Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:17

Even afwachten wat Lona betreft.
Onze merrie kan er ook wat van, is een echte lekkerbek als het op eten aankomt, een enkele keer heeft ze bij de laatste voerbeurt voor de nacht niet haar hooi op, de volgende morgen is alles verdwenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:21

De pest is, dat ik al een maand of 2 met haar aan loop te tobben, zo af en aan, ze is al helemaal onderzocht en er komt telkens weer niets uit. Maar haar eten heeft ze in die 9 jaar nog nooit laten staan gewoon, echt nog nooit! Maar ik gaat zo wel weer er naar toe, zal wel waken worden...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:31

Andere baal? Zit er iets in? Ruikt het goed? Eet mien het wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:39

2 hooi zakken zelfde baal voor lona en Mien eet haar hooi gewoon. En nu zit ik er weer bij, want hoor ook steeds een doffe klap als ik in mijn huisje zit, kijken of zij dat is, die loopt te slaan. Pfff kan hier zo slecht tegen, maak mij al 2 mnd zorgen en kan mijn vinger er niet op leggen. Ze eet nu wel weer, nu ik erbij zit.

biancaegypte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:40

Zapje, ik denk dat je in nederland veel beter kan netwerken, voor informatie enzo, het regent hier maar een paar keer per jaar. En ik heb geen grasland, ze staan altijd op zand, en ik heb binnen stallen, overal hangen ventilators, voor in de zomer. En vliegen en muggen zijn een groot probleem.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 22:41

spatter schreef:
Zo heb ik een staljas waarvan de rits kapot is en verder is het ook echt een oude jas maar het is net een donsendekbedje, zo lekker warm, dus die knoop ik met een touwtje vast. :D

Ga je even gauw in je paardenkleding naar de winkel voor een boodschap duwen mensen opeens muntjes in je handen, dat kennen jullie vast wel. :z

Pfff wat een eigenwijze pony, niet willen eten... sterkte ermee... :(:)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 00:49

Oh die beginpost..zo herkenbaar!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 03:51

Zou niets voor mij zijn zoveel warmte Bianca :n vliegen en muggen zijn hier ook een enorm probleem,helemaal nu we van die zachte winters hebben.Ik mep nog steeds muggen weg buiten :+

Claudia :(:) ,hopelijk doet ze het goed.Altijd zo naar als ze niet lekker zijn...

Kirr...lekker bezig :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 08:26

Ze staat er nog, maar veel hooi over.
Word er ook wel moedeloos van, want ze wisselen het ook constant af, in het niet goed gaan, of ziek zijn. En heb al 2x DA laten komen voor haar; echo blaas en baarmoeder waren zelfs keurig, urine en bloed op lever , nieren en ontstekingswaarden ook. Ook is haar ontlasting mooi stevig en temp. Is ook goed. En toch blijft ze niet tof uit haar ogen kijken, is ze veel en veel te tam voor haar doen en voel ik gewoon aan haar hele doen en laten, dat het niet goed zit. Hoop maar dat de abprazole snel binnen is en dat dit het blijkt te zijn.
En nu weet ik wel, ik maak mij altijd zorgen om ze, maar die bleken wel altijd terecht, ook als ik voor gek werd verklaart door iedereen. Ben even gek op allebei, maar grote heb ik iets speciaals. Hete donder als dat ze zijn kan, als het met mijn hart niet goed gaat, brengt zij mij nog altijd veilig thuis of waakt ze zelfs over mij.
Maar goed snotter uurtje is voorbij, ik heb weer wat te tobben...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 08:54

Dat onderbuik gevoel liegt nooit hè. .maar kom er maar achter...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 09:06

karev schreef:
Dat onderbuik gevoel liegt nooit hè. .maar kom er maar achter...

Inderdaad.
Leef met je mee ohjahoh6!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 09:36

Ja precies dat Karev, onderbuikgevoel...

Thanks iedereen! +:)+ . Ik vind dit zon fijn topic! We kunnen allemaal ons ei kwijt hier, jullie zijn lief. <3

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:00

Wil me hier ook even melden.Ik heb de paarden niet aan huis maar tegenover huis staan.
Ik houd een kleine pension stalling draaiend.De grond is niet van mij ,maar de eigenaar bemoeit zich er niet mee.
Ik run de boel de opbrengst is voor haar.Nu staan er inclusief mijn eigen paard ,5 paarden op 4 ha.Ze staan dag en nacht buiten met een grote schuilstal waar ze alleen onder staan als ze eten krijgen.

Ik had 2 paarden maar mijn eigen paard is na 21 jaar plots overleden in september en dat ben ik nog niet te boven.Dus voorlopig scharrel ik wat met paard nr 2 rond wat we altijd De kleine noemen.Voor De Kleine en mij is het wennen De Kleine is eigenlijk van mijn dochter die sinds september studeert dus we houden elkaar nu zo'n beetje verplicht bezig :-).

Ik las over ent reactie's,De Kleine reageert ook sterk op inentingen ,sinds we Rhino niet meer enten gaat het veel beter.Maar toch is er altijd iets van reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:14

Het is altijd zo balen als één van je dieren iets mankeert...... Ik herken het tobben, twijfelen, zoeken op internet, naar je dier kijken tot je een ons weegt enz enz, zo ontzettend goed.

Eerlijk gezegd denk ik dat je niet veel meer kunt doen dan je al gedaan hebt voor Lona. Misschien heeft ze een winterdipje? Pffff lastig hoor. Mijn ervaring is intussen dat ik mijn gevoel moet volgen. Vaak maak ik mij ergens zorgen over, maar weet ik gewoon dat het niet ernstig is(en als ik dan een da laat komen, dan is er ook niets aan de hand :o ). Als ik mij zorgen maak en voel dat het wel ernstig is, dan is dat ook altijd zo...

Leuke foto Tinky, lekker knorrende paarden.

En lekkere warme, opvallende jassen! Persoonlijk niet mijn smaak, maar goed, smaken verschillen.

Dat is een behoorlijk berg steenslag Kirrr. Wij moeten ook nog iets voor over ons oude asfalt, maar ik weet nog niet wat. En daarbij wil ik het ook nog een beetje betaalbaar houden.

Helaas ben ik niet uitgenodigd voor een 2e gesprek bij het leuke bedrijf waar ik van de week ben geweest -O- . Erg jammer, maar ik begrijp de argumenten goed. Ik mis een stuk boekhoud kennnis die voor deze functie vereist is. Ze hebben mij nog wel gevraagd of ze mijn gegevens mochten bewaren omdat ze volgend jaar sterke groei verwachten en er mogelijk een andere functie ontstaat. Nou ja, ik zoek rustig verder.
Eigenlijk komt het ook wel goed uit want ik moet maandag voor een dagopname naar het ziekenhuis :j , daar gaan ze mijn schouder onder narcose "door bewegen" :roll: . Ik ben verleden jaar aan die schouder geopereerd, maar er zitten nu verklevingen en littekenweefsel op de pees en die hopen ze op deze manier "los" te trekken. Opnieuw opereren geeft weer extra risico op nieuw littekenweefsel. Ik ga er vanuit dat ik wel (behoorlijk) wat napijn heb na dit grapje en als ik wél voor het 2e gesprek had mogen komen, dan had dat a.s. dinsdag gemoeten en donderdag had ik dan moeten beginnen.

Welkom beatje!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:17

@ohjajoh6 : tandjes ook in orde ?
@beatje: welkom hier :)
"Ik run de boel de opbrengst is voor haar" zeg je... klinkt niet als een win-win situatie :D

Hier is het frisjes met 3 graden, maar wel droog. Rond de pomp staat geen plas, het andere stuk wel... rara...

@[***]: behandeling klinkt idd pijnlijk.. sterkte :(:)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:30

Nou een beetje wel DD, ik betaal niks aan stalling en regel alles zoals ik het wil.En bovendien een zee van ruimte waar ik niks voor betaal.Wel veel werk natuurlijk.Er is altijd wel iets wat niet werkt.

Ohjajoh eet ze wel krachtvoer? Mijn overleden paard at nooit goed de eerste dagen van een nieuwe baal voordroog.Wij hebben Voordroog van eigen land ,maar iedere baal heeft blijkbaar zijn eigen smaak.
De Kleine kan ook altijd een winterdip krijgen wat zich uit in slecht eten ,lamlendig zijn en ik geef dan meestal een vitamine spuit en dan is het weer over.
Na het overlijden van mijn paard is ze heel neerslachtig geweest,stond dagen achter één in de schuilstal terwijl de rest op de wei stond te grazen.Ik heb ook de DA een paar keer laten komen en bloed laten trekken ,niks te vinden natuurlijk.
Maar de ander is eigenlijk toch wel onverwachts overleden ,dus ik was er ook van overtuigd dat deze ook wat mankeerde.Maar gelukkig is ze nu weer oke,soms iets te oke.Want na een rustig oud paard is het wennen aan een grapjas onder je kont.

Welke operatie heb je aan je schouder gehad [***]? schouders zijn zeer pijnlijk :-(.Ik ben links geopereerd aan mijn schouder er was een pees afgescheurd(een ongelukje tussen mij ,een boom en een paard :+ ) Dat heeft lang geduurd voor dat het terug in orde was.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:31

Onderbuikgevoel is er vaak niet voor niks hoor :(:)

Hier heb ik een hoestende Beer,ben even aan het nadenken wat ik ermee zal doen.Vermoed dat het een irritatie van stof is door het stro wat ik voer.Ze bewegen natuurlijk minder omdat ze veel paddock arrest http://hebben.Beer heeft nooit last gehad maar nu toch wel slijm opgehoest.

Ga maar aan de Simicur,ik vind Vetipulmin en prednisolon wel weer erg zware middelen,hakt meteen weer in op de weerstand.

Beatje :wave:

[***] :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:50

beatje schreef:
Nou een beetje wel DD, ik betaal niks aan stalling en regel alles zoals ik het wil.En bovendien een zee van ruimte waar ik niks voor betaal.Wel veel werk natuurlijk.Er is altijd wel iets wat niet werkt.

Ohjajoh eet ze wel krachtvoer? Mijn overleden paard at nooit goed de eerste dagen van een nieuwe baal voordroog.Wij hebben Voordroog van eigen land ,maar iedere baal heeft blijkbaar zijn eigen smaak.
De Kleine kan ook altijd een winterdip krijgen wat zich uit in slecht eten ,lamlendig zijn en ik geef dan meestal een vitamine spuit en dan is het weer over.
Na het overlijden van mijn paard is ze heel neerslachtig geweest,stond dagen achter één in de schuilstal terwijl de rest op de wei stond te grazen.Ik heb ook de DA een paar keer laten komen en bloed laten trekken ,niks te vinden natuurlijk.
Maar de ander is eigenlijk toch wel onverwachts overleden ,dus ik was er ook van overtuigd dat deze ook wat mankeerde.Maar gelukkig is ze nu weer oke,soms iets te oke.Want na een rustig oud paard is het wennen aan een grapjas onder je kont.

Welke operatie heb je aan je schouder gehad [***]? schouders zijn zeer pijnlijk :-(.Ik ben links geopereerd aan mijn schouder er was een pees afgescheurd(een ongelukje tussen mij ,een boom en een paard :+ ) Dat heeft lang geduurd voor dat het terug in orde was.

Dat klinkt wel goed beatje, maar ook een heleboel werk! Wat sneu van je paard....

Ik heb een zogenaamde "Neerplastiek" operatie gehad. Hierbij wordt er een stukje aan de onderkant van het schouderdak weggehaald en een bandje dat daar loopt en de slijmbeurs wordt verwijderd, die groeit later weer terug. Mijn pees was gelukkig nog intact, maar wel fors verdikt en geïrriteerd (ook een ongelukje met een paard dat naar achter sprong en ik hield vast :D ) en die pees liep dus steeds vast onder het schouderdak. Na de operatie is het hooguit 2 maanden "goed" geweest, maar toen is er dus littekenweefsel ontstaan -O- . Ben nu bijna 1.5 jaar na de operatie en kan nog niet eens bovenhands een lichtknopje aandrukken :') , of een kaartje uit de parkeerautomaat halen, dan moet ik uitstappen _O- ....

Voor de operatie en daarna trouwens ook heb ik er heel wat cortico injecties in gekregen, maar die hielpen werkelijk 0,0.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 12:07

Sterkte [***] en welkom Beatje.

Tanden denk ik zelf niet eigenlijk, maakt geen proppen en vorig jaar kreeg ze complimentje van de tandarts, dat ze voor een ex luchtzuigster, een prachtig gebit heeft. Maar alles kan natuurlijk.

Winterdip is een hele goeie! Ze heeft eigenlijk elk jaar rond deze tijd haar 1 malige koliek aanval, maar die gaat gepaard met koorts.
Ze krijgen de Subli dieetmix. Ik kan grote vooral niet zonder krachtvoer zetten, dan raakt ze pas in een dip eigenlijk en voor de rest krijgen ze droog hooi.
Vind die vitaminespuit wel een hele goeie!
Zit ik even te kijken bij Agradi, maar daar staat bij de meeste spuiten niet eens bij wat er precies inzit, ja bij 1 en daar lees ik ijzer, die doen we dan maar weer net even niet... zoektocht duurt dus nog even voort.

Heb daarstraks ook maar gelijk even een flesje Colosan gehaald, ik weet nog niet zo goed wat ik daar van moet denken, maar heb het maar liever in huis.

Hihi, ik ben trouwens ook wel een echte Hollander hoor, het is nooit goed gewoon; Normaal loop ik altijd te miepen, dat ik wou dat ze een makke Tinker was geweest en nu loop ik te miepen, omdat ik mijn gevaarlijke gek mis!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 17:07

Hier ook een eerste klas mieper en toch ging het mis met mijn paard.Ik heb sowieso altijd als ze wat mankeren het idee dat ze dood gaan.Natuurlijk valt het 9 van de 10 keer reuze mee en zit het vooral in mijn hoofd.
De kleine heb ik als veulen gekocht en dat was zo'n veulen wat gelijk over omheiningen sprog en stal deuren,Dus een week nadat ik ze had was ze al kapot :-(. Afijn been is toen gerepareed ze had een flinke vleeswond.Dan heeft ze eigenlijk regelmatig kolieken gehad daar bj idd reageren op inentingen dat was ook altijd goed voor een week ziek zijn.Beginnend met hoge koorts en heel stijf zijn.
Nu ik ze 24/7 buiten heb gaat het goed ,hout vasthouden ,geen kolieken meer.Wel op aanraden van de DA een fles elixer d'anvers bij de hand.Dat is een kruidelikeur maar ooit van oorsprong gemaakt als maag/darm medicatie ,dat schijnt de boel te ontspannen.

Ik heb zelf voor een dierenarts gewerkt dus weet wel het één en ander maar bij vreemde dieren kan ik rustig blijven,maar bij die van mijzelf is het altijd paniek.
Verstandelijk weet ik als ze plots erg mank is dat ze waarschijnlijk een hoefzweer heeft maar mijn hoofd denkt gelijk een gebroken been.
Nu ben ik mijn eerste paard daar aan verloren ,een trap van een ander paard.Mijn 3e paard wat nu overleden is heb ik laten opereren aan een griffelbeen breuk na een trap van een ander paard.Dus ik heb ook nog al eens pech ook.
Dit paard is hoogstwaarschijnlijk overleden aan een tumor op haar lever.Op 2 dagen tijd stopte haar lever en nieren er mee een totale blokade.De dierenarts vreesde dat ze de kliniek niet meer haalde ze was al in schok aan het gaan ,dus we hebben gekozen om haar dan maar gelijk te laten gaan.Zelf ben ik de schok van haar plotse overlijden nog niet te boven.
Iedere keer na het overlijden van een paard zeg ik ,ik begin er niet meer aan,en toch kriebelt het weer.
Dus nu stel ik me maar even tevreden met De Kleine die me net een dikke kaak bezorgt heeft.Mevrouw kwam omhoog tijdens rijden,iets hoger dan ze ooit gedaan heeft.Dus zit ik nu een kaak te koelen :-).
We hebben hier en daar dus nog wat miscommunicatie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 17:29

@beatje: jeetje wat een verhalen :(:)

Overigens heb ik het omgekeerde aan de hand gehad; paard liep mank en ik dacht hoefzweer. Na een week toch maar foto's maken en die bleek dus een gebroken hoefbeen te hebben.
Nog een raar ijzer geprobeerd en stalrust, maar na 8 weken geen resultaat vwb nieuwe botgroei.
Dus die is alsnog ingeslapen.
Hier ook regelmatig miscommunicatie, maar dan vanaf de grond; paard tilt haar hoofd niet genoeg op om over mij heen te gaan en ik moet dan duiken of ik krijg een kopstoot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:15

Beatje; zo vreselijk herkenbaar! Voor jou en DD veel sterkte met het verlies.

Ik ben ook zo een doemdenker en maak mij dus ook echt te veel zorgen op het moment, maar wat mij nog het meest stoort aan mijzelf, is dat ik, ondanks het vele tobben en denken en uitzoeken, toch vaak het meest voor de hand liggende over het hoofd zie, of waar ze al eerder mee te kampen heeft gehad.

Vitaminespuit zit er in, nam zij mij niet in dank af trouwens, hahaha.

Kopstoten krijg ik ook altijd van grote, precies zoals jij het omschrijft DD, maar daar en tegen is ze dus wel super voorzichtig met kleine kinderen, die krijgen kusjes.
Had dat verhaal, jaren geleden nog wel eens aan een Amerikaans meisje verteld, wat elk jaar bij haar Nederlandse grootouders kwam logeren, die aan het einde van de straat van mijn wei woonden. Dat meisje, kwam dan elk jaar de hele vakantie MiniMe verzorgen en af en toe op rodeo-en. Komt ze de laatste vakantie op gegeven moment naar mij toe, met de tekst:

I am all grown up now, I just got headbumped by Lona!
Met een grote grijns op haar mond... _O-

Oh ja! Trouwens Tinky, als die van mij hoesten (moet ik wel bekennen dat dit meestal in de zomer is) maak ik het hooi nat en had laatst hier de tip van tijmsiroop gekregen, toen was ze er met een paar dagen vanaf.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:19

Beatje en DD :(:)

Dank je Claudia,ik geef al een tijd tijm en anijs door het voer.Hooi altijd nat en stro ook,Kjarni heeft een stofallergie en Fax een schimmelallergie dus maar hooi/stro al jaren nat.
Tijmsiroop durf ik niet aan ivm de grote hoeveelheid suiker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:24

Pfff, dat is balen zeg! Dan doe je dat dus allemaal al en dan hoest hij alsnog?
Die tijmsiroop had ik trouwens in de suikervrije variant gehaald, want hier moet ik ook altijd en eeuwig oppassen voor de suikers.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:27

Jups...morgen even kijken of het hoog of laag zit en dan kijken welke medicatie past.
Had het vermoeden dat het een reactie op de enting was (verkouden).

Zo blij met m'n afdak...jongens staan knus bij elkaar te soezen,lekker uit de wind en de regen <3 :)