Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:57

Tegenwoordig hebben ze ook metalen of toch steviger prikpaaltjes dan die kunststof. Die leven hooguit 1 weideseizoen hier.

DubbelFun

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:02

Ik heb blijkbaar brave paarden want ik doe er al 10 jaar mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:33

Mijn weiland is open vlakte dus draad vangt heel vaak een hoop wind. En 2 slopers :Y) zet er even geen stroom op (of ergens wat minder geleiding) en je kan de paaltjes bij elkaar puzzelen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:38

hier doen ze het redelijk goed die paaltjes, maar wel paarden met groot ontzag voor stroom.

Zoveel dat op de vorige plaats er een van de andere de tussendraad meegetrokken had, en een rondje rond mijn twee gelopen had met draad rond het been. Gelukkig blijkbaar losgekomen, dus die twee andere stonden vrolijk in het lang gras te bunkeren, en mijn 2 stonden op een stukje van 20 m diam beteuterd te kijken omdat ze niet over het draadje heen durfden stappen ... die op de grond lag ... zonder stroom op ...
:+

Als er al eentje sneuvelt dan is het omdat er een van de drie door een ander in de omheining geduwd is en ze het paaltje meepakken...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:23

Laatst hadden ze feest gevierd in de paddock toen waren er 5 gesneuveld. Ik ben blij dat ik nu een voorraad heb.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:00

Heb een paard die niet over een draadje wat op de grond ligt durft te stappen.
Onze oude Shetlander had zelfs ontzag voor schrikdraad, zelfs zonder stroom erop.
Maar de mini, wat een draak.
Daar dus nu voor de hele weide afgezet met oranjegaas waar schrikdraad op staat.
Dit zit vast aan de achterzijde van de palen. En aan de voorzijde nog gewoon schrikdraad.
En ik voel nog de klap in mijn arm van afgelopen zondag het draad per ongeluk aanraken.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 23:26

1 seizoen is wel erg kort :oo
Je hebt ze volgens mij met en zonder verstevigde kern, maakt dat niet het verschil? Of bedoel je die gladde glasvezelpaaltjes?
Ik heb deze, hadden ze toen ook nog eens mooie aanbieding van, vind dit sowieso een fijne webshop trouwens; https://www.agrishop.nl/20x-voss-farmin ... verst.html
Ideaal want ik moest eerst 4 draden lint spannen om een uitbrekende oliebol te voorkomen := Tegenwoordig blijft hij wel netjes achter 2 draadjes staan :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:28

Ik heb ze in het wit, plastic, zonder harde kern. Die dingen kan je best wel flink plooien. Als hoekpaal zijn ze iig niet geschikt.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 23:29

Nee als hoekpaal heb je sowieso niks aan kunststof helaas.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:59

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 07:29

Hier gaan ze ook lang mee ondanks regelmatig veel wind en een shetlander die er graag mee speelt (Die pakt zo'n paaltje vast en laat hem heen en weer zwiepen :')) heb sommige al zo lang als ik mijn pony heb (21 jaar). Ik ben zelf een groter gevaar voor de paaltjes met de bosmaaier :')

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 08:44

Hier gaan ze ook lang mee. Echter staan ze hij mij langs een hekwerk met schapengaas. Ik gebruik ze wel om het landje te delen in stukken met 4 rijenschrikdraad voor 2 mini s en een tinker. Sommige prikpaaltjes staan al 5 jaar

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:19

Ik heb die van de agrischop ook ,maar buiten dat bij mij de bestelling vrij lang duurde waren ,deze ook minder stevig als die van de agradi. Bij mij sneuvelt er wel eens 1 maar ze gaan verder toch al een paar seizoenen mee.Al ben ik er achter dat ze bij mij het beter doen met koord als met lint. Dat vangt bij ons op de open vlakte te veel wind.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:23

Die metalen paaltjes zijn idd wel veel steviger, maar ik vind ze stiekem ook wel een beetje eng. Zie altijd de "gespietste paarden"-scenario's voor me met deze paaltjes...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:29

Hier ook plastic paaltjes.
Ik vind wel die met aan de onderkant een beugel waar je je voet door moet steken beter dan die met van die uitstekende dingen waar je op moet staan, die breken snel af.
Maar hier gaan ze ook een jaar of 10 mee en dan is het plastic verweerd en gaat het al kapot als je er naar kijkt :D
Ik gebruik ze wel met smal lint, ivm veiligheid maar ook voor de wind.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:20

Ik ga lange prikpalen gebruiken voor strookbegrazing, maar heb gewoon vaste douglas palen erin geslagen als vaste omheining. Ben te bang dat er mee geklooit wordt of dat ze er doorheen gaan lopen met alle risicos. Bovendien vind ik het niet mooi staan. Dus hier alleen voor strookbegrazing.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:29

Hier ook alleen als strookbegrazing.
Nee vind het zeker niet veilig genoeg voor buitenom. :)

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:57

Wij hebben idd de metalen paaltjes voor strookbegrazing. De buitenhekken zijn van hout met daaromheen nog een heras hekwerk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:07

Toen ik mijn wei nog had en aan strookbegrazing deed had ik de stroom lijn aan de zijkanten vast in de buitenomheining. Dan kon ik er ook meteen stroom op zetten. Nadeel was dat mijn wei niet 'netjes' langwerpig was, dus hoe verder ik kwam dus te meer lint hield ik over...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:12

Duhelo schreef:
Die metalen paaltjes zijn idd wel veel steviger, maar ik vind ze stiekem ook wel een beetje eng. Zie altijd de "gespietste paarden"-scenario's voor me met deze paaltjes...

Meelezer met paarden aan huis. Twee jaar geleden heeft mijn paard zich effectief op een prikpaal gespietst. Spoedoperatie bij Equitom en echt door het oog van de naald gekropen, hij was in kritieke toestand. Sindsdien durf ik geen prikpaaltjes meer gebruiken op de wei.

(foto in link: https://myalbum.com/photo/QA5X46Hdyi9H/360.jpg het ijzeren gedeelte dat de grond in gaat zit volledig in zijn buik daar :\ )

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:19

DubbelDun schreef:
Toen ik mijn wei nog had en aan strookbegrazing deed had ik de stroom lijn aan de zijkanten vast in de buitenomheining. Dan kon ik er ook meteen stroom op zetten. Nadeel was dat mijn wei niet 'netjes' langwerpig was, dus hoe verder ik kwam dus te meer lint hield ik over...

Heb ik ook, maar dan is een haspel ideaal.
Daar zit bij mij de rest van de draad op. En met een handvat hang ik hem aan de zij-buiten draad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:27

Die heb ik ook eens gehad, maar had altijd ruzie met die dingen :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:51

Wat een enge foto van die punt in de buik. Wat heftig!
Echt een horrorscenario. Helaas ken ik twee paarden die zich gespiest hebben op een vaste ijzeren weide paal en 1 op een tuinhek op buitenrit.
Was in beide gevallen helaas einde verhaal :( dramatisch.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:59

Hutcherson schreef:
Wat een enge foto van die punt in de buik. Wat heftig!
Echt een horrorscenario. Helaas ken ik twee paarden die zich gespiest hebben op een vaste ijzeren weide paal en 1 op een tuinhek op buitenrit.
Was in beide gevallen helaas einde verhaal :( dramatisch.

Pffff... ja hier ook echt kantje boord geweest... operatie heeft meer dan twee uur geduurd, verkorting van mijn leven. Het was opzich een stom ongeluk en toch, als je ziet hoe vaak prikpalen gebruikt worden.. Durf het niet meer aan alleszins. Maar paarden kunnen met quasi alles wel zelfmoord plegen.

(foto's operatie ook even in link: https://myalbum.com/photo/4G4bHQx5omya/360.jpg ; https://myalbum.com/photo/ambsVWthWfsr/360.jpg )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 15:37

Solleke_Noah schreef:
Maar paarden kunnen met quasi alles wel zelfmoord plegen.
Klopt. ik ken het verhaal van een paard die los in een bak liep en keihard op de spiegels afrende en zo 'zelfmoord' pleegde.