Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:35

Jongens, vanmiddag staat de veearts weer op de stoep. Zijn nare hoest is weer teruggekomen, op vlas heeft hem even een tijdje weer stil gehouden, maar sinds 2 dagen weer die hoest, vanmorgen een grote dikke plak taai geelkleurig slijm voor zijn stal. Een teken dat hij dus toch nog slijm aanmaakte tijdens de hoest sessie op korrels en dat het is gaan ontsteken.

Nu even laten luisteren of het een virale infectie is (hoop het zo, dat is makkelijk te behandelen) of dat het weer luchtwegproblemen zijn.

Houden jullie je hoestmannekes wel in de gaten? Ik denk dat het een prikkeling van de luchtwegen is geweest toen ik steeds die ammoniakgeur rook.

DubbelFun

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:05

Die van mij hoest ook behoorlijk, daar kon zelfs een kuur Ventipulmin al niets meer aan veranderen.
Maar of het nu van de korrels komt ??? Ze doet het ook op gras en als ze gewoon stilstaat niks te doen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:34

Het zou niet zo mooi zijn als het een bijwerking van de strokorrels zou zijn dat hoesten. Ik heb er hier gelukkig geen last van alhoewel ruim een maand geleden ze hier ook hoestten. Momenteel gaat het goed!
Wellicht een tip: sproei regelmatig water over de laag strokorrelmot.
Op deze manier voorkom je dat er een saharastal ontstaat. Dit is wat er met dit drogende weer ontstaat.

FOTO'S van vandaag :
Kayleigh 100 dagen http://www.mijnalbum.nl/Foto-RKBDZ8ZJ-D.jpg

Helianthe 71 dagen http://www.mijnalbum.nl/Foto-KYVBFJ4L-D.jpg

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:41

Pollen in de lucht!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:59

Ja, veel pollen hier, maar daar is het niet van. Het komt echt uit zijn longen, althans het zit in zijn longen en wil er niet makkelijk uit. Als hij heeft gelegen dan glijdt het in zijn luchtpijp, dan zit er een prop in die moeilijk is op te hoesten.

Als hij nu van de pollen een allergie zou oplopen, de pollen zijn er hier al weer een tijdje, zo een week of 4, dan zou hij ook weer nieuw slijm aanmaken en dan heeft hij van die mooie witte snotpijpen uit zijn neus hangen.

Vandaag weer met de trailer weggeweest en dan loopt er weer een mooi slijmgootje uit zijn neus.

Anyway, kan oudzeer bij mijn paard zijn wat weer opspeelt en waarbij een ontsteking is gekomen omdat het geel en taai is, maar het kan ook pollen zijn, op nieuw weer door prikkeling van zijn luchtwegen.

Ben er niet blij mee, want het is een flinke toer om hem helemaal weer schoon te krijgen.

Helaas heeft hij anderhalf jaar in een pension gestaan waar ik niet kon zorgen dat hij 100% prikkelvrij kon blijven. Het was water naar de zee brengen.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:27

Larouscha blijft vanaf nu buiten 's nachts.
Creamer staat nog wel op stal 's nachts, die heeft vannacht een veulen gekregen.
Een tijd geleden had ik gevraagt of strokorrels in een kraamstal als bodembedekker konden. Dat kon werd er geantwoord, ze zouden niet erg blijven plakken aan het natte veulen.
En idd! Ideaal spul! Veulen had een goede bodem om in de benen te komen en is keurig schoon gebleven +:)+

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:30

Gefeliciteerd met jouw veulentje!!
Mooi dat de korrels als kraambed goed functioneren.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:32

diana: dank je!
Ja weer een + voor de korrels!
Ze hebben ook super vocht opgenomen trouwens!
Toen het veulen van de natte plek was, was het opscheppen en klaar!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:04

Mooni is ook op strokorrels geboren (10 zak a 14 kg op 3,6x4 m) en ik kan zelfs de natte plek nergens vinden :)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:43

Mijn paard staat sinds drie weken op stro-korrels ivm white line disease. Hoop dat het een beetje meehelpt in de weg naar genezing. Ben er erg tevreden over, behalve dan de ammoniak lucht die je af en toe best goed ruikt. Gelukkig komt er bij ons op stal veel frisse lucht en kan het ff goed doorwaaien als de paarden in de wei staan...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:45

@Toekie: is de laag op stal niet te dun dan ??

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:08

Zou het dat kunnen zijn?
Niet dat hij op 't beton slaapt hoor. := Er ligt best flink wat in maar hij woelt wel veel naar de zijkanten...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:25

Je moet het de tijd gunnen om eerst een beetje een 'koek' te worden. Dus niet té fanatiek schoonmaken.

Juist in het begin is het dus belangrijk dat er een flinke laag in ligt. Bij mij werkt dat met Boon iig het beste.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:37

jullie hebben het over een ammoniak geur. Waarneer treed die dan op. Je haalt de natte plekken er toch uit? Treed die al na 2 maanden op of later. Ik heb mijn paarden nu dus op reformtaler staan al 2 maanden. Die zien er dus niet uit als korrels. Dat durf ik niet met mijn oudje. Maar wij merken niets van ammoniak geur. We halen elke dag de keutels er uit en wanneer ze te zien zijn de natte plekken. Zijn echter wel open stallen. We hebben in al die tijd slechts 2 zakken bij hoeven te gooien.
Ook hebben we geen korrels en is de hele stal in 1 dag al een complete matras. Vanaf dag 1 gingen de paarden er dan ook graag in liggen. Ben wel nog aan het twijfelen of ik de korrels wil proberen, maar aan jullie fotos te zien duurt het vrij lang voordat alle korrels zijn opgelost.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:42

Hier ruik ik alleen een ammoniakgeur als er net is geplast. Doordat ik elke dag de natte plek eruit haal en de hopen verwijder heb ik verder geen last.
Ook op de korrels gaan ze vanaf dag 1 liggen hoor ook al is dan natuurlijk niet alles verpulverd.
Voor meer info kijk op mijn site via onderstaande links.

paard25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:21

Kan het door het droge weer komen dat de mot niet heel veel stijgt.
Maken jullie het nu nat tussen door.
En hoe hoog is de laag bij jullie

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:26

Bij mij ligt het op ong. 20/25 cm.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:03

Bij mij op 10cm. Maar nogmaals, deze korrels van Agrifirm hoef ik nooit meer. Als ik daarmee was begonnen, was ik liever terug gegaan naar vlas. De Dolsmakorrel neemt veel meer vocht op. Met deze Agrifirm korrel is de plasplek na één dag al tot de oppervlakte, de onderkant is rood en het stinkt enorm. Ik word er echt niet blij van. Hoe is de ervaring van anderen met de Agrifirm korrel??
Nog een paar dagen, dan gaan ze 24/7 het land in. Geen ammoniaklucht meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:23

Ik heb een stukje oude korrelbodem weggeschept, ik heb nl al een paar weken weer vlas er overheen omdat ik door de korrels heen was.

Vlas is wel natter, dat verschil merk ik nu wel heel duidelijk. Hij plast ook meer omdat er vast wel veel water in het gras zit.

Maar het stuk wat ik losgeschept heb, dat stonk wel heel erg naar rotte eieren. Zolang het niet losgemaakt wordt ruik je het niet, maar zodra het los komt, het is dan ook echt wel donker en donkerrood, dan ruik je toch wel een flinke rottingsgeur. Dus behoorlijk wat bacteriën in de stal.

Ik hou meer van een schone stal, dus ook wekelijks het oude van de bodem weg, naar het midden en dan die week er na, halverwege de week het midden weer leeg, dat kan dus niet met korrels omdat het niet zo werkt.

Korrels heeft zeer zeker wel voordelen, maar zo lang laten liggen is nu niet meer mijn voorkeur.

Toch ga ik wel weer korrels bestellen, alleen hik ik nog even tegen het totale bedrag van een hele pallet aan, heb weer zoveel kosten gehad de afgelopen 3 weken....

Weet iemand wanneer er weer koolzaadstro is?? De korrels ervan wil ik wel eens proberen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:50

De koolzaadvelden staan hier volop in bloei, in Frankrijk zal dit waarschijnlijk ook het geval zijn. Wellicht dat er over een tijdje weer koolzaadkorrels zijn?

edit:
Ergens in juli wordt het waarschijnlijk geoogst dus nog 2 maanden geduld?????
Laatst bijgewerkt door diana1 op 16-05-09 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:52

Mooi, dan ga ik binnenkort een bestelling doen.. ;)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:14

Ik heb vandaag de eerste zak Dolsma-korrels erin gestrooid.
Ben benieuwd hoe het gaat bevallen. Eerste indruk is dat het kleine korrels zijn, maar wel een zak vol.
Mijn bedoeling was om de stallen vandaag leeg te halen, maar het is nog steeds niet nodig. Ik ben de tel kwijt.

Ik werk nog steeds volgens het systeem: doordeweeks de piesplekken en de mest eruit. Eens in de week de bodem keren en helemaal loswerken. Dit bevalt mij het beste en volgens mij heb ik ze al 3 maanden niet leeg hoeven halen.
Edit: even teruggezocht en ze zitten nu op 11 en 10 weken.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:57

Ik laat het nu zoveel mogelijk met rust. Alleen als er echt overduidelijk een natte plek is, haal ik die er wel uit. Dus niet per definitie eens per week. En de mest natuurlijk. Er ligt nu een laag van zo'n 10 - 15 cm. Onderste wordt nu inderdaad een soort 'koek'.

Die ammoniak lucht was er al na een paar dagen. Toen was het ineens heel heftig, maar zou ook gelegen hebben aan dat wij moeten wennen aan dit spul en dus wellicht te fanatiek omgewoeld hebben...

Er blijven trouwens regelmatig flikke stukken onder z'n hoeven (tussen de ijzers) plakken. Dat -ie soms zelfs echt op plateauzooltjes loopt. De hele stal ligt ook vol 'schijfjes' die onder z'n voeten vast hebben gezeten...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:59

Dat hoor ik vaker. Die van mij hebben het ook wel wat tussen de straalgroeven in.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:07

Op zich wel een logisch verschijnsel: als die korrels er tussen blijven plakken en vervolgens 'uitzetten'... Zeker met ijzers (en kleine, smalle voetjes zoals bij mijn paard) zit het dan al gauw vast.

Achja, even uitkrabben en het is weer opgelost. Dat vind ik zeker geen mega probleem. En als die ammoniak lucht niet meer zo op de voorgrond treedt dan ben ik een tevreden mens. Ow nee, het moet liefst ook nog meewerken aan gezonde hoefjes. ;)