Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Daihyo schreef:Wij hebben ook gekeerd zand. Zo onwijs fijn. Het wordt wel nat (zitten op een laag stuk), maar er zijn altijd genoeg plekken droog. En het zakt ook zo weer weg. Wij hebben een stuk verhard. Daar ligt veel aangestampte sneeuw. Maar met veel gemorst hooi en stro met uitmesten, is het niet glad. Normaal vegen we dat keurig weg, maar dat gaat nu niet (keihard), dus laten we het mooi liggen
[ [url=m/AcHGea.jpg]Afbeelding[/url] ]
SSDesign schreef:J
Ik denk juist dat het de kracht is van een paddock paradise dat je iedere keer een stukje toevoegt of verbetert. Met de kennis die ik nu heb - na ruim 2 jaar een eigen stekje te hebben - zou ik heel anders zijn begonnen met de paddock. Niet direct focus op lange, rechte paden maar juist op een aantal góede paden en brede voerplekken. Achteraf gezien had het van mij meer een "paddock" mogen zijn met mooie grote voerplaatse dan een weiland met looppad rondom.
Olympia96 schreef:Daihyo schreef:Wij hebben ook gekeerd zand. Zo onwijs fijn. Het wordt wel nat (zitten op een laag stuk), maar er zijn altijd genoeg plekken droog. En het zakt ook zo weer weg. Wij hebben een stuk verhard. Daar ligt veel aangestampte sneeuw. Maar met veel gemorst hooi en stro met uitmesten, is het niet glad. Normaal vegen we dat keurig weg, maar dat gaat nu niet (keihard), dus laten we het mooi liggen
[ [url=m/AcHGea.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wat heeft jouw uk met z’n pootje? Ziet er behoorlijk heftig uit met zo’n stuk verband. Of valt het mee?
Manon 2 schreef:SSDesign schreef:J
Ik denk juist dat het de kracht is van een paddock paradise dat je iedere keer een stukje toevoegt of verbetert. Met de kennis die ik nu heb - na ruim 2 jaar een eigen stekje te hebben - zou ik heel anders zijn begonnen met de paddock. Niet direct focus op lange, rechte paden maar juist op een aantal góede paden en brede voerplekken. Achteraf gezien had het van mij meer een "paddock" mogen zijn met mooie grote voerplaatse dan een weiland met looppad rondom.
Omdat ik het komende jaar wil starten met het aanleggen van onze PP aan huis ben ik echt super benieuwd naar waarom je dit zegt. Mijn plan was namelijk ook om te starten met een lang pad rondom, schuilstal, zachte verharding voor de schuilstal en rijbak/paddock die altijd droog moet zijn. Ons stuk is ongeveer 100x100. Mijn idee was dat ze dan in ieder geval een aantal lange paden hebben om lekker op te rennen. Ben heel benieuwd naar jouw ervaringen.
Manon 2 schreef:Omdat ik het komende jaar wil starten met het aanleggen van onze PP aan huis ben ik echt super benieuwd naar waarom je dit zegt. Mijn plan was namelijk ook om te starten met een lang pad rondom, schuilstal, zachte verharding voor de schuilstal en rijbak/paddock die altijd droog moet zijn. Ons stuk is ongeveer 100x100. Mijn idee was dat ze dan in ieder geval een aantal lange paden hebben om lekker op te rennen. Ben heel benieuwd naar jouw ervaringen.
Caily schreef:Ik denk dat een heel groot deel van de keuze's die iemand maakt ook moeten passen bij de paarden die er zijn, en niet bij het bokt ideaal.
Prairy schreef:Mijn schuilstal heeft straks een grote ingang, maar kijkt verder niet op ons eigen terrein uit. Ik wil er wel een aantal smalle ramen in maken voor meer licht en zodat ik eventueel nog wat naar binnen kan kijken.
Voor de ingang van de schuilstal ben ik er nog steeds niet uit hoe ik het daar wil, gewoon bestraten, paddock roosters zoals die ook op het pad van de ingang van de wei naar de schuilstal komen (75m) of toch nog weer iets anders zoals van die beton platen met gleuven erin.
Hier komen rondom ook 2 lange paden met een afgeronde hoek waarin een voer plaats komt. Door het bos gaan we toch ook maar een track maken om de aanplant en bomen te beschermen.
Aan de andere kant van de schuilstal een zandpaddock (grond keren).
Maartje1990 schreef:Prairy schreef:Mijn schuilstal heeft straks een grote ingang, maar kijkt verder niet op ons eigen terrein uit. Ik wil er wel een aantal smalle ramen in maken voor meer licht en zodat ik eventueel nog wat naar binnen kan kijken.
Voor de ingang van de schuilstal ben ik er nog steeds niet uit hoe ik het daar wil, gewoon bestraten, paddock roosters zoals die ook op het pad van de ingang van de wei naar de schuilstal komen (75m) of toch nog weer iets anders zoals van die beton platen met gleuven erin.
Hier komen rondom ook 2 lange paden met een afgeronde hoek waarin een voer plaats komt. Door het bos gaan we toch ook maar een track maken om de aanplant en bomen te beschermen.
Aan de andere kant van de schuilstal een zandpaddock (grond keren).
1 ding weet ik wel, daar waar piekbelasting komt zoals je doorgang daar wordt het modderig als je niks doet. Wij hebben het voor de stal verhard. Maar de verharde voerplek ligt er ook langs dus ze lopen daar veel, dus (te) veel modder. Wij willen tzt (niet dit jaar) op dat modderige stuk stol storten. Is dat wellicht ook een optie?
Citaat:Dit is een mengsel van grind, zand en leem. De aanwezige leem heeft een hechtende werking. Stol wordt dan ook vaak gebruikt voor ophoging of als funderings- of verhardingsmateriaal onder bijvoorbeeld opritten en tuinen. Ook wordt het steeds meer op bospaden etc. gezien als milieuvriendelijke, natuurlijke oplossing voor in natuurlijke omgevingen. Het wordt dan na aanleggen verdicht tot halfverharding. Kenmerken: Mileuvriendelijk. Toepassingen: Ophoging, fundering of verhardingsmateriaal.
Jade schreef:dat ziet eruit alsof er nog vrij grote kiezels in zitten, heb je daar ervaring mee? ik heb ook zitten kijken gralux of nobre cal of achterhoeks padvast, maar ben bang dat de paarden op blote voeten hier niet prettig op lopen. Heb ook naar een schelpenpad zitten kijken, maar die is weer wat prijziger.
Ir111 schreef:Overigens nog wel een kanttekening bij schuilstallen (in het algemeen, niet naar jou toe Caily). Ik lees/hoor regelmatig dat paarden geen gebruik maken van de aanwezige schuilstal. In mijn ogen ligt dat vaak ook aan de schuilstal, te laag plafond, erg donker, smalle doorgang etc. Dan zegt het dus niets over of het paard wel of niet graag een schuilstal wil hebben/gebruiken maar alles over wát voor schuilstal prettig is voor een paard. In mijn omgeving meerdere malen meegemaakt dat paarden pas een schuilstal gingen gebruik als de stal aangepast was.