[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:24

Wij hebben ook gekeerd zand. Zo onwijs fijn. Het wordt wel nat (zitten op een laag stuk), maar er zijn altijd genoeg plekken droog. En het zakt ook zo weer weg. Wij hebben een stuk verhard. Daar ligt veel aangestampte sneeuw. Maar met veel gemorst hooi en stro met uitmesten, is het niet glad. Normaal vegen we dat keurig weg, maar dat gaat nu niet (keihard), dus laten we het mooi liggen :))
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:26

Ja ik zie op meer plekken dat het dit jaar ook wel nat werd maar niet zo'n drek. Dat zien wij naast onze poel ook al, dat is eigenlijk ook nog prima te doen. Wel nat maar niet weg zakken zeg maar.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:34

Daihyo schreef:
Wij hebben ook gekeerd zand. Zo onwijs fijn. Het wordt wel nat (zitten op een laag stuk), maar er zijn altijd genoeg plekken droog. En het zakt ook zo weer weg. Wij hebben een stuk verhard. Daar ligt veel aangestampte sneeuw. Maar met veel gemorst hooi en stro met uitmesten, is het niet glad. Normaal vegen we dat keurig weg, maar dat gaat nu niet (keihard), dus laten we het mooi liggen :))
[ [url=m/AcHGea.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat heeft jouw uk met z’n pootje? Ziet er behoorlijk heftig uit met zo’n stuk verband. Of valt het mee?

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:38

Ik heb tot nu toe alleen modder bij de ingang van de weide, hier zakken ze niet ver in, hoef diepte, dus ik denk dat ik in mijn handen mag klappen met de grond hier.

Op mijn vorige weide deed ik altijd op de natste plekken met de grond boor een gat boren tot door de leem laag. Het gat vulde ik dan met metselzand of ‘ scherpzand’ , en ik water zakte goed weg. Ik weet niet of er iemand iets aan heeft, maar bij mij werkte het voldoende

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:46

SSDesign schreef:
J

Ik denk juist dat het de kracht is van een paddock paradise dat je iedere keer een stukje toevoegt of verbetert. Met de kennis die ik nu heb - na ruim 2 jaar een eigen stekje te hebben - zou ik heel anders zijn begonnen met de paddock. Niet direct focus op lange, rechte paden maar juist op een aantal góede paden en brede voerplekken. Achteraf gezien had het van mij meer een "paddock" mogen zijn met mooie grote voerplaatse dan een weiland met looppad rondom.

Omdat ik het komende jaar wil starten met het aanleggen van onze PP aan huis ben ik echt super benieuwd naar waarom je dit zegt. Mijn plan was namelijk ook om te starten met een lang pad rondom, schuilstal, zachte verharding voor de schuilstal en rijbak/paddock die altijd droog moet zijn. Ons stuk is ongeveer 100x100. Mijn idee was dat ze dan in ieder geval een aantal lange paden hebben om lekker op te rennen. Ben heel benieuwd naar jouw ervaringen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:50

Olympia96 schreef:
Daihyo schreef:
[ [url=m/AcHGea.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat heeft jouw uk met z’n pootje? Ziet er behoorlijk heftig uit met zo’n stuk verband. Of valt het mee?

Nee valt wel mee. Ze heeft in het draad gezeten en een draadwond. Maar is maar 4cm breed. Het bleef alleen wijd open staan en risico op verder open scheuren. Dus het is gehecht en ingepakt zodat het aan elkaar kan groeien. En stal/uitloop-arrest, want ze mag niet teveel bewegen.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:06

Manon 2 schreef:
SSDesign schreef:
J

Ik denk juist dat het de kracht is van een paddock paradise dat je iedere keer een stukje toevoegt of verbetert. Met de kennis die ik nu heb - na ruim 2 jaar een eigen stekje te hebben - zou ik heel anders zijn begonnen met de paddock. Niet direct focus op lange, rechte paden maar juist op een aantal góede paden en brede voerplekken. Achteraf gezien had het van mij meer een "paddock" mogen zijn met mooie grote voerplaatse dan een weiland met looppad rondom.

Omdat ik het komende jaar wil starten met het aanleggen van onze PP aan huis ben ik echt super benieuwd naar waarom je dit zegt. Mijn plan was namelijk ook om te starten met een lang pad rondom, schuilstal, zachte verharding voor de schuilstal en rijbak/paddock die altijd droog moet zijn. Ons stuk is ongeveer 100x100. Mijn idee was dat ze dan in ieder geval een aantal lange paden hebben om lekker op te rennen. Ben heel benieuwd naar jouw ervaringen.

Wij hebben een stuk van ongeveer 70x100 dus lijkt best op het stuk wat jij hebt. Ik dacht we zetten wat palen, pad rondom. En dan zien we wel. Hebben wel houten palen en goed koord gebruikt want ik wilde wel iets degelijks, ik hou niet van die stukken waar alles met draadjes aan elkaar geknoopt is...

Maar nu we best veel hebben geïnvesteerd in materiaal en vooral in tijd om alles netjes te maken, merk ik dat we het minder snel weer afbreken om aanpassingen te doen. De basis klopt wel hoor, en we zijn super tevreden. Maar een poel, heuvel of reliëf zijn nu toch niet meer zo makkelijk te maken zonder ook weer een flink stuk af te breken. Ik zou graag nog een aparte paddock willen maar dat is binnen ons ontwerp niet op een mooie en praktische manier te realiseren. Achteraf gezien had ik liever 2 tracks gehad die ik kon splitsen van elkaar maar dat komt eigenlijk op het perceel net niet lekker uit door keuzes die we eerder hebben gemaakt. Maar nu we eenmaal hebben geïnvesteerd in veel materiaal, beplanting en een goede wei vinden we het zonde om het weer rigoureus aan te passen.

Misschien zijn we de enige die het zo zien hoor... En we zijn echt heel blij en trots met wat we hebben gemaakt. Maar ik heb inmiddels prachtige creatieve ontwerpen voorbij zien komen die het allemaal zoveel speelser en “natuurlijker” hadden gemaakt.

Overigens had ik 2 jaar geleden mijn focus nog veel meer op “gras”. In praktijk staan ze maar een paar maanden per jaar een paar uurtjes op het gras en zou ik het veel leuker en fijner vinden om wat meer te investeren in mooie, grote voerplekken en meer paddock ruimte.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:21

Die van mij gaan van de zomer ergens anders 2 maanden op wei vakantie :D En voor dat ze hier wel lopen mogen ze een paar uur op de wei.
Ik wil van het voorjaar, of zomer een pad aanleggen om de wei. Ik hoop de paddock nog wat te kunnen vergroten en dan hebben ze een leuke plek.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 00:57

Ik denk dat een heel groot deel van de keuze's die iemand maakt ook moeten passen bij de paarden die er zijn, en niet bij het bokt ideaal.

Ik heb Tinkers en best een fiks aantal individuen van dit ras op verschillende plekken gehad. Daaruit geleerd dat de schuilstal bijvoorbeeld nagenoeg alleen wordt gebruikt met heet weer, zon en vliegen. Met het weer van afgelopen weekend maak ik me ook echt niet druk, terwijl ik met een hittegolf voor elk paard wel een eigen box met ventilator zou willen (vanaf eind deze maand heb ik die optie).

Ik heb ook jonge dieren en fok om de paar jaar een paar veulentjes. Daarom wil ik dus wel veel gras hebben. Vanwege de fokkerij zijn al mijn dieren "gezond" (relatief gezien) dus ik hoef geen rekening te houden met IR, zomereczeem, hoefbevangenheid oid. Maar vanwege bewegen en kunnen managen kies ik wel in de basis voor een PP achtig concept. Als ik dieren ontvang die wel een special need hebben ben ik creatief of zeg nee. Ruime voerplekken vind ik wel belangrijk, zodat de jonkies kunnen slapen terwijl de ouderen eten.

Qua hooi ben ik een enorme zeikerd, dus een overdekte opslag is een must, terwijl ook mensen liever een extra schuilmogelijkheid zouden hebben.

En zo heeft iedereen zn dingetjes. Jarenlang hier een barock pinto op stalling gehad, paste qua management vrij goed bij de Tinkers, behalve dat ze echt een hekel had aan regen. Die moest dan gewoon onder de deken, anders terroriseerde ze de hele groep. Eigenaresse heeft nu een prachtige schuilstal met ruime paddock, en dier heeft nog geen dag een deken op gehad dit jaar. Ze heeft wat zomereczeem maar doordat ze nu niet op het gras is geweest is afgelopen zomer niks geschuurd. Perfect voor dat paard dus.

Beterschap voor je guppie amanda, het zit je niet mee :(

Oh plaatjes. Mijn nieuwe plekje is nog erg saai en sober

Hier en daar wat palen met draad

Afbeelding

Een paddock waar zoveel gras in groeit dat je maar moet geloven dat er echt wit zand onder ligt (dont worry, ik ken de locatie al langer dus heb het in het verleden zelf gezien)

Afbeelding

En verderop een paddock die hetzelfde beeld geeft, wel met stuk verharding, en een overkapping waar we een mooi huisje voor mn hengst van gaan maken in de toekomst. Voorlopig woont hij in de rijbak, die ik blijkbaar niet op de foto heb

Afbeelding

Op mijn huidige plekje had ik als probeersel april 2020 een track uit gezet met prikpaaltjes. Na jarenlang sceptisch te zijn geweest, werd ik toch best enthousiast en plan voor definitieve omheining, heuvel en beplanting lag er al, maar helaas werd de verhuurder ziek en wordt het dus nu op een andere plek opnieuw beginnen. Inmiddels doet alleen de (niet in gebruik) hooi galg nog herinneren aan wat er tot 2 maanden geleden was...

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:09

Manon 2 schreef:

Wij zijn begonnen zoals jij wilt beginnen. Daar zijn we, 14 maanden verder, súper tevreden mee. Wij hebben gezorgd voor een track met op de hoeken meer ruimte (door de hoeken af te schuinen) zodat er hooibakken kunnen staan. Voor het huis een groter stuk zand, voor onze eigen lol, dan kunnen we de paarden goed zien.

Aan de schuilstal vast een stuk met wat gras dat ze kapot mogen lopen. Een paddock is verder voor ons niet nodig, de track is onze paddock. :D
Caily schreef:
Ik denk dat een heel groot deel van de keuze's die iemand maakt ook moeten passen bij de paarden die er zijn, en niet bij het bokt ideaal.

Helemaal mee eens!

Overigens nog wel een kanttekening bij schuilstallen (in het algemeen, niet naar jou toe Caily). Ik lees/hoor regelmatig dat paarden geen gebruik maken van de aanwezige schuilstal. In mijn ogen ligt dat vaak ook aan de schuilstal, te laag plafond, erg donker, smalle doorgang etc. Dan zegt het dus niets over of het paard wel of niet graag een schuilstal wil hebben/gebruiken maar alles over wát voor schuilstal prettig is voor een paard. In mijn omgeving meerdere malen meegemaakt dat paarden pas een schuilstal gingen gebruik als de stal aangepast was. Maar in dit topic zit het wel goed met de schuilgelegenheden, ik zie de meest prachtige dingen voorbij komen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 11:23

Ir111: dat van die schuilstallen herken ik ook. Bij ons staan ze er jaarrond graag in of we er nu wel of niet voeren. Moet wel opgeknapt worden en over een paar jaar komt er wat nieuws. En voor we pensionners erbij nemen willen we een tweede schuilgelegenheid want de stal is wel groot, maar de doorgang niet.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:27

Dat is ook mijn algemene ervaring rond schuilstallen inderdaad. Regelmatig van iemand gehoord dat haar paard er niet in ging. Dan bleek het een of ander donkere container te zijn met een (relatief) hele kleine doorgang, waarbij de opening ook nog op een plek zat waarbij de paarden alle overzicht van de omgeving kwijt waren. Tja, dan zouden die van mij er ook niet in gaan.

Daar in tegen zijn er ook genoeg paarden die zelfs met de meest prachtige schuilstallen er (vrijwel) ooit in staan natuurlijk :D . En het maakt ook nogal verschil of je ergens in een compleet open polder zit die alle wind vangt of aan alle kanten ingesloten door natuurlijke beschutting in de vorm van bos of zelfs maar grote schuren bijvoorbeeld natuurlijk.

Anyways, gisteren een kort filmpje gemaakt van mijn track met sneeuw :D . Misschien dat ik van het weekend nog even de tijd maak voor een wat uitgebreider/beter filmpje maar daar had ik nu de energie niet voor.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:38

Marlies, wat een gaaf filmpje!!! Kom je van de zomer lekker op de koffie samen met je drone? <<)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:41

Wat een tof filmpje!

Dat is inderdaad zeker een ding, het type schuilstal. Hier gewoon over het houten type schuilstal met schoon dakje en over de volgde breedte open. Stonden er 2 dus qua wind konden ze kiezen. Er niet gebruik maken van wil niet zeggen dat paarden niet schuilen. De Tinkers gaan liever langs de bomenrij staan. Ze in het open veld kwakken is wel weer ander uiterste. Plekken zoals dit is ideaal voor mijn paarden, in de winter dan. Ik heb er zelfs braaf een hooibak neer gezet. En nog 3 tegen de bosrand aan uit de wind. Maar nee. Sukkels gaan bij de bak middenin het veld staan. Kont in de wind en vreten maar. Maar later hadden ze zich toch bedacht gelukkig.

Afbeelding

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 12:10

Mijn schuilstal heeft straks een grote ingang, maar kijkt verder niet op ons eigen terrein uit. Ik wil er wel een aantal smalle ramen in maken voor meer licht en zodat ik eventueel nog wat naar binnen kan kijken.

Voor de ingang van de schuilstal ben ik er nog steeds niet uit hoe ik het daar wil, gewoon bestraten, paddock roosters zoals die ook op het pad van de ingang van de wei naar de schuilstal komen (75m) of toch nog weer iets anders zoals van die beton platen met gleuven erin.

Hier komen rondom ook 2 lange paden met een afgeronde hoek waarin een voer plaats komt. Door het bos gaan we toch ook maar een track maken om de aanplant en bomen te beschermen.

Aan de andere kant van de schuilstal een zandpaddock (grond keren).

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 12:16

Ik zit al maanden te dubben wat ik nou wil voor de schuilstal bij in/uitloop en ik ben er uit! Wij gaan voor betonroosters. Dan kan de trekker er namelijk ook goed overheen rijden zonder dat de klinkers in het rondvliegen. En dan wil ik boven de ingang een afdakje maken van ongeveer 2 meter diep. Een van onze paarden staat áltijd voor de schuilstal. In regen / sneeuw whatever. Hij voelt zich daar meer ok blijkbaar. Het precies onze schrielkip waarbij we moeite moeten doen om hem goed te houden. De regen etc is juist voor hem niet optimaal. Hopelijk is hij wel akkoord met een afdak...

Nu vriendlief mijn plan nog vertellen, dit idee is niet gebudgetteerd namelijk... :Y)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 12:32

Gaaf filmpje! Hier maken ze normaal niet heel veel gebruik van de schuilstal. Ja als toilet :x
Mijn veulen staat er wel graag in. Wel met hoofd naar buiten om te eten. Wij bieden binnen en buiten eren aan, maar ze kiezen eerst voor buiten en als dat op is gaan ze binnen eten.

Nu met de sneeuw staan ze wel heel vaak binnen. Ze liggen er ook veel meer. Zeker als het donker wordt en afkoelt. Overdag staan ze meer buiten.
Ik ben heel blij dat ze de keuze kunnen maken. :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 13:06

Prairy schreef:
Mijn schuilstal heeft straks een grote ingang, maar kijkt verder niet op ons eigen terrein uit. Ik wil er wel een aantal smalle ramen in maken voor meer licht en zodat ik eventueel nog wat naar binnen kan kijken.

Voor de ingang van de schuilstal ben ik er nog steeds niet uit hoe ik het daar wil, gewoon bestraten, paddock roosters zoals die ook op het pad van de ingang van de wei naar de schuilstal komen (75m) of toch nog weer iets anders zoals van die beton platen met gleuven erin.

Hier komen rondom ook 2 lange paden met een afgeronde hoek waarin een voer plaats komt. Door het bos gaan we toch ook maar een track maken om de aanplant en bomen te beschermen.

1 ding weet ik wel, daar waar piekbelasting komt zoals je doorgang daar wordt het modderig als je niks doet. Wij hebben het voor de stal verhard. Maar de verharde voerplek ligt er ook langs dus ze lopen daar veel, dus (te) veel modder. Wij willen tzt (niet dit jaar) op dat modderige stuk stol storten. Is dat wellicht ook een optie?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:09

Wij hebben ook tegels voor de schuilstal, precies om de reden die jij noemt. Dat zie je bij ons wel van de overgang van stenen naar bak. Dat is een doorgang van ik denk 4x6 meter en zand. Dat is echt een stuk slechter dan de bak en track, terwijl het hetzelfde zand is. Maar door de piekbelasting heeft het meer te verduren.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:14

Maartje1990 schreef:
Prairy schreef:

1 ding weet ik wel, daar waar piekbelasting komt zoals je doorgang daar wordt het modderig als je niks doet. Wij hebben het voor de stal verhard. Maar de verharde voerplek ligt er ook langs dus ze lopen daar veel, dus (te) veel modder. Wij willen tzt (niet dit jaar) op dat modderige stuk stol storten. Is dat wellicht ook een optie?

Wat bedoel jij met stol?

Ik neem tenminste niet aan dat je er allemaal gevuld brood gaat storten :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 13:22

_O- _O- haha nee, stol is een halfverharding.

Citaat:
Dit is een mengsel van grind, zand en leem. De aanwezige leem heeft een hechtende werking. Stol wordt dan ook vaak gebruikt voor ophoging of als funderings- of verhardingsmateriaal onder bijvoorbeeld opritten en tuinen. Ook wordt het steeds meer op bospaden etc. gezien als milieuvriendelijke, natuurlijke oplossing voor in natuurlijke omgevingen. Het wordt dan na aanleggen verdicht tot halfverharding. Kenmerken: Mileuvriendelijk. Toepassingen: Ophoging, fundering of verhardingsmateriaal.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:49

dat ziet eruit alsof er nog vrij grote kiezels in zitten, heb je daar ervaring mee? ik heb ook zitten kijken gralux of nobre cal of achterhoeks padvast, maar ben bang dat de paarden op blote voeten hier niet prettig op lopen. Heb ook naar een schelpenpad zitten kijken, maar die is weer wat prijziger.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 14:01

Jade schreef:
dat ziet eruit alsof er nog vrij grote kiezels in zitten, heb je daar ervaring mee? ik heb ook zitten kijken gralux of nobre cal of achterhoeks padvast, maar ben bang dat de paarden op blote voeten hier niet prettig op lopen. Heb ook naar een schelpenpad zitten kijken, maar die is weer wat prijziger.

Uhm, wij hebben het buiten de paddock liggen op 2 plekjes. Ik verwacht zelf bij onze paarden daar geen problemen mee. Gralux heb ik ergens ooit gevraagd werd me sterk afgeraden voor paarden

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 14:51

Ir111 schreef:
Overigens nog wel een kanttekening bij schuilstallen (in het algemeen, niet naar jou toe Caily). Ik lees/hoor regelmatig dat paarden geen gebruik maken van de aanwezige schuilstal. In mijn ogen ligt dat vaak ook aan de schuilstal, te laag plafond, erg donker, smalle doorgang etc. Dan zegt het dus niets over of het paard wel of niet graag een schuilstal wil hebben/gebruiken maar alles over wát voor schuilstal prettig is voor een paard. In mijn omgeving meerdere malen meegemaakt dat paarden pas een schuilstal gingen gebruik als de stal aangepast was.

Ja! Mijn ervaring inmiddels ook!
Ik heb nog traditionele boxen die gewoon altijd open staan. De grootste 3,5x3,5 gebruikte ik als stro stal voor nat/koud weer. Gingen ze nooit inliggen. Plafond mooi hoog. Groot open stuk in de voorwand Maar vooral mijn jongst paard was er niet graag. Terwijl ze wel in de naastgelegen veel kleinere stallen ging staan rusten. Maar die hebben half open tussenwanden. En de grote stal had 3 dichte wanden.
Nu heb ik de wand tussen deze stal en de naastliggende stal er deels uit gesloopt en zijn ze plotseling helemaal fan van de stro stal. Precies mooi op tijd met deze winter. Nu heb ik camera beelden van alle 3 de paarden die even een dutje gaan doen per nacht in het stro bed. Soms met 2 tegelijk.

Daar komt bij: als er vaak gezegd wordt: meestal gebruiken ze de stal niet. En dat klopt vast. Maar onder de meest extreme omstandigheden is het wel echt een uitkomst! Zeiknat/ijskoud/bloedheet. Dan is het toch echt suuuuper fijn om ze beschut te kunnen laten staan.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:50

Hier staan ze ook heel graag in mijn veel te lage stallen. Ben door meerdere mensen gewaarschuwd dat ze niet geschikt waren voor paarden. Plafond maar 2.35 hoog, deuropening maar 2 meter hoog en 80 cm breed. We hebben de deuren breder kunnen maken naar een meter maar hoger vond ik zonde van de togen. Wel maar tussenschot van 1 meter hoog en beide stallen hebben 2 ingangen. Ze staan er echt heel graag en vaak in. Mini slaapt er zodra het maar beetje nat is, en de grote ligt/rolt er ook. Stomme is dat ze nog liever in de 'noodstal' van 16m2 staan dan in de grote van 24m2 als beide open staan.

Afbeelding