. Zijn er meer mensen die het zo doen?