het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 23:14

Ik laat ook bij havens analyseren.
Vandaag 50 nieuwe baaltjes binnen, 5.50 per baal. Hij is niet omhoog gegaan dus ik klaag niet :D

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 02:58

horsii schreef:
Fijn, goedaardig melanoom. Stelt toch weer gerust.

Nou fourage handel komt vandaag acht midi rollen brengen, verpakt en laag in suiker. hopelijk de volgende grote verpakte balen laag in suiker dan koop ik gelijk een grote voorraad.

Vorig jaar 26,50 midi thuisgebracht nu 32. Kleine baaltjes onverpakt 7
Best fors

Ja blij mee :D

Jeetje wat een flinke prijsstijging. Mag mijn handjes dichtknijpen. Hier 25 per midi baal en 25,50 incl brengen. Qua gewicht zitten ze zeker wel op 120-130kg.

Met een shet en twee kleine paarden voer ik denk ik 1 baal per 5 dagen als ze volledig op hooi staan. Ze krijgen ook een kilo lucerne p/d.

Is alleen geen getest hooi en heb afgelopen jaar wel wat rommel gehad met schimmel := .

Misschien ook prijsverschil per regio?

xXutopiaXx schreef:
Snap dat die uitslag wel stof tot nadenken geeft... is wel een toekomst die je ermee op de hals haalt.. goed dat ze een second opinion hebben gedaan!

Ja, een onzekere. Misschien krijgt ze nooit weer wat… Maarja je weet het niet hè. Het is vooral die onzekerheid plus de ellende die ik al met andere paarden heb gehad, dat ik een beetje huiverig ben voor het risico… maar we gaan het gewoon even aanzien en rustig overwegen.

Dais_ schreef:
@Stephanie; Ik ben toevallig tijdig gewaarschuwd dat de hengst schimmel zou zijn. Geen kleurcode was natuurlijk al een beetje gek... wel balen dat ze nu al een melanoom had. Hopelijk blijft het hierbij en is ze nog jaaaaren vrij van melanomen! Is jouw merrie ook een schimmel dan?

Dubbelfun; een spaanse hengst uit Spanje is het geworden. Ik dacht; doe eens gek en kies een hengst uit Spanje! Vers sperma over laten vliegen en in 1 x gepakt! Het aanbod in NL en BE sluit niet mooi aan bij mijn merrie. Veel inteelt zou je dan krijgen. Met deze hengst dus helemaal niet, dus dat vind ik fijn :-)

[ [url=m/jywxi2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Indy haar benen zijn helaas nog niet opgeknapt. Niet erger geworden, maar ook niet beter. Ik heb de dierenarts gebeld voor advies en hij wil het nog even aankijken en verder moet ik koelen en is licht laten bewegen ook goed. Voor de zekerheid weidegang ook beperken. Hopelijk knapt het snel weer op!

Is die double pearl schimmel? Nee toch? Wel een heel leuk paard.

Nee, de moeder is een valk. Haar andere veulen van dezelfde hengst is dubbel dun op zwart (Smokey Cream) zonder schimmel. Dat betekent dat de vader NG moet zijn. Hij is bij de vorige eigenaar nooit op kleur getest. Weet niet of de nieuwe eigenaar dat gaat doen… hij staat nu in ieder geval in Duitsland. Ze hebben hem als cremello geadverteerd, maar hij is in ieder geval niet dominant op vos. Gezien ik er een Smokey Cream en Perlino van heb. Maar, ik heb Flor niet getest (moeder) dus het is allemaal een beetje speculatief.

Dit ben ik met de vader van mijn twee merries:
Afbeelding

Rosegold Ruby is ook NG, dus eventuele veulens van haar hoeven niet per se schimmel te zijn. Maar ze zal door de G wel zelf gaan schimmelen. Al ziet dat er op dubbel dun anders uit, doordat ze een roze neus en andere kleur ogen hebben. Dit heeft mij in eerste instantie ook voor de gek gehouden bij mijn hengst keuze. Ik wist toen nog niet zo goed hoe dat allemaal werkte.

Ruby is getest op AaEECrCr met N/G

Sansa op: aaEECrCr

Dais_ schreef:
Dubbel pearl op zwart als ik het goed zeg, dus enkel doorgegeven zie je daar niks van. Het veulen zal dus alleen maar zwart of bruin kunnen zijn met 1 niet zichtbaar pearl gen.

Ik hou niet van dit soort kleurtjes en in eerste instantie had ik deze hengst laten staan omwille van zijn kleur :')

Ik zie dat die van jou zwart en bruin zijn. Daarmee klopt dat. Als je een met enkel Cr had gehad kan het wel een pseudo pearl worden. Dat is een beetje abrikoos kleurig. Weet niet wat de kleurcode van die hengst is, maar in theorie als hij bijvoorbeeld nCrPrlPrl is zou je er wel een verdunning uit kunnen krijgen. Dan wordt het CrPRL.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 07:15

Al doende leert men. Ik heb gesproken met lusitano kenners omdat ik ook buiten het pre stamboek keek voor een potentiele hengst vanwege de inteeltpercentages en toen bracht ik ice cream naar boven en toen werd me al direct gezegd dat hij mogelijk schimmel is, maar niet officiëel getest is. Schimmel was voor mij echt een no go, dus ik durfde de gok niet te wagen. Het is wel een prachtige hengst en het is jammer dat hij nu naar Duitsland is. We hebben echt weinig goed aanbod hier in NL en BE.

De hengst die ik gekozen heb is geen schimmel, hij is alleen dubbel pearl en heeft geen verdunningen. De kleurcodes in Spanje gebruiken ze iets anders dus ik was daardoor ook heel verward. Creme vermelden ze wel in de kleurcode, maar in kleine letters (ofwel, niet aanwezig), en zo doen de dat met meer kleuren dus die kleurcode is heel lang, maar omvat maar een paar letters die wel meetellen in de kleur :-) Ik heb dit seizoen weer veel geleerd!

@Balko, mijn andere merrie is ook gedekt msar tot nu toe 2x niet drachtig en bij de derde poging een hengstenwissel toegepast maar toen was mijn merrie niet optimaal. Toen had ze een soort fop-ei dat niet wou springen dus ik verwacht daar niks meer van want ik heb ze niet nogmaals geinsemineerd. Ik scan ze nog wel eens voor de zekerheid, maar ik reken nergens op. Ik denk dat er bij haar andere problematiek speelt tgv de poging 3 jaar geleden en dat er verbindweefseling heeft plaats gevonden van de baarmoedermond na een ontsteking die erg lang duurde. Nu, na dit seizoen en al die pogingen en gedeelde ervaringen van de dierenartsen vielen voor mij de puzzelstukjes ineens op hun plek. Dus ik verwacht niet dat ze drachtig is en dan gaan we het hierbij laten. Wel jammer want ze is prachtig en ik had er graag een nakomeling van gehad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:22

@dais: ik vind het een mooie kleur, maar een gezond veulen is belangrijker :)

Boon (Bay-dun) haar laatste veulen was van een grullo hengst (homozygoot zwart) dus daar had ik ook meer van verwacht. Dat werd een Bay-dun, wel een hele lichte maar de test liet geen creme zien, waarschijnlijk wel DD.

Hoe gaat het spreekwoord ook weer... 'als een vlag op een strontschip..'
Vandaag voor het eerst de bloem open :)

Afbeelding

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:12

Dais_ schreef:
Al doende leert men. Ik heb gesproken met lusitano kenners omdat ik ook buiten het pre stamboek keek voor een potentiele hengst vanwege de inteeltpercentages en toen bracht ik ice cream naar boven en toen werd me al direct gezegd dat hij mogelijk schimmel is, maar niet officiëel getest is. Schimmel was voor mij echt een no go, dus ik durfde de gok niet te wagen. Het is wel een prachtige hengst en het is jammer dat hij nu naar Duitsland is. We hebben echt weinig goed aanbod hier in NL en BE.

De hengst die ik gekozen heb is geen schimmel, hij is alleen dubbel pearl en heeft geen verdunningen. De kleurcodes in Spanje gebruiken ze iets anders dus ik was daardoor ook heel verward. Creme vermelden ze wel in de kleurcode, maar in kleine letters (ofwel, niet aanwezig), en zo doen de dat met meer kleuren dus die kleurcode is heel lang, maar omvat maar een paar letters die wel meetellen in de kleur :-) Ik heb dit seizoen weer veel geleerd!

@Balko, mijn andere merrie is ook gedekt msar tot nu toe 2x niet drachtig en bij de derde poging een hengstenwissel toegepast maar toen was mijn merrie niet optimaal. Toen had ze een soort fop-ei dat niet wou springen dus ik verwacht daar niks meer van want ik heb ze niet nogmaals geinsemineerd. Ik scan ze nog wel eens voor de zekerheid, maar ik reken nergens op. Ik denk dat er bij haar andere problematiek speelt tgv de poging 3 jaar geleden en dat er verbindweefseling heeft plaats gevonden van de baarmoedermond na een ontsteking die erg lang duurde. Nu, na dit seizoen en al die pogingen en gedeelde ervaringen van de dierenartsen vielen voor mij de puzzelstukjes ineens op hun plek. Dus ik verwacht niet dat ze drachtig is en dan gaan we het hierbij laten. Wel jammer want ze is prachtig en ik had er graag een nakomeling van gehad.

Ja absoluut waar. Je moet ook ergens beginnen betreft kennis. Ahh je had naar de paps van M’n babies gekeken. Tsja qua model vind ik hem nog steeds fantastisch hoor. Maar als ik had geweten dat hij mogelijk schimmel was had ik denk ik toch verder gekeken, net als jou. Veegt niet weg dat ik dol gelukkig ben met de veulens die hij gebracht heeft bij mij.

Ja grappig dat daar nog weer verschil in zit hè? Hoe al die genetica wordt genoteerd. Je zou toch zeggen dat dit universeel veel makkelijker zou zijn. Hoe groot is die hengst die je nu gebruikt hebt?

Wat jammer dat het met je andere merrie niet wil lukken. Heb met Flor ook een jaar gehad dat het niet lukte. Is toen met een natuurlijke dekking een jaar later wel gelukt. Jaar daarop wel weer met inseminatie. Maarja natuurlijke dekking geeft natuurlijk wel risico’s… die van mij was toen al afgekeurd dus ja :+

DubbelFun schreef:
@dais: ik vind het een mooie kleur, maar een gezond veulen is belangrijker :)

Boon (Bay-dun) haar laatste veulen was van een grullo hengst (homozygoot zwart) dus daar had ik ook meer van verwacht. Dat werd een Bay-dun, wel een hele lichte maar de test liet geen creme zien, waarschijnlijk wel DD.

Hoe gaat het spreekwoord ook weer... 'als een vlag op een strontschip..'
Vandaag voor het eerst de bloem open :)

[ [url=m/2oF19e.jpg]Afbeelding[/url] ]

Natuurlijk, iedereen wil een gezond veulen! Maar ben het wel met Dais eens dat het aantal kwaliteitshengsten van de barokke rassen best beperkt is in Nederland. Alle toppers houden ze natuurlijk ook gewoon lekker aan het thuisfront denk ik dan altijd. Dus snap het over de grens kijken heel goed :j . En als je een NL gefokt paard hebt is de hengstkeuze hier sowieso al een stuk beperkter. Zoveel barokke paarden zijn er niet in NL. Volgens mij zijn er maar iets van <500 lusitanos met papier in Nederland. Dit zijn hengsten, merries en ruinen. Sowieso is de Lusitano populatie wereldwijd best wel klein! Van pre’s weet ik het niet. Die van mij hebben trouwens wel wat inteelt, maarja, je ontkomt er bijna niet aan met gesloten stamboeken.

Moet zeggen dat ik door het kwpn fokprogramma met Lusitanos afgelopen jaar ook wat KWPNers heb bekeken… volgend jaar wil ik Flor wel weer laten dekken, maar ben er nog niet over uit wat ik daarmee ga doen. Ben ook wel heel erg gecharmeerd van die bruine die afgelopen jaar als recommended is opgenomen bij de lusi’s Maarja, wordt import diepvries dan :+

Heb je dat veulen van Boon ook nog? Blijkbaar was Boon de dominante factor in de kleurgenen :P . Grullo vind ik ook wel een leuk kleurtje trouwens. Zie je niet veel tussen de paarden. Tsja zelfs als je naar kleur kijkt naast het model/karakter heb je het lang niet altijd voor het zeggen. Hoewel je je keus wel iets gerichter kan maken als je twee geteste ouders bij elkaar zet. Maar uiteindelijk komt eruit wat eruit komt.

Dat fleurt het strontschip wel een beetje op :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:31

Van Lusi's en KWPN'ers heb ik weinig kaas gegeten en met Boon was ik met de keuze bij de Paints ook beperkter gezien het Frame-gen.
Het laatste veulen van Boon is 'op bestelling' gemaakt en Mooni is ondertussen al weer 10 jaar oid :)

Net terug van een lekker 'bejaarden'ritje, Boon was braaf zonder lui te zijn. Goede kombi om lekker te rijden. Ik kwam op het zandpad naar huis nog een kennis met hond tegen, dus we hebben even gezellig gekletst :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:54

Wat een prachtige hengsten, beide! <3

En wat grappig, die zonnebloem haha :D

Ik had dit jaar een veulentje verwacht van mijn mini cremello hengstje.. maar de merrie in kwestie heeft me lekker in de zeik genomen en was schijndrachtig _O- Ze begon zelfs al uier te vormen en ik kon haar melken om op de PH strips te kijken wat de stand van zaken was... wat uiteraard niet veranderde :') Maar toen werd ze ook nog 's écht héél erg hengstig en was 't mij wel duidelijk: die is gewoon lekker leeg :') Wel heel erg jammer.. had me er enorm op verheugd... nu hopelijk volgend jaar..

Mijn cremello hengstje:

Afbeelding

De merrie in kwestie:

Afbeelding

Heeft vorig jaar wel een veulentje gehad, van m'n oudere hengstje <3 :

Afbeelding

Het veulentje van vorig jaar, Roosje :+: <3 :

Afbeelding

Wel duidelijk wiens dochter het is :')

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 22:28

Wat een leuke plaatjes komen er hier weet voorbij.

Om ook wat toe te voegen.
Afbeelding
Oogst vandaag.

Afbeelding
Deze Libelle met z’n rode kleur kwam ook voor ik op de sugar snaps

Afbeelding
Deze krijgt steeds meer kracht en ruimte in haar beweging. Van de week ook 2 keer gereden en ook 2 keer fijn. Hopelijk zet het zich door.

Afbeelding
Afbeelding
En de 2 samen. Als ze het op hun heupen krijgen hebben: beweging genoeg.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 23:38

Pffff klikte mn bijleespost weg toen ik foto’s wilde toevoegen.

Dan maar alleen even mn heerlijke foto’s!

Vandaag een heerlijk paardendagje <3

Rijden met error en terror aan de bakrand
Afbeelding

Daarna heerlijk uitgestapt buiten
Afbeelding
Afbeelding

En vanmiddag met de hele kinderclang een lekkere buitenrit met de kar gemaakt. Ze had er al 1 jaar niet voor gestaan maar we huppelde zo weer weg.
Afbeelding

@Utopia, wat een teleurstelling! Laat je nu scannen voor de zekerheid?

@Bella, leuk zo uit eigen tuin!
En ze zien er goed uit!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 09:11

@belle: daar heb je een lekker maaltje aan. Paardjes hebben er lol in.
Wij hebben ook wortels staan, maar die zitten nog in de uitdun-fase :)

@balko: ziet er ook gezellig uit. Fijn een braaf paardje.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 09:41

Eigen groente, wat leuk ( en lekker)

Jammer Utopia dat je gefopt bent

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 12:11

Ben ik even blij dat ik de paarden net in de tent gevoerd heb... het gaat me er hier nu dik op :oo

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 12:52

Jammer Utopia.
BB, ziet er goed uit. Hier die ene wortel binnenkort ook eens bekijken.
Balko, lekker bezig, druk dagje.
DF, het trekt hier nu ook dicht.

Gelukkig net op tijd hooi gehaald en die baal ligt alweer op zijn plek.
Fiesta is te kort bekapt en loopt gevoelig. Balen. Die heeft dus even vrij. Ik zou gister Trec training hebben maar ik werd maar toeschouwer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 13:11

Hier nog geen regen geien,
wel net gaan kijken, 2e snee is gisteren ingepakt voor mij, ik heb nu 31 pakken. Zaterdag open ik het eerste pak, ben benieuwd, loonwerker heeft misschien gesneden ipv allen gemaaid hoorde ik net bij de eerste snee ( 17 pakken) dus ik ben benieuwd, lastiger met voeren dus ik hoop het niet

Ik vind een eigen moestuin zo leuk uitzien maar heb er geen tijd voor
Ik heb alleen munt in bakken en 5 tomatenplanten die de buurman open had maar ik heb niks eraan gedaan gewoon grond in Normaal haal ik die zijtakjes weg ( Deven/ dieven heet dat in het Limburgs, geen idee wat NL woord ervoor is) en laat ik ze langs stokken opgroeien

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 16:31

Ben inderdaad van plan om d'r nu te laten scannen ja :P :D

Hier nu ook wat plantjes in de moestuin, 3 jaar geleden begonnen met wat bloemetjes en dat is nu aardig uitgebreid.. maar zeker met droog weer is het echt belachelijk veel werk. Als je niet overal sproeiers hebt staan in ieder geval.. := Ben nu alweer aan het voorzaaien voor voorjaar '24 :+:

Ohh da's zo balen Balko, van je BLP!!
Jouw veulens zijn zo knap <3

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:34

Wat gaan jullie toch hard ik kan het niet bijbenen..

Wil ook een groentetuin maar nu gewoon geen tijd. Heb wel postelein in de borders staan :+ dus heb technisch gezien ook groenten

Verder besluit genomen dat ik het rijden toch echt teveel mis en ga kijken of ik er een rij paard bij kan kopen en Amy wellicht verkopen. M’n mentale gezondheid heeft t nodig :7 heb alleen niet veel budget en tegenwoordig is t echt drama qua paarden en prijzen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:17

@marjan: kun je nergens aan een lease/bijrijdpaard komen? Of iemand in pension waar je ook op het paard mag rijden ??

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:47

Kan me voorstellen dat je ook wilt rijden.
Maar idd de prijzen niet grappig meer.

En wat een prachtige foto's komen er allemaal voorbij :j

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:57

Bijrijdpaard is misschien een optie maar met mijn chaos thuis is het gewoon geen doen om regelmatige tijden enz af te spreken. En als ik dan eerst een half uur in de auto zit schiet het voor mij ook niet op. Dus wat dat betreft wil ik ook geen beloftes doen die ik niet kan nakomen. Ga wel ff het vakantie adres van kaat en Amy vragen of hij wat weet. Wellicht heeft hij wat qua handel staan wat ik kan rijden.

Maar ja paarden aan huis heb je ook wel een beetje met een doel. Nu ben ik alleen veredelde poepschepper _O- met wel hele lieve knuffel paarden

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:17

Een groentetuin is leuk, maar kost inderdaad veel tijd.

Ik heb een paar royale houten bakken en wat grote bloempotten en teilen staan.

Snijbiet, verschillende soorten sla, munt, tijm, bieslook, peterselie, basilicum, tomaten, snackkomkommers en watermeloen.
Ik ben er eigenlijk helemaal niet druk mee en ik vind het wel leuk/ lekker :D

Daarnaast veel klein fruit: druiven, bramen frambozen, Japanse wijnbes, rode bessen, aalbessen, blauwe bessen.
Ook daar ben ik niet echt druk mee.

Enige is dat sommige struikjes nog zo jong zijn dat ik veel kale grond erom heen heb en dus onkruid. Maar, verwacht dat dat volgend jaar al beter is :o

Tess is nog steeds rad en ik heb haar afgelopen weekend 2x gereden. Veel stappen en korte stukjes draf. Tot nu toe vindt ze het leuk en gaat het goed. Ik vraag heel weinig van haar en ik zit er max 20 minuten op.

Vandaag of morgen verwacht ik uitslag van nieuw mestonderzoek en hopelijk zijn tess en Mirtje beide wormvrij.

Mirtje heeft nog steeds geen goede mest en ik vond haar ook behoorlijk humeurig. Voor mij een teken dat het allemaal niet lekker zit bij haar.

31 juli een afspraak met een dierenarts die ook werkt met acupunctuur en kruiden om te kijken of zij kan ondersteunen.

Inmiddels zelf sinds 2 dagen van muesli overgegaan naar een slobber met probiotica en een mix voor darmen en voor maag van de paardendrogist.
Mest ziet er nog niet beter uit, maar ze is wel veel liever en vrolijker, dus dat is een goed teken.
Longeren gaat ook goed.
Als de paardentandarts begin Augustus geweest is, ga ik haar bitwijs maken.

En verder gaat alles z'n gangetje. Ik heb nog steeds erg weinig energie nadat ik ziek was. Werk is druk, thuis genoeg te doen, dus ik vind het allemaal behoorlijk pittig op dit moment :o

Zou mooi zijn Marjan als je bij de handelsstal wat te rijden hebt. Misschien word je wel helemaal verliefd op een paard daar en kan je het paard kopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:20

@marjan: wat dat betreft heeft mijn buuf dé perfecte manier getroffen; als ze zin heeft in een ritje (met mij) dan belt ze de eigenaar van het paard wat staat op de naastgelegen pensionstal of dan-en-dan uit komt om het paard mee te nemen voor een ritje en dat kost niet meer dan af en toe iets lekkers voor paard en/of ruiter :)

@boemel: de mest heeft vaak wel iets langer nodig om weer goed te worden, maar 'liever' is ook een goede vooruitgang/goed begin.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:42

Ik snap wel dat je nu alleen maar geld en tijd besteed aan 2 poepmachines en je dus besluit er 1 weg te doen om een rijpaard terug te kopen.
Prima als je hobby hebt aan alleen poetsen. Maar als je meer wil dan wil je dat gewoon lekker thuis en van jezelf.
Ik zou ook geen bijrijpaard kunnen hebben, als je altijd alles in eigen beheer hebt dan zou ik niet willen hoeven overleggen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 16:55

Groot gelijk Marjan, maar idd die prijzen.

Heerlijk dagje zo balko, knappe ukkies.

Leuk moestuin.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 17:01

DubbelFun schreef:
Van Lusi's en KWPN'ers heb ik weinig kaas gegeten en met Boon was ik met de keuze bij de Paints ook beperkter gezien het Frame-gen.
Het laatste veulen van Boon is 'op bestelling' gemaakt en Mooni is ondertussen al weer 10 jaar oid :)

Net terug van een lekker 'bejaarden'ritje, Boon was braaf zonder lui te zijn. Goede kombi om lekker te rijden. Ik kwam op het zandpad naar huis nog een kennis met hond tegen, dus we hebben even gezellig gekletst :)

Oh dat is wel leuk zo’n bestelling! Zie je Mooni nog wel eens? Lijkt mij toch leuk om na een aantal jaren je eigen aanfok nog terug te zien. Ben helaas Flame haar eerste veulen uit het oog verloren. Die zou nu iets van 20-21 moeten zijn. Had het wel leuk gevonden om die nog eens te zien.

Ik krijg af en toe nog wel foto’s en filmpjes van ponies van oude klanten. Dat vind ik ook wel leuk, maar is toch een beetje anders.

Klinkt als een gezellig ritje!

xXutopiaXx schreef:
Wat een prachtige hengsten, beide! <3

En wat grappig, die zonnebloem haha :D

Ik had dit jaar een veulentje verwacht van mijn mini cremello hengstje.. maar de merrie in kwestie heeft me lekker in de zeik genomen en was schijndrachtig _O- Ze begon zelfs al uier te vormen en ik kon haar melken om op de PH strips te kijken wat de stand van zaken was... wat uiteraard niet veranderde :') Maar toen werd ze ook nog 's écht héél erg hengstig en was 't mij wel duidelijk: die is gewoon lekker leeg :') Wel heel erg jammer.. had me er enorm op verheugd... nu hopelijk volgend jaar..

Mijn cremello hengstje:

[ [url=m/4R0nIO.jpg]Afbeelding[/url] ]

De merrie in kwestie:

[ [url=m/PCSfqo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heeft vorig jaar wel een veulentje gehad, van m'n oudere hengstje <3 :

[ [url=m/IcvW7g.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het veulentje van vorig jaar, Roosje :+: <3 :

[ [url=m/ANpq25.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wel duidelijk wiens dochter het is :')

[ [url=m/qzH9QG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat jammer dat ze schijndrachtig was. Dat die strips dan een andere ph waarde aangeven zeg :p dat wist ik helemaal niet, lol!

Ik heb met Flame en Flair wel soort van andersom gehad, dat ik dacht dat ze leeg was, had haar nog laten scannen… leeg… hengst paar dagen later verkocht en het jaar erop bleek ze bij opvoelen met koliek ineens drachtig te zijn. Had toen helemaal niets door :+ … hoefde geen 11 maanden te wachten. Voor het gevoel was dat een dracht van 2 maanden :')

Ze zijn wel echt heel knuffelbaar <3 Wat een schatjes!

belle_boef schreef:
Wat een leuke plaatjes komen er hier weet voorbij.

Om ook wat toe te voegen.
[ [url=m/SDG8Si.jpg]Afbeelding[/url] ]
Oogst vandaag.

[ [url=m/PUn2LJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze Libelle met z’n rode kleur kwam ook voor ik op de sugar snaps

[ [url=m/wEaCDP.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze krijgt steeds meer kracht en ruimte in haar beweging. Van de week ook 2 keer gereden en ook 2 keer fijn. Hopelijk zet het zich door.

[ [url=m/LIYcI5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SaGwRA.png]Afbeelding[/url] ]
En de 2 samen. Als ze het op hun heupen krijgen hebben: beweging genoeg.

Oeh lekker een oogst uit eigen tuin. De wortels voor jezelf of voor de paarden?

Ik heb dit jaar mijn bessen laten verpieteren. :+ En ik had zoveel aardbeien dat ik er niet tegen kon eten. Heb nog wel druiven straks… alleen ik zie dat mijn honden ze af en toe jatten. Dus hopelijk blijft er wat over _O- had verder geen groente gezaaid, dit jaar toch geen tijd voor. Wellicht volgend jaar weer. O:)

Leuke foto’s ze hebben veel lol samen.

Balko schreef:
Pffff klikte mn bijleespost weg toen ik foto’s wilde toevoegen.

Dan maar alleen even mn heerlijke foto’s!

Vandaag een heerlijk paardendagje <3

Rijden met error en terror aan de bakrand
[ [url=m/q8dpUl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daarna heerlijk uitgestapt buiten
[ [url=m/ia5xB9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KRIIwI.jpg]Afbeelding[/url] ]

En vanmiddag met de hele kinderclang een lekkere buitenrit met de kar gemaakt. Ze had er al 1 jaar niet voor gestaan maar we huppelde zo weer weg.
[ [url=m/4p6DSV.jpg]Afbeelding[/url] ]

@Utopia, wat een teleurstelling! Laat je nu scannen voor de zekerheid?

@Bella, leuk zo uit eigen tuin!
En ze zien er goed uit!

Leuke foto’s! Wat is dat voor bak ondergrond? Zijn dat tapijtvezels?

Gezellig met de kar op buitenrit *\o/*

Belker schreef:
Gelukkig net op tijd hooi gehaald en die baal ligt alweer op zijn plek.
Fiesta is te kort bekapt en loopt gevoelig. Balen. Die heeft dus even vrij. Ik zou gister Trec training hebben maar ik werd maar toeschouwer.

Jammer dat ze kort bekapt is. Loopt ze inmiddels al weer wat beter?

Lynn_Nikita schreef:
Hier nog geen regen geien,
wel net gaan kijken, 2e snee is gisteren ingepakt voor mij, ik heb nu 31 pakken. Zaterdag open ik het eerste pak, ben benieuwd, loonwerker heeft misschien gesneden ipv allen gemaaid hoorde ik net bij de eerste snee ( 17 pakken) dus ik ben benieuwd, lastiger met voeren dus ik hoop het niet

Oh hopelijk valt het mee!

Btw volgens mij heet het inderdaad dieven als je takjes weghaalt, ik ken dat woord in Groningen ook :+ .

MarjanB schreef:
Bijrijdpaard is misschien een optie maar met mijn chaos thuis is het gewoon geen doen om regelmatige tijden enz af te spreken. En als ik dan eerst een half uur in de auto zit schiet het voor mij ook niet op. Dus wat dat betreft wil ik ook geen beloftes doen die ik niet kan nakomen. Ga wel ff het vakantie adres van kaat en Amy vragen of hij wat weet. Wellicht heeft hij wat qua handel staan wat ik kan rijden.

Maar ja paarden aan huis heb je ook wel een beetje met een doel. Nu ben ik alleen veredelde poepschepper _O- met wel hele lieve knuffel paarden

Hé en wat als je een paard naar jou thuis kan verplaatsen? Je hebt wel van die groepen op Facebook, wellicht kan je daar een oproepje in plaatsen. Misschien is er ook wel iemand die voor tijdelijk iets heeft… bv door studie in buitenland, zwangerschap, herstel operatie of iets anders…

En als je ook wedstrijden wilt rijden, wellicht is er wel iemand die een ruiter zoekt om een paard ook te starten…

En anders… misschien een optie om Amy in te ruilen op een rijpaard? Wellicht dat er dan wat van de prijs af kan? Maarja dat is wel echt een stuk lastiger om een goede match te vinden. Maar inderdaad wat boemel zegt… wellicht kan je een handelspaardje rijden en uiteindelijk inruilen met Amy ofzo ;) … eventueel met een deal erbij dat je Amy wel wilt beleren tzt. Dan moet er wel wat van de prijs af natuurlijk... :P

boemel schreef:
Tess is nog steeds rad en ik heb haar afgelopen weekend 2x gereden. Veel stappen en korte stukjes draf. Tot nu toe vindt ze het leuk en gaat het goed. Ik vraag heel weinig van haar en ik zit er max 20 minuten op.

Vandaag of morgen verwacht ik uitslag van nieuw mestonderzoek en hopelijk zijn tess en Mirtje beide wormvrij.

Mirtje heeft nog steeds geen goede mest en ik vond haar ook behoorlijk humeurig. Voor mij een teken dat het allemaal niet lekker zit bij haar.

31 juli een afspraak met een dierenarts die ook werkt met acupunctuur en kruiden om te kijken of zij kan ondersteunen.

Inmiddels zelf sinds 2 dagen van muesli overgegaan naar een slobber met probiotica en een mix voor darmen en voor maag van de paardendrogist.
Mest ziet er nog niet beter uit, maar ze is wel veel liever en vrolijker, dus dat is een goed teken.
Longeren gaat ook goed.
Als de paardentandarts begin Augustus geweest is, ga ik haar bitwijs maken.

En verder gaat alles z'n gangetje. Ik heb nog steeds erg weinig energie nadat ik ziek was. Werk is druk, thuis genoeg te doen, dus ik vind het allemaal behoorlijk pittig op dit moment :o

Zou mooi zijn Marjan als je bij de handelsstal wat te rijden hebt. Misschien word je wel helemaal verliefd op een paard daar en kan je het paard kopen.

Wat fijn dat het zo goed gaat met Tes! Geniet ervan <3

Sterkte voor Mir, hopelijk zit ze weer snel lekker in haar vel.

En jij natuurlijk ook. Dat je snel je energie weer op peil mag hebben!

——-
Nog 1 dag tot de hechtingen van Rosegold eruit mogen. De DA zei dat ik ze er ook wel zelf uit kon halen. Mijn vriend leek dat wel een interessant iets. Hij heeft ooit eens verpleegkunde gedaan :’) . Dus hij zei meteen ja. Nou ik houd haar wel vast :+ , dat is dus niks voor mij hè. Kan wel van mijn stokje gaan. Het ziet er allemaal wel heel netjes uit gelukkig :j !

We hebben van de week een beetje geoefend met een vliegendeken. Dat vond ze wel spannend. Maf paard, ik kan alles over haar hoofd trekken met wapperende handdoeken afdrogen, scheren en insprayen… maar een deken :)) … eng hoor :Y)

Afbeelding

Flor hielp ook niet mee trouwens… die vind dekens totaal niet bijzonder, totdat dochter lief het bijzonder vindt :+

Afbeelding

Onze bak die op het moment niet gebruikt wordt begint te overwoekeren… gisteren een poging gedaan om het wat op te schonen, maar de groene bak zit al weer vol _O-

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 17:24

@stephanie: ik zie mijn 'veulens' niet meer of spreek hun eigenaren. Ergens vind ik dat nioet zo erg; je moet kunnen loslaten.
Wel heb ik nog een mooie foto van 'mijn mannen' (beide van Boon) in volwassen vorm omdat de eigenaren elkaar eens op een wedstrijd tegen kwamen en me deze stuurden :)

Afbeelding

Jake nu Hummer (gewoon Bay+Frame)

Afbeelding

en Mooni (homozygoot Dun+Frame)

Afbeelding