Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:37

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:47

Tjonge, dan mag ik zeker wel van geluk spreken! Wist ik al qua stalling, maar qua hooi dus blijkbaar ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:01

arno8 schreef:
russel schreef:
:D :D Ja, weer zo een paardenmuts... :+

Ik denk dat ik mijn man er maar op uit stuur.

Ik betaalde 35 voor een baal van 400 kg.

Nu heb ik balen van 150 kg, maar betaal wel 20 kg. Hoe groter hoe goedkoper.

Ik heb een goed adres voor je in de Betuwe, als je genoeg afneemt, kom het hij ze brengen en stapelen, wel wat brengkosten, maar echt super kwaliteit! Ze hebben nagenoeg droog grof langstelig spul en wat zachter groener spul. Beiden prima.

Heb nu wel goed hooi, maar de boer zei al dat het niet oneindig veel is. Dus een extra adres is zeker welkom! Als hij in Sprang-Capelle/Kaatsheuvel levert.

He Arno, ben je verhuisd? Ben benieuwd waar je dan staat, want ik ken het daar wel. Nu zit je dan dus heeeel dicht bij het mooiste gebied van Nederland. Wat mis ik dat, ik heb er 8 jaar kunnen rijden en nu door verhuizing moet ik de trailer pakken....

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:39

Ik ben vanalles aan het verzinnen voor bij ons op stal. daar moet het een en ander vervangen worden en het kan op een aantal punten verbeterd worden. Ik zou het leuk vinden als ik een compleet plan kan aandragen waarbij gezorgt wordt voor een betere bevoorrading met hooi, makkelijker werken, maar natuurlijk ook waarbij de paarden nog prettiger staan.

We hebben 10 paarden op een relatief klein stukje. Ongelukken liggen dus om elke hoek te loeren. Ik wil graag ook een plan aandragen waarbij ik de paarden bij elkaar kan laten lopen in plaats van in tweetallen. Maar dan moet ik eerst het een en ander weten. Bijvoorbeeld; Hoe veel ruimte is er nodig op een pad voor de paarden zodat ze elkaar prettig kunnen passeren? Ik snap dat het al enorm helpt dat de paarden elkaar kunnen ontlopen door het doorlopende pad. Dat is dus een vereiste als ik een soort pp aan zou gaan leggen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:08

russel schreef:
He Arno, ben je verhuisd?

Ja, omdat het uit is met Arabesk woon ik weer bij m'n ouders.

russel schreef:
Ben benieuwd waar je dan staat, want ik ken het daar wel. Nu zit je dan dus heeeel dicht bij het mooiste gebied van Nederland. Wat mis ik dat, ik heb er 8 jaar kunnen rijden en nu door verhuizing moet ik de trailer pakken....

Inderdaad, de Loonse en Drunense duinen. Ben er al een paar keer te paard geweest, samen met m'n moeder. Ben toch aan het kijken voor een paardenvrachtwagentje, want te paard moet ik toch iets van een half uur door het verkeer voordat ik bij de duinen ben en dat geeft niet echt het ontspannende gevoel waar je het voor doet.

Heb er eerder ook in de buurt gewoond, maar toen stonden de paarden in Drongelen en was het dus te lastig om naar de duinen te gaan (ik had wel een trailer, maar geen auto die hem kon trekken).

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:13

Malenka schreef:
Ik ben vanalles aan het verzinnen voor bij ons op stal. daar moet het een en ander vervangen worden en het kan op een aantal punten verbeterd worden. Ik zou het leuk vinden als ik een compleet plan kan aandragen waarbij gezorgt wordt voor een betere bevoorrading met hooi, makkelijker werken, maar natuurlijk ook waarbij de paarden nog prettiger staan.

We hebben 10 paarden op een relatief klein stukje. Ongelukken liggen dus om elke hoek te loeren. Ik wil graag ook een plan aandragen waarbij ik de paarden bij elkaar kan laten lopen in plaats van in tweetallen. Maar dan moet ik eerst het een en ander weten. Bijvoorbeeld; Hoe veel ruimte is er nodig op een pad voor de paarden zodat ze elkaar prettig kunnen passeren? Ik snap dat het al enorm helpt dat de paarden elkaar kunnen ontlopen door het doorlopende pad. Dat is dus een vereiste als ik een soort pp aan zou gaan leggen.

Een idee: vandaag heb ik een paal diep de grond in geslagen en daar de onderkant van een bezem tegenaan geplakt, als schuurpaal. Geen idee of de paarden er iets mee doen, tot zover nog niet iig.

Als breedte zou ik de lengte van een paard plus de breedte van anderhalf paard aanhouden. Eigenlijk te breed omdat het minder uitnodigt tot lopen, maar anders wordt het zo nauw dat er ongelukken kunnen gebeuren als de kuddeleden niet goed met elkaar bekend zijn.

Zelf speel ik nog met het idee voor een 'blubberbak'. Een stukje van de track uitgraven tot 20 centimeter diep, met een stevig zijl een vijvertje maken en dat deels opvullen met zand (anders glijden ze uit) zodat de hoeven altijd nattig blijven in de zomer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:41

Mijn pad is minimaal 4 m' breed en aan het eind heb ik het hooinet recht in het verlengde van het pad gezet. Mocht er eentje achterna gezeten worden dan kan die altijd om het net heen weer de andere kant op weg komen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 19:43

Ach joh , jammer van Arabesk , en jullie leken het toch best leuk samen te hebben , zonde !

Een bezemborstel op een paal werkt prima , het werkt nog beter als je er 2 wat schuin op elkaar zet , zodat ze zeg maar als de helft van een "huisje" staan : 1 verticaal en daarboven 1 net een beetje in een hoek zodat ze meegaan in de vorm van de billen en heerlijk de staart erlangs kunnen schuren.

Dan blijft de staart tenminste mooi , in tegenstelling tot als ze allerlei stenen en houten hoekjes op gaan zoeken.

Maar gewoon een lekkere ruwe buiten-deurmat om een paal heen draaien werkt ook prima hoor , kunnen ze meteen ook aan alle kanten van de paal schuren :j

Als je desnoods je pad 5 meter breed maakt dan heb je ruimte zat.

Ik vind het idd. ook belangrijker om te zorgen dat ze er niet per-sé langs hoeven maar gewoon rond kunnen lopen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:03

pmarena schreef:
Maar gewoon een lekkere ruwe buiten-deurmat om een paal heen draaien werkt ook prima hoor , kunnen ze meteen ook aan alle kanten van de paal schuren :j

eenvoudig maar geniaal en een stuk goedkoper dan meerdere borstels :)*
dankjewel :D

arno8 schreef:
Zelf speel ik nog met het idee voor een 'blubberbak'. Een stukje van de track uitgraven tot 20 centimeter diep, met een stevig zijl een vijvertje maken en dat deels opvullen met zand (anders glijden ze uit) zodat de hoeven altijd nattig blijven in de zomer.

bij mij ligt het hoekje waar de drinkbakken staan een stukje lager.
in droge periodes laat ik de bakken bij het vullen een beetje overlopen tot daar een plasje staat zodat het zand daar een tijd nat blijft.
drinken doen ze toch, en zo krijgen de hoeven ook meteen water.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:14

Om hoeven voldoende water te kunnen laten opnemen moet een paard minstens 15 minuten in het water staan. Met alleen drinken gaat dat dus niet lukken :)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:56

echt? :o?

maar dan gaat zo'n blubberbakje ook niet het gewenste effect hebben, tenzij je het gaat afsluiten en je ze daar een kwartier laat staan ;)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:06

Hoe doen jullie het voeren van krachtvoer?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:07

's avonds op stal.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:18

de mijne gaan apart om hun dagelijkse emmer bietenpulp-met-zemelen op te smullen.
eentje in de schuilstal, eentje in de zandpaddock en eentje bij een hooinet op het pad.
of beter gezegd, op wat het pad wordt, want voorlopig bestaat dit alleen nog maar virtueel en is alles buiten de zandpaddock-met-schuilstal nog 1 grote modderpoel :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:31

Ik ben druk aan het tekenen. Maar ik zie geen enkele manier om de paarden apart te zetten voor krachtvoer (10 paarden is een beetje veel). Van HIT bestaan natuurlijk de krachtvoerstations. Maarja, daar is onze stal denk ik wat te kleinschalig voor. Dat gaat waarschijnlijk erg veel kosten. Misschien dat ik het dan toch bij de rechttoe rechtaan paddocks voor tweetallen moet houden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 15:37

Ik heb de mazzel dat die van mij in dit groepje ponies toevallig de baas is , dus kan er gewoon eten bij zetten en die andere 2 komen er niet bij :)

Maar anders desnoods even allemaal aan een touwtje aan het hek vastzetten , met zo'n hangvoerbak over het hek ?

Of anders is het misschien een idee om een pad te gebruiken als voer-pad , dat je dat pad dmv. afsluitveren of een lintoproller in kleine paddockjes kunt verdelen zodat elk paard even een eigen plekje heeft om te eten ?

Als je met een grotere groep paarden werkt lijkt het me wel het makkelijkst om ze bvb. 's nachts in hun eigen stal met uitloop te zetten zodat ze daar rustig kunnen eten als dat in de groep niet lukt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:07

@pmarena: 2 goede opties !!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:45

arno de hoeven in de zomer nat maken heeft volgens mij weinig zin. Wanneer de bodem droog en hard is hebben de paarden geen behoefte aan zachte hoeven volgens mij. ik heb ook een slootje in mijn pad. Wordt door een paard heftig gebruik van gemaakt maar die is zo lomp die loopt er ook door heen wanneer er ijs op ligt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:14

Het natmaken van de hoeven heeft wel zin, maar het voorkomt te erge uitdroging, wat weer scheuren in de hand werkt. Paarden in de natuur staan graag in een riviertje of een plas om te drinken en wat te soezen.
Het geeft ook verkoeling nl.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:18

Ik wil dat dus echt niet in het land. Het betekent alleen maar extra stilstaand water en dus muggen. Als je heel veel (open) ruimte hebt dan is het misschien iets anders.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:38

In het kader van een evt naderende WNV is het misschien idd ook maar beter om het niet te doen.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:30

Als je paarden individueel wilt voederen kun je dat ook doen door ieder paard een emmer om te hangen. Van een emmer het metalen hengsel afhalen, aan weerskanten twee gaten onder de bovenrand erin boren, en er een touw aan maken dat achter de oren van het paard langs gaat. Het touw zo lang maken dat zijn neus in de emmer zit.
Zo heeft ieder paard altijd zijn portie voer bij zich, en kan niet bij een ander in de bak duiken.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:37

marionblo schreef:
Als je paarden individueel wilt voederen kun je dat ook doen door ieder paard een emmer om te hangen. Van een emmer het metalen hengsel afhalen, aan weerskanten twee gaten onder de bovenrand erin boren, en er een touw aan maken dat achter de oren van het paard langs gaat. Het touw zo lang maken dat zijn neus in de emmer zit.
Zo heeft ieder paard altijd zijn portie voer bij zich, en kan niet bij een ander in de bak duiken.

foto?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:40

je moet dan wel weer 10 emmers van 10 paarden af zien te krijgen. lijkt me toch handiger wanneer ze dan vastgebonden staan. Een vriendin van mij doet het gewoon met haar 2 paarden los maar ik denk bij 10 paarden dat dat een probleem wordt. En voerstaanders is dat geen idee. Hebben ze gelijk een plaats waar ze kunnen doezelen en kunnen ze droog eten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:13

marionblo schreef:

De juiste emmers uitkiezen, dan hoef je niks te boren. Ik heb een bouwemmer van de praxis waar het hengsel uitgehaald kan worden zonder schade aan de oogjes waar die doorzat. Daar touwtje door en klaar.