Kokos in de buitenbak??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:26

russel schreef:
Kan je eens de diameter opmeten?
doe ik

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:27

russel schreef:
Kan je eens de diameter opmeten?
doe ik

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:24

Hi, meld me ook weer even hier :o !

Erg tevreden met mijn kokos bak nog steeds. :D

Bij mij is het zo hoe meer water hoe beter ie wordt.
Alleen pas met de extreme regen, had ik ook af en toe water in de bak.
Maar dit was dan een dag later weer weg.

Nog wel heb ik steeds plekken die zachter zijn en waar ik meer 'gaten' heb.
Deze probeer ik wel elke x op te vullen nog met kokos.

Heeft iemand anders ook deze 'zachtere' plekken? En misschien tips?

FahyaFemke

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:02

Ik zit er ook over te denken kokos te laten komen
ik heb een vrij goede bak, maar met deze hoeveelheid regen blijft hij erg nat.

de ene zegt daar helpt kokos niet tegen, de ander wel. Ik zoek dus echt iets zodat mn bak niet meer zo nat is / zo lang nat blijft.

aan de reactie van hagelkruis kan ik dus opmaken dat kokos wel een goede oplossing is?

Ik zoek nu ook nog een goede leverancier..nog tips? In zuid-holland.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:07

Ik heb ook kokos in mijn bak laten mengen en merk geen enkele verbetering wbt waterafvoer. Ik baal echt dat ik er toch behoorlijk wat geld heb ingestoken, en durf eigenlijk wel te zeggen dat mijn bak langer nat blijft dan voorheen. Mijn paddock was altijd natter dan mijn bak, nu is mijn bak natter dan mijn paddock. Al was dat niet mogelijk volgens de leverancier.

Heb je drainage in je bak?

Ik heb het besteld en laten bezorgen door Kokovezels, maar ben niet helemaal weg van de gang van zaken als ik heel eerlijk ben.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:10

de meesten nemen kokos juist voor een te mulle bak,

vraag me af of dit de juiste keus is voor een natte bak.......

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:14

Het wordt ook aangeraden bij een te natte bak, vooral tegen het dichtslibben van je bak. Daarom heb ik er ook voor gekozen, helaas.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:18

Kokos houdt water vast, dus is absoluut geen oplossing voor een te natte bak; dan moet je naar de soort zand kijken en de drainage. Kokos helpt juist een te rulle bak meer samenhang te geven, zodat je niet het idee hebt op het strand te rijden.
Onze bak is door de kokos niet natter geworden, maar de drainage doet hier gewoon zijn werk.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:21

De drainage is hier ook nog altijd super en de bak ook :D
Net als hagelkruis heb ik hier ook wel wat zwakkere plekken in de bak. Die hebben er altijd al gezeten en ook altijd op dezelfde plek dus ik denk dat de bodem van onderuit "werkt" of zo ...

Ik heb overigens ook een met beton volgestorte rol achter een minitractor/grasmaaier en dat werkt perfect.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:26

Kokos neemt juist helemaal geen water op.

Citaat:
Neemt kokosvezel water op? Nee kokosvezels nemen weinig water op maar draineren het water.

Als het water op zou nemen zou het verzadigt raken en ben je nog je water niet kwijt.

http://www.kokovezels.nl/Veelgestelde%20vragen.html

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:28

kiki ik heb wel drainage. het is een huurplekje, maar de boer zei dat het 5 of 6 jaar geleden nog opnieuw gedraineert was..
maar dit is dus nog waarom ik niet zeker weet of ik hier wel geld in moet gaan steken, aangezien er verschillende meningen over zijn betreft het droog blijven vd bak ja of nee..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:29

Nee klopt, kokos neemt geen water op.

Als je bak niet goed draineert en het water niet weg kan, gaat kokos dat niet oplossen voor je.
Het kan wel zijn dat de bodem wat stabieler blijft dan met alleen zand, maar minder nat zal het niet worden.
Ik heb nooit water in de bak :o en heb de kokos dus gebruikt om hem minder mul te maken.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:31

En heb je een natte bak omdat je toplaag dichtslibt? Want dan kan kokos wel helpen. Ik ben redelijk verkeerd voorgelicht, want er is tegen mij gezegd dat ik geen drainage nodig had *zucht*

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:32

De kokos gaat de toplaag dan niet ontslibben schat ik zo in. Dan zou je een nieuwe toplaag met kokos aan moeten brengen op een goed drainerende onderlaag.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:34

Citaat:
Werkt het ook als mijn toplaag dichtslibt? Daar werkt kokosvezel uitstekend voor, de vezels zullen als een soort “spinnenweb” door de toplaag zitten, zodoende draineren de vezels het water naar beneden en blijft het zand niet aan elkaar plakken.

Volgens deze site wel dus.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:35

Hmmm .... ik heb er geen ervaring mee hoor, maar het lijkt mij sterk ...
De vezels blijven in plukjes bij elkaar en houden het zand bij elkaar. Ik zie er geen "spinnenweb" in ...

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:36

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:39

Snap ik :D . En l*llig voor je :(:) .

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:40

Ja, ben er ook niet zo blij mee. Zeker als je opbelt en dan alleen een snauw kan krijgen, terwijl ik dus eerst heel vriendelijk een verkoop praatje heb gehad.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:40

Oh, da's nog veel l*lliger := ...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:46

Hier heeft het gelukkig wel geholpen.
Vroeger was de hele winter de bak echt niet te rijden door de nattigheid, nu wel na een paar daagjes droog weer. Tegen de nattigheid van de afgelopen weken kon ie echter niet op.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:10

ik dacht eerst ook dat kokos water vast hield, wat voor mijn bak niet zo erg zou zijn want die is in de zomer ook veel te snel droog.
maar degene die bij mij de kokos heeft geleverd vertelde mij dat kokos helemaal geen water vast houdt.

ik zou het dan ook nooit aanschaffen voor een te natte bak.

ik denk dat je beter je drainage door kunt laten spuiten en eventueel je bak ophogen met goed zand.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:36

Weten jullie wat je bak laten draineren ongeveer kost? En of het mogelijk is nadat je kokos door je toplaag hebt gemengd?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:12

Ik zit op vieze vettige kleigrond en heb rond juni 2011 de bak laten keren, zand omhoog gehaald en 3wkn later zo'n beetje kokos er door gerotoregd. De zomer was prima te doen hoewel die maar 2x aangereden was door boer + tractor....toen kwam DE regen -O- Ik dacht ook "weggegooid geld" hij zakte in op sommige plekken, leek net drijfzand ;( ... tusendoor nog een loonwerker laten komen die de grootste kuilen aangevuld heeft. Ging weer goed totdat de ECHTE regen begon...mijn net ingereden 6jarige staat weer stil _-:( ...maar verschil was wel: de plekken die hoger lagen en waar veel verkeer overheen geweest was waren eigenlijk perfect..

Einde liedje, de bak is nu eigenlijk pas goed ingeklonken na al die regen (niet genoeg kunnen aanrijden voordat de regen kwam) en nu, ondanks het gruwelijke weer is hij zo goed begaanbaar dat je er met een luxe auto door zou kunnen rijden. Hij is nat, en op sommige plekken staat zelfs 1-2cm water (heeft vandaag weer veel geregend) maar ze zakken daar absoluut niet doorheen, hij is compact, een hoefafdruk geeft een deuk van 1-1.5cm diep zeg maar. Eigenlijk is het perfect....ware het niet dat ik nog geen licht heb zou ik perfect kunnen rijden sávonds.

In november heb ik ook de paddocks laten keren door een graafmachine, daar idem dito: gruwelijk nat geweest, net drijfzand...ik snapte er niets van...maar nu ..langzamerhand komt dit ook goed. De kans om die aan te rijden had ik niet meer- maar nu heeft de regen het werk gedaan.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:17

dus steeds met kokos aan laten vullen en plat laten rijden? of zand en kokos?