Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:45

Sees schreef:
Caatje87 schreef:
Nou sorry hoor Sees, maar ik kan echt niet tegen die: kijk-hoe-geweldig-goed-ik-voor-mijn-paard-zorg-en-hoe-slecht-de-rest-het-doet-posts

Ik heb de post van Twiggy nog eens heel aandachtig gelezen en ze haalt in haar post op geen enkele manier uit naar anderen hoor ;).

Nee, maar dat deed ze wel in haar vorige posts over dat ik mijn paard niet in de sneeuw en ijzel buiten wil hebben.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:46

[***] schreef:
Dan moeten ze opgehokt worden (verkies liever gewoon "op stal gezet", maar bon :+ ).
De paddock is bij regen gewoon modderig, de ene plek al erger dan de andere (loopt bergaf, is trouwens wel weer goed voor de spiertjes, kan ook niet iedereen zeggen :Y) ) maar over het algemeen is er gewoon modder..

Dan kun je er altijd nog voor kiezen om ze een dagdeel op te stallen (klinkt vriendelijker :o ), toch? Ik zet de mijne met deze regen voor het behoud van de hoeven ook 's nachts binnen hoor terwijl ze normaal 24/7 buiten lopen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:47

Caatje87 schreef:
@Twiggy

Nou de uitleg over hoeveel jij wel niet over hebt voor je paarden en dat je nu pas aan je ontbijt zit dat werkte een beetje op mijn kokhals reflex. Maar goed misschien een beetje kinderachtig van mij.

Ik vind het prima dat jij het daar niet mee eens bent en vind ook vooral dat jij je paard lekker naar buiten moet doen. Ik snap jouw beweegredenen. Mijne zijn anders omdat ik het helaas heb zien misgaan bij paarden die ook gewend waren om buiten te staan in allerlei omstandigheden. Als je dat meemaakt, dan word je voorzichtiger.

Waarom kokhals reflex? Als je zo gaat redeneren kan ik nu ook zegen dat jij nu zegt dat twiggy niet voorzichtig genoeg is met haar paard. Dat is ook een behoorlijke beschuldiging. Echter zeg je dat niet, dus dan moet ik dat er ook niet van maken. Net zoals dat jij van wat twiggy zegt ook niks anders moet gaan maken dan wat er staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:48

Sees schreef:
[***] schreef:
Dan moeten ze opgehokt worden (verkies liever gewoon "op stal gezet", maar bon :+ ).
De paddock is bij regen gewoon modderig, de ene plek al erger dan de andere (loopt bergaf, is trouwens wel weer goed voor de spiertjes, kan ook niet iedereen zeggen :Y) ) maar over het algemeen is er gewoon modder..

Dan kun je er altijd nog voor kiezen om ze een dagdeel op te stallen (klinkt vriendelijker :o ), toch? Ik zet de mijne met deze regen voor het behoud van de hoeven ook 's nachts binnen hoor terwijl ze normaal 24/7 buiten lopen.

Dat gebeurt al :j Ze gaan 's avonds op stal dus staan sowieso 's nachts binnen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:48

Ik ben best zo redelijk dat ik denk dat je aanpassingen kunt maken als je gebruiksdoel anders is.
Dus iemand die een sportambitie heeft, zal anders redeneren dan iemand die paarden ziet als hobby/ ontspanning zonder ambitie.
Je moet daarin dus niet te ver gaan, en geen gulden midden meer kunnen vinden.

Maar ieder levend wezen heeft recht op vrije tijd, vrije ruimte, vrije beweging, en sociale interactie.,
Wanneer je dat niet wilt of kunt bieden ben je niet goed bezig....

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:49

Twiggy2008 schreef:
Wat een ongelofelijke onzin lees ik her en der...... paarden die nooit op sneeuw mogen lopen? Waarom niet? Haal in de langere periodes met sneeuw je ijzers er af. Want tja, we hebben tegenwoordig elke winter langdurig sneeuw en vorst. Ik vind het triest dat mensen hun paarden dan wekenlang binnen houden. Heb op zo'n stalling gestaan, waar de paarden wekenlang de stal niet uitkwamen hierdoor. Dieptriest. De paarden die buiten staan vinden sneeuw meestal geweldig. En ze passen zich aan, aan de gladheid. Maar ja, heb je je paard meer op stal dan buiten, tja, dan gaan ze inderdaad wel eens gek doen. Dat doen ze, omdat paarden horen te kunnen bewegen!!! Ik begrijp nog steeds niet dat allerlei bakken wel gedraineerd en goed zijn het hele jaar door, maar de gemiddelde pensionstalling niet zorgt voor goede paddocks (desnoods met schuilmogelijkheid). En over het inzaaien van gras en de plek die je huurt, wij huren ook van iemand en laten het gras jaarlijks inzaaien op de eventuele kale(re) plekken. Niets moeilijks aan, hoor.

Ik heb overigens niets tegen de nachten op stal (al wil ik dat voor mijn buitenpaard niet), maar tevreden zijn met 4 uurtjes buiten overdag, nee, sorry, ik kan dat niet begrijpen. Want dat betekent dat je paard alsnog 20 uur op stal staat. Ik kan niet begrijpen dat mensen daar tevreden mee zijn. Ik kom in stallingen waar paarden urenlang binnen staan en je ziet meteen ze heel anders in hun vel zitten dat paarden die veel meer buiten komen. Mensen maken verder barbiepaarden van hun paarden (bang voor blessures, bang voor een beetje kou en regen).

.

Volgens mij wordt het hier toch echt wel gezegd...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:49

NatasjavE schreef:
Ik stoor me daar niet zo zeer aan.

Kan me echter de irritatie van Urielle wel erg goed voorstellen.

Dat mag uiteraard, ik kan me mijn irritatie over de uiting van Urielle ook voorstellen :D en daarom mijn tem. Ik ben alleen graag eerlijk (weet helemaal niet hoe het met temmen werkt, nog nooit gedaan :o en of Urielle dan wel eerlijk te horen krijg dat ik degene ben die temt). Vandaar dat ik het gewoon open en eerlijk in het topic zet. Ik heb me dan weer niet gestoord aan het halve garegedoe en daar heb ik dan dus weer niet voor getemd ;).

Maar nu genoeg over het getem over en weer ;).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:51

Ninx schreef:
Dat zijn allemaal geregisseerde handelingen.... dus geen vrijheid, bewegingsvrijheid, eigen keuze, sociale interactie...

Ik vind het vooral belangrijk dat het paard gelegenheid krijgt om zijn energie kwijt te kunnen, mentale indrukken op te doen (dus eigenlijk zowel fysiek en mentaal vermoeid raken) en een frisse neus te halen. En dat wordt daarmee gedekt.
De rest is dan per paard apart nog aanpasbaar. 'Mijn' hengst (niks van mij bij :P ) heeft bijv. ook geen sociaal contact, behalve andere paarden zien. Die zou dat wel willen }> maar andere paarden zijn niet zo van hem gediend. En bij mijn ruin heeft het jaren geduurd voor hij plezier beleefde aan andere paarden, die was de eerste jaren hartstikke bang van anderen. Nu vindt hij het wel heel leuk zolang hij op tijd zijn rust krijgt, maar daar zijn dus echt jaren overheen gegaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:53

Sees schreef:
Ik ben alleen graag eerlijk (weet helemaal niet hoe het met temmen werkt, nog nooit gedaan :o en of Urielle dan wel eerlijk te horen krijg dat ik degene ben die temt). Vandaar dat ik het gewoon open en eerlijk in het topic zet.

Dat krijg ik idd niet te horen, maar dat zijn ook geen dingen waar ik verder over na denk. Er zijn ongetwijfeld genoeg meelezers die nu met een zak popcorn mee zitten te lezen en ook wel geTEMd hebben op mij en/of anderen.
Maar je eerlijkheid wordt gewaardeerd en verdient mijn respect :)

En nu idd terug on topic.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:54

Urielle schreef:
Ninx schreef:
Maar goed: WIE VIND HET ACCEPTABEL DAT PAARDEN ALTIJD OP STAL STAAN MET UITZONDERING VAN HUN 'UITJE' MET DE RUITER?

Feitelijk is dat waar het om draait..... Alle tussenvormen zijn interessant, maar vertroebelen enorm.

Ligt eraan hoe het uitje met de ruiter eruit ziet en of ze bijv. ook nog in de stapmolen komen, aanvullend gelongeerd, losgegooid in bak of paddock, keertje vrijspringen, meegenomen worden om te grazen, etc. etc.

Meen je dit echt Urielle? Genieten al jouw paarden altijd deze behandeling? Of alleen nu jouw bak onder water staat (heb je trouwens nog wat uitgedaan naar degene die jouw bak gedraineerd heeft, even pure nieuwsgierigheid).

Want ik vind het dan persoonlijk nog steeds absoluut onacceptabel :o. Ik pleit voor vrije buitengang zonder inmenging van mensen en in alle voorbeelden in jouw post gaat het daar niet om. Over het aantal vrije uren buiten valt te discussiëren maar dat is een gebed zonder eind denk ik ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:57

Ninx schreef:
Ik ben best zo redelijk dat ik denk dat je aanpassingen kunt maken als je gebruiksdoel anders is.
Dus iemand die een sportambitie heeft, zal anders redeneren dan iemand die paarden ziet als hobby/ ontspanning zonder ambitie.
Je moet daarin dus niet te ver gaan, en geen gulden midden meer kunnen vinden.

Maar ieder levend wezen heeft recht op vrije tijd, vrije ruimte, vrije beweging, en sociale interactie.,
Wanneer je dat niet wilt of kunt bieden ben je niet goed bezig....

Nou ja, dit dus :o.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:04

Sees schreef:
Meen je dit echt Urielle? Genieten al jouw paarden altijd deze behandeling? Of alleen nu jouw bak onder water staat (heb je trouwens nog wat uitgedaan naar degene die jouw bak gedraineerd heeft, even pure nieuwsgierigheid).

Want ik vind het dan persoonlijk nog steeds absoluut onacceptabel :o. Ik pleit voor vrije buitengang zonder inmenging van mensen en in alle voorbeelden in jouw post gaat het daar niet om. Over het aantal vrije uren buiten valt te discussiëren maar dat is een gebed zonder eind denk ik ;).

Ik meen het echt :j en nee, mijn paarden komen wel buiten (ook nu het erg nat is, mijn ruin staat nu buiten maar ze komen momenteel alleen buiten, normaal samen, en dus ook korter), maar ik heb genoeg situaties gezien waarbij het niet zo is en waarbij ik de situatie voor de paarden wel acceptabel vond. Dat was trouwens wel mn in de profsport waardoor er echt de hele dag met de paarden wat gedaan kon worden plus zo intensief gereden dat ze siësta's gingen houden. Voor de meeste amateurs zal dat niet weggelegd zijn.

Ik kan niks naar degene die mijn bak gedraineerd heeft want die had al gewaarschuwd dat het hier onmogelijk is om alles droog te houden vanwege het hoge grondwaterpeil hier. Ook de riolering zit bijv. te hoog in de grond en is noodgedwongen zo aangelegd dat als iemand in de straat verstopping heeft wij allemaal toiletwater hebben dat blijft staan. Is gewoon heel rot, maar niemand kan het zo aanleggen dat het beter is, de enige hoop is het zodra er ooit eens geld over is nog eens stevig ophogen met iets wat de bak niet nog meer verzwaard, want 's zomers is het dan weer precies duinzand.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:08

Oké dus even voor mijn beleving, jouw paarden gaan wel naar buiten maar jij zou een situatie als eerder door jou beschreven ook acceptabel vinden?

Wat enorm KAK van je drainage zeg. Wel 'fijn' dat degene die hem aangelegd heeft eerlijk is geweest. Wij zijn wel gezegend in deze regio hoor, dat realiseer ik me terdege.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:20

Ja, afhankelijk van het paard he! Ik zou nooit een paard wat tien jaar in een kudde buiten heeft gestaan ineens opstallen en op die manier houden bijvoorbeeld. En mijn merrie is van nature een dier wat veel behoefte heeft aan met anderen buiten staan, die breekt alleen buiten de boel al af dus dat moet je niet willen. Met mijn ruin zou het wel weer kunnen en met de hengst denk ik ook. Maar ik heb hele tevreden gelukkige paarden gezien in een dergelijk concept dus voor mij zou dat dan acceptabel zijn.
Wat ik weer niet acceptabel vind: ik heb ooit op een stal gestaan, een manege waar ik toen in de buurt woonde, net verhuisd, ik moest mijn weg nog vinden in de regio: daar waren ze op maandag dicht ivm uitmestdag. Dan stonden de paarden dus gewoon op stal, je mocht evt. nog net een appeltje komen geven maar niet eens van stal om te borstelen ofzo. Die ene dag vond ik al niks, maar dan had je ook nog dat er op zondag dan wat georganiseerd werd waardoor de bakken niet toegankelijk waren. Of mensen gingen een weekend weg. Er zat geen weidegang bij de stal en ik was de enige daar die dus probeerde om zoveel mogelijk op rustige momenten te komen om het paard even los te gooien in de bak. Een andere stal nu in mijn buurt, heb ik met iemand staan praten en die kwam 3 dagen per week naar haar pony. Verder stond hij op stal, want weidegang kostte 5 Euro in de maand extra. Dat was wel heel erg, die pony kwam al jarenlang maar 3 dagen per week van stal om gereden te worden. En zo was zij niet de enige klant.

Maar sparen voor AWT erop he, maar ja, heb net thermokabel besteld en die moet ik nog aanleggen, de trailerwanden moeten rondom vernieuwd voor zo'n 1000 Euro en zo staat er nog meer op de wishlist. Het is even niet anders en ik ben al dankbaar dat ik de paarden nu thuis heb, met mooie stallen en een eigen rijbak erbij.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:31

Caatje87 schreef:
@Twiggy

Nou de uitleg over hoeveel jij wel niet over hebt voor je paarden en dat je nu pas aan je ontbijt zit dat werkte een beetje op mijn kokhals reflex. Maar goed misschien een beetje kinderachtig van mij.

Ik vind het prima dat jij het daar niet mee eens bent en vind ook vooral dat jij je paard lekker naar buiten moet doen. Ik snap jouw beweegredenen. Mijne zijn anders omdat ik het helaas heb zien misgaan bij paarden die ook gewend waren om buiten te staan in allerlei omstandigheden. Als je dat meemaakt, dan word je voorzichtiger.

Jij hoeft vast geen dochter naar school te brengen met de auto, omdat je door scheiding in een andere plaats hebt moeten gaan wonen om daarna door te rijden naar een groep buitenpaarden van 7 stuks om daar te voeren, water aan te vullen, mest weg te scheppen en voer voor vanavond klaar te zetten om vervolgens pas rond 12.30 uur thuis te komen en tijd te hebben om te ontbijten (overigens heb ik dochterlief vanmorgen vroeg wel van een fijn ontbijt voorzien). Maar volgens mij is dit erg off topic en gaat het je verder ook niets aan. :o

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:38

Twiggy2008 schreef:
Caatje87 schreef:
@Twiggy

Jij hoeft vast geen dochter naar school te brengen met de auto, omdat je door scheiding in een andere plaats hebt moeten gaan wonen om daarna door te rijden naar een groep buitenpaarden van 7 stuks om daar te voeren, water aan te vullen, mest weg te scheppen en voer voor vanavond klaar te zetten om vervolgens pas rond 12.30 uur thuis te komen en tijd te hebben om te ontbijten (overigens heb ik dochterlief vanmorgen vroeg wel van een fijn ontbijt voorzien). Maar volgens mij is dit erg off topic en gaat het je verder ook niets aan. :o

Sorry, maar nu doe je het weer. En inderdaad dit gaat mij niks aan :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:01

Ik heb veel over voor mijn paard (en daarbij verzorg ik dus ook bij mijn beurten de overige paarden). Zonder te vergelijken met wat jij of iemand anders over heeft voor de paarden. Dat is iets, waar jij je blijkbaar op aangesproken voelt. Daar kan ik verder weinig aan doen en is ook niet mijn probleem. :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:10

Urielle, thanks voor de uitleg. Oké dan verschillen wij inderdaad enigszins van mening :o. Ik vind goede vrije buitengang een vereiste voor welk paard in welke omstandigheden dan ook (blessurepaarden uitgezonderd) en ik denk dat dat ook wel moet kunnen maar het vergt soms wel wat van je tijd of je budget. Voor mijn eigen paarden vind ik dus 50/50 het minimum en dat dat een keer 40/60 is, vind ik niet erg, als het maar niet structureel is.

Van jouw verhaal over de pony wordt ik echt verdrietig ;(.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:30

Urielle, ik heb jarenlang ergens op het land gestaan, waar ook pensionstalling was (ik had dus geen box, alleen bij eventuele ziekte kon ik er dan wel eentje huren) en daar stonden diverse pony's van meisjes, waarvan de ouders die meiden 3 a 4x in de week brachten en dan kwamen die pony's hun boxen uit. De rest van de week stonden ze gewoon op stal. Ik heb er eens eentje los gemaakt, die al twee dagen aan een halster in die box vast stond. Denk je dat de stallingeigenaren door hadden bij het voeren dat dat beestje vast stond???? Blijkbaar niet ;( . Jaaahaaa, zo ging het daar. Donkere stal, niemand die het zag, je wilt niet weten wat voor sfeer er in die stal hing dagelijks. Ik kwam er nauwelijks, mijn paard stond daar heerlijk in de buitengroep tussen de Shetlanders op een prachtig stuk land. Maar de rest van die stalling was echt heel, heel erg. Moest er weer aan denken naar aanleiding van jouw verhaal over die pony. Daar word je inderdaad stil en verdrietig van..... ;(

Sees

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:39

OMG Twiggy, dat is helemaal verschrikkelijk ;(

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:46

Man, ik kan je verhalen vertellen, je wilt het niet weten, Sees..... ;(
Daarom ben ik zo uitgesproken over bepaalde zaken wat de paarden betreft misschien.... Iets teveel gezien en meegemaakt op diverse plekken.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:51

Ik heb ook op een stal gestaan hoor waar mensen meerdere dagen achter elkaar niet kwamen.
Dus ook niet uit de box.
De ene dag lessen daarna 3 dagen niet komen en het daarna zo raar vinden dat hij stijf is vreselijk.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:59

Als je meerdere dagen per week niet komt ben je in mijn ogen geen paard waard.
Maar dat neemt niet weg dat ik sommige reacties hier wel heel erg kort door de bocht vind.... Als je jouw paard niet de hele dag buiten laat staan ben je je paard niet waard? Geef me 3 goede redenen waarom....
Dieren verschillen net zoals mensen verschillen en mijn paarden hebben het prima ookal komen ze nu in de winterperiode niet de hele dag van 8 tot 5 uur buiten.

Ik heb ook genoeg meegemaakt en genoeg gezien, maar ik vind het te kort door de bocht om sommige dingen te zeggen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:00

Sannnn, wie heeft het hier dan over de hele dag (en nacht), volgens jou?

Sannnn

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:04

Ik heb het topic grotendeels doorgelezen en heb niet echt op de namen gelet, alleen op de teksten dus daar kan ik je zo geen antwoord opgeven. Maar ik heb wel een aantal keer zien staan dat 3-4 uur per dag je paarden buiten zetten niet te begrijpen is.